406 vm 98 pösön tyhjäkäyntiongelma

lamps

Nyt ilmojen kylmetessä on tullut sellainen ongelma että kun käynistää auton kylmänä niin sammuu heti kun käynistää auton ei siis käy tyhjäkäyntiä sitten toimii kun pari kertaa polkaisee kaasua niin sitten käy normaalisti ja ei sammu enää

Puhdistettu tyhjäkäyntimoottori tinnerillä penselillä ja paineilmalla ja voideltu se kara mikä siellä liikkuu ei vaikutusta missähän mahtais olla vika kysytty uutta joutokäyntimoottoria mutta uus maksaa yli 200 euroa alkuperäinen toinen mahdollinen vika ehkä MAP anturi mutta ei kuitenkaan mitään vikavaloa sytytä jos jollain jotain tietoa mistä johtuu niin vois kyllä kertoa minullekkin:)

Ja ne turhat kommentit kuten aja se paska suohon ja osta uusi niin voi jättää kyllä kirjoittamatta
mutta jos joku on taistellut kyseisen vian takia ja tietää mistä johtuu niin vois kyllä kertoa miten tuli kuntoon

19

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB54

      Äkkiä tulee mieleen kaasuläppätunnistin. Tunnista tunnistaa vapaa- ja täyskaasuasennon.
      Kun ilmat kylmenneet ja metalli kutistunut ei kaasuläppä pääsekään täysin kiinniasentoon. Kiinniasento jää näin tunnistamatta.
      Lämpimänä tilanne muuttuu tai kun äkäisesti löysäät kaasun.
      Nyt pitäisi säätää kaasuläppätunnistinta.
      Jotenkin näin.

      • OmaKokemusOnTämä

        Pakko kertoa

        Omaan autooni tuli identtinen vika. Vikana juurikin kaasuläpän asentoanturi.

        Olin siis pahan kerran väärässä tuossa mitä kirjoittelin aiemmin. :)


    • Hellettää

      Vastakappele on myös puhdistettava jotta on tiivis kara!

      • etteivaan

        Jos tyhjäkäyntisäädin ei sulkeudu kunnolla, ei se sammuta moottoria vaan nostaa kierroksia.

        Tyhjäkäyntisäädin / venttiili avaa ja sulkee ilmakanavaa, joka laskee ilmaa imusarjaan kaasuläpän ohitse.

        Vaikka on helppo päätellä että tyhjäkäynnin puuttuessa, tyhjäkäyntisäädin on viallinen, vika on usein jossakin muualla. Jokin komponentti estää moottorin kunnollisen käynnin pienillä kierroksilla, jolloin moottori sammuu.


    • OmaKokemusOnTämä

      Olen ajanut 11 vuotta vastaavalla autolla ja joutunut selvittämään turhankin usein erilaisia käyntiongelmia. Olen vaihtanut MAP-anturin ainakin neljä kertaa, imuilman lämpötila-anturin kahteen kertaan, lambda-anturin kerran, tyhjäkäyntisäätimen kerran, kaasuläpän asentoanturin kerran ja sytytyspuolan viidesti.

      Ainoat vaihdot millä on ollut vaikutusta: MAP-anturi oli yhden kerran viallinen ja sytytyspuolan jokaisella vaihdolla oli vaikutus auton käyntiin.

      Nuo puolat mitä hankin, oli tietysti aina se halvin mahdollinen. Lopulta ostin kalliimman merkkipuolan. Magneti marellin valmistamalla puolalla tuntui että tehoa tuli 20 hevosvoimaa lisää, ja sellainen kakistelu ja epäröinti katosi täysin.

      Meinasin unohtaa, moottorin lämpötila-anturi oli muuttanut arvoaan noin 20% ja sen vaihtaminen vaikutti myös moottorin toimintaan. Se ei sitä kuitenkaan täysin korjannut, selityksenä lienee se, että autossa oli siinäkin vaiheessa viallinen puola.

      Eli, halvat puolat on sekundaa, eikä toimi edes uutena. Vanha puola ei toimi sekään kunnolla jos on iäkäs, kuten autossani oli alunperin. Puolapaketin sisään menee kosteutta ja sen vuoksi siellä tapahtuu läpilyöntejä, joka heikentää kipinää. Nyt kunnossa olevalla puolalla tein sellaisen havainnon että pakoputkenpää puhdistui täysin, siellä ei ole nokea laisinkaan. Aiemmin putken pää oli pikimusta sisäpinnaltaan.

      En sano että autossasi on viallinen puola, mutta ainakin omalla kohdallani nuo muut anturit ovat osottautuneet kestäviksi, puola ei. Lisäksi tuo, että tyhjäkäynti katoaa kun ilma kylmenee, kuulostaa tutulta.

      Viallisen puolan huomaa ehkä parhaiten siitä, että kiihdytyksessä moottori kiihtyy nykimällä. Kun kierrokset nousee tarpeeksi, alkaa jossain vaiheessa heikommatkin sylinterit tulla mukaan voimantuottoon.

      Tuo vikavalo sitten syttyy tuossa autossa pääasiassa vasta siinä vaiheessa kun seos on reilusti pielessä. Moottorin vikakoodijärjestelmä on sen verran vanha (alkeellinen), että siitä ei oikein apuja saa vian etsimisen kanssa.

    • lamps

      Tuo voi kyllä olla hyvinkin se kaasulppätunnistin mikä siinä reistailee jospa siinä vastuskaaressa on jokin hapettumavika ja tosiaan moottori muuten käy hyvin nostaa kierroksia kylmänä ihan kunnolla ja käy kylmänäkin sen jälkeen kun on kerran tai kaksi polkaissut kaasua se ei nyi kiihdytettäessä en oikein usko että puolapaketissa olis vikaa tosin se joutokäyntisäädin oli tehnyt siihen karan päähään sellaisen kulumajäljen sen näki kyllä selvästi kun se on siinä jonkun kerran liikkunut kun on melkein 300 tuhatta ajettu

      Siinä kun on vaan se ongelma kun uudet osat maksavat mansikoita ja jos se sitten ei olekkaan siinä vika niin tulee se vian haku kalliiksi kun taas joutuu ostamaan seuraavan osan ja purkaamo-osatkin on vähän niin ja näin kun ovat kauan olleet poissa käytöstä vaikka ne yleensä kyllä ottavat takaisin jos on viallinen osa ja voihan se ollakin se puolapaketti mutta sehän sitten vasta maksaakin että ei taida kannataa ainakaan alkuperäistä uutta enää vanhaan autoon hankkia tulee enenmmän hintaa kun koko autosta saa

      • OmaKokemusOnTämä

        Itseasiassa, osat on halpoja.

        Kaasuläppäasentoanturin saa hintaan 5,39
        tyhjäkäyntisäätimen saa hintaan 6,39

        Saat alle viidelläkympillä kaikki moottorin anturit.

        Netistä noita osia löytyy edullisesti, merkkiliikkeeseen ei kannata mennä kyselemään. Kun tilaa oikeasta paikasta / tietää mitä tilaa, saa laadukkaan osan edullisesti.

        Ja se MAP-anturi joka on todennäköisesti viallinen, jos se puola vaikuttaa ehjältä, maksaa halvimmillaan 7,71

        Vanhaan autoon noita osia muuten kannattaakin ostaa ja vaihdella. Kun vanhassa autossa ei ole juurikaan arvonalenemaa, niin sen remontointiin kannattaa hieman satsatakin. Oma 406 on mennyt viimeiset viisi katsastusta läpiheittämällä, ikää tällä hetkellä 21 vuotta. Selityksenä halvat osat ja niiden vaihtaminen.

        300 euron pösö ei juuri menetä arvoaan vuodessa, mutta 5000 euron auto menettää 1000 euroa ensimmäisenä vuotenaan, eikä sekään ole ongelmavapaa, korjattavaa on varmasti.

        Pikainen laskelma antaa tulokseksi, että pösöön voi tehdä 1000 euron remontit ja sen päälle vielä saman verran kuin mitä 5000 euron autoa korjataan / huolletaan.

        Kummalla on halvemmat ajot? No pösöllä ja kun kyydin laadussa ei ole siinäkään valittamista niin itse en ole 11 vuoden jälkeen vielä löytänyt järkevää korvaajaa 406:lle.

        Myönnetään... lähivuosina on aika päivittää tuoreempaan, mutta mukavasti on matkaa jo se 11 vuotta taitettu.


    • lamps

      Mistä tuohon hintaan nuo osat saa? ebaysta vai? siinä kun on vaan se ongelma kun en osaa niitä noista ulkomaisilta sivuilta tilata Tuntuisko siltä että se mappianturi on se joka olis mahdollisesti rikki?

      • OmaKokemusOnTämä

        Arvauksiahan nämä vaan on, mutta itse vaihtaisin MAP anturin seuraavaksi.

        Se on mukavan hankalassa paikassa imusarjan alla, joten ilmanputsarin joutuu ottamaan pois edestä ja vähän siirtelemään letkuja ja johtoja sivuun. Sittenkin se on sorminäppäryyttä vaativa homma, mutta mahdollinen kuitenkin. 10mm avaimella sieltä imusarjan alta pulttia kääntäen aukipäin, sinne ei näe, ja pulttia mahtuu kääntämään avaimella vain 1/6 kierrosta kerrallaan. Joten, kääntää pultin löysälle ja sen jälkeen ruuvimeisselillä pyörittelee pulttia kannasta aukipäin, se tulee suht helposti niin sieltä ulos.

        Virolaisista nettikaupoista saa noita osia, palvelevat ihan suomenkielellä, postimaksuna menee 10 euroa.

        Varaosat24 palvelee myös suomenkielellä, postimaksut samaa luokkaa. Tuosta sivustosta on sitten useampi versio, mutta samaa firmaa ne on kaikki.

        Jos on suomalainen electron / pankkikortti niin homma toimii, myös paypal toimii.

        Tsekkasin motonetin hintatason ja siellä on hämmästyttävän kalliita osia, vaikka niitäkin joku pitää edullisina.

        Jos autollesi ei ole tehty koskaan perusteellisempaa huoltoa, ei se MAP anturi enää uudenveroinen ole, sekun tuppaa kulumaan käytössä. Moottorin lämpöanturin vaihtoa voisi myös harkita, se kun ei montaa euroa maksa.

        JA tämä kaikki sanottuna sillä edellytyksellä että sytytyspuoli on kunnossa. Puola sytytystulpat.


    • lamps

      Juu kyllä on tsekattu motonetin sivut tiedän kyllä että se on siellä imusarjan alla ja vähän hankala irrottaa no onneksi mahdollista ajaa auto rampille niin altapäin saa luultavasti helpommin Kyllä mä nyt uskoisin että se puolapaketti vois olla kunnossa sitä en tiedä onko ikinä uusittu tuskinpa vaan kun ostin auton keväällä vasta

      Tosin kun vaihdoin juuri tulpat niin en tiedä paljonko niillä edellisillä oli ajettu mutta veikkaisn että aika paljon olivat kyllä melko kuluneet parissa tulpassa oli keskielektrodi sen verta kulunut että varmaan oli kärkiväli kolme milliä mutta muuten oli kaikki suht samannäköisiä ei mitään mustia mutta juuri mitattiin pakokaasuarvot katsastusta varten ja ne oli hyvät

      Missäpäin se lämpöanturi sijaitsee sen vois kanssa sitten uusia niin onpahan sitten sekin kunnossa ei varmaan ole mikään kallis no tuleeko sieltä virolaisilta nettikaupoista sitten oikeanlaista osaa? kun niitä tahtoo tulla välillä kivijalkakaupastakin vääränlaista osaa

      • OmaKokemusOnTämä

        Jos pakokaasuarvot on hyvät niin kyllä se puola jotenkin toimii, ei se ihan kaikkea kyllä kerro, niin moneen kertaan onnistuin katsastamaan auton vähän viallisellakin puolalla.

        Se lämpöanturi on termostaattikotelossa, itseasiassa siinä voi olla niitä useampia. Yksi ilmastoinnille, yksi lämpömittarille ja yksi moottorin ohjaukselle. Tuo moottorin ohjaus on se oleellisin, muistelisin että siinä on vihreä liitin ja keltainen rengas sen ympärillä.

        Itse olen ainakin noista virolaisista kaupoista saanut pelkästään oikeata osaa, edullisella hinnalla ja nopealla toimitusajalla.


    • Pussialle

      Otat mötikän irti ja virrat päälle ne alkaa tapahtumaan!

    • lamps

      Niin pitää ensiksi vissiin ruveta tutkimaan niitä osia eikö se mappianturin voi mitata ihan kotikonsteinkin tietysti puhdistaa sen ensin paineilmalla sen kanavan ja kun on vastusmittari ja sellainen tyhjiöpumppu esim jolla saa tehtyä alipineen eli ensin selvittää sen virtajohdon siitä liittimestä ja virrat päälle eli se singnaalijohdon sen pitäis olla varmaan siinä kutakuinkin 5 voltin luokkaa sitten vaan imee sillä pumpulla alipainetta ja seuraa lukemaa jos se muuttuu tasaisesti alemmas niin kai se silloin toimii ja ilmeisesti sen joutokäyntimoottorin voi testata sitenkin että kun auton kone on käyntilämmin niin nyppäsee sen johdon irti koneen käydessä niin sen ei pitäisi sammua vaan jatkaa suurinpiirtein samalla pyörintänopeudella luulisin että näillä toimenpiteillä kanattaisi kokeilla mutta otetaan kyllä lisävinkkejäkin kyllä vastaan:)

      • OmaKokemusOnTämä

        Se MAP-anturin mittaaminen ei onnistu ihan vastusmittarilla, mutta jännitemittarilla kyllä. Tuo anturihan saa moottorinohjausyksiköltä syöttöjännitteen 5V, lähtöjännite joka vaihtelee imusarjan alipaineen mukaan, on muistaakseni 0,5 - 4,5 V.

        Kotikonstein et kyllä kummoisia tuloksia saa aikaiseksi. Itsekin aikoinaan kun noita moottorin antureita vaihtelin, olin sitä mieltä että jokaisen pystyy testaamaan, ettei mitään tarvitse vaihtaa turhan vuoksi. No, jouduin nöyrtymään elämän tosiasioiden edessä, vaikka teen ammatikseni automaatiotöitä ja kaikki mahdolliset mittalaitteet on käytettävissä alipainepumppuakin myöden, tuo menee hankalaksi, ja tulokset ei kerro sittenkään anturin toimivuudesta kaikkea.

        Vaikka tuolta anturista saisi ihan oikeat jännitelukemat ulos, oikeilla paineilla, niin anturi on voinut muuttua hitaaksi, eli kaasua painaessa se reagoi hitaammin kuin pitäisi. Tuo on erittäin vaikea tarkistettava kotimenetelmin. Muutenkin, kotioloissa alipaineen tekeminen ja mittaustarkkuus tulee ongelmaksi.

        Anturit on kuitenkin sen verran halpoja, luokkaa kympin kappale, että suhteessa auton vuosikustannuksiin, minimissään 2000 euroa, tuo anturin kustannus on häviävän pieni osa kokonaiskustannuksista, vaikka sitten ostaisi turhaankin.

        Ymmärrän että asioita on mukava selvitellä, noin minä itsekin noita joskus aikoinaan koitin selvittää, mutta jälkeenpäin olen ymmärtänyt että helpommalla olisi päässyt ihan sokkona osia vaihtamalla. Ja niinhän minä lopulta teinkin :)

        Ja jos otat tyhjäkäyntimoottorista johdon irti, auton käydessä tyhjäkäyntiä, se tosiaan pitäisi jäädä käymään samaa kierroslukemaa, ainoa mikä muuttaa tilannetta, on moottorin lämpeneminen. Ei tuo koe kyllä oikeastaan paljon tyhjäkäyntimoottorin toiminnasta kerro. Olettaisin tuon osan olevan kunnossa jos moottori käy edes suurinpiirtein oikeilla tyhjäkäyntikierroksilla kylmänä ja lämpimänä.

        Omassa autossani tuo osa, kuten kaasuläppäasentoanturikin, on alkuperäisosa. Kilometrejä mittarissa 380tkm. Ja kumpikin osa toimii, tottakai olen hommannut halvat osat ja kokeillut niiden kanssa toimivuutta, mutta ihan yhtä hyvin / huonosti se toimi sillä vanhallakin osalla kuin uudella, eli vika oli muualla (MAP anturissa, lämpötila-anturissa ja puolassa).


    • lamps

      Joo kyllä se noin varmaan on kuten totesit ja tosiaan onhan se muutenkin vähän hankalaa mitata ja lukemat on vain suuntaa antavia jos sieltä jotain arvoja saa tulemaan mutta on selvää että kyllä se mappi jotenkin toimii kun ei se juurikaan nyi eikä tee ajossa mitään muutenkaan ihmeellistä ja kyllä siinä kulumaa voi hyvinkin olla ja onkin luultavasti alkuperäinen osa muuten tuo kärry kyllä toimii ihan suht hyvin ja kyllä sillä ajamaan pystyy ihan noinkin se kun ei tee muuta kun kylmänä kun käynnistää niin pitää vaan kerran polkaista kaasua niin sitten kyllä jää käymään tyhjäkäyntiä ja kesällä kun oli lämpimät ilmat niin silloin kyllä toimi ihan niin kuin kuuluukin

      Mulla ei ihan niin paljon vielä ajettu mutta melkein 300tkm kuitenkin ostin tuon auton keväällä kytkinvikaisena siitä oli tullut painelaakeri läpi asetelman tyyppivika noissa laitoin siihen sitten uuden kytkimen ja on tullut autojen kanssa puuhailtua ennmmänkin mutta ainahan sitä oppii jotain uutta ja vain tekemällä sitä sitten oppii mutta kiitti vinkeistä ja kyllä huomaa että oot sinäkin autojen kanssa touhunnut:)

    • sdfsfsdsdfsf

      https://aeromotors.fi/

      Tuolta kannattaa kanssa tilailla. On halpaa kuin saippua. Tosin itse en ostaisi ihan halvempia vaan joitain keskitason osia. Niillä lienee hinta/laatu suhde kunnossa.

      • sdfsdfsdfsdfsdfsdfsdf

        Minäkin luulin että tuolla on halpaa mutta varaosat24 vetää vielä halvemmaksi. Lisäksi toimituksissa on ollut epämääräisyyttä, en itse ainakaan voi suositella.


    • 205-89

      Kumma juttu. Itsellä vm -89 205 eli kaasutinkoneella. Tänä syksynä tullut samanlainen käynnistymisvika. Lämminnä kyllä lähtee niinkuin pitääkin, mutta kylmänä vaatii pari-kolme yritystä. Ihan kuin olisi kohokammio vajaa tai tyhjä. Vai onko bensaan tehty jotain muutoksia?

      • RMB54

        Nämä TU-moottorit olivat tarkkoja venttiilin välyksestä. Säädä välykset imu 0,2 mm ja pako 0,4 mm.
        Joskus viime vuosituhannella säädin venttiilit 0,15 ja 0,25 mm. Käyntiongelmiahan se aiheutti ja varsinkin kylmänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2539
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2254
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      59
      2248
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe