Jatkuva lääkitys vai rauhoittavat tarvittaessa?

pohdinvaan

Olen syönyt jo kymmenen vuotta alproxia tarvittaessa ahdistusoireisiin. Käyttö on sellaista 1-2 pilleriä kuukaudessa, joskus voi olla esim viikon jakso, jolloin tarvitsen lääkettä useampana päivänä. Välillä saattaa mennä kuukausi puolitoista ilman lääkettä.

Miten nämä SSRI:t, Busbironit ja muut... Olisikohan parempi hankkia joku kunnon ahdistuslääkitys vai elää niin kuin tähänkin saakka, eli lääkitä vain tarpeen mukaan? Terapiaakin olen harkinnut, mutta voimavarat ei ole oikein muun arjen pyörityksessä riittäneet. Olen ihan työelämässä, mutta kyllähän tämä ahdistus ja välillä sosiaaliset pelot aika paljon rajoittavat silti elämää.

6

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekoaapää

No jos noin vähällä lääkityksellä selviät, niin tuskin kannattaa vaihtaa muuhun. Haluaisitko syödä niitä pillereitä päivittäin, kun ei nykyisistäkään ole luonteen muuttajaksi?

• Artsi7856

Rauhoittavia jos ei tarvi joka päivä ottaa. Masennuslääkkeet latistaa tunteita.

• hyvänoin

Älä ihmeessä muuhun lääkitykseen lähde, jos tuolla pärjäät. Pieni määrähän tuo on. Jos olisi päivittäistä käyttöä ja kroonisempaa ahdistusta olisi tilanne toinen. Toivottavasti sun lääkärisi on jatkossakin samaa mieltä eikä ajattele ettei rauhoittavia voi antaa pitkän aikavälin käyttöön (tosin sulla jo sitä :D) ,ettei vain koukutu. Mulla oli pitkään sama juttu Alproxin kanssa vuosia. Uneen käytin myös, mutta aivan naurettavan pienen määrän. Sitten jouduin hoitoon julkiselle puolelle ja erittäin toimiva Alprox otettiin pois, tilalle sain hitaampaa. Lisäksi joka respauusintapyynnön yhteydessä saa perustella juurta jaksaen miksi mun mielestä resepti pitää uusia.

• pohdinvaan

Mun ei onneksi ole tarvinnut reseptin uusimisessa selitellä tarvetta, vaan lääkäri uusii sen ihan kyselemättä. Ilman Alproxia varmaan elämä rajautuisi aika tavalla, kun nyt uskallan lupautua esim. julkisiin esiintymisiin, kun tiedän, että lääkkeestä saa tarvittaessa avun. Ilman lääkettä varmaan sanoisin kaikkeen sellaiseen vain ei-kiitos.

Joo, ei tuo jatkuva lääkkeen syönti sinällään huvita, vaikka varmasti jossain määrin kroonistakin tämä ahdistus on ja välillä iskee aivan täysin tyhjästä. Pystyn kuitenkin elämään arkeani ja käymään töissä ja olen ymmärtänyt, että se noilla jatkuvasti syötävilläkin lääkkeillä on tavoitteena. Siis se, että voi elää "riittävän hyvää" elämää. Eihän mikään koskaan ole täydellistä...

• VoihhHuokaus

Minäkin pitkän elämänkokemukseni perusteella olen sitä mieltä, että "vanhanaikaisesti" rauhoittava lääke tarvittaessa on parempi apu kuin lähteä ssri-lääkitykseen, jota otettava joka päivä. Ssri't eivät lopulta olekaan vielä niin tunnettuja ihan kaikessa, kuten siitä mitä pitkällä aikavälillä tekevät ihmiselle ja miten sen saa lopetettua. Itse olen pitkäaikaisen Xanorinkin pystynyt lopettamaan, itse asiassa useamman kerran elämässäni. Mutta pientä määrääni ssri-lääkettä en pysty lopettamaan tai kokeilla vaihtamaan toiseen, sillä avusta en edes tiedä, onko sitä.

• VoihhHuokaus

Lisään. Aloittajalle. Siis jos noinkin pienellä apumäärällä Alproxia/Xanoria pärjäät ja jos lääkärin kanssa hyvin olette samaa mieltä, että se paras ja riittävä, sinun kannattaa pysyä siinä. Itseäni kovin kaduttaa, että aikoinaan lähdin miltei painostettuna ssri-lääkettä ottamaan, nyt en aloittaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe