Konevaihto

Vaohtokoone

Mikä on moottorin kestoikä/ajotuntimäärä ennen kun se pitää vaihtaa. Yanmar 50 hv makeavesi 2005, purjeveneessä.

39

2474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Ehjää ja toimivaa ei kannata korjata tai vaihtaa. Jokin muu vaihdon aihe kuin kalenteri-ikä 2005.

    • Keskimäärin moottorit vaihdetaan varmaankin ennen 30 vuoden ikää. Muuten se riippuu huolloista ym. Huolletun moottorin pitäisi kestää ainakin 3000-5000 tuntia. Jos ajetaan 30 tuntia vuodessa, saadaan sata vuotta kestoksi, joten kalenteri-ikä on tärkeämpi kuin tunnit. Ostin juuri moottoriveneen, jossa on Volvon 6-sylinterinen dieselmoottori vuodelta 1988. Sillä on ajettu 1700 tuntia. Samasta koneesta pyydetään 10000 euroa käytettynä ja 15000 euroa peruskunnostettuna, joten sillä arvellaan olevan vielä tuon ikäisenä paljon vuosia jäljellä. Uudemmat koneet ei kyllä välttämättä ole ihan noin pitkäikäisiä kevyemmän rakenteensa takia.

      • Isoantilla

        Vaihdoin pois toissavuonna makeavesijäähdytetyn Volvo 2003 moottorin 33 vuoden ikäisenä. Kone starttasi heti, kävi kauniisti, ei savuttanut eikä kuluttanut öljyä. Ikävä kyllä vetolevyn ja vaihteistoakselin boorit olivat loppu ja vaihto-osat olivat olleet sikakalliit


      • Isoantilla kirjoitti:

        Vaihdoin pois toissavuonna makeavesijäähdytetyn Volvo 2003 moottorin 33 vuoden ikäisenä. Kone starttasi heti, kävi kauniisti, ei savuttanut eikä kuluttanut öljyä. Ikävä kyllä vetolevyn ja vaihteistoakselin boorit olivat loppu ja vaihto-osat olivat olleet sikakalliit

        Volvon kohdalla kösittämättömän kalliit osat ovat kyllä ongelma vanhoille koneille. Joku pakoputken mutka voi maksaa enemmän kuin käyntikuntoinen käytetty samanlainen moottori.


      • 60sarjankonevaimikä

        Kerrotko enemmän tästä raskaampaa rakennettä olevasta koneesta? 40 sarjan osittain korvannut d4 on vähän painavampi ja d6 satoja kiloja painavampi kone. D6 310 korvasi kad 300:n.


      • 60sarjankonevaimikä kirjoitti:

        Kerrotko enemmän tästä raskaampaa rakennettä olevasta koneesta? 40 sarjan osittain korvannut d4 on vähän painavampi ja d6 satoja kiloja painavampi kone. D6 310 korvasi kad 300:n.

        Ajattelin ennemmin D3:a, joka painaa 200 kiloa vähemmän, ja jossa on alumiinilohko. Se on enemmän samassa teholuokassa.


    • kotivesien.seilori

      Vaihdoin myös neljännesvuosisataisen Volvo 2003 moottorin, joka käynnistyi hyvin, kävi nätisti, ei savuttanut mustaa, sinistä tai vaaleaa, eikä kuluttanut öljyä. Ainoa vika oli eukon naputus. Moottorin vaihdon myötä vika hävisi.

      Jos käyttötuntisi ovat normi 100h/v ja teet normaalihuollot, voit alkaa 2040 miettimään koneenvaihtoa.

    • Ariel371

      Venekonetta voi verrata tasakierroksilla ajettaviin työkonemoottoreihin. 6000 tuntia ei ole juuri mitään vielä, sen pitäisi mennä edes yläkertaa avaamatta, mutta startti ja etenkin laturi ovat silloin usein jo vaihdettu. Laturi 2500-3000 tunnin paikkeilla ja startti hiukan myöhemmin tai varoiksi samalla kertaa.
      Startissa riittää usein solenoidin vaihto / bendexin laitto ja laturissa laakerien, säätimen ja hiilien vaihto.
      Vesipumppu alkaa tihraamaan jossain 2-4 tonnissa ja sisus menee uusiksi. Pumpun ollessa hihnavetoinen ei muusta tarvitse välittää kuin siitä että merivesi kiertää. Akselivetopumpussa voi olla riskinä meriveden tihkuminen akselia pitkin stefojen ohi moottoriöljyyn.

      Vähintään joka viides konevaihto sössitään. Se selviää ihan blogejakin lukemalla. Lappoa, sihtauspulmia, pukitus ei osu ym.

      Alkuperäisen koneen peruskunnostus on aina mielestäni harkittava vaihtoehto. Yksikään suomalaisen purjeveneen ei ole ajamalla ajettavissa loppuun. Merivesikoneiden syöpyminen on toki toinen juttu.

      • 36ft

        Pari vuotta sitten pääsi hiukan vettä ykkös sylinteriin Yanmar 3GM30F koneessa( vm 96) ja niinhän siinä että kun startatessa sain kierroksen pyöräytettyä kiertokanki vääräksi. Kone auki ja todeta em. tapahtuma. Samalla tuli vaihdettua sisuskaluja muutenkin jotka kuluneita oli. Kannen tarkistus ja hionta. Venttiilien hoonaus etc etc, 1300 € ja uuden veroinen kone. Tunteja oli reilu 1000 ennen remppaa. Uusi kone aika lailla kalliimpi....


      • Ariel371
        36ft kirjoitti:

        Pari vuotta sitten pääsi hiukan vettä ykkös sylinteriin Yanmar 3GM30F koneessa( vm 96) ja niinhän siinä että kun startatessa sain kierroksen pyöräytettyä kiertokanki vääräksi. Kone auki ja todeta em. tapahtuma. Samalla tuli vaihdettua sisuskaluja muutenkin jotka kuluneita oli. Kannen tarkistus ja hionta. Venttiilien hoonaus etc etc, 1300 € ja uuden veroinen kone. Tunteja oli reilu 1000 ennen remppaa. Uusi kone aika lailla kalliimpi....

        Miten se veden meno sylinteriin tapahtui, laponesto ei toiminut ja avoimesta pakoventtiilistä uitti sisään? Kiinnostaisi tietää mitä systeemissä mahdollisesti muutettiin ettei vahinko toistuisi.


    • Kestääääää

      Joillain raskaassa kalastuskäytössä olevilla koneilla on Alaskassa ajettu 80000 tuntia (Luggersin marinoimat John Deere teollisuusmoottorit). Siinä vähän kestämisen mallia. Firma toki lupaa noin 25000 käyttötuntia ilman avausta.

      Oikean huollon, ja yllättävää kyllä, käytön puute tärvelee koneen, ei ikä.

      • Joou

        Mulla on Lugerin pikkuruinen 3 sylinterinen dieseli genua pyörittämässä, perus kone on ilmeisesti ollut kubota teollisuus kone. Elinajan odotus 20000 tuntia olisko 1800 rpm tai 1600 en muista.


    • 45v

      Perkins 4.236 - 73, ajettu noin 5500h, vaihdettu startti (ei mennyt hampaille), laturi tehokkaampaan, suuttimet (ei oireita), pakosarja (ruostui liikaa), molemmat lämmönvaihtimen pillistöt (isompi alkoi vuotaa 2005), dieselpumppu (ei oireita), ruiskutuspumpun O-renkaat, venttiilit säädetty kerran.

    • seppomartti

      Harvinaisen yksimielitä!.

    • Yanmar YSM 8 hv 1977 merivesijäähdytys. Ajotunteja ei paljon kerry, dieseliä menee alle 20 l/kausi. 4.s starttimoottori, 2. vesipumppu. Kausihuoltona pa-suodattimen ja öljyn vaihto.

    • Joakim1

      Onko purjeveneen moottori sijoituskohde? Lokakuun Vene-lehdessä on VP:n kamppanjailmoitus D1-20 8190, D1_30 8990 ja D2-50 10590 vetolaitteilla. Vaihtomoottorista tonnin alennus.

      Sitten toisessa päässä lehteä on VP:n vaihtomoottori-ilmoitus. D1-30 -14 9200, siis 200 € enemmän kuin uusi! 2020B -95 4800 SD:llä ja 5200 merivaihteella (uusi D1-20 merivaihteella 7190). Ostaisinkohan 23 vuotta vanhan koneen, joka maksaaa 30-40% vähemmän kuin uusi? Tai yhtä paljon kuin Nanni uutena.

      D2-55 -11 9500. Siis 8 kesää ajettu kone tonnin halvempi kuin uusi?

      Maksaako joku tosiaan tuollaisia hintoja? Perustuuko kamppanjahinnat siihen, että tonnilla saa vaihtokoneen, jonka voi sitten myydä keskimäärin viidellä? Näyttävät olevan 3-4 tonnia halvempia kuin listahinta.

      Noiden hintojen perusteella ko. koneet ovat ikuisia, mutta Seppomartti lienee eri mieltä. 200X-sarjastakin pyydetään vielä 2-3 tonnia, vaikka kaikkia varaosia ei enää edes saa ja osa niistä on hyvin kalliita (tuplahinta 20X0 ja D1-sarjaan verrattuna).

    • MitaanTietamaton

      Yanmar 2QM15 2000 tunnin raakavesipannu vuodelta 1979 vaihtui vuonna 2014 Nanni N3.21:een. Vaihto oli ns. ennakoiva huolto, jolla oli joitakin mukavuustekijöitä. Yanmar ei savuttanut, kuluttanut öljyä eikä määräänsä enempää dieseliä.

    • AinoastaanMinunAjatus

      Elin aikaan vaikuttaa myös suuresti koneen viritys taso Kw/tilavuus, sekä oikean kokoinen potkuri, jolla saavutetaan valmistajan suunnittelema koneen kierosalue.

      Käytetty kone on aina hieman mysteeri huoltojen ja käyttön suhteen, mutta huolellinen tarkastaminen ja reilu koeajo kertoo paljon.

      Alkutarkastus, visuaalinen tarkastus öljy / jäähdytys neste vuotoja ja yleinen tilan siivo. Avaa jähdytys tankin korkki ja sormella tai tops tikulla koukkaa tankin pohjasta tai reunoilta näytten, jos ruostetta, niin tiedät jo huoltoa laiminlyöty vaikka selitykset lähes aina ammattilaiset huoltaneet ohjekirjan mukaan😅 He he.

      Öljyn täyttökorkki auki ja katsot ettei muuta kuin ventiilikoneisto öljyisenä, voi löytyä vaaleampaa harmaata, ruskehtavaa liman oloista ja se ei ole hyvä asia, kielii veden/glygolin päätyneen öljyn joukkoon tai kone käynyt kylmänä viallisen termostaatin ansiosta.

      Äh pitää lähteä töihin joten runoilu loppuu.

      Oikein mitoitettu, käytetty kone kestää ja huonolla pidolla sen saa tapettua jo muutamassa kaudessa ja pinillä tunneilla.

      • käytännön.ongelma

        Vaihtomoottoreita ei juuri koeajella, ne on jo irroitettu veneestä. Öljy- ja jäähdytysnestetankinkorkkien alle voi tietenkin kurkata.


    • Talviäijä

      Talvi saattaa kuluttaa venemoottoreita yllättävän paljon. Tästä aiheesta on aina silloin tällöin käyty keskustelua, mutta jatketaan jälkeen. Aihehan on nyt ajankohtainen. Teettekö myllyillenne yleensä muuta, kuin vaihdatte öljyn/suodattimen, ajatte glykolit ja otatte impellerin pois? Itse olen joskus ruiskuttanut suojaöljyä imusarjaan toivoen, että löytäisi tien imuventtiilien seeteille. Sen jälkeen tulpannut imupuolen. Mitä muut tekevät?

    • Käyttöikä

      Moottori pyörii suurimman osan ajastaan samaan suuntaan, jolloin se kuluu epätasaisesti.

      Kuten auton renkaiden paikka vaihdetaan ristiin tasaisemman kulumisen aikaansaamiseksi, niin samoin kannattaa vaihtaa myös venemoottorin pyörimissuunta välillä päinvastaiseksi. Suositeltava väli pyörimissuunnan käännölle on noin 1000h, mutta itse olen tyytynyt vähän pidempään 2000h tunnin jaksoon.

      Suurien laivojen raskasöljyä käyttäville merimoottoreille toimenpide on osa huolto-ohjelmaa, jolla kaksinkertaistetaan moottorin ja vaihteen käyttöikä.

      • ÄlkääVaanKokeilkoKotona

        Niin, tähänhän riittää se, että vaihtaa akun johdot toisinpäin, niin moottori alkaa pyöriä toisinpäin.


      • Innovaatio_palkinto

        😮 Saadaanko näin ison laivadieselin haalausväli esim. 32 000h? Oletko ajatellut soittaa varustamoiden konetarkastajille ja kertoa tästä, he eivät ilmeisesti ole kuulleet asiasta!
        Kuinka isoista koneista puhut kun vaihdekin on mukana, ei ilmeisesti ihan suurimmista kuitenkaan?


      • väliin.alta

        Niinkö se olikin, että autossa suositellaan vaihtamaan renkaat puolelta toiselle? Siitä huolimatta, että renkaisiin on pyörimisuunta merkitty. Moottorissa ymmärrän suunnanvaihdon paremmin, tuleehan paine männärenkaisiin siten toiselta puolen.


      • Piaru
        väliin.alta kirjoitti:

        Niinkö se olikin, että autossa suositellaan vaihtamaan renkaat puolelta toiselle? Siitä huolimatta, että renkaisiin on pyörimisuunta merkitty. Moottorissa ymmärrän suunnanvaihdon paremmin, tuleehan paine männärenkaisiin siten toiselta puolen.

        Auton renkaissa pitää tietysti vanne kääntää.


      • samamännälle
        Piaru kirjoitti:

        Auton renkaissa pitää tietysti vanne kääntää.

        Kaverilta oli käännetty kaikki neljä vannetta yön aikana.
        Auto seisoi aamulla pöllien päällä.


      • Yliheittokone
        Innovaatio_palkinto kirjoitti:

        😮 Saadaanko näin ison laivadieselin haalausväli esim. 32 000h? Oletko ajatellut soittaa varustamoiden konetarkastajille ja kertoa tästä, he eivät ilmeisesti ole kuulleet asiasta!
        Kuinka isoista koneista puhut kun vaihdekin on mukana, ei ilmeisesti ihan suurimmista kuitenkaan?

        Osa höpinästä laivanmoottorin käynnistyksestä toisin päin on valitettavasti totta. Joissain isoissa rahtareissa / tankkereissa kone pysäytetään ja laitetaan pyörimään toista päin, kun halutaan propulsio pakille, yleensä blue water seiloreita...

        Muten ihan skeida juttu...


      • Yliheittokone
        Yliheittokone kirjoitti:

        Osa höpinästä laivanmoottorin käynnistyksestä toisin päin on valitettavasti totta. Joissain isoissa rahtareissa / tankkereissa kone pysäytetään ja laitetaan pyörimään toista päin, kun halutaan propulsio pakille, yleensä blue water seiloreita...

        Muten ihan skeida juttu...

        Ai niin, omassa vene dieselissä ventiilien ensi säätö ohjekirjan mukaan 5000 tunnissa ja lukenut ulkolaisilta palstoilta koneilla jo ajetun lähelle 20 000 tuntia ja vielä kaikki kunnossa.

        CM 5.9 qsb eli paha maineinen common rail


      • Innovaatio_palkinto
        Yliheittokone kirjoitti:

        Osa höpinästä laivanmoottorin käynnistyksestä toisin päin on valitettavasti totta. Joissain isoissa rahtareissa / tankkereissa kone pysäytetään ja laitetaan pyörimään toista päin, kun halutaan propulsio pakille, yleensä blue water seiloreita...

        Muten ihan skeida juttu...

        Miten niin valitettavasti? "Yliheitto" kone ei ole mikään maailman ihme.
        50-60 luvulla vielä ihan yleinen pienissä rannikko käysissäkin kiinteälapaista potkuria käytettäessä.


      • onhan.noita
        Yliheittokone kirjoitti:

        Osa höpinästä laivanmoottorin käynnistyksestä toisin päin on valitettavasti totta. Joissain isoissa rahtareissa / tankkereissa kone pysäytetään ja laitetaan pyörimään toista päin, kun halutaan propulsio pakille, yleensä blue water seiloreita...

        Muten ihan skeida juttu...

        Näin meni muinainen kolmipyöräinen Messerschmittkin pakille.


    • seppomartti

      Yhden käytety venedieselin olen ostanut VP 2003/ 1500€/ vuonna 2003. Poistui näköpiiristäni veneen myynnissä 15v. myöhemmin virheettömänä. Oli hyvä sijoitus,
      Volvon dieseleitä olen tuhonnut 3 kpl ja veljeni 1kpl. Syitä: 1. öljynpaineventtiili mahtui takaisin myös väärin päin> kiertokankk lohkon kyljestä ulos. 2. Jäätymisvaurio.. 3. Väärin tehty asennus Volvomyyjän toimesta, Merivesi sylinteriin ja totaalituho. 4. Hämäräksi jäänyt D1-30 lämmönvaihtimen syöpyminen puhki yhdistäenmakeavesikierron ja pakosarjan kaasut. Vedet sylinterissä.
      Hyvää 6oimivaa ei kannata hevin vaihtaa
      Alla on satuilua moottorin pyörimissuunnan vaihdosta 1000h välein.

    • VpD3

      Samaa mieltä. Tuo 1000h on kyllä liioiteltu pyörimissuunnan vaihtoväli, sen verran työläs homma kuitenkin kyseessä. Venedieseleissä sopiva väli on nelisylinterisillä 2000h ja kuusisylinterisille 3000h.

      Jos teettää koneelle syyshuollon telakalla, niin kannattaa samalla kysyä tarjous myös pyörimissuunnan vaihdosta. Paikat on kuitenkin leväällään valmiiksi, niin lisähinta huollalle saattaa olla yllättävän pieni.

    • tiedän

      Pyörimissuunnan vaihto on turhaa. Riittää, kun ajaa silloin tällöin pakilla,

      • Moottorointi

        Pakilla ajo on kyllä säästöä väärässä paikassa. Ensinnäkin peräsinteho on olematon ja pidemmän päälle noloa hommaa.

        Mutta kukin tyylillään. Säästäähän joku öljynsuodattimessakin vaihtaen sen vain joka toisen öljynvaihdon yhteydessä. Suodatin ei paljoa maksa ja matkanteko peruuttamalla on ihan yhtä hölmöä.


      • Sopuisa

        Minulla onkin vaihtopotkuri pyörimissuunnan vaihtoa varten kyllä on kätevää.


      • Spykiatri

        Minun kosterillani voi ajaa koneella vuorovuosina pakilla eikä
        pyörimissuunnan vaivtoa lainkaa tarvitse tehdä. Osta kosteri.


    • Sandelssonn

      Käytännössä tuo kone on ikuinen. Menee yli 40 vuotta kun osia, kuten laturi ja startti vaihtaa ja huoltaa.

    • Serviisi

      Moottori on kyllä niin kallis hankinta että sen käyttöiän maksimointi kiinnostaa. Ei niitä varmaan turhaa huolleta! Oman veneeni kone on huollettu aina merkkiliikkeessä joten uskoisin myös pyörimissuuntien vaihtojenkin olevan tehty ajallaan. Muistaisin vaihtovälin olleen 1000h mutta pitää vielä varmistaa huoltoliikkeeltä. Kyseessä kolmepyttyinen kone.

      Tuo vaihtopotkuri oli hauska heitto mutta oikeastihan sellaista ei tarvita kun vaihdekin vaihtaa suntaa.

    • EdwardTwilight

      Kyllä kone pitää vaihtaa ajallaan ettei joudu pulaa pahassa kelissä. Itse vaihdan koneen aina 30 v käyttöiän tai 5000 ajotunnin välein. Nyt viides kone menossa (aloitin purjehduksen vasta vanhemmalla iällä) eikä ole koskaan ollut isompaa ongelmaa. Öljyt vaihdan vuosittain. Suodattimet aina tarvittaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe