Ilmaista kotitekoista jouluruokaa vähävaraisille

Maksalaatikkomummo

Ottaisitko vastaan ilmaista jouluruokaa, jos se on tehnyt joku sinulle tuntematon kotonaan?
Olen joitakin vuosia seuraillut näitä "ei rahaa, vain näkkäriä jouluruoaksi, diakoniastakaan ei saanut enää mitään" -keskusteluja. Mietin, että jos tekisin enemmänkin ruokaa samalla, kun teen omalle porukalle, niin olisiko sille ottajia?

(Käytän jo edesmenneen hämäläisen pitokokin reseptejä, eli ihan kunnon ruoasta on kyse.)

Missä kannattaisi asiasta ilmoittaa? Kysynkö diakoniasta, vai nauravatko ne minut pihalle?

12

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhä-k

      Ajatus on hieno, mutta se toteutus tuottaa ongelmia. Määrä on kuitenkin kotona valmistettuna liian pieni ruokkimaan satoja avuntarvitsijoita. Parempi idea olisi ehkä järjestää tilaisuus esim. seurakunnan tiloissa, jossa sinä tekisit ruokaa omista ja seurakunnan lahjoittamista raaka- aineista.

      Kuka jakelee ruokakasseja vähävaraisille paikkakunnallasi.? Helluntaiseurakunta tai Vapaaseurakunta voisi olla diakoniaa myötämielisempi yhteistyökumppani kontakteineen. Miksei Pelastusarmeijakin tai Adventistit (eivät tosin suosi liharuokia).

      Itse käyn viikottain hakemassa ruokakassin ja välillä syömässäkin ilmaista ruokaa, joten tästä kokemuksestani arvailen mahdollisuuksiasi

      Muitakin ongelmia saattaa ideassasi olla, koska esim. kaupojen lahjoittamaa kalaa ei saa enää jakaa köyhille edes pakastettuna, koska on ilmeisesti herkemmin pilaantuvaa kuin liha. Ruuan toimittajan luotettavuus ja hygieniapassin puuttuminen saattavat olla myös ongelmia.

      Sydämellistä jatkoa sinulle!

      • Laskutikku

        Aloittaja varmaan tarkoitti, että saisi yhteyden suoraan johonkin avuntarvitsijaan eikä tarkoituksena ilmeisesti ollut ruokkia "satoja ihmisiä".
        Minusta tuo kuulostaa ihanalta, mutta uskaltaako joku ottaa vieraalta valmista ruokaa?
        Josko aloittaja löytäisi jonkun tutun tutun tai naapurin, joka tarvitsisi apua?
        Silloin ehkä uskaltaisi luottaa paremmin, luulen.
        Eihän mikään estä laittamasta esim. kaupan ilmoitustaululle lappua, jossa lupaa ruoka-avustusta.


    • ajatuskaunismutta

      En ottaisi jonkun tuiki tuntemattoman mummon tekemiä jouluruokia, enkä alkaisi niitä edes syömään. Olen joskus ostanut eräästä suoramyyntihallista jonkun "harrastelijan" kalakukon ja aivan kauhea esitys, suorastaan hengenvaarallinen. Toinen kerta oli, kun söin erään mummon ruokia ja tuli aika paljon "jälkikäyntiä", kun jälkeenpäin selvisi, että mummeli oli katkaissut kylmäketjun moneen kertaan ja osa aineksista oli yli 13 vuotta vanhaa (säilytetty vielä lämpimässä!!)
      Siis mistä voin tietää, että mitä kyseinen ruoka pitää sisällään ja onko kylmäketju katkennut jo raaka-aineiden osalta, eikä ole käytetty pilaantuneita raaka-aineita!

      Joten ajatuksesi on kaunis, mutta mieti kaksi kertaa toteutusta.

      • Anonyymi

        Juuri tuo ja moni muu asia. Kyömäketju ei saa katketa. Eikä pilaantuneista tehä.


    • köyhäkokkaa

      Ehkä kannattaisi toimia jonkun järjestön tai yhdistyksen siipien suojissa tuossa asiassa. Vaikkapa seurakunnan tai työttömien yhdistyksen kautta siten, että esittää heille hygieniapassi.

      Jouluruuat on kuitenkin aika halpoja, että monella on tekosyyt ettei ole varaa jouluruokiin. Itse kyllä tykkään lanttu- ja perunalaatikoista, sekä joulukaloista ym. herkuista, mutta moni ei viitsi nähdä vaivaa niiden tekemiseen, vaikka muutamalla eurolla saa raaka-aineet niihin.

      • Laskutikku

        Tuo on NIIN totta, että jouluruuat ovat halpoja. Ei tietysti silloin jos ostaa kaupasta valmiina.
        700g valmislaatikko maksaa n.3e kaupassa, itse tehden ehkä euron jos ei uita laatikoita kermassa (no itse kyllä laitan kermaa, mutta pakollista se ei ole). Jos haluaa "koko kattauksen" eli maksa-, peruna-, lanttu-, porkkana-, bataatti ja makaronilaatikon (kuten ainakin meillä) voi valita, että maksaako niistä yhteensä pari kymppiä vai vitosen.

        Lohta saa alle 5€/kg ja sitä voi pakastaa jouluksi. Itsekin laitoin 2kilon kalasta fileen pakkaseen ja suolaan sen parin viikon päästä. Toinen puoli syötiin uunikalana, mutta senkin voisi säästää joulupöytään. Meidän joulugraavilohelle tulee hintaa n.5€.
        Silakkafileitäkin on yleensä joulun alla 5€/kg. Niistä saa tehtyä pienellä vaivalla maustesilakoita ja hinta on ihan toista luokkaa kuin kaupassa (20€/kg).
        Näitä voi viedä vaikka lahjaksi sellaiselle, joka pitää silakoista. Yleensä ainakin miehille ja vanhemmille ihmisille suurta herkkua.

        Possun filettä saa tarjouksesta 5-6€/kg ja se voi hyvin ajaa kinkun virkaa varsinkin pienessä perheessä ja sen voi suolatakin itse.

        Rosolliaineet eivät paria euroa enempää maksa ja siitä saa jo isolle porukalle.


      • Anonyymi
        Laskutikku kirjoitti:

        Tuo on NIIN totta, että jouluruuat ovat halpoja. Ei tietysti silloin jos ostaa kaupasta valmiina.
        700g valmislaatikko maksaa n.3e kaupassa, itse tehden ehkä euron jos ei uita laatikoita kermassa (no itse kyllä laitan kermaa, mutta pakollista se ei ole). Jos haluaa "koko kattauksen" eli maksa-, peruna-, lanttu-, porkkana-, bataatti ja makaronilaatikon (kuten ainakin meillä) voi valita, että maksaako niistä yhteensä pari kymppiä vai vitosen.

        Lohta saa alle 5€/kg ja sitä voi pakastaa jouluksi. Itsekin laitoin 2kilon kalasta fileen pakkaseen ja suolaan sen parin viikon päästä. Toinen puoli syötiin uunikalana, mutta senkin voisi säästää joulupöytään. Meidän joulugraavilohelle tulee hintaa n.5€.
        Silakkafileitäkin on yleensä joulun alla 5€/kg. Niistä saa tehtyä pienellä vaivalla maustesilakoita ja hinta on ihan toista luokkaa kuin kaupassa (20€/kg).
        Näitä voi viedä vaikka lahjaksi sellaiselle, joka pitää silakoista. Yleensä ainakin miehille ja vanhemmille ihmisille suurta herkkua.

        Possun filettä saa tarjouksesta 5-6€/kg ja se voi hyvin ajaa kinkun virkaa varsinkin pienessä perheessä ja sen voi suolatakin itse.

        Rosolliaineet eivät paria euroa enempää maksa ja siitä saa jo isolle porukalle.

        Ei kyllä Oulussa ole ainakaan viimeiseen 10 vuoteen saanut edes kassilohta tuohon hintaan. Nyt mainostavat suunnilleen kympillä kilo. Ja syöntivalmista alkaen 36 euroa kilo. Silliä minä ostin, maksoi S-marketissa tanskalainen sinappisilli jotain 2,8 euroa purkki ja olipa hyvää! Kaksi maksalaatikkoa ostin tarjouksesta euron kpl. Joulun jälkeen ostan lisää, kun myyvät liiat pois halvalla ennen viimeistä käyttöpäivää. Peräruuaksi ostin muutaman kakin ja kypsytin omenan kanssa samassa pussissa. Olipa hyvää ja halpaa!
        Jos sellaista valmista sikaa on tarjouksessa, missä on kunnolla läskiäkin, ostan sitäkin joulun jälkeen.
        Valmista jouluruokaa ottaisin vain tutuilta just samasta syystä kuin ylemmissä kommenteissa kerrotaan, en muilta. Enkä taatusti matuilta yhtään mitään!


    • Anonyymi

      Tottakai ottaisin(vaikkei juuri mikään asia olekaan "tottakai")! Ottaisin todella mielelläni. Olen vähävarainen opiskelija, pidän jouluperinteissä lähinnä juuri perinteisestä jouluruoasta ja en missään tapauksessa ratkea itse mitenkään laittamaan jouluna/jouluksi /jouluruokaa(vaikka osaisin kyllä, mutta aikaa ei rahan lisäksi ole). Idea on todella hyvä, riippumatta keneltä kenelle ja minkä verran ihmisiä(ja kenen kanssa syö)!

    • Anonyymi

      En ottais. Ellei tuo kaupan avaamattomia. Saattaa olla ilkeä "apustaja" lahjoittaja,sylkenyt tai myrkyttänyt ruuat. Kerran saatiin vaatteita,jotka täysin koirankarvoissa ja lahjoittaja meni autoon,sieltä huuteli Saattaa olla koirankarvoja ja nauroi paskasesti ja ajoi karkuun..

    • Anonyymi

      Mieluummin niin että otat yhteyttä vaikka seurakunnan diakoniatoimintaan ja yhteistyössä heidän kanssaan suunnittelette valmistatteko ruokaa esim. seurakunnan keittiössä joka olisi hyvä vaihtoehto hyväntekeväisyyteen.
      Elintarvikkeiden kanssa on oltava varovainen jos niitä tarjoaa vieraille, voi joutua myös vastuuseen jos ihmiset sairastuu ruuasta. Niiden valmistaminen kotona ei ole välttämättä terveystarkastuksen näkökulmasta oikea.
      Toinen vaihtoehto on antaa rahaa diakoniatoimintaan ja he huolehtii ruuan jakamisesta vähävaraisille.

    • Anonyymi

      eipä sitä paljon ruokaan rahaa jää kun jouluviinat ostaa .

    • Anonyymi

      Kysy diakoniasta esim ja nuualtakin mielipidettä..uskaltaisin ehkä jonkun seurakunnan tiloissa tuollaista syödä jos tosiaan ruuat tehty sinä päivänä tai sitten kylmäsäilytys on ollut muuten aukotonta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe