Akkua vaihtaessa laturista virtaa?

Akunvaihto

Ei ole yhtään ylimääräistä akkua, joten voisinko sen sijasta pitää akkulaturiani kiinni akkukengissä vanhaa akkua uuteen vaihtaessani, jotta virta ei katkeaisi vaihdon aikana eikä tulisi vikakoodeja tai muistien tyhjenemistä?

16

4121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opelisti

      Voi hyvä Sylvi. Tarvitset vain kaksi piuhaa ja saat pidettyä virrat päällä akun vaihdon ajan.

    • Meikemanni

      Kyllä akkulaturikin käy, mutta lata vaikka parkit päälle vaihdon ajaksi niin tulee kuormaa laturille tappamaan haamujännitettä.

      • Kokeilijat

        "Kyllä akkulaturikin käy, mutta lata vaikka parkit päälle vaihdon ajaksi niin tulee kuormaa laturille tappamaan haamujännitettä."
        Käypä neuvo jos on muu kuin älylaturi. Älylatureissa on malleja jotka vaativat akun perään, voi käydä niin että kun irrotat akun kengän niin älylaturi voi lopettaa virran syötön koska perässä ei enään ole akkua. Monissa älylatureissa on juuri sellainen toiminto (pover) joka soveltuu suoraan akun vaihtoon.


    • Defa_auttaa

      Mikäli on asentanut lohkolämmittimen yhteyteen myös ylläpitolaturin, niin lohkolämmittimen johto kiinni tolppaan ja akkua vaihtamaan. Ei tyhjene muistit, eikä koodit.

    • Ei-kannata

      Ei todennäköisesti toimi, tai on riskialtis tapa. Älylaturi lakkaa todennäköisesti syöttämästä sähköä, kun akku irroitetaan. "Vanhanaikainen" laturi antaa jäniitettä ulos pulsseina, ja ilman akkua nuo pulssit voivat jopa rikkoa jotain autosta.

      Tarvitset laturin, jossa on virtalähdetila. Tai sitten voit kaapeleiden avulla pitää sähköt päällä kokoajan.

    • 34543643

      Riippuu siitä onko laturissa sitä "power supply" tilaa eli onko se suunniteltu toimivan virtalähteenä jos esimerkiksi akku irti. Ainakin paremmissa älylatureissa on tuo power supply tila ja ne ovat suunniteltu antamaan virtaa akun vaihdon ajaksi. Ellei laturissa ole tätä ominaisuutta, en lähtisi kokeilemaan.

    • SähkömiesTinoissaan

      Halvat akkulaturit antavat "piikikästä" latausjännitettä. Saattavat tuhota auton elektroniikkaa, jos akku on irrotettu. Itse tekemäni akkulaturi antaa ilman kuormaa tasaista jännitettä, mutta jännite hyppää lähes 18 volttiin. En uskalla sitäkään laittaa auton johtoihin ilman akkua!

      • Kokeilijat

        Kun kirjoitit: Itse tekemäni akkulaturi antaa ilman kuormaa tasaista jännitettä, mutta jännite hyppää lähes 18 volttiin". Olet ilmeisesti kondensaattorilla tasoittanut pulssimaisen jänitteen, eli pienellä kuormalla jännite on melko tasaista. Nyt kun laitat laturin vaihdon ajaksi kiinni niin jännite putoaa n.14 volttiin. Nyt kun laitat parkit päälle niin parkkien kuorma pitää jännitteen kurissa.


    • siitä.vaan

      Miksi näin pitäisi tehdä, ei siinä mitkään muistit tyhjene eikä vikakoodeja tule, mistä tällainen käsitys on tullut.
      Itse vaihdoin vuosi sitten akun -12 malliseen autoon, eikä mitään muisteja tyhjentynyt eikä vikakoodeja tullut

      • Vähntietävä

        Kehitys kulkee eteenpäin, tai tässä tapauksessa taakeppäin. Esimerkiksi tietty mersumalli menee hinauskuntoon jos akun vaihtoa ei tehdä oikein.


      • Tuotevastuulaki

        Sehän on sitten suunnitteluvika ja valmistaja velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa harmit. Vioittuneen akun vaihto uuteen kuuluu normaaliin auton käyttöön.


      • sdafsafasf234
        Tuotevastuulaki kirjoitti:

        Sehän on sitten suunnitteluvika ja valmistaja velvollinen korjaamaan ja korvaamaan aiheuttamansa harmit. Vioittuneen akun vaihto uuteen kuuluu normaaliin auton käyttöön.

        Ihan samalla tavalla kuin vaikka sanoisi että "vioittuneen moottorin vaihto uuteen kuuluu normaaliin auton käyttöön". Ei sitäkään voi juosten kusten tehdä ja todeta että joo ompa surkea keksintö kun ei lähde enään käyntiin moottorin vaihdon jälkeen.


    • helppo-homma

      Onhan sulla ylimääräinen akku, jos olet vaihtamassa vanhaa akkua uuteen. Tarvitset ainoastaan kaksi ylimääräistä sähköpiuhaa, tai käynnistyskaapelit, jotka kiinnität uuden akun / - napoihin, ja autosi akkuenkiin. sen jälkeen vanha akku alta pois , ja uusi tilalle.

      ps. sähköjohdon voi sitoa esim. jesarilla tai nippusiteellä akkunapojen alareunaan, niin saat akkukengät mahtumaan navan yläreunaan.

    • pienivaroitus

      Muista kuitenkin sitten akun vaihdon aikana suojata se auton oma akkuun menevä plus johto vaikka sukalla tai kahdella antistaattisella pussilla heti kun irroitat plus johdon akusta. Koska silloin kun annat autolle muistivirtaa akun vaihdon aikana estääksesi auton tietokonejärjestelmien muistin nollaantumista. Siinä auton akulle liitettävässä plus johdossa on silloin sähkövirta päällä ja jos tämä plus johto pääsee koskemaan mihinkään sähköä johtavalle pinnalle tai rakenteisiin on tuloksena oikosulku ja jopa yli tuhannen euron vahingot koska autosta vaurioitui paljon elektroniikkaa oikosulun seurauksena.

      Sillä ei ole mitään merkitystä että annatko auton järjestelmille muistivirtaa auton omista akkukaapeleista, vai tarkoitukseen suunnitellulla muistivirran säilyttäjä johdolla auton OBD portista. Silti siinä auton omassa akkuun kiinnitettävässä plus johdossa kulkee sähkövirta.

      • Volttinen

        Voi hyvä yksinkertaisuus miten typerä esityksesi on. Virtapiirin pitää olla suljettu että yleensä virta kulkee, tässä sinun teoriassa ei näin tapahdu. Ensinäkin, ei ole mitään järkeä irrottaa plusjohtoa ensin koska on kipinöintivaara jos avain osuu runkoon. Sinä siis irrotit pulusjohdon ja pelkäsit sen osuvan runkoon ja aiheuttavan oikosulun. Olet melkoinen fakiiri jos pystut saamaan kyseisen johdon jännitteelliseksi. Millään ulkopuolisella akulla tai omalla akuulla et saa irrotettua plusjohtoa jänitteelliseksi niin kauvan kun se on irti omasta akusta.


    • Ladattuna

      Uusi akku tietysti koodataan, merkkihuollossa! Älykäs sähköjärjestelmä vaatii sellasta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe