Hei.
Käyn peruskoulun 9. luokkaa ja yhteishaku koittaa helmikuussa. Olen pitkään tasapainotellut lukion ja kaksoistutkinnon välillä. Minusta kaksoistutkinto tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin lukio, koska:
- en jaksa istua kolmea vuotta pänttäämässä, rakastan rutiineja mutta kaipaan vaihtelua
- en valmistu mihinkään ammattiin mutta haluan silti ylioppilaaksi
- lukion papereilla on hankala saada töitä
- olen todella lahjakas lukuaineissa ja musiikissa mutta heikompi matemaattisissa aineissa ja liikunnassa, joten suurin osa lukion aineista ovat minulle täysin turhia, sillä en tule niitä ikinä kirjoittamaan yo-kirjoituksissa (haluan kirjoittaa äidinkielen, pitkän ruotsin, yhteiskuntaopin, filosofian ja mahdollisesti psykologian)
Haluaisin opiskella kaksoistutkinnossa tarjoilijaksi, koska haluan saada itselleni ammatin ja tehdä kyseisiä töitä jatko-opintojen (yliopisto, AMK) aikana sekä silloin, jos en työllisty korkeakoulun jälkeen. Olen lahjakas äidinkielessä ja yhteiskuntaopissa, joten minua kiinnostaisi oikeustieteet tai psykologia. Lisäksi olen hyvä englannissa ja ruotsissa, enemmän ruotsissa. Tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen rauhallinen ja huolellinen sekä järjestystä rakastava. Osaan pitää hermoni viileinä ja omaan hyvän muistin. Kaikista ammattikoulun aloista minua kiinnostaa pelkästään ravintola- tai media-ala. Haluan kuitenkin saada valkolakin, jotta pääsen korkeakouluihin tulevaisuudessa.
Kaksoistutkintoa tai tarjoilijan ammattia opiskelevat, onko teillä jakaa minulle neuvoja tai kokemuksia kyseisistä aiheista? Olen todella kiitollinen asiallisista vastauksista! ;)
Kaksoistutkinto (tarjoilija + ylioppilas) ?
5
203
Vastaukset
- Mietitätä
Niinpä niin. Kaksoistutkinto on usein hyvä vaihtoehto. Jos kuitenkin on selvä aikomus yliopistoon, lukio on parempi tie. Lukiosta nimenomaan saa pohjan yliopistotason opintoihin. Kaksoistutkinnon ylioppilastutkinto ei sitä niinkään ole, arvosanatkin tuppaavat jäämään vaatimattomiksi.
Toinen juttu tässä on se, että ajattelemallasi kirjoitettavien aineiden yhdistelmällä ei ylioppilaaksi valmistu. Pakollisia aineita on aina neljä, ei enemmän eikä vähemmän. Äidinkieli on kaikille pakollinen, loput kolme valitaan seuraavasta joukosta: toinen kotimainen kieli, vieras kieli, matematiikka ja reaalikoe. Reaalikokeita voi pakollisena olla vain yksi. Ylimääräisenä voi kirjoittaa lisää reaalikokeita ja kielten kokeita ja matematiikan, ellei matematiikka sisältynyt pakollisiin kokeisiin.
Kun sinä olet hakemassa yliopistoon, suurin osa uusista opiskelijoista valitaan ilman pääsykoetta ylioppilastutkinnon perusteella. Tällöin hyvät arvosanat ratkaisevat. Niitä harvoin löytyy kaksoistutkintolaisilta. Toisaalta yliopistoon on oikeutettu hakemaan myös pelkän ammattitutkinnon pohjalta ilman yo-tutkintoa.- entinenökö2
Olet oikeassa, rupesin miettimään tarkemmin ja tulin siihen lopputulokseen, että lukio on minulle paras vaihtoehto!
- Kaksoistutkintorankka
Komppaan valitettavasti edellistä kirjoittajaa. Jos aikoo yliopistoon, ainoa järkevä reitti, joka siihen valmistaa, on lukio. Varsinkin tulevaisuudessa, kun suunnitteilla on ylioppilastodistuksen suurempi painoarvo sisäänpääsyssä. Kaksoistutkinnon tekevät kirjoittavat paljon huonommilla arvosanoilla kuin päivälukion käyneet. Se on ihan luonnollista, koska kaksoistutkinnon suorittava ei ehdi panostamaan lukio-opintoihin yhtä paljon kuin kaverinsa päivälukiossa. Jos kuitenkin haluat tarjoilijan koulutuksen, käy ensin ammattikoulu ja sen jälkeen erikseen päivälukio.
- entinenökö3
Totta, suunnitelmani ovat vaihtuneet jatkuvasti mutta uskon, että lukio on minulle paras vaihtoehto!
- tarjoilija
Itse opiskelen toista vuotta tarjoilijaksi. Ehdottomasti suosittelen amista, koska saa helpommin töitä joilla voi sitten lyhentää opiskelua ja rahaa! Kaksoistutkinnon aloitin, mutta en jatkanut kun tuli työssäoppiminen ja se vaikeutti asiaa. Itse olen ajatellut mennä iltalukioon amiksen jälkeen kun haluan myös sen valkolakin.
Eenkä ole yhtään myöhässä tän kanssa :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029