Voiko mulla olla reumaa vastatkaa pian!

HuolestunutMies29v

Nyt mulla on ollut jo pian 2 kuukautta sorminivelet helvetin kipeät ja kipuja on välillä ollut myös ranteissa, toisen jalan päkiässä ja nilkoissa. Kävin tämän kuukauden alussa verikokeissa mutta reumatekijä ja sitrulliini vasta-aineet kuin myös crp ja lasko oli normaalit. Ei ollut myöskään kihtiä tai keliakiaa verikokeiden perusteella.

Sorminivelissä ja varpaissa ei ole ainakaan vielä ollut mitään ainakaan silminnähtävää turvotusta eikä punoitusta mutta silti sormet tuntuu välillä jotenkin kankeilta ja jäykiltä. Onko täällä ketään joka tietäis niin paljon näistä asioista että osais sanoa tarviiko mun pelätä sairastavani reumaa? Mitähän muuta tämä sitten voisi olla jos ei reumaa?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista pikaisista vastauksista.

7

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HuolestunutMies29v

      Laitetaan tähän nyt vielä lisätiedoksi että viime maaliskuussa sairastin influenssa johon ilmeisesti liittyi streptokokki jollakin tavalla. Oliskohan tämä joku influenssan ja tuon streptokokin laukaisema pitkäkestoinen jälkitauti? En muuten olisi tiennyt tuosta streptokokista mitään mutta omakannassa luki hammaslääkärikäynnin jälkeen "Streptokokin aiheuttama akuutti ientulehdus".

      Tuon influenssan jälkeen mulla oli myös toinen polvi todella kipeä ainakin pari kuukautta jonka takia hyppäsin eri lääkäreillä ja kävin magneettikuvauttamassakin sen polven mutta ei siitä mitään löytynyt. Myöhemmin tässä syksyllä se polvi tuli vielä joksikin aikaa kipeäksi. Sitten se polvikipu meni itsestään ohi ja alkoi tämä sorminivel, ranne, nilkka ja päkiäkipukierre. Olen käynyt yksityislääkäreillä ja tuhlannut rahaa jo varmaan satoja euroja eikä mitään ole selvinnyt vieläkään kun ei verikokeistakaan löytynyt mitään.

    • Tutkimuksia

      Sinulla saattaa olla myös joku neurologinen sairaus. Nekin aiheuttaa tuollaisia oireita.
      Samoin lymentauti. Onko sinua purrut punkki, joka mahdollisesti levittänyt borrelioosia?'
      Kannattaa vielä tutkituttaa, jos oireet jatkuu.

      • terve.ei.kipuile

        Itse sairastuin 2v sitten reumaan ja nivelet olivat olleet jo kipeänä toista vuotta ennen kuin viimein uskottiin reumaksi. Verikokeissa ei aina näy reumatekijöitä, vaikka tauti on alkanut. Toivottavasti on jotain muuta kuin reumaa. En ala arvailemaan mitään, vaan kehotan sinnikkäästi jatkavasi lisätutkimuksien vaatimista kipuiluihin.


      • HuolestunutMies29v

        Mulla on kyllä ollut jaloissa jotain haavoja jostain elokuusta asti jotka ei meinaa parantua ollenkaan. En tosin ole huomannut että mua olis punkki purrut koskaan. Tosin mulla on ollut ajoittain ennenkin tuollaisia kutiavia ihohaavoja säärissä tässä vuosien varrella. Ne kyllä diagnosoitiin jo kerran joksikin lantti ihottumaksi ihotautilääkärin toimesta.


      • HuolestunutMies29v
        terve.ei.kipuile kirjoitti:

        Itse sairastuin 2v sitten reumaan ja nivelet olivat olleet jo kipeänä toista vuotta ennen kuin viimein uskottiin reumaksi. Verikokeissa ei aina näy reumatekijöitä, vaikka tauti on alkanut. Toivottavasti on jotain muuta kuin reumaa. En ala arvailemaan mitään, vaan kehotan sinnikkäästi jatkavasi lisätutkimuksien vaatimista kipuiluihin.

        Piti kysyä että miten tuo reuma diagnoosiin sitten lopulta päädyttiin? Oliko sormien nivelet silloin jo turvonneet tai punoittavat jatkuvien kipujen lisäksi? Löytyikö verikokeista lopulta jokin reumaan viittaava asia?


    • Isomyymikki

      Minulla oli yhteen aikaan särkyä nivelissä ja se oli jatkuvaa, Juoksin eri lääkäreissä ja minua varmaan pidettiin luulotautisena. Mikään särkylääke ei auttanut. Sitten lopulta puolen vuoden särkyjen jälkeen menin yhdelle naislääkärille joka heti sanoi, että katsotaan onko minulla angniina. Se löytyi ja oli sen verran paha, että oli edennyt niveliin saakka. Oikealla ja riittävän pitkällä antibioottikuurilla pääsin säryistä

      • HuolestunutMies29v

        Tuota angiinaa minäkin olen epäillyt ja sen aiheuttajahan on käsittääkseni usein A-ryhmän Streptokokki. Luin jostain että voi aiheuttaa vakavia jälkitauteja kuten munuaisten vajaatoimintaa, sydänlihas tulehduksia tai niveltulehduksen. Voikohan tuollainen niveltulehdus kroonistuessaan muuttua nivelreumaksi? Kannattais varmaan mennä aika pian uudestaan lääkäriin ja vaatia nielun bakteeriviljelyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe