huomautusmaksusta

kertooPatenÄOsta

"Ilmeisesti pysäköintivirhe katsotaan sen verran pieneksi rikkeeksi, että tekijää ei tarvitse varmuudella tietää"Nythän sä vitsin murjasit!.Missä lakikirjassa ontällainen pykälä.Näpistyskin on vaan 50e arvoinen ,voiko kauppias ilmoitaa sinut sen näpistyksen tekijäksi

24

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6655hju66

      Hallinnollinen sanktio ei ole rikos.

      Lakikirjassa ei lue kaikkea. Laajenna lukemistasi koskemaan oikeustieteellistä kirjallisuutta ja lainvalmisteluaineistoa.

    • kertooPatenÄOsta

      Olen lukenut 80-L kirjaa "tieliikenne asetukset ja niiden soveltaminen"

      • Jugulauta666

        Onko niitä tieliikenneasetuksia useampi kuin yksi? Kuka on kirjoittanut tuon kirjan haluisin tilata sen :) Mikä se huomautusmaksu on ja missä laissa siitä säädetään?


      • liianvanhakirjajo
        Jugulauta666 kirjoitti:

        Onko niitä tieliikenneasetuksia useampi kuin yksi? Kuka on kirjoittanut tuon kirjan haluisin tilata sen :) Mikä se huomautusmaksu on ja missä laissa siitä säädetään?

        Ennen oli TLA ja nyttemminn TLL.Olikos sen vanhan 1970-L kirjan kirjoittaja Veikko Pajunen?


      • liianvanhakirjajo
        liianvanhakirjajo kirjoitti:

        Ennen oli TLA ja nyttemminn TLL.Olikos sen vanhan 1970-L kirjan kirjoittaja Veikko Pajunen?

        Liikennetieto, Helsinki 1981; Tieliikennelaki : sen perustelut ja sovellutuksia oikeustapauksina


      • Täytyypä.lukea
        liianvanhakirjajo kirjoitti:

        Liikennetieto, Helsinki 1981; Tieliikennelaki : sen perustelut ja sovellutuksia oikeustapauksina

        Vähän vanhempi kirja, mutta vois vilkasta. Matti Tolvanen on kirjoittanut kirjan tieliikenteen käsikirja 2018. Vamhempia painoksia löytyy myös.

        https://www.adlibris.com/fi/kirja/tieliikenteen-kasikirja-2018-9789513772987


    • 666yhvv

      Ei se Pate ehkä ihan hukassa ollut.

      Poliisi tai pysäköinnintarkastaja havaitsee, että ajoneuvo on väärin pysäköity, tekee päätöksen määrätä pysäköintivirhemaksu ja jollei kuljettajaa tavata pysäköintivirhemaksua koskeva päätös kiinnitetään ajoneuvoon. Näin siis lain pysäköinninvalvonnasta mukaan toimitaan eikä tekijä eli kuljettaja ole välttämättä tiedossa. Tätä se Pate ehkä tarkoitti, että voidaan määrätä hallinnollinen sanktio vaikka tekijä ei ole varmuudella tiedossa ja koska pysäköintivirhe ei ole rikos, niin näin sen sääntely on lainsäädännössä toteutettu. Asia hoidetaan siis hallintomenettelyssä ei rikosprosessissa (ellei pysäköintivirhe ole niin vakava, että se käsiteltäisiin rikosasioista säädetyssä järjestyksessä).

      Vai miten itse asian ymmärsit?

      • Lue_et_luule

        Niin, noh...

        Laki pysäköinninvalvonnasta (727/2011) määrittelee (9§) pysäköintivirhemaksun maksajaksi virheen tehneen kuljettajan. Saman pykälän toinen momentti laajentaa vastuun auton omistajaan tai haltijaan, jos tämä ei "saata todennäköiseksi, että hän ei tehnyt pysäköintivirhettä tai että pysäköintivirhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä."

        Lain pohjalta siis omistaja/haltija maksaa, jos kuljettajaa ei tiedetä. Lain 19§ määrää, että omistaja/haltija saa maksamansa takaisin auton kuljettajalta, mutta ei ota kantaa menettelyyn. Ja kuten edellä on jo kerrottu, tämä koskee poliisin tai kunnallisen pysäköinninvalvonnan antamia rapsuja.

        Yksityistä "pysäköinninvalvontaa" tämä laki ei koske mitenkään. Ja he tietävät sen...


    • kertooPatenÄOsta

      Ei vaan koske yksityisiä valvontafirmoja.En käytä pate sanaa kunnallisist ammattitaitoisista pysäköinnintarkastajista.Poliisi ja he voivat vaatia omistajan selvittään kuskin tia maksamaa itse.

      • pisnestä

        "Poliisi ja he voivat vaatia..."

        Niinhän ne voivat vaatia. Mutta kun sopimusasiassa (parkkipaten ainoa ase) sopimukseen vetoavan on osoitettava kiistattomasti sopimuksen toinen osapuoli. Omistajan ei siis todellakaan tarvitse osoittaa parkkipatelle vaatimuksista, uhkailusta ja perintätoimista huolimatta mitään.

        Silti joku aina joskus maksaa.


      • 76yhh666
        pisnestä kirjoitti:

        "Poliisi ja he voivat vaatia..."

        Niinhän ne voivat vaatia. Mutta kun sopimusasiassa (parkkipaten ainoa ase) sopimukseen vetoavan on osoitettava kiistattomasti sopimuksen toinen osapuoli. Omistajan ei siis todellakaan tarvitse osoittaa parkkipatelle vaatimuksista, uhkailusta ja perintätoimista huolimatta mitään.

        Silti joku aina joskus maksaa.

        Jos Pate vie oikeuteen, niin voi käydä niin, että oikeus ei usko väitettä ettei ollut kuljettaja, kuten kävi esim yhdelle ITC-konsultti nerolle. Oli niin tyhmä, että otti useita valvontamaksuja ja satuili, ettei ollut kuljettaja vaikka auto oli aina työpaikan lähellä ja asui eri paikkakunnalla. Kannattaa ymmärtää mitä eroa on siviili riita-asialla ja rikosasialla näyttövaatimusten suhteen.


    • kertooPatenÄOsta

      Pysäköinnintarkastajat eivät pystytä merkkejä kerroit ja tiedän se varsin hyvin olen ollut 25v sillä sektorilla joka ne merkit pystyttää kun käsky käy,tosin pikkutaajamissa merkit on ollut suurin osa muita kuin pysäköintiin littyviä.

    • 7665hhh

      Kun oma äo on tarpeeksi alhainen ei ymmärrä sellaisen henkilön toimia jonka äo on itseä korkeampi:D

    • kertoopatenÄOsta

      Silti omistajan kanssa ei synny sopimusta vaan kuljettaan jos hänenkään,kuten Oikeusministeri Koskinen sanoi 2013"ei kyltti lukemalla sopimusta synny",aika matala oli hänenki ÄOnsa

      • 5353gdf

        Heh ehkä oli, mutta ootko tehny ÄO-testiä ja millaisen tuloksen sait?

        Ei tosiaan tainnu olla Koskinen älyn jättiläinen, jos noin möläytti vaikka jo 2010 oli annettu KKO:n päätös, jonka mukaan sopimus syntyy sopimusehtokyltinlukemalla ja pysäköimällä.


      • kertooPatenÄOsta
        5353gdf kirjoitti:

        Heh ehkä oli, mutta ootko tehny ÄO-testiä ja millaisen tuloksen sait?

        Ei tosiaan tainnu olla Koskinen älyn jättiläinen, jos noin möläytti vaikka jo 2010 oli annettu KKO:n päätös, jonka mukaan sopimus syntyy sopimusehtokyltinlukemalla ja pysäköimällä.

        Taidan olla korkeammin koulutettu kuin eräät muut,olen jo eläkkeelle


      • Jhyy66hh
        kertooPatenÄOsta kirjoitti:

        Taidan olla korkeammin koulutettu kuin eräät muut,olen jo eläkkeelle

        Hyvä juttu, mutta äo ei ole sama asia, kuin koulutustaso. Esim laki on sellaista, että ei sitä ymmärrä pelkästään vaikka olis äo 200 vaan on luettava ja opiskeltava. Tosin ei kaikki lakimiehetkään osaa pysäköintisääntöjä ja se on käytännössä havaittu. Osaisivat kyllä jos viitsisivät opetella, niin kuin kaikki muutkin jollei ole ymmärryskyky ole liikaa rajoittunut.


      • Äo.top.10.prosentissa

      • Annika99

    • kertooPatenÄOsta

      Ei tarvii isoa äo että tajuaa sopimus ei voi syntyä henkilön kanssa joka ei ole ollut paikalla ehkä koskaan,omistajan,haltijan.Kuljettaja teidän pitäis selvittää.Omistajalla ei ole velvollisuutta yksityis firmalle selvittää mitään.Muistelen että kuluttajaasiamies olis sanonut mediassa omistaajalle ei saa lähettä karhukirjeitä?.Muistat muut päätökset,muistatko tän

      • Kjhh66

        No mulla ei sitä ongelmaa ole, koska määrään pysäköintivirhemaksuja.

        En vaan ymmärrä tätä yksityisen haukkumista, jos kiekko on jäänyt laittamatta kiekkopaikalla, niin laitan pysäköintivirhemaksun (ellei olosuhteet ole poikkeavat) miten se yksityisen valvontamaksu on niin eri juttu? Sama suuruinen sanktio samanlaisesta virheestä.

        En ole huomannu mediassa sellaista lausuntoa kuluttaja-asiamieheltä. Olisko ollu kyse siitä, että perintätoimet on lopetettava jos saatava on ilmoitettu riidanalaiseksi?


      • kertooPetenÄOsta
        Kjhh66 kirjoitti:

        No mulla ei sitä ongelmaa ole, koska määrään pysäköintivirhemaksuja.

        En vaan ymmärrä tätä yksityisen haukkumista, jos kiekko on jäänyt laittamatta kiekkopaikalla, niin laitan pysäköintivirhemaksun (ellei olosuhteet ole poikkeavat) miten se yksityisen valvontamaksu on niin eri juttu? Sama suuruinen sanktio samanlaisesta virheestä.

        En ole huomannu mediassa sellaista lausuntoa kuluttaja-asiamieheltä. Olisko ollu kyse siitä, että perintätoimet on lopetettava jos saatava on ilmoitettu riidanalaiseksi?

        Mä täällä maalla ei oo näkynyt koskaan ysityisparkkifirman autokaan ei valvontaa .Mun äö on nii suuri että ei oo tarvinnu mennätöihin parkkivahdinpalkalla,olen voinut valita työpaikkani


      • kertooPatenÄOsta
        kertooPetenÄOsta kirjoitti:

        Mä täällä maalla ei oo näkynyt koskaan ysityisparkkifirman autokaan ei valvontaa .Mun äö on nii suuri että ei oo tarvinnu mennätöihin parkkivahdinpalkalla,olen voinut valita työpaikkani

        Tuttu kaupungin parkki pirkko ottiloparit ja meni ruokakauppaan myyjäksi kun palkka oli niin pieni.Nyt jatkuvassa iltavuorossa prjää sentä.Tuskin nää koijariyksityiset maksaa edes sitäkään.


      • r43t3
        kertooPetenÄOsta kirjoitti:

        Mä täällä maalla ei oo näkynyt koskaan ysityisparkkifirman autokaan ei valvontaa .Mun äö on nii suuri että ei oo tarvinnu mennätöihin parkkivahdinpalkalla,olen voinut valita työpaikkani

        Hmm nyt haukutaan palkka on pieni ja sitten joskus, että saa provikkaa :D Koittakaa jo päättää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe