Suomeen hankitaan nyt lisää kalliita kameratolppia, niin sitä vois samalla laittaa varoitustolppia samaan hintaan.
200 metriä ennen kameratolppaa pitäis olla selvä varoitusmerkki, jossa ilmoitettais nopeusvalvonta kamerasta ja siinä näkyis myös mikä on nopeusrajoitus. Näin on kuulema ruotsissa käytäntö.
Nopeusvalvonta kameran tarkoituksena pitäis olla nopeuden hillitseminen kyseisessä tolppapaikassa ja tällainen ennakko varoitusmerkki sen tekee. Tietysti jos tarkoituksena on sakkojen kerääminen, eikä niinkään nopeuden hillitseminen, niin tällaista ennakkovaroitusta ei pidä laittaa missään nimessä! Onhan jossain kohdissa tiestöö nytkin poliisin merkki, että tiellä on nopeusvalvontaa, mutta se on merkityksetön.
Voihan tavalliset kansalaisetkin laittaa näitä ennakkomerkkejä tienpieliin ennen tolppakameroita, vaikka jollain maaleilla tai nauhoilla. Ei pidä vaan maalata kameroitten linssejä, koska siitä joutuu vastuuseen!
Paikalliset autoilijat ei tarvii näitä ennakkovaroituksia, koska he tietävät missä tolpat on. Tämä olis vaan satunnaisille kulkijoille.
Kaikkein paras ratkaisu kaikkineen olis, kun poistettais koko tolpat.
Tutkanpaljastimet varmaan lisääntyy autoissa, koska nämä uudet kameratolpat toimii tutkalla. Näitä tutkanpaljastimia saa jo ostaa ruotsistakin ja virolaiset kyllä hoitaa tarjonnan meille. Nettikin niitä on pullollaan. Kiellettyjähän ne on ainakin suomessa, mutta...!
Ps. Laissa sanotaan, jos vuoden aikana saa 3 ylinopeus sakkoa, tai kahden vuoden aikana 4, niin henkilöltä menee kortti pois määräajaksi. Joiltain menee kortti ja toisilta kortti ja työpaikka!
Miten se tarkasteluvuosi määritellään. Jos vuodet on 1,2,3,4 niin onko tarkasteluvuodet 1-2 ja 3-4. Vai 1-2 / 2-3 / 3-4.
Jos vaikka vuonna 1 ”lusii” sen 3 sakkoa kortin menetyksenä, niin alkaako sitten uus jakso taas nollasta, vai jääkö vuoden 1, kolme sakkoa vielä sinne alle voimaan.
Miten nämä jaksot menee, kun suomen laista ja poliiseista ei aina saa täyttä varmuutta.
Voisko joku selventää.
Nm. Epätietoinen!
Tutkakamerat hallintaan.
46
723
Vastaukset
- jos.siis.osaat
Voit myös ajaa sääntöjen mukaan.
- Juu_ei_
Laki ei muuten sano mitään ylinopeussakkojen vaikutuksesta ajokorttiin. Se ei myöskään sano mitään nopeudesta, josta poliisi kirjoittaa sakon. Nämä molemmat ovat poliisin omissa toimintaohjeissa, ja niitä pidetään normina kortin kuivumaan ottamisessa.
Kansalaisilla menevät nykyisin suloisesti sekaisin nopeusrajoitukset (laissa ja ehdottomia) ja poliisin käytännöt (ohjeissa ja vielä sittenkin joustavia) monessa kohtaa. Pidetään sääntönä sitä, että 10% yli rajoituksen saa ajaa. Ei saa, mutta poliisi ei yleensä puutu pienempään ylitykseen. Paitsi että monissa paikoissa noilla tolppakameroilla pidetään tiukempaa puuttumiskynnystä... Juu_ei_ kirjoitti:
Laki ei muuten sano mitään ylinopeussakkojen vaikutuksesta ajokorttiin. Se ei myöskään sano mitään nopeudesta, josta poliisi kirjoittaa sakon. Nämä molemmat ovat poliisin omissa toimintaohjeissa, ja niitä pidetään normina kortin kuivumaan ottamisessa.
Kansalaisilla menevät nykyisin suloisesti sekaisin nopeusrajoitukset (laissa ja ehdottomia) ja poliisin käytännöt (ohjeissa ja vielä sittenkin joustavia) monessa kohtaa. Pidetään sääntönä sitä, että 10% yli rajoituksen saa ajaa. Ei saa, mutta poliisi ei yleensä puutu pienempään ylitykseen. Paitsi että monissa paikoissa noilla tolppakameroilla pidetään tiukempaa puuttumiskynnystä...Jos aletaan termistöstä nipottamaan, niin ylinopeudesta ei koskaan oteta korttia kuivumaan. Kortti päätyy kuivumaan vain rattijuopumuksen seurauksena.
- ToinenViisastelija
TheRat kirjoitti:
Jos aletaan termistöstä nipottamaan, niin ylinopeudesta ei koskaan oteta korttia kuivumaan. Kortti päätyy kuivumaan vain rattijuopumuksen seurauksena.
Poliisin tehtävä ei ole kuivailla kenenkään kortteja eikä mitään muitakaan tavaroita. Ne hommat jää tavaroiden käyttäjien tai omistajien hoidettaviksi.
Poliisiviranomainen voi määrätä väliaikaiseen ajokieltoon törkeästä ylinopeudesta, jos se osoittaa törkeää piittaamattomuutta. Tosin tapauskohtaisesti.
- rahastusta.vastaan
Pelkkää rahastusta varten nuo kamerat on.
Paras suhtautuminen noihin kameroihin niin vanhoihin kuin uusiinkin on tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=epPls1dyqy8
Tuo tutkanpaljastin saattaisi toimia näistä uusista kameroista varoittamiseen.
Täytyypä Virossa käydessä kysellä.- Vajakeille.hoitoa
Opettele numerot, niin et tarvitse tutkanpaljastinta. Yksinkertaista, eikö totta?
- rahastusta.vastaan
Vajakeille.hoitoa kirjoitti:
Opettele numerot, niin et tarvitse tutkanpaljastinta. Yksinkertaista, eikö totta?
Toki numerot tunnen. Tutkanpaljastin vain kertoo missä tutkataan, numeroista se ei kerro mitään.
Joten sinä vajakki keskity vain edelleen siihen nastarenkailla ajaville vittuiluun, jossa et siinäkään ole erikoisen hyvä. - Vajakeille.hoitoa
rahastusta.vastaan kirjoitti:
Toki numerot tunnen. Tutkanpaljastin vain kertoo missä tutkataan, numeroista se ei kerro mitään.
Joten sinä vajakki keskity vain edelleen siihen nastarenkailla ajaville vittuiluun, jossa et siinäkään ole erikoisen hyvä.Onko kauankin ollut nastat alla? Pari kuukautta? Eli osaat numerot. Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?
- rahastusta.vastaan
Vajakeille.hoitoa kirjoitti:
Onko kauankin ollut nastat alla? Pari kuukautta? Eli osaat numerot. Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?
En omista nastarenkaita, joten vittuilu yrityksesi meni taas harakoille, idiootti.
" Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?"
Vajakki, onko puute lukutaidossasi vai luetun ymmärtämisessä?
Tutkanpaljastin kertoo missä tutkataan. - rahastusta.vastaan
delfin84 kirjoitti:
Tutkapaljastimen käyttäjä syyllistyy palajstinlaiterikkomukseen.
Olipa uusi ja ihmeellinen tieto. Tuon tietämiseen kyllä varmaan tarvitaan ihan erikoista lahjakkuutta. Noin suurta viisautta ja tiedon määrää voinee hakkia vain poliisin persettä nuolemalla, vai kuinka?
rahastusta.vastaan kirjoitti:
Olipa uusi ja ihmeellinen tieto. Tuon tietämiseen kyllä varmaan tarvitaan ihan erikoista lahjakkuutta. Noin suurta viisautta ja tiedon määrää voinee hakkia vain poliisin persettä nuolemalla, vai kuinka?
Annettujen sääntöjen noudattaminen riittää, eikä se vaadi poliisin perseen nuoleskelua.
- rahastusta.vastaan
delfin84 kirjoitti:
Annettujen sääntöjen noudattaminen riittää, eikä se vaadi poliisin perseen nuoleskelua.
Älä nyt, tarkistappa kielesi ettei vaan ole ruskea.
Kyllä esittämäsi tiedon omaamisen saaminen varmuudella vaatii erikoista lahjakkuutta. - Vajakeille.hoitoa
rahastusta.vastaan kirjoitti:
En omista nastarenkaita, joten vittuilu yrityksesi meni taas harakoille, idiootti.
" Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?"
Vajakki, onko puute lukutaidossasi vai luetun ymmärtämisessä?
Tutkanpaljastin kertoo missä tutkataan.Eli et siis osaa numeroita. Oletko kuitenkin kortin saanut hommattua?
- rahastusta.vastaan
Vajakeille.hoitoa kirjoitti:
Eli et siis osaa numeroita. Oletko kuitenkin kortin saanut hommattua?
Sulla idiootilla tuo luetun ymmärtämin vain jaksaa tökkiä.
Kortti on.
Joten vajakki, veetuilusi kusi jälleen.
- pakumies671
Ei ne pahimmat idiootit (joita on yllättävän suuri osa kuskeista) tunnu ymmärtävän edes sitä nopeusrajoitusmerkkiä. Hyvä esimerkki on Raumalta Turkuunpäin ajaessa. Siellä on kameratolppa ja juuri ennen tolppaa kesällä 100 kmh merkki ja talvella 80 kmh merkki. Silti iso osa kuskeista joilla ei ole ollut ylinopeutta yhtään, jarruttaa tolpan nähdessään.
Paras olisi kun tolppia olisi niin paljon ettei niiden välillä ehtisi edes kiihdyttää, ajaisivat mokomat idiootit edes tasaista nopeutta. - 14vuottailmansakkoa
Kameratolpista on merkintä joissa ilmoitetaan valvonnasta jo nyt aina enne tolppia.
- Tracking_radar
"Onhan jossain kohdissa tiestöö nytkin poliisin merkki, että tiellä on nopeusvalvontaa, mutta se on merkityksetön." Tämä oli johdannossakin mainittu.
Tuo kameroitten tutkatekniikka on joku, Tracking radar. Jos vaan joku hankkii niitä tutkanpaljastimia.
- SakkoOnVapaaehtoinen
Jos kuljettaja ei ole kartalla kulloisellakin ajamallaan tieosuudella voimassa olevasta nopeusrajoituksesta ennen ja/tai jälkeen kameratolpan niin herää kysymys mitä kaikkea muuta kuljettajalta jää havainnoimatta liikenteessä. Eikai sen takia tarvitse erikseen ylinopeutta ajavaa varoittaa edessä olevasta nopeudenvalvonnasta? Jos äly einä taito riitä rajoitusten noudattamiseen, on silloin tyydyttävä valtion kassavajeen täyttämiseen. Töysin vapaaehtoistahan se on. Kukaan ei pakota ajamaan yli rajoituksen.
Ohittaessa esimerkiksi rekkaa voi yksittäinen rajoitusmerkki jäädä kokonaan näkymättömiin. Tästä syystä on täysin perusteltua tuntemattomalla tieosuudella hidastaa varmuuden vuoksi alle arvioidun rajoituksen kameratolpan kohdalla. Tämä toki lisää liikenteen riskejä, mutta eihän tolppien tarkoitus ole onnettomuuksia vähentääkään, vaan karsia poliisin kuluja ja lisätä sakkotuloja.
Rajoituksen osoittava merkki ennen kameraa voisi parantaa liikenneturvallisuutta, mutta se todennäköisesti laskisi sakkotuloja, joten sitä tuskin tässä maassa tullaan näkemään.- PieniUhkaJaMahdollisuus
TheRat kirjoitti:
Ohittaessa esimerkiksi rekkaa voi yksittäinen rajoitusmerkki jäädä kokonaan näkymättömiin. Tästä syystä on täysin perusteltua tuntemattomalla tieosuudella hidastaa varmuuden vuoksi alle arvioidun rajoituksen kameratolpan kohdalla. Tämä toki lisää liikenteen riskejä, mutta eihän tolppien tarkoitus ole onnettomuuksia vähentääkään, vaan karsia poliisin kuluja ja lisätä sakkotuloja.
Rajoituksen osoittava merkki ennen kameraa voisi parantaa liikenneturvallisuutta, mutta se todennäköisesti laskisi sakkotuloja, joten sitä tuskin tässä maassa tullaan näkemään.Nopeusrajoitusmerkit ovat maanteillä lähes poikkeuksetta ennen ja jälkeen risteysten koska muulla kohdalla tieosuutta ei ole mitään syytä rajoitusta muuttaa joten rekan ohituksessa tuskin nopeusrajoitusmerkki jää huomaamatta ja kukaan järkevähän ei taas lähde ohittamaan juuri ennen risteystä joten siinäkään kohtaa ei liikennemerkki jää rekan varjoon. Välittömästi risteyksen jälkeenhän ei puolestaan kameratolppia koskaan ole joten siinäkään kohtaa ei kamerasta varoittavaa merkkiä tarvita.
Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia. PieniUhkaJaMahdollisuus kirjoitti:
Nopeusrajoitusmerkit ovat maanteillä lähes poikkeuksetta ennen ja jälkeen risteysten koska muulla kohdalla tieosuutta ei ole mitään syytä rajoitusta muuttaa joten rekan ohituksessa tuskin nopeusrajoitusmerkki jää huomaamatta ja kukaan järkevähän ei taas lähde ohittamaan juuri ennen risteystä joten siinäkään kohtaa ei liikennemerkki jää rekan varjoon. Välittömästi risteyksen jälkeenhän ei puolestaan kameratolppia koskaan ole joten siinäkään kohtaa ei kamerasta varoittavaa merkkiä tarvita.
Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.
> Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen
> verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella
> rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.
Totta, mutta se on vain yksi tapaus, jossa tieto vallitsevasta rajoituksesta ei välttämättä ole kuskilla ihan päälimmäisenä mielessä. Paljon yleisempi on nukahdus. Ajelet jonon mukana ja mietit omiasi. Jono kääntyy edestä pois ja sitten pitäisikin itse päättää nopeus. Jos et ole ollut tarkkana, voit hyvinkin kuvitella rajoituksen olevan vaikkapa 100 km/h kun se onkin 80 km/h. Varisnkin kun joillakin tieosuuksilla (köh, kakkostie, köh) rajoitukset vaihtelevat jatkuvasti ja varsin satunnaisen oloisesti (jopa niin, että ohituskaistakohdilla lasketaan rajoitus 80 km/h:iin, ettei vahingossakaan pääse laillisesti rekoista ohi).
Ylläoleva on yksi niistä syistä, joiden takia en nauti jonossa ajelusta. Omaa tahtia edeten vireys ja tarkkaavaisuus pysyy paljon korkeammalla tasolla. Matkakin taittuu ripeämmin, kun voi ajella pientä ylinopeutta...TheRat kirjoitti:
Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.
> Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen
> verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella
> rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.
Totta, mutta se on vain yksi tapaus, jossa tieto vallitsevasta rajoituksesta ei välttämättä ole kuskilla ihan päälimmäisenä mielessä. Paljon yleisempi on nukahdus. Ajelet jonon mukana ja mietit omiasi. Jono kääntyy edestä pois ja sitten pitäisikin itse päättää nopeus. Jos et ole ollut tarkkana, voit hyvinkin kuvitella rajoituksen olevan vaikkapa 100 km/h kun se onkin 80 km/h. Varisnkin kun joillakin tieosuuksilla (köh, kakkostie, köh) rajoitukset vaihtelevat jatkuvasti ja varsin satunnaisen oloisesti (jopa niin, että ohituskaistakohdilla lasketaan rajoitus 80 km/h:iin, ettei vahingossakaan pääse laillisesti rekoista ohi).
Ylläoleva on yksi niistä syistä, joiden takia en nauti jonossa ajelusta. Omaa tahtia edeten vireys ja tarkkaavaisuus pysyy paljon korkeammalla tasolla. Matkakin taittuu ripeämmin, kun voi ajella pientä ylinopeutta...Vielä tällä hetkellä Waze lienee halvin suhteellisen luotettava menetelmä vallitsevan nopeusrajoitusarvon tarkistamiseen. Bonuksena tulee ilmoitus kameratolpasta. Edullisuus selittyy sillä, että puhelimessa on netti jo muutenkin.
- PieniUhkaJaMahdollisuus
TheRat kirjoitti:
Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.
> Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen
> verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella
> rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.
Totta, mutta se on vain yksi tapaus, jossa tieto vallitsevasta rajoituksesta ei välttämättä ole kuskilla ihan päälimmäisenä mielessä. Paljon yleisempi on nukahdus. Ajelet jonon mukana ja mietit omiasi. Jono kääntyy edestä pois ja sitten pitäisikin itse päättää nopeus. Jos et ole ollut tarkkana, voit hyvinkin kuvitella rajoituksen olevan vaikkapa 100 km/h kun se onkin 80 km/h. Varisnkin kun joillakin tieosuuksilla (köh, kakkostie, köh) rajoitukset vaihtelevat jatkuvasti ja varsin satunnaisen oloisesti (jopa niin, että ohituskaistakohdilla lasketaan rajoitus 80 km/h:iin, ettei vahingossakaan pääse laillisesti rekoista ohi).
Ylläoleva on yksi niistä syistä, joiden takia en nauti jonossa ajelusta. Omaa tahtia edeten vireys ja tarkkaavaisuus pysyy paljon korkeammalla tasolla. Matkakin taittuu ripeämmin, kun voi ajella pientä ylinopeutta...Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.
Kyllä nopeusrajoitusmerkit on risteyksen jälkeen aina lähempänä risteystä kuin 200 - 300 metriä, keskimäärin 50 - 100 metriä risteyksen jälkeen. Ennen risteystä olevat, nopeutta pudottamaan määräävät merkit, useinkin ovat mainitsemasi matkan päässä. Risteyksestä poistuttaessa, tai tietysti vastakkaisesta suunnasta tultaessa ennen risteystä, on 50 - 100 metriä pitkä sulkuviiva joka estää ohituksen joten sinä aikanakaan ei liikennemerkit voi jäädä rekan varjoon. PieniUhkaJaMahdollisuus kirjoitti:
Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.
Kyllä nopeusrajoitusmerkit on risteyksen jälkeen aina lähempänä risteystä kuin 200 - 300 metriä, keskimäärin 50 - 100 metriä risteyksen jälkeen. Ennen risteystä olevat, nopeutta pudottamaan määräävät merkit, useinkin ovat mainitsemasi matkan päässä. Risteyksestä poistuttaessa, tai tietysti vastakkaisesta suunnasta tultaessa ennen risteystä, on 50 - 100 metriä pitkä sulkuviiva joka estää ohituksen joten sinä aikanakaan ei liikennemerkit voi jäädä rekan varjoon.Ei risteyksestä poistuttaessa yleensä mitään sulkuviivaa enää ole (tai siis vastaantulijoille yleensä on).
- PieniUhkaJaMahdollisuus
TheRat kirjoitti:
Ei risteyksestä poistuttaessa yleensä mitään sulkuviivaa enää ole (tai siis vastaantulijoille yleensä on).
Risteykseen voi tulla kahdesta suunnasta. Sulkuviiva siinä on silti, tulit risteykseen tai poistuit siitä. Ja sulkuviivaahan ei saa ylittää.
PieniUhkaJaMahdollisuus kirjoitti:
Risteykseen voi tulla kahdesta suunnasta. Sulkuviiva siinä on silti, tulit risteykseen tai poistuit siitä. Ja sulkuviivaahan ei saa ylittää.
Opettele liikennesäännöt.
Jos on vierekkäin sulkuviiva ja katkoviiva, saa sulkuviivan ylittää, mikäli katkoviiva on siinä sulkuviivan oikealla puolella. Silloin se sulkuviiva koskee vain vastaantulijoita.
Tämä on normaali tilanne risteyksestä poistuttaessa.
- pakumies671
Kameratolpat pitäisi mielummin naamioida turhien jarrutusten välttämiseksi.
- tätä.mieltä
Rohkenen olla eri mieltä.
Jopa poliisin omasta organisaatiosta, siis niiltä joissa jotain järjenhiventä on tallella on esittetty, että kameratolpat pitäisi olla huomiovärillä/heijastavalla värillä mahdollisimman havaittaviksi maalatut ja että vallitseva nopeusrajoitusmerkki olisi mahdollisimman lähellä kameratolppaa. On esitetty, että se rajoitus merkki olisi siinä kameratolpassa. Tähän ei kuitenkaan tunnu nykyinen laki taipuvan. - pakumies671
tätä.mieltä kirjoitti:
Rohkenen olla eri mieltä.
Jopa poliisin omasta organisaatiosta, siis niiltä joissa jotain järjenhiventä on tallella on esittetty, että kameratolpat pitäisi olla huomiovärillä/heijastavalla värillä mahdollisimman havaittaviksi maalatut ja että vallitseva nopeusrajoitusmerkki olisi mahdollisimman lähellä kameratolppaa. On esitetty, että se rajoitus merkki olisi siinä kameratolpassa. Tähän ei kuitenkaan tunnu nykyinen laki taipuvan.Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy, ja myös turha selvästi alle rajoitusten jarruttelu jäisi pois. Liikenne sujuisi tasaisemmin.
Sellainen lisä olisi hyvä että esim. Älykännyköihin ja/ tai auton omaan naviin tulisi netin kautta päivittyvä nopeusrajoitus tieto joka olisi esim. Trafin ylläpitämä ja johon voisi luottaa. Ei olisi vaikea toteuttaa. Jos haluaisi ajaa varmanpäälle sakoitta muttei teidentukkona, se onnistuisi tällä sovelluksella vaikka liikennemerkki olisikin jäänyt huomaamatta. pakumies671 kirjoitti:
Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy, ja myös turha selvästi alle rajoitusten jarruttelu jäisi pois. Liikenne sujuisi tasaisemmin.
Sellainen lisä olisi hyvä että esim. Älykännyköihin ja/ tai auton omaan naviin tulisi netin kautta päivittyvä nopeusrajoitus tieto joka olisi esim. Trafin ylläpitämä ja johon voisi luottaa. Ei olisi vaikea toteuttaa. Jos haluaisi ajaa varmanpäälle sakoitta muttei teidentukkona, se onnistuisi tällä sovelluksella vaikka liikennemerkki olisikin jäänyt huomaamatta.Waze on jo olemassa, mutta ei sen tiedot 100% luotettavia ole, päivitykset kun on käyttäjien tekemiä. Liikennevirasto voisi vain avata rajapinnat siten, että kaikki navit saisivat ajantasaiset tiedatat.
- tätä.mieltä
pakumies671 kirjoitti:
Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy, ja myös turha selvästi alle rajoitusten jarruttelu jäisi pois. Liikenne sujuisi tasaisemmin.
Sellainen lisä olisi hyvä että esim. Älykännyköihin ja/ tai auton omaan naviin tulisi netin kautta päivittyvä nopeusrajoitus tieto joka olisi esim. Trafin ylläpitämä ja johon voisi luottaa. Ei olisi vaikea toteuttaa. Jos haluaisi ajaa varmanpäälle sakoitta muttei teidentukkona, se onnistuisi tällä sovelluksella vaikka liikennemerkki olisikin jäänyt huomaamatta."Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy,"
Ajatus on toki kaunis mutta kuten tiedetään eihän se noin mene.
Äkkipäätä voisi kuvitella, että tolppien ollessa piilossa ei ylinopeuden ajaminen ainakaan vähenisi, uskoisin tapahtuvan jopa päin vastoin.
Jarruttelu toki saattaisi vähentyä mutta se ei liene mikään todellinen ongelma nykyisinkään.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos tolpilla ja kameroilla haitaisiin sitä mitä niillä sanotaan haittavan niin tolpat pitäisi olla mahdollisimman näkyviä ja etukäteismerkittyjä.
Mutta kuten tiedetään, tolpilla ja kameroilla , kauniista puheista huolimatta, ei niillä ole tarkoituskaan liikenneturvallisuuden parantaminen, vaan yksistään ja ainoastaan rahastaminen.
- enotaylinopeus
Kameratolppia heti 100000kpl lisää ne kyllä äkkiä maksaa itsensä takaisin ja lisää liikenne turvallisuuttaa.
- jääräpää
Miten ne maksaa ittensä takaisin. Ainahan ne maksavat yhteiskunnalle se minkä maksavat. Tässä tapauksessa ne maksetaan ruotsiin. Jos meinaat että sakoilla saadaan rahaa maksamiseen, niin kumminkin ne maksavat yhteiskunnalle yli 30'000€ kappale. Nytkin hankitaan satoja tolppia lähivuosina, niin silläkin hinnalla olis saanu SATOJA poliisiautoja.
Kameroista varoittavat merkit pitäis olla tietty 200 metriä ennen kameraa, koska tutkat mitta 150 metrin matkalta. Kameratolppien tarkoituksena pitäis olla nopeuden valvonta ja hillitseminen tolppien kohdalla, eikä sakottaminen. Jos autoilija ei tiedä tolpasta ja ajaa ihan hyvää tilanneneopeutta, mutta yli nopeusrajoituksen ja saa sakon, niin sakotus onnistuu, mutta tolpan nopeutta hillitsevä tarkoitus ei todeudu. Jos tolpasta olis varoitettu ja nopeus olis pudonnut pienemmäksi, niin tolppa olis tehnyt tehtävänsä.
Kyllä autoilijat osaa sovittaa nopeutensa oikeaksi tilannenopeudeksi, ilman mitään näitä tolppia. - pakumies671
jääräpää kirjoitti:
Miten ne maksaa ittensä takaisin. Ainahan ne maksavat yhteiskunnalle se minkä maksavat. Tässä tapauksessa ne maksetaan ruotsiin. Jos meinaat että sakoilla saadaan rahaa maksamiseen, niin kumminkin ne maksavat yhteiskunnalle yli 30'000€ kappale. Nytkin hankitaan satoja tolppia lähivuosina, niin silläkin hinnalla olis saanu SATOJA poliisiautoja.
Kameroista varoittavat merkit pitäis olla tietty 200 metriä ennen kameraa, koska tutkat mitta 150 metrin matkalta. Kameratolppien tarkoituksena pitäis olla nopeuden valvonta ja hillitseminen tolppien kohdalla, eikä sakottaminen. Jos autoilija ei tiedä tolpasta ja ajaa ihan hyvää tilanneneopeutta, mutta yli nopeusrajoituksen ja saa sakon, niin sakotus onnistuu, mutta tolpan nopeutta hillitsevä tarkoitus ei todeudu. Jos tolpasta olis varoitettu ja nopeus olis pudonnut pienemmäksi, niin tolppa olis tehnyt tehtävänsä.
Kyllä autoilijat osaa sovittaa nopeutensa oikeaksi tilannenopeudeksi, ilman mitään näitä tolppia.Onko siis sun mielestä tolpan tehtävä nimenomaan se ellä autot hidastaa sen nähdessään mutta ajaa muuten mitä nopeutta haluaa?
- tolppamaakari
Tolpat laitetaan vaarallisiin kohtiin tiestössä. Ainakin poliiisi niin sanoo, mutta sanoo mitä sanoo. Tolpan tehtävä on hillitä nopeuksia vaarallisissa kohdissa, joissa tolpatkin on, ei sakottaa,! Väittää poliisi.
Autojen täytyy hidastaa yleensä tolppien kohdalla, koska muuten sais sakon. Tolpan ohitettuaan voi taas ajaa normaalisti hyvää tilannenopeutta.
Kameroita on n. 100 tolpassa ja tolpia on n. 1000 , joten kaikkien tolppien kohdalla ei tarttis hidastella. Näissä vanhoissa tolpissa kameralinssi on ylimmäinen "silmä" ja sen huomaa jos siellä on kamera, tai valekamera tai tyhjä laatikko . - pakumies671
tolppamaakari kirjoitti:
Tolpat laitetaan vaarallisiin kohtiin tiestössä. Ainakin poliiisi niin sanoo, mutta sanoo mitä sanoo. Tolpan tehtävä on hillitä nopeuksia vaarallisissa kohdissa, joissa tolpatkin on, ei sakottaa,! Väittää poliisi.
Autojen täytyy hidastaa yleensä tolppien kohdalla, koska muuten sais sakon. Tolpan ohitettuaan voi taas ajaa normaalisti hyvää tilannenopeutta.
Kameroita on n. 100 tolpassa ja tolpia on n. 1000 , joten kaikkien tolppien kohdalla ei tarttis hidastella. Näissä vanhoissa tolpissa kameralinssi on ylimmäinen "silmä" ja sen huomaa jos siellä on kamera, tai valekamera tai tyhjä laatikko .Itse näen asian niin että nopeusrajoitukset on tarkoitettu noudatettavaksi kaikkialla, tietysti ne on niin alakanttiin mitoitettu että hitaamminkaan ei ole yleensä järkeä ajaa, eikä muutaman kilsan ylityksestäkään sakkoa tule.
Kyllä se myös niissä vaaranpaikoissa pitäisi nopeudet kurissa kun ei voisi tietää onko siellä kamera vai ei, ja missä kohdassa tarkalleen.
Jos muualla pitäisi saada ajaa mitä nopeutta haluaa, ei ole mitään järkeä asettaa nopeusrajoituksia joita ei tarvitse noudattaa. Eli olen yhä sitä mieltä että jemmakameroita jokapaikkaan missä on nopeusrajoitus ja jos se jotain auttaa, niin lisäksi näkyvät kamerat koulujen ym.
vaaranpaikkojen lähettyville.
Jos taas päätetään että jossain saa ajaa mitä vauhtia haluaa niin sieltä nopeusrajoitukset pois kokonaan, eikä siis niin että rajoitus on mutta varoitetaan aina kun nopeutesi mitataan.
- liikennemerkkejäkiitos
Asiaa!
Kun kamera tulee, olisi siinä oltava nopeutta kertova rajoituskylttikin.
Nykyään saa etsiä eikä löydä, että mikä rajoitus on missäkin.
Pitää jo etukäteen kyttäillä liikennemerkkejä, jotta olisi tietoinen että mitä nopeutta kuuluu ajaa.- näin_näkisin
Sitä rajoitusta on tarkoitus ajaa muuallakin kuin vain sen tolpan matkalta.
- grtbyfdiksoelf
[quote]200 metriä ennen kameratolppaa pitäis olla selvä varoitusmerkki, jossa ilmoitettais nopeusvalvonta kamerasta[/quote]
Tietenkin parasta olisi laittaa jokaiseen suurempaan risteykseen ilmoitus nopeudenvalvonnasta: "tämä tie on nopeudenvalvonnan alainen tie". Ei sitä tarvitse ennen tolppia laittaa ;-) - paikallinen
Sehän on niin, että paikalliset autoilijat tietää ja muistaa nämä kamerapaikat asuinalueellaan, joten heille kameroista ei ole mitään vaaraa tai merkitystä. He siellä samoilla paikoilla 92% -tisesti ajavatkin, joten kameratolpat on näinkin ajateltuna turhia.
Eikö riitä nopeusrajoitusmerkki?
Pitääkö vielä olla kameravalvonnasta varoitus, että nyt on aiheellista noudattaa tätä nopeusrajoitusta???- olisi.oikein
Pitäisi olla.
Vielä parempi olisi järjestely jota on liikenneturvallisuudesta välittävien poliisien taholta ehdotettu. Eli kameratolpat maalattaisiin jo kaukaa näkyvällä huomiovärillä. Lisäksi se rajoitustaulu pitäisi olla välittömästi ennen kameratolpaa.
- jääräpää
Sitten kun saatte sen 140 euron sakon, niin maksakaa vain siitä 14€.
Kolmen kuukauden päästä voi sitten tulla se loppulasku, 126€. Näin kävi tänä kesänä naapurille.
Saapahan sakotusfirma töitä ja posteljooni. - 5345345345
2020 jos uusi tieliikennelaki hyväksytään saa olla rajaton määrä pieniä liikennevirhemaksuja eli luokkaa alle 10km/h ylinopeutta. Vain isoista ylinopeuksista tulee nykyisen kaltainen palkkaan sidottu sakko.
Vähän samaan tapaan on muissakin euroopan maissa.
saisi vaan suomeenkin tulaa sama systeemi niin että
1. sakot vaikuttaa vakuutusmaksuihin korottavasti
2. riittävän isosta ylinopeudesta tai pahasta asennavammasta lähtee korti pysyvästi kuten saksassa
3. rajusta muttei vielä ns. lopullisesta törröilystä määrättäisiin kymmeniä tunteja kalliita asennekasvatuskursseja kuten Saksassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1307768- 555788
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72903Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091610Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3301323Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351172Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071