Huono hemoglobiini, niukat menkat

Oon 13v ja mun menkat alko vuosi sitten. Mulla on aina ollut huono hemoglobiini (viimeks ku otettiin ennenku menkat oli ees alkanu ni oli joku 119). Sillon aluks menkat oli muutaman kuukauden epäsäännölliset mut jossain vaiheessa ne sit tuli vähän säännöllisemmäks mut sit ne hävis pariks kuukaudeks kokonaan ja kun tuli takas ne oli tosi niukat/olemattomat ja kesti pari päivää. Harrastan liikuntaa säännöllisesti ja yhessä vaiheessa kävin tosi useasti salilla. Kun huomasin menkkojen kadonneen aloin syömään enemmän rautapitoisia ruokia ja vähensin salilla käymistä ja menkat alkoivat taas lähes normaalisti mutta ei ole edelleenkään säännölliset. Se häiritsee.. Haluaisin tietää johtuuko se raudan puutteesta vai mistä, osaisko joku auttaa?

3

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monisairas

      Aika matala on hemoglobiini ja aina ollut? Ihmetyttää ettei ole selvitetty sen tarkemmin etenkin kun olet naissukupuolta. Nyt viimeistään on sitten aika. Matala hemo voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja tämä taas vakavia komplikaatioita. Pelkkä hemoglobiini on huono ja siksi olisi hyvä mitatata myös rautavarastoja.

      Jos on vegaani, pitää olla tarkkana riittävän vitamiinien ja hivenaineiden sekä rauhan saannin kanssa. Kyllä vähärasvainen liha on verraton tässä ja tiiviissä paketissa energiaa. Populistista propagandaa paljon lihan ympärillä. Keliakia ja suolistosairaudet voi aiheuttaa matalaa hemoa ja monet muut. Minuta syytä pitäisi siis kyllä hakea.mittari

      Tuo epäsäännöllisyys on tuossa iässä vielä hyvin tavallista, mutta jos se on kovin häiritsevää tai hyvin epätyypillistä, niin kannattaa lääkärin kanssa selvittää. Tähänkin vaikuttaa oikeastaan kaikki, hormonit, ravinto, elintavat, geenit, sairaudet

      • Monisairas

        Jahas, tekstinmuokkauksessa vähän vikaa eli toisen kappaleen mittari-sana kuuluisi olla eka kappaleen "Pelkkä hemoglobiini on huono..."


    • Mmm...m

      Kannattaa käydä lääkärillä selvittään asiaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10677
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1887
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1305
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      930
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      870
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      818
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      717
    8. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      669
    9. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      669
    10. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      25
      645
    Aihe