GS 450h Xenonpolttimon vaihto

Poltin_pimeni

Näytti toinen lähivalopoltin pimenneen. Kannattaako ja pystyykö vaihtamaan itse kun seuraavaan huoltoon on vielä aikaa. Merkkipoltin vai halvempi kiinalainen netistä? Hinnassa aika iso ero. Kannattaako vaihtaa molemmat polttimot samantien? Auto on 2010 mallinen ja ajettu 190 tkm. Polttimot alkuperäiset D4S-tyyppiset. Talli, työkaluja ja hyvä työvalo löytyy joten ei kai liene mahdoton tehtävä vaikka kokemukset rajoittuvatkin halogeenipolttimoiden vaihtoon.

41

3261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä.teitä

      Onko herralla pikkurahasta puute, kun tuollaisia joutuu kyselemään?

      • Tavallinen_Jörn_Donner

        Ei varsinaisesti ole rahasta puutetta mutta mielellään sitä satasen tai pari säästää jos se helpolla onnistuu. Eikä tarvitse herroitella, ihan tavallinen tallaaja olen vaikka auto olikin uutena kallis.


    • 2gs3

      En suoraan osaa vastata kuinka hankala tuo vaihto on mutta muistuttaisin että xenon-polttimoon ei pidä koskea paljailla sormilla asennuksessa. Rasva tekee pahaa. Toisekseen, olisiko valoumpiossa joku kosteusvuoto, kun omat alkuperäiset xenonit on kestäneet jo yli 15 vuotta? Jos noin on, niin seuraavakin sarja sammuu ”ennenaikojaan”. Itse pysyisin erossa kiinalaiskopioista.

      • Tavallinen_Jörn_Donner

        Tiedän kyllä perussäänöt eikä umpiossakaan ole kosteutta vaikka sillä tuskin olisi ollut valaisimen pimenemiseen muutenkaan osuutta. Autohan on jo melko vanha ja valot olleet päällä tuhansia tunteja. Siihen nähden alkuperäiset xenonit ovat mielestäni kestäneet hyvin. Onko xenoneita edes ollut 15 vuotta?


      • 2gs3
        Tavallinen_Jörn_Donner kirjoitti:

        Tiedän kyllä perussäänöt eikä umpiossakaan ole kosteutta vaikka sillä tuskin olisi ollut valaisimen pimenemiseen muutenkaan osuutta. Autohan on jo melko vanha ja valot olleet päällä tuhansia tunteja. Siihen nähden alkuperäiset xenonit ovat mielestäni kestäneet hyvin. Onko xenoneita edes ollut 15 vuotta?

        Valmituspäivä syksyllä 2000. Ei muita omistajia. Noihin aikoihin myös ainakin Porscheissa, Audeissa (A6 ja A8) sekä muistaakseni myös yksittäisissä harvoissa Passateissa näkyi silloin tällöin xenonit.


      • Mielipide___
        2gs3 kirjoitti:

        Valmituspäivä syksyllä 2000. Ei muita omistajia. Noihin aikoihin myös ainakin Porscheissa, Audeissa (A6 ja A8) sekä muistaakseni myös yksittäisissä harvoissa Passateissa näkyi silloin tällöin xenonit.

        Onhan Xenoneita ollut 90-luvun alkupäästä lähtien. Mulla oli aikanaan 2000-vuosimallin Nissan Primera ja jopa siinä oli tehtaalta lähtien Xenonit.


      • Anonyymi
        Mielipide___ kirjoitti:

        Onhan Xenoneita ollut 90-luvun alkupäästä lähtien. Mulla oli aikanaan 2000-vuosimallin Nissan Primera ja jopa siinä oli tehtaalta lähtien Xenonit.

        Joo ei ole ollut. Ei linssi- eli projektorivalo umpio tarkoita sitä että autossa olisi kseno- eli kaasupurkausvaloa. Sinulla on ollut siinä ihan normaalit halogeenit. Mutta minulla on ollut Audi, jossa on ollut tehtaan asentamat ksenonit jo 1996 (ja tietenkin projektoriumpiossa).


    • HIDlamp

      Molemmat kerralla ja samaa merkkiä, muuten voi olla väri-ja kirkkauseroja. Purkauslamppu ei yleensä pimene kertaheitolla vaan pumppailee ja oikuttelee jonkin aikaa. Vika voi myös liitäntälaitteessa eli ns ballastissa..

    • Tavallinen_Jörn_Donner

      Molemmat vaihdan tietenkin kerralla, se on ollut alusta saakka tarkoituskin vaikka kysyinkin asiasta. Pumppaamisesta ja oikuttelusta en oikein tiedä kun viimeisen kuukauden aikana ei ole tarvinnut varsinaisesti pimeällä ajella. Ballastin kuntoa taitaa meikäläisen olla vaikea tutkia muuten kuin kokeilemalla ensin uusia polttimoita, selvinnee aikanaan. Kiitos kuitenkin mielipiteistä vaikkei kukaan osannutkaan kertoa itse polttimoiden vaihdon vaikeudesta. Senverran katsoin että jonkin verran täytyy purkaa osia pois tieltä ennenkuin valonheittimiin pääsee käsiksi, mm. ilmanputsarikotelo tai ainakin sen yläosa ja kuskin puolella lasinpesunestesäiliön täyttöputki joko irrottaa tai kääntää syrjään. Molemmilla puolilla näkyy n. 10 cm läpimittainen muovikansi jonka alla polttimot lienevät mutta ilman em. osien irroitusta sinne eivät kädet mahdu mitenkään. Katsotaan kuinka äijän käy, yritän muistaa kertoa kuinka homma onnistui.

    • Xenonpolttimo vaihtuu samoilla periaatteilla kuin halogeenipolttimokin, eli suurin ja yleensä ainoa kynnys on käsiksi pääsy polttimoon.

      Myös xenonpolttimo menettää tehoaan harmaantuessaan käytön myötä, joten ilman muuta molemmat kerralla vaihtoon, että saat saman valotehon ja värilämpötilan kummallekin puolelle.

      Monet valmistajat käyttävät 4300 K värilämpötilaa, mutta 5000 K on neuteaali puhdas valkoinen. En menisi yli 6000 K, koska värit alkavat vääristyä eikä sateessa näe kovin hyvin sinisillä polttimoilla.

      Xenonpolttimotkin ovat sen hintaisia, että niitä väärennetään paljon, joten Kiinasta en tilaisi mitään. Yhden parin tilasin ja löin suoraan roskiin vaihdettuani toisen. Oli kuin halogeenivalo vanhan 100.000 km ajetun xenonin rinnalla.

      Xenonpolttimon valotehon määrää sen virtalähe, joten pelkkää polttimoa vaihtaen et saa lisää valotehoa, joten tunnetun valmistajan laatutuote ilman kikkailuja on hyvä valinta.

    • Menikö polttimo hitaasti punertuen vai kerralla? Noissa kun syynä voi olla myös ballasti eikä polttimo. Jos haluat pelata varman päälle niin kokeile lamppuja vielä ristiin ennen kuin menet ostamaan uuden xenonin.
      Vaihtamisessa ei mitään outoa, et koske lamppuun paljain sormin ja varmistat ettei virrat ole päällä, xenonissa on korkeajännite.

      • älä.osta.halpaa

        Noin vanhassa autossa vika voi olla jo johdossa tai liittimissäkin. Lamppu ei saa sitä korkeaa jännitepiikkiä syttyäkseen. Tosiaan xenon ei hajoa sähköisesti kerralla.


    • Vähän_tietoa

      Ei xenonpolttimoiden vaihto mikään vaikea homma ole. Tässä järjestys

      - Moottoritilan molemmat sivumuovit irti
      - Kuskin puolelta lasinpesusäiliön täyttöputki irti
      - Iso pyöreä muoviläpykkä irti vastapäivään 10 astetta kiertämällä
      - virtapistoke irti vastapäivään kiertämällä ja sitten kevyesti vetämällä
      - polttimon kiinnitys eli lankajousi irti
      - xenonpolttimon voi vetää pois
      - uusi poltin tilalle, lankajousi ja virtapistoke kiinni. Tarkkana että nastat tulee juuri oikeille kohdilleen
      - loppu päinvastaisessa järjestyksessä

      Oikealla puolella samat hommat mutta ilmanputsarin kansiosa kannattaa ottaa pois tieltä
      Hyvästä työvalosta ei ole ainakaan haittaa, eikä näppäristä sormistakaan.
      Kiinanpolttimoihin en ota kantaa, hinta ainakin houkuttaa mutta laatu saattaa olla epätasaista. Näillä ohjeilla onnistunee mikäli asentaja ei ole täysin avuton.

      • Kiitos_tästä

        Aloittaja tässä taas terve. Näytin mielipidettäsi työkaverille joka on tottunut roplaamaan autojen kanssa ja hän lupautui tulemaan mukaan vaihtamaan polttimoita. Ne käytiin halpakaupasta (minun valinta pelkästä mielenkiinnosta) ja tietenkin kiinalaiset 35W, 4300K eli vastasivat alkuperäisiä. Itse vaihto meni juuri kuten tässä yllä on selitetty. Kun palanut poltin oli vaihdettu, päästiin vertailemaan ja tosiaan, se vanha mutta vielä ehjä näytti punertavalta toisesta reunastaan joten kohta kai sekin olisi mennyt. Uusi näytti silmämääräisesti vähän kirkkaammalta. Molemmat uudet polttimot toimivat nyt normaalisti mutta jostain umpion suunnasta kuuluu pieni sirinä. Mikähän se voisi olla? Sitäkin jään mielenkiinnolla odottamaan, kuinka kauan halpikset tulevat kestämään. Päällepäin ei huomattu mitään eroa alkuperäisiin Philipseihin miltään osin ja halpikset oli pakattu fiksusti muovipurkkeihin suojaan kolhuilta. Kiitos kaikille kommentoineille.


      • Itsehän.Valitsit
        Kiitos_tästä kirjoitti:

        Aloittaja tässä taas terve. Näytin mielipidettäsi työkaverille joka on tottunut roplaamaan autojen kanssa ja hän lupautui tulemaan mukaan vaihtamaan polttimoita. Ne käytiin halpakaupasta (minun valinta pelkästä mielenkiinnosta) ja tietenkin kiinalaiset 35W, 4300K eli vastasivat alkuperäisiä. Itse vaihto meni juuri kuten tässä yllä on selitetty. Kun palanut poltin oli vaihdettu, päästiin vertailemaan ja tosiaan, se vanha mutta vielä ehjä näytti punertavalta toisesta reunastaan joten kohta kai sekin olisi mennyt. Uusi näytti silmämääräisesti vähän kirkkaammalta. Molemmat uudet polttimot toimivat nyt normaalisti mutta jostain umpion suunnasta kuuluu pieni sirinä. Mikähän se voisi olla? Sitäkin jään mielenkiinnolla odottamaan, kuinka kauan halpikset tulevat kestämään. Päällepäin ei huomattu mitään eroa alkuperäisiin Philipseihin miltään osin ja halpikset oli pakattu fiksusti muovipurkkeihin suojaan kolhuilta. Kiitos kaikille kommentoineille.

        Paljonko nyt säästit ostamalla halvat kiinalaiset, jotka kestävät jos kestävät ehkä 20-30 tkm, kun ne Philipsit tai Osramit olisivat kestäneet takuulla sen 100 tkm. Kukaan ei takaa, että nuo lamput ja ballastit ovat yhteensopivat. Sirisee joo, loppuu aikanaan.


      • turha.kimmastua

        Miksi taas tällaiset itkupotkuraivarit? Ei tuo kyllä hyvää lupaa jatkon kannalta jos polttimot sirittävät heti asennuksen jälkeen. Mun mielestä ei kuulu kuvioon ja jossain mättää.
        Vähän kulmikkaati heitetty kommentti, mutta pohjimmiltaan asiasta.


      • päivän.paras

        Kiinalainen oli valinta pelkästä mielenkiinnosta.


      • Pentin_kolmasko
        päivän.paras kirjoitti:

        Kiinalainen oli valinta pelkästä mielenkiinnosta.

        Ehkä joku tosiaan haluaa tietää, kuinka kauan halpa poltin ajoa kestää. En jaksa uskoa että pelkkä halvempi hinta olisi ratkaisevaa kalliin auton omistajalle. Eikös omistaja kirjoittanut että päällepäin eroa ei ollut ja molemmat polttimot toimivat hyvin asennuksen jälkeen. Jatkostahan kukaan ei tiedä.


      • millä.asteikolla
        Pentin_kolmasko kirjoitti:

        Ehkä joku tosiaan haluaa tietää, kuinka kauan halpa poltin ajoa kestää. En jaksa uskoa että pelkkä halvempi hinta olisi ratkaisevaa kalliin auton omistajalle. Eikös omistaja kirjoittanut että päällepäin eroa ei ollut ja molemmat polttimot toimivat hyvin asennuksen jälkeen. Jatkostahan kukaan ei tiedä.

        8 vuotta ja 190 tkm ajettu kallis?


      • LexusIS

        Älä käytä kiinalaisia korvikkeita. Vain merkkituotteella tulee hyvä lopputulos. Itse koetin säästää ja laitoin kinukit. Onneksi vain toisen puolen johtosarja ehti palaa/sulaa. Ja sitten Kaivokselassa uusiksi koko umpio. Syynä kinukissa hieman lyhyempi lampun kanta. Kyllä kirpaisi. Ja sen jälkeen teeseitse hommista olen luopunut. Kaivokselasta löytyy ammattitaitoisia osaajia.


      • Poltin_pimeni
        LexusIS kirjoitti:

        Älä käytä kiinalaisia korvikkeita. Vain merkkituotteella tulee hyvä lopputulos. Itse koetin säästää ja laitoin kinukit. Onneksi vain toisen puolen johtosarja ehti palaa/sulaa. Ja sitten Kaivokselassa uusiksi koko umpio. Syynä kinukissa hieman lyhyempi lampun kanta. Kyllä kirpaisi. Ja sen jälkeen teeseitse hommista olen luopunut. Kaivokselasta löytyy ammattitaitoisia osaajia.

        Ketjun aloittaja vastaa. Pistäydyin tänne katsomaan kommentteja ja hieman yllätyin keskustelukulttuurista. No se siitä mutta kerron tässä miksi hankin kiinalaiset polttimot. Luulin niitä halvoiksi ja suomalaisittain niinhän ne olivatkin. Saksan Ebaystä olisin kuitenkin saanut samat polttimot 12€/pari jos ei postikuluja lasketa. Asia selvisi jälkeenpäin kun oli enemmän aikaa etsiä. Ennen asennusta tutkittiin ja vertailtiin polttimoa alkuperäiseen Philipsiin eikä minkäänlaista eroa edes mitoissa havaittu. Asennus oli helppo ja polttimet asettuivat paikalleen juuri kuten oli tarkoitettukin. Valoteho parani jonkin verran entisiin verrattuna ja olen tyytyväinen vielä ainakin tässä vaiheessa kahteen asiaan.

        - kulut pari-kolmekymppiä
        - opin tapauksen johdosta uusia juttuja

        Polttimoiden kestoiästä ei tässä vaiheessa ole tietenkään mitään tietoa, toivottavasti kestävät. Seuraavaksi aion hankkia päiväajovalot ja asiasta keskusteltiinkin jo työkaverini kanssa. Mietittiin mihin ne saisi parhaiten sijoitettua mahdollisimman huomaamattomasti. Ehkä puskurin alareunaan pienen säleikön takana olisi huomaamattomin paikka vaikkakin valot jäisivät turhan kapealle n. metrin etäisyydelle toisistaan. Mitenköhän viranomainen reagoi noin kapeaan asennukseen? Toinen juttu on ottaa selvää kytkennästä joka ei liene CanBus-sähköjärjestelmässä yhtä yksinkertainen kuin perinteisillä sähköillä varustetussa autossa. Täytynee kysellä taas töissä apuja.
        Yritetään edes pitää tämä keskustelu asiallisena, ainakin oma tiedonjanoni on vilpitön.


      • Poltin_pimeni kirjoitti:

        Ketjun aloittaja vastaa. Pistäydyin tänne katsomaan kommentteja ja hieman yllätyin keskustelukulttuurista. No se siitä mutta kerron tässä miksi hankin kiinalaiset polttimot. Luulin niitä halvoiksi ja suomalaisittain niinhän ne olivatkin. Saksan Ebaystä olisin kuitenkin saanut samat polttimot 12€/pari jos ei postikuluja lasketa. Asia selvisi jälkeenpäin kun oli enemmän aikaa etsiä. Ennen asennusta tutkittiin ja vertailtiin polttimoa alkuperäiseen Philipsiin eikä minkäänlaista eroa edes mitoissa havaittu. Asennus oli helppo ja polttimet asettuivat paikalleen juuri kuten oli tarkoitettukin. Valoteho parani jonkin verran entisiin verrattuna ja olen tyytyväinen vielä ainakin tässä vaiheessa kahteen asiaan.

        - kulut pari-kolmekymppiä
        - opin tapauksen johdosta uusia juttuja

        Polttimoiden kestoiästä ei tässä vaiheessa ole tietenkään mitään tietoa, toivottavasti kestävät. Seuraavaksi aion hankkia päiväajovalot ja asiasta keskusteltiinkin jo työkaverini kanssa. Mietittiin mihin ne saisi parhaiten sijoitettua mahdollisimman huomaamattomasti. Ehkä puskurin alareunaan pienen säleikön takana olisi huomaamattomin paikka vaikkakin valot jäisivät turhan kapealle n. metrin etäisyydelle toisistaan. Mitenköhän viranomainen reagoi noin kapeaan asennukseen? Toinen juttu on ottaa selvää kytkennästä joka ei liene CanBus-sähköjärjestelmässä yhtä yksinkertainen kuin perinteisillä sähköillä varustetussa autossa. Täytynee kysellä taas töissä apuja.
        Yritetään edes pitää tämä keskustelu asiallisena, ainakin oma tiedonjanoni on vilpitön.

        Oletko ajatellut vaihtoehtoa laittaa parkkien tilalle tehokkaat ledilämput, toimisi hyvin päiväajovaloina. Yariksessa nuo ovat yhdet ja samat polttimot. En tiedä mitä katsastus sulle sanoisi, mutta lamput helppo vaihtaa aina normaaleihin katsastusta varten.


      • Poikien_tuuninkeja
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Oletko ajatellut vaihtoehtoa laittaa parkkien tilalle tehokkaat ledilämput, toimisi hyvin päiväajovaloina. Yariksessa nuo ovat yhdet ja samat polttimot. En tiedä mitä katsastus sulle sanoisi, mutta lamput helppo vaihtaa aina normaaleihin katsastusta varten.

        Sivusta heitän senverran että mahtaako led-parkkivalopolttimoiden teho riittää päiväajovaloihin. Mun kokemus on sellainen että noissa on usein T10 kanta ja siihen käypäset ledipolttimot ovat 1-2 W tehoisia vastaten 5W normaalipolttimoa. Oon noita nuorisolla nähnyt mutteivät tee vaikutusta. Valo on läheltä kirkas mutta teho puuttuu. Helpoin mutta lievästi laiton keino saattais olla jos vaihtais sumuvalojen halogeenipolttimoiden tilalle vastaavat ledit kun eihän sumuvaloilla suomessa mitään tee. Ratkaisu olisi sopiva auton tyylin kannalta mutta saattaisi ärsyttää kotipoliiseja.


      • Poikien_tuuninkeja kirjoitti:

        Sivusta heitän senverran että mahtaako led-parkkivalopolttimoiden teho riittää päiväajovaloihin. Mun kokemus on sellainen että noissa on usein T10 kanta ja siihen käypäset ledipolttimot ovat 1-2 W tehoisia vastaten 5W normaalipolttimoa. Oon noita nuorisolla nähnyt mutteivät tee vaikutusta. Valo on läheltä kirkas mutta teho puuttuu. Helpoin mutta lievästi laiton keino saattais olla jos vaihtais sumuvalojen halogeenipolttimoiden tilalle vastaavat ledit kun eihän sumuvaloilla suomessa mitään tee. Ratkaisu olisi sopiva auton tyylin kannalta mutta saattaisi ärsyttää kotipoliiseja.

        Mulla on T20 kanta parkeissa/päiväajovaloissa, lamppuna W21/5W 15W Samsung ledit, 6000K. Vakiona näissä onnettomat halogeenilamput päiväajovaloina, joten parannus huomattava.


      • Poikien_tuuninkeja
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Mulla on T20 kanta parkeissa/päiväajovaloissa, lamppuna W21/5W 15W Samsung ledit, 6000K. Vakiona näissä onnettomat halogeenilamput päiväajovaloina, joten parannus huomattava.

        Lexuksessa on tasan varmasti parkkipolttimoissa T10 kanta. T20 olisikin helppo juttu mutta kolmoskoppaisessa Lexussa ei päiväajovaloja vielä ole joten alottajan täytyy kehitellä jotain muuta. Mielellään vanhan veijarin Kenny Everetin sanoin "Everything is done with a best possible taste". Joka muistaa, hän tietää. Vitsi vitsi.


    • Prinsessan.nahka

      "Ehkä joku tosiaan haluaa tietää, kuinka kauan halpa poltin ajoa kestää"
      Ehkä näin. Ei pidä silti vetää hernettä nenään jos joku kertoo että idän ihme saattaa hyytyä matkalle.
      Miksi noin herkkä hipiä?

      • Nälvijät

        Kirjoitin tuossa ylempänä palstatrollille jonka tehtävänä on sotkea keskusteluja. Nyt näette nälvijän vastauksista minkälainen tyyppi se oikein on. Palstalla on hyviä keskusteluja jotka juuri tuo paskiainen aina pilaa. Ei se näytä ymmärtävän edes hävetä.


      • kädetön.Lexusmies
        Nälvijät kirjoitti:

        Kirjoitin tuossa ylempänä palstatrollille jonka tehtävänä on sotkea keskusteluja. Nyt näette nälvijän vastauksista minkälainen tyyppi se oikein on. Palstalla on hyviä keskusteluja jotka juuri tuo paskiainen aina pilaa. Ei se näytä ymmärtävän edes hävetä.

        Kysymys: "Kannattaako ja pystyykö vaihtamaan itse kun seuraavaan huoltoon on vielä aikaa. Merkkipoltin vai halvempi kiinalainen netistä"
        Vastaus: " Osta halpislamppu ja anna kaverin vaihtaa."


      • kuka.munaton

        Täytyyhän sinun päästä kertomaan jossakin viestissä ainakin kerran viikossa, että SINULLA on mahtava Lexus GS450h, tosin jo 8 vuotta vanha ja arvo korkeintaan 20 k€. Lampunvaihto olisi selvinnyt ihan ohjekirjasta lukemalla.


      • kuka.munaton kirjoitti:

        Täytyyhän sinun päästä kertomaan jossakin viestissä ainakin kerran viikossa, että SINULLA on mahtava Lexus GS450h, tosin jo 8 vuotta vanha ja arvo korkeintaan 20 k€. Lampunvaihto olisi selvinnyt ihan ohjekirjasta lukemalla.

        Xenonien kohdalla todetaan hyvin yleisesti ohjekirjoissa, että ota yhteys huoltoon. Eivät halua, että noita mennään itse vaihtamaan, jos jotain joutuu purkamaan edestä pois.


      • oppii.varomaan
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Xenonien kohdalla todetaan hyvin yleisesti ohjekirjoissa, että ota yhteys huoltoon. Eivät halua, että noita mennään itse vaihtamaan, jos jotain joutuu purkamaan edestä pois.

        Liitäntälaitteesta voi saada kivat 40 kV sormilleen.


      • Noita_vaihdettu_kymmeniä
        oppii.varomaan kirjoitti:

        Liitäntälaitteesta voi saada kivat 40 kV sormilleen.

        Ei voi saada mitään jos valot eivät ole päällä. Sitäpaitsi pistokkeet on suojattu niin että pistokkeen pohjalle pitäisi tökätä metallipiikillä sähköiskun saadakseen. Kuori on metallia ja maadoitettu virtajohdon päällä olevalla punotulla metallisukalla. Pelko on siltäosin aiheeton.


      • Mielipide___
        Noita_vaihdettu_kymmeniä kirjoitti:

        Ei voi saada mitään jos valot eivät ole päällä. Sitäpaitsi pistokkeet on suojattu niin että pistokkeen pohjalle pitäisi tökätä metallipiikillä sähköiskun saadakseen. Kuori on metallia ja maadoitettu virtajohdon päällä olevalla punotulla metallisukalla. Pelko on siltäosin aiheeton.

        Sähköiskun riski tosiaan on olematon. Suurempi ongelma tee-se-itse -miehillä on uuden polttimon riittävän huolellinen käsittely. Xenon-polttimo on huomattavasti herkempi pölylle, lialle ja rasvalle kuin halogeeni (eikä sillekään lika ja rasva hyvää tee).

        En vaihtaisi itse, kun merkkiliike veloittaa tunnin työn molempien vaihdosta ja usein vielä saavat myytyä itse polttimot asiahintaan.


    • Palstatrollin_touhujako

      Aloittaja tässä taas. Tästä keskustelusta on näköjään poistettu monen muun viestin mukana eilinen vastaukseni jossa ei mielestäni ollut mitään sääntöjenvastaista. Tällainenko keskustelukulttuuri täällä vallitsee? Olin kuullut siitä mutten uskonut kokevani tätä ikinä itse. Mitä tällaisessa on oikein taustalla? Eikö asiapitoinen keskustelu asioista sovi kuulemma palstaa trollaavan tyypin tavoitteisiin. Näin ainakin ymmärsin viesteistä joita olen ehtinyt muutaman viime päivän aikana lukea.

      • turha.yrittää

        "Tällainenko keskustelukulttuuri täällä vallitsee?'"
        Niinkuin et muka tietäisi, vaikka päivittäin kirjoittelet eri automerkkien palstoilla.


    • Palstatrollin_töitä

      Tämäkin keskustelu oli oiva esimerkki siitä kuinka palstatrolli onnistuu pilaamaan keskustelun toisensa jälkeen ja poistattamaan itsensä ja agendansa kannalta kiusalliset kommentit.

    • gs450h

      Ite tilasin kiinasta senon polttomot mitkä täällä maksaa 100€ kappale niin ebay satkun pari. En ole vielä vaihtanut mutta pitäis kai kattella, tilasin heti kun toinen valo sammui yks päivä mutta sitten se tas toimiikin :o Mulla on joka umpiossa kosteutta, syksyllä ne sinne meni, kumma juttu kyllä.
      Ei noissa satu olemaan mitään tuuletusreikää umpioille lexus gs 450h? Syyhän ei välttämättä olekkaan se että umpiot vuotaa vaan se että ne on niin tiiviit että ei hengitä mistään. Silloin lämpötilan vaihdella suuresti kosteus niin umpioon kondensoituu kosteutta jos ne ei hengitä mistään. Toivotan ainakin ettei vuoda, ei kai sinne ns enempää ole vettä kertyny, näyttää yhtä märiltä kuin alku syksystä.

      • Gs450h

        Kun eihän kaikki umpiot voi alkaa yhtä aikaa vuotaa sentään


      • Xenonit_Tojoon

        Ostin kesällä Saksan Ebaystä saksalaisen Alpha-nimisen polttimoparin, en suoraan vaan huutokaupassa. Pari jäi maksamaan rahteineen 11,49€. Tyyppi oli D4S ja ilmoituksessa sekä itse paketissa luki että valmistettu Saksassa. En tiedä laadusta kun en merkkiä tunne mutta ei kai tulla hinnalla voi ihmeitä odottakaan.


      • Xenonit_Tojoon
        Xenonit_Tojoon kirjoitti:

        Ostin kesällä Saksan Ebaystä saksalaisen Alpha-nimisen polttimoparin, en suoraan vaan huutokaupassa. Pari jäi maksamaan rahteineen 11,49€. Tyyppi oli D4S ja ilmoituksessa sekä itse paketissa luki että valmistettu Saksassa. En tiedä laadusta kun en merkkiä tunne mutta ei kai tulla hinnalla voi ihmeitä odottakaan.

        Sorry, muistin väärin. Rahtia tuo hinta ei sisältänyt.


    • Anonyymi

      Mulla oli kosteusvikaa gs 450h molemmissa umpioissa. Toinen ajovalokin sammui toisinaan ja tästä on aikaa jo yli puolivuotta, polttimoa ei tarvinnukkaan vaihtaa.
      Vaan otin sen suojakannen auki sieltä ja annoin umpioiden kuivua, vika korjattu.
      No melkein jo vaihdoin ne polttimot, ostin uudetkin.. onpahan varalle sitten jos joskus hajoaa oikeasti.

      Umpio on liian tiivis niin sinne kertyy kosteutta, tai voi olla joku vikakin jossain.
      Tuulettuva umpio ei mene kosteaksi ja pysyy kuivana, kestää polttimotkin siis varmaan paremmin.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9574
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3040
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2821
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      60
      2621
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      200
      2042
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      104
      1944
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1883
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1440
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1276
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe