Mietin miksi juon, miksi sinä tissuttelet?

Sorena

Mietin todella miksi tissuttelen viikolla ja viikonloppuna juon enemmän. Luulin tietäväni miksi juon, mutta kun tarkempaan mietin, niin ehkä se ei olekaan syys. Voiko olla vain geeneistä kiinni vai olenko vain tottunut tähän tapaan? Mitä mieltä sinä olet, miten sinä olet kokenut oman tissuttelun? Kertokaa omia ajatuksia, jos vaikka niistä saisi apua me, tai joku muu.

12

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RaitistuinJaElän

      Minulla juominen oli pakoa kiireestä, stressistä. varmaan jonkinlainen ahdistus oli koko ajan päällä vaikka itse ei sitä tajunnut. Kireä olo vähän kaikesta. Joskus kun oli mielenkiintoista tekemistä niin oli hyvä oll eikä juominen ollut pääasia. usein kuitenkin perjantaina ja jo torstaina pelkkä viikonlopun läheisyys sai aikaan refleksin ja alkoi tehdä juomista mieli. Kun se ajatus sitten iski niin siitä ei päässyt irti.

      Alkoholista tuli keino purkaa stressiä, ahdistunutta oloa. Suomessahan retostellaan että pitää välillä "nollata". Aina oli syy viikonloppuna juoda joko siksi että niin kiire viikko tai siksi kun on juhlat. Pikuhiljaa alkoi juominen siirtyä arkeenkin.

      Sitä vaan odotti seuraavaa kertaa kun pääsee kunnolla ryyppäämään. Yksi viikonloppu kiristellen selvin päin ja hups! oli todistettu ettei mitään ongelmaa viinan kanssa. Vaan viina se mielessä pyöri.
      Geenit vaikuttaa toki, mutta iso rooli on oppimisella. Juodaan ja juodaan ja määrät kasvavat.

      Minulla tuli ylilyöntejä, kännissä sähläystä, meni ajokortti ym. Kerran kovan kännireissun jälkeen olin vaan täysin kyllästynyt itseeni ja juomiseen. Ei se ollut enää mukavaa ollut vähään aikaan, pakonomaista hirveetä ryyppäämistä. Pikavauhtia känniin. Itse kävin hoidossa (minnesota-tyyppinen) vaikka normaalisti olin töissä ym, mutta halusin hoitaa asian kerralla kunnolla pois.

      En tiedä juomisesi määriä, mutta luulen että aika aikamoisia määriä kertyy viikossa. Kuten minä niin sinäkin varmaan aina odotat sitä seuraavaa juomiskertaa malttamattomana. Krapularyypyt tulleet sulle mukaan, juominen jatkuu aamulla jos vaan mahdollista. Viina pyörittää elämää.

      Oleellista on oma fiilis. Haluat muuttua, olet kyllästynyt ryyppäämiseen. Tilalle sinun löydettävä jokin tapa purkaa kireyttä ja mahdollista vitutusta. Paras tapa on luotettava kaveri tai ulkopuolinen ammattilainen, jolla ymmärrystä tai tietoa tällaisesta. Oleellista on puhua vitutuksen aiheet ulos. Jos ei kaveripiiristä löydy, voit mennä vaikka AA-kerhoon. Jos et omalle paikkakunnalle kehtaa niin mene jonnekin muualle.

      On myös erilaisia kunnallisia palveluja, a-klinikka tms sekä hoitopaikkoja (minnesota-hoidot). Suomalainen päihdehuolto vaan tuppaa olemaan sitä, että sun viina korvataan jollain lääkkeellä, minkä vaikutus sama kuin viinalla. Keskushermostoon menee eikä riippuvuus minnekään muutu.

      Lääkkeetön, viinaton jakso, milloin puhut tunteesi jollekin. Liikunta, harrastukset tai vastaavaa juomisen tilalle. Kokeile vikko, pari tai kuukausi ja tunnustele tuntemuksiasi. Huomaat, että et tarvitsekaan viinaa. Huomaat, että olet aivan eri tavalla läsnä elämässä.

    • Tissu

      Moi Sorena.
      Kirjoituksesi puhutteli minua, koska juuri tänään työviikon päätteeksi mietin aivan samaa asiaa.
      Alkoholinkäyttöäni olen joskus miettinyt tekemällä mind mapin ("ajatuskartan) isolle paperille. Siihenhän voi oman elämänsä mukaisesti sitten piirtää elämänsä osa-alueet, ihmiset ja tilanteet, joissa käyttää alkoholia. Oleellista on listata myös negatiiviset ja positiiviset vaikutukset alkoholin käytöstä eri elämän alueille. Tämä on yksi tapa itsekseen selventää omia alkoholinkäytön motiiveja ja seurauksia.
      Päihdelinkki.fi -sivustolta löytyy erilaisia keskustelualueita riippuvuus- ja päihdeongelmia miettiville.
      Siellä toteutuu asioiden vertailu samoin kokevien kanssa, vertaistuki ja asiallinen mielipiteiden vaihto.
      Ehkä tällainen ajatustenvaihto parhaiten tukee itsensä tuntemusta, kun muilta asiaa miettiviltä tulee esiin asioita, joita ei itsessään ole tullut miettineeksi.
      Terveydenhuollossa ja sosiaalialallahan ihminen nähdään kokonaisuutena, johon kuuluu psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi. Myös tällä jaottelulla voi miettiä oman elämänsä tilannetta ja alkoholinkäytön vaikutusta näihin elämän osa-alueisiin.
      Varmaan sinun ja myös mun pitää tehdä jokin itseänsä rakastava korjausliike. Niin ja ottaa selvää, mitä tarkoitusta tissuttelu palvelee. Geenejä en jäisi miettimään, vaikka niillä onkin varmasti vaikutusta ahdistusherkkyyteen ja riippuvuuksien syntymiseen.
      Kiitos kirjoituksestasi ja onnea itsetuntemusmatkailuun.

    • LiianHerkkäMieheksi

      On selittämätön paha olo ja ahdistus, alkoli tuo nopean helpotuksen tähän tuskaan ja se toimii. Annokset vaan suurenevat ja aamuisin aina päättää tänään on korkki kiinni ja pidän taukoa, mutta jo iltapäivällä ahdistus hiipii ja miettii löytyykö vielä kotoa vai poikkeanko puodin kautta.

      Ja usein seuraavana päivänä oravan pyörä jatkuu.

      Välillä pystyn laittaman korkin kines ja voi mennä muutama päivä, jopa kuukausia esim viime keväänä, mutta taas sataa joku päivä paskaa niskaan ja olen herkkä ihminen ja taas sorrun turruttamaan todellisuuden ihanaa nousevaan humalaan.

      Lapset eivät tiedä tätä, sillä en koskaan juo heidän nähden, vaan kun ovat menneet nukkumaan, niin lääkitsen/terapioin itseni.

    • exdoku

      Vuosien mittaan syvenevä kierre.

      Alkuun kavereiden kanssa kaljoittelua silloin, tällöin ja joskus kännäämistä.
      Sittemmin lauantai dokaamista.
      Myöhemmin perjantai illasta sunnuntai iltaan tissuttelua. Lauantait ammusta iltaan pienessä vihneessä.
      Missään vaiheessa työni ei kärsinyt mutta maanatai aamuisin olisin kärähtänyt ratista.
      Päästyäni putkeen alkoi jokapäiväinen tissuttelu jo ennen puolta päivää.
      Kun elämänilo ja mieskunto alkoivat hiipumaan niin 59 ikäisenä siirryin tuurijuopoksi. Keväisin ja syksyisin kuukauden putket Espanjassa. Lisänä vuosittain muutama viikon ja kahden rupeamia mutta muut ajat intensiivistä kuntoilua.

      Miksikö ryyppäsin ja tissuttelin ja jatkan tuota viimeeksi mainitsemaani edelleenkin?
      En pysty sanomaan muuta syytä kuin, että se on kivaa. Miksi pitäisi muuta aihetta ollakaan?
      Olen nyt 75v ja kyllä kokonaismäärä on vähentynyt ja juomat laimentuneet.
      Kymmeniin vuosiin en ole ollut örvellyskunnossa johtuen tasaisen hiljaisesta tahdista ja saman aikaisesta syömisestä.
      Esimerkiksi toissa kesän viikon AI risteilyllä oli "saaaliini" 65 annosta ja noin 30 lisää satamakaupungissa.
      Ei vähäisintäkään hämminkiä. Aloitus klo10:n tienoissa pekoni-kananmuna aamiaisen jälkeen.
      Viimeiset drinkit ensimmäisen iltashown aikana ja nukkumaan klo22 jälkeen.

      Kotiuduimme syyskuun lopulla ja seuraava "koettelemus" on jouluviikko jolloin ei voi välttyä gluchweinilta ja weinbrandilta.

    • ex-raitis3

      Viinaa juodaan koska viinaa juomalla pääsee mukaan porukoihin eikä tarvitse olla yksin.
      Kun juo, voi lähteä lähibaariin josta löytyy aina juomaseuraa. Muutoin joutuisi olemaan ihan yksin.
      Nuorenakin pääsee mukaan porukoihin kun juo viinaa. Raitis jäisi ulkopuoliseksi.
      Kumppanikin on yleensä löytynyt silloin kun ollaan oltu juomassa.

    • sepsukka

      Kun sairastuu alkoholismiin, ei siitä parane koskaan. Parannuskeinoa niin salakavalaan sairauteen ei vain ole.
      Voi toki siirtyä ns. "kuiva huikkaajaksi" lopettamalla alkoholinkäytön ja valehdella koko lopun ikänsä. Tai, sitten valitsee hauskemman lyhyemmän elämän.

      Siis totuus on, että alkoholisti valehtelee aina joi tai sitten ei.

      Tämäkin palsta on täynnä niitä kuivahuikkaajia valehtelemassa, kun hermot on kireellä kuin viulun kieli. Kys kuiva alkoholisti.

    • Baarinpitäjä

      Muutaman vuoden raittiuden jälkeen hermostuneisuus vähitellen häviää. 10-20 vuoden jälkeen alkoholin juominen on yhtä järjetön ajatus kuin paskan syöminen, eikä enää jaksa oikein stressata mistään, kun terveys ja talous kunnossa.
      Osalle väestöstä päihtyminen koko elämän kestävä tapa rentoutua. Huvinsa kullakin.

      • ex-raitis3

        Muutaman vuoden raittiuden jälkeen huomaa miten sosiaalinen elämä on kuihtunut ja tilalle on tullut yksinäisyys. Mies huomaa ettei naisseuraakaan enää löydy.

        Tässä vaiheessa alkaa miettiä onko raittius sittenkään sen arvoista. Ehkä sittenkin kannattaa alkaa taas juomaan ja lähteä sinne lähibaariin josta löytyy seuraa.


      • Esiinjaeloon

        Mulle kävi päinvastoin. Dokatessa eristäydyin ja elin omassa maailmassa. Usein miten ryyppäsin yksin ja jos ihmidten ilmoille niin ei ketään juoppoa toisten juoppojen jutut kiinnosta.

        Nyt ihmisten kohtaaminen aitoa ja syvempää. Huomaa ettei tarviikkaan viinaa ja voi tutustua muihin


    • Ylivastuuntuntoinen

      Entäs kun kaikki tissuttelun estotoimenpiteet ovat jo käytössä ja silti vielä ehtii kumota alkoholia kurkkuun, monta pulloa viikossa punkkua ja olutta, kertaan siis monta. On terveys, liikunta, ihmissuhteet, terveellinen ruoka, hengelliset ja maailmalliset riennot, matkustelu, hyväntekeväisyys, kulttuuri ja vielä satunnaiset innostusmenot ja -tapahtumat, jos joku tuttava vain pyytää. Hoidan myös asiani ja talous on vaatimaton mutta ihan pärjään. Ei ole adhdtä eikä muitakaan mielenterveysongelmia, on vain valtavasti energiaa. Vielä tulee turhautumisaikoja parin-kolmen illan välein, jolloin kipaisen Alkon kautta. Järjestän itselleni toimeliaisuuden lomaan ryyppytunnit ja koska fysiikka on hyvä, ei ole aamulla pahemmin krapulaa, en ota krapularyyppyjä enkä lääkkeitä, koska jo puolen päivän aikaan ajan autoa seuraaviin menoihin (en koskaan aja kännissä). Onko joukossa vastaavia. Pahin pelko on sellainen alkoholisoituminen, että ei enää jaksaisi hoitaa asioitaan, jonkun hoitoon ja armoille joutuminen, syyllisyys ja ahdistus (ajoittain vallan tolkuton). On jatkunut parikymmentä vuottaa, ikää jo on.

    • Aloittaja_

      Kiitos kaikille hyvistä ajatuksista aiheeseen. Tsemppiä kaikille. Tästä pitää aloittaa, mennä eteenpäin ja tehdä niitä hyviä päätöksiä ja yrittää päästä irti. Elämän voimaan pitää yrittää luottaa. Kiitos

    • höyllämies

      Tissuttelen saadakseni viikon putken poikki ja vierotusoireet katki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe