Kuinkahan suuri prosentti ihmisistä voi olla työelämässä viralliseen eläkeikään saakka? Luulen, että aika moni joutuu jättämään työnsä ennen eläkeikää sairauksien, työttömyyden ym vuoksi.
Moniko pääsee eläkkeelle virallisessa eläkeiässä?
45
760
Vastaukset
Minä en halunut eläke-ikään asti.
Koska minun ei ollut pakko.
Lopetin siis 3v. aikaisemmin ja aloin elää omilla rahoillani.
Vuonna 2010.
Lopetin terveenä ja töissä.
Vuoden viimeisenä päivänä nostin pyllyni penkistä.
Työ-Kaverit kättelivät.
Pomoni ensimmäisenä.
Harmissaan vähän.
Hän olisi tarvinut minua vielä.
Henk.koht. kamat olin keräillyt olka-kassiini pikku-hiljaa.
Ohjeeni siis on:
Tehkää työtä ahkerasti.
Älkää velttoilko muka-masentuneena tai näytelkö kipeä-polvista.
H.- empä.usko
Ihanko totta 😁
- hyväniin
Kiitos, että läksit ajoissa. Olisit sokeritautinesi, kaihinesi ja sydänsairauksinesi joutunut olemaan saikulla ja vienyt terveen ja työhalukkaan työpaikan.
- Psykoterapeutitar
Sanoin aikoinaan, etten jää koskaan eläkkeelle, kunnes sitten yhden kesäloman viimeisellä viikolla ajattelin, että tää oli nyt tässä. Olin 58v. ja hakenut ja saanut uuden työpaikan, johon olin kesäloman jälkeen menossa.
Seuraavan vuoden helmikuussa olin pari kuukautta sairaslomalla ja aamuisin pimeään kylmään ikkunasta katsellessani ajattelin, etten kylmään pimeään enää ikinä lähde. Sitten seuraavana syksynä lekuri sanoi, ettei voi muuta kun kirjoittaa sairaslomaa ja humauksessa katosi koko työelämä samantien ja kyllä helpotti😄👍🏻- ei-työtä-vieroksuva
Psykoterapeutitar
Minä sinnittelin hieman pidempään ja tein sen virheen, että otin paljon lyhytaikaisia työsuhteita välitystoimistolta, ymmärtämättä, että niistä ei silloin kertynyt eläkettä.
Tosin minulla oli kohtalainen ansiosidonnainen päiväraha, joka kompessoi silloista pientä palkkaani ja huvittavinta olikin, kun olin keittiöapulaisena eräässä koulussa ja tuli sitten juttua emännöitsijän kanssa palkoista ja hän huomasi, että minä saan enemmän, kuin hän, koska minulla oli se soviteltu päiväraha sieltä saamani palkkaani lisäksi.
Sen jälkeen mikään minun tekemäni työ ei ollut kelvollinen, joten lähdin sieltä, saapuakseni taas toiseen tilapäistyöhön.
Vaan, soronow, tulipahan säästettyä jotain pesämunaa, että nyt pärjään hyvin, paitsi en matkusta Hollantiin!D - flegmaatti
ei-työtä-vieroksuva kirjoitti:
Psykoterapeutitar
Minä sinnittelin hieman pidempään ja tein sen virheen, että otin paljon lyhytaikaisia työsuhteita välitystoimistolta, ymmärtämättä, että niistä ei silloin kertynyt eläkettä.
Tosin minulla oli kohtalainen ansiosidonnainen päiväraha, joka kompessoi silloista pientä palkkaani ja huvittavinta olikin, kun olin keittiöapulaisena eräässä koulussa ja tuli sitten juttua emännöitsijän kanssa palkoista ja hän huomasi, että minä saan enemmän, kuin hän, koska minulla oli se soviteltu päiväraha sieltä saamani palkkaani lisäksi.
Sen jälkeen mikään minun tekemäni työ ei ollut kelvollinen, joten lähdin sieltä, saapuakseni taas toiseen tilapäistyöhön.
Vaan, soronow, tulipahan säästettyä jotain pesämunaa, että nyt pärjään hyvin, paitsi en matkusta Hollantiin!DJohan on yhtälö! Normaalin palkan lisäksi soviteltua päivärahaa. Eipä onnistunut minulla.
Lopetin työssä käymisen osittain tuon sovitellun laskentatavan vuoksi. Jokainen palkkakillinki vähensi päivärahaa ja pahimmillaan 4:n päivän toimeksianto samalle kuukaudelle esti koko loppukuun päivärahan saannin.
Suomeksi sanottuna, ainakin minun kohdallani tuo kuvaamasi tilanne ansion noususta, oli teoriassakin mahdottomuus!
Ollessani noin 4-kymppinen aloimme suunnitella, ja alustavasti valmistella "eläköitymistämme" tähtäimeni ollessa 5-kymppisessä. Tietenkin vaimo vapaaalle samoihin aikoihin.
Kahden työnantajani konkurssin vuoksi suunnitelma neni parilla vuodella pitkäksi.
27:n työvuoden perusteella kertynyt eläke ei pienuudellaan yllättänyt. Eivätkä vaimoni kotivuodet ja osa-aikainen kassaharrastelu.
En tiedä olisimmeko oikeutettuja joihinkin tukiaisiin. Emme ole selvittäneet asiaa koska emme tunne tarvitsevamme niitä.
Vanhat, hyvät kaverini ryyppäsivät itsensa nuorena eläkkeelle ja hautaan aiheuttamatta pitkäkestoisia eläkekustannuksia.
Ajattelin jatkaa kuuteenviiteen asti, ja vähän uusia kalustoakin.
Niitä kun ei harrastuksia juuri ole, niin parempi jotain "järkevää" tehdä, ettei pääkoppa tylsisty, ainakaan niin nopeasti.
Ei se tuo vanheneminen mitään mukavaa ole.
Eihän sitä menetettyä eläkettä saa sillä korotetulla lisällä eläissään takaisin, mutta en eläkettä ole miettinyt, kun ei niin huvita saada paperia, jossa lukee vanhuseläke.- hytinäx1
Samat sävelet,vielä 2,5 vuotta ja sitten on 65 ja varsinainen eläke-ikä saavutettu ja kerennyt ulkomaan kansalaisena olla ne 40 vuotta työelämässä. Ei ole aikomusta lähtä ennenaikaiseläkkeelle. Eikä työnantajakaan ole vielä vihjaillut olevansa kyllästynyt .
Täytyy kait sitä varmaan kohta alkaa osallistumaan noihin ammattiliiton eläkekursseille jossa vois saada vähän vihiä tulevasta eläkkeestä ja kuinka sitä haetaan unohtamatta mitään tärkeää päivämäärää jota ei saisi ylittää.
Nuo 2,5 vuotta menevät niin älyttömän nopeasti , ajatella vain puolisen vuotta ja taas kesäloma.
- TyötäVieroksuva
Olen käynyt (kärsinyt) työelämässä vähän yli 30 vuotta ja ei kyllä kiinnostanut olla siellä eläkeikään (64 v) asti. Viimeisimmän työpaikkani toiseksi paras ominaisuus (palkan jälkeen) oli vuorotteluvapaa, jonka sain vuodelle 2015. Sen jälkeen olin nimellisesti pari viikkoa töissä ja lopetin työt tammikuun 2016 alkupuolella. En "joutunut" jättämään työtäni, vaan minulla oli varaa jättää työni. Vajaa kaksi vuotta meni ilman säännöllistä tuloa, rahaa tuli osingoista ja osake/rahasto-myynneistä. Nyt aloin saada omaa maksettua eläkettä 60 vuotta täytettyäni. Loka- ja marraskuun eläkkeet ovat tipahtaneet tililleni ja viralliseen eläkeikään on vajaa 4 vuotta.
Lyhyt otos vanhoista 60 - jotakin ikäisistä tuttavistani kertoo, että kolme on (hyväpalkkaisissa) töissä, kaksi saa työttömyyskorvausta, yksi (minun lisäkseni) omalla eläkkeellä, kolme sairaseläkkeellä ja yksi kuollut. Tämä tekee toistaiseksi eläville suhteeksi 30 % työssä, 70 % ei-työssä. Jotain julkista tukea (työttömyyskorvaus tai sairaseläke) saa 50 %.
Löytyykö mistään tilastoa, mikä on yleisesti tilanne ihmisillä, jotka ovat yli 60 v ja alle eläkeikäisiä? Jäin eläkkeelle 66 vuotiaana.
Kauemminkin olisin jaksanut ja töitä olisi ollut, mutta tuntui niin houkuttelevalle näin aamu-unisena ajatus loputtomista nukkuma-aamuista. Ja taustalla tosin pikkusen pelko, että entäs jos en koskaan pääsekään nauttimaan eläkepäivistäni, vaan kuolo korjaa pois ennen sitä. Niinhän ei onneksi (tämän palstankaan onneksi) kuitenkaan ehtinyt käydä.- Per-kel
Viimeiset 36v prosessihoitajana jatkuvassa 5 vuorotyössä kunnes täytin 67 kaksi ja puoli vuotta sitten.- Vieläkin pari päivää joka toinen kuukausi alihankkijan hommissa entisellä työmaalla :)
- Heikunkeikku
Joku "hytinän poikanen" ähkii mun ajatuksen takana silleen, että en ehkä lopetakaan työntekoa, vaikka eläkeikä olisikin täyttynyt.
Mutta en ole sataprosenttisen varma, jos kuitenkin äityisin lopettamaan.
Mutta malttaako sitä.
Mulla on hankala tehdä päätöstä, koska tykkään mun työstäni aivan tavattoman paljon.
En ole työhöni leipääntynyt, vaikka 40 vuotta samaa työtä oon tehnyt.
Mutta ans kattoo nyh, kun se hoo-hetki tulee, että mitä teen.- flegmaatti
40 vuotta samaa työtä! Ymmärrän täysin epäröintisi1 Paljon lyhyemmässäkin ajassa ihminen urautuu.
Ihmiset ovat erilaisia. Itse en viihtynyt kuin 3 - 4 vuotta samassa taehtävässä ja sekin sillä ehdolla, että se oli ollut alun perin oikea valinta. En pystynyt enää saamaan mitään uutta aikaan ja mielenkiinto katosi. Onneksi kykenin aina ennakoimaan tulevan tilanteen.
Kerran, talovelkojen ja lasten koulujen vuoksi, pakottauduin junnaamaan pitempään samassa työpaikassa mutta sentään vaihtaen tehtäviä.
Useat pitkään samassa paikassa olleet, puhumattakaan samaa työtä tehneistä, pelkäävät muutosta kokien sen pelottavana uhkana.
Eläköityminen, jos mikä, on sellainen muutos. - Heikunkeikku
flegmaatti kirjoitti:
40 vuotta samaa työtä! Ymmärrän täysin epäröintisi1 Paljon lyhyemmässäkin ajassa ihminen urautuu.
Ihmiset ovat erilaisia. Itse en viihtynyt kuin 3 - 4 vuotta samassa taehtävässä ja sekin sillä ehdolla, että se oli ollut alun perin oikea valinta. En pystynyt enää saamaan mitään uutta aikaan ja mielenkiinto katosi. Onneksi kykenin aina ennakoimaan tulevan tilanteen.
Kerran, talovelkojen ja lasten koulujen vuoksi, pakottauduin junnaamaan pitempään samassa työpaikassa mutta sentään vaihtaen tehtäviä.
Useat pitkään samassa paikassa olleet, puhumattakaan samaa työtä tehneistä, pelkäävät muutosta kokien sen pelottavana uhkana.
Eläköityminen, jos mikä, on sellainen muutos.Mulle on sattunut siunaantumaan sellainen työ, jossa viihdyn ja joka antaa paljon. Antaa vuodesta toiseen.
On myös etu, että mulla on pirun pitkiä lomia. Pitkät kesälomat, hiihtoloma, syysloma, pitkä joululoma ja mitä niitä nyt onkaan. Työskentelen pitkälti lomasta lomaan. Ne väliajat menee mukavasti seuraavaa lomaa ootellessa:)
(Vähä kenties liioittelen)
Työskentely eri-ikäisten oppilaiden kanssa innostaa. Seuraaminen, miten he kehittyvät soitoissaan.
Myös se, että eri ihmisille (luonteen mukaan) opetus täytyy suunnitella yksilöllisesti ja se on erittäin mielenkiintoista. Esim. samaa kappaletta voi/pitää opettaa hyvikin eri tavalla, vaikka lopputulos on sama.
En koe, että eläköityminen olisi minulle uhka. Sen verran kaikkea muutakin teen ja sitten voin sitä tehdä enemmän, kun en käy enää töissä.
Mulla on jo muutosta, kun keväällä viimeinen tunti on pidetty, niin lyön hanskat tiskiin ja alan viettämään muutaman kuukauden lomaa. Silloin ei oppilaat ole mielessä. Enkä pahemmin itsekään plimputtele. - Per-kel
flegmaatti kirjoitti:
Eläköityminen, jos mikä, on sellainen muutos.Minunkaan ei pitänyt jäädä samalle työmaalle kun max. 5 vuotta.- Vuosia tuli 36.- Syntynyt kiinalaisen horoskoopin mukaan Härän vuonna, vihaan kaikkia muutoksia :D
- näin.täällä
Ihan tarkkaan 65-vuotiaana jäin, sen kk:n lopussa kun syntymäpäivä oli.
Osa-aikaeläkkeellä lopun aikaa. On siitä jokunen vuosi.
Eläkkeellä on ihan mukavaa - mutta vanheneminen ei ole kivaa. Nyt kun noita eläkeikiä nostettiin en usko että monikaan ainakaan fyysistä työtä tekevä jaksaa eläkeikään asti. Tosin nykyään työurat aloitetaankin myöhemmin kuin aikaisemmin.
Miten niin, fyysistä työtä tekeväkö vain? Kyllä työ voi olla muullakin lailla kuormittavaa. Kun pitää koko ajan uudistua, pysyä muutoksessa ja kehityksessä mukana, kouluttautua. Tunnen monia, jotka ovat siinä uupuneet.
Tämän päivän työelämä on aikalailla erilainen kuin ennen vanhaan.suvenkorento12 kirjoitti:
Miten niin, fyysistä työtä tekeväkö vain? Kyllä työ voi olla muullakin lailla kuormittavaa. Kun pitää koko ajan uudistua, pysyä muutoksessa ja kehityksessä mukana, kouluttautua. Tunnen monia, jotka ovat siinä uupuneet.
Tämän päivän työelämä on aikalailla erilainen kuin ennen vanhaan.Kirjoitinko että vain? Kirjoitin jotta ainakaan.
Tilastokeskuksesta saisi ihan tarkkaa tietoa...
Oma eläkeikäni parasta ennen päivämäärä meni umpeen jo joitakin vuosia sitten,
mutta jatkan niin kauan kun jaksan ja huvittaa, niin kauan kun motivaatiota riittää...
En tietäisi miten saisin ajan kulumaan jos ei olisi hommia, näissä voin määritellä oman työaikani ja pitää vapaata kun tarvitsen.- Monenmutkaista
Byrokratian hyppyytyksiä laistaakseni järjestin itseni työkyvyttömyyseläkkeelle jo 56 vuotiaana. Se loi edellytykset, että pystyin määrittelemään työsuoritukseni hintakaavioihin eli palkkaa otin aina 3 euroa alle taulukkosumman mitä sai tienata virallisesti menettämättä eläke-etujaan. En tiedä mistä sain päähäni tuon 3 euroa, varmuuden vuoksi? Mutta takaisinkaan ei tarvinnut maksaa.
Toki pystyin sumplimaan muitakin tuloja.
Sittemmin otin varhennetun eläkkeen, että pääsin tuosta rajoitusloukusta, ryhdyin terveeksi ja perustin sivutoimiyrityksen jossa pystyin nauttimaan sellaisia palkkoja kuin halusin ja saamaan samaan aikaan eläkkeeni niin täytenä kuin niitä maksetaan.
Oikeastaan en ole päättänyt vieläkään, olenko kokonaan eläkkeellä vai vieläkö käyn heittämässä työkeikkaa? Terveyden puolesta sille ei ole esteitä, lukuunottamatta lieviä liikeratahäiriöitä kuten kuluneita niveliä. Niiden vaihtotarvetta ei ole vielä ilmaantunut.
Taloudellisesti en tarvitse työskennellä. Mutta. Kunhan nyt tässä pällistelen maailman menoa.- flegmaatti
Tuo on mielestäni ihannetilanne. Huoleton elämä ja likimain täydellinen valinnan vapaus! Onnittelen vilpittömästi!
Itsensä toteuttaminen ja mahdollisuus ansioihin yhdistyvät!
Olen sanonut, että taiteiljoiden joukosta löytyy vastaavia henkilöitä. Pystyvät harkintansa mukaan jatkamaan antoisaa työtään mielenvirkeyden ja tyydytyksen vuoksi.
Kokeilin aikanaan itse tuota sairaseläkemahdollisuutta. Hoidin palkattuna erästä metallialan pk-yritystä ja 80- /90-lukujen taitteen laman seurauksena väheni yhteen toimialaan sidoksissa oleva kysyntä puoleen. Jouduin irtisanomaan 1/3 porukasta ja yhdistelemään toimihenkilötehtäviä.
Koska siitä klassisesta kohteesta, selästä, ei löytynt vikaa niin, nuoren eläkeläisen neuvojen perusteella valitin kroonisia unihäiriöitä, stressiä, hysteerisiä kohtauksia jne. En osannut.
Muutaman terapiakerran jälkeen kallonporaaja sanoi, että yritähän rauhoittua. Eiköhän tämä ole tässä.
Omasta taitamattomuudesta johtuen oli "laiskistuttava" byrokraattista, huonommin kannattavaa tietä.
Onneksesi sinulla on mahdollisuus kuntouttaa liikuntaelimistöä kaiken käytettävissä olevan tiedon ja osaamisen puitteissa. flegmaatti kirjoitti:
Tuo on mielestäni ihannetilanne. Huoleton elämä ja likimain täydellinen valinnan vapaus! Onnittelen vilpittömästi!
Olen sanonut, että taiteiljoiden joukosta löytyy vastaavia henkilöitä. Pystyvät harkintansa mukaan jatkamaan antoisaa työtään mielenvirkeyden ja tyydytyksen vuoksi.
Kokeilin aikanaan itse tuota sairaseläkemahdollisuutta. Hoidin palkattuna erästä metallialan pk-yritystä ja 80- /90-lukujen taitteen laman seurauksena väheni yhteen toimialaan sidoksissa oleva kysyntä puoleen. Jouduin irtisanomaan 1/3 porukasta ja yhdistelemään toimihenkilötehtäviä.
Koska siitä klassisesta kohteesta, selästä, ei löytynt vikaa niin, nuoren eläkeläisen neuvojen perusteella valitin kroonisia unihäiriöitä, stressiä, hysteerisiä kohtauksia jne. En osannut.
Muutaman terapiakerran jälkeen kallonporaaja sanoi, että yritähän rauhoittua. Eiköhän tämä ole tässä.
Omasta taitamattomuudesta johtuen oli "laiskistuttava" byrokraattista, huonommin kannattavaa tietä.
Onneksesi sinulla on mahdollisuus kuntouttaa liikuntaelimistöä kaiken käytettävissä olevan tiedon ja osaamisen puitteissa.Minä en halunut eläke-ikään asti.
Vuonna 2010.
Työ-Kaverit kättelivät.
Pomoni ensimmäisenä.
Harmissaan vähän.
Ohjeeni siis on:
Tehkää työtä ahkerasti.
H.- Monenmutkaista
flegmaatti kirjoitti:
Onneksesi sinulla on mahdollisuus kuntouttaa liikuntaelimistöä kaiken käytettävissä olevan tiedon ja osaamisen puitteissa.""Onneksesi sinulla on mahdollisuus kuntouttaa liikuntaelimistöä kaiken käytettävissä olevan tiedon ja osaamisen puitteissa.""
Sitä juurikin tein työkyvyttömyyseläkkeeni ainkana (jonka yksityislääkäri kirjoitti nootilla jos jatkan fyysisiä hommia yhtä putkea, olen rampa eläkkeellä). Täytyy myöntää kun pystyin ottamaan kevyemmin, palauduin. - flegmaatti
flegmaatti kirjoitti:
Onneksesi sinulla on mahdollisuus kuntouttaa liikuntaelimistöä kaiken käytettävissä olevan tiedon ja osaamisen puitteissa.Kun ukosta ei löytynyt vikaa niin työantajani ratkaisi asian. Olin 52v kun omistaja toimitusjohtaja purki työsopimukseni ilman perusteita ja välttyäkseen työtuomioistuimen käsittelyltä maksoi minulle 6-numeroisen summan ja lisäksi minulle kuuluneet 2 bonusta arvoltaan kumpikin 5-numeroinen.
Tapahtui syyskuussa ja bonuksena oli loppuvuoden palkka ilman työvelvollisuutta.
Alkuvuoden palkan lisänä summa oli sitä luokka, että tunsin itseni suorastaan veronmaksajaksi.
Työsuhdeauton menetystä en surrut vaan otin käyttöön oman, pukeilla seisoneen mutta katsastettuna pitämäni värkin.
Tuo oli oli kohtuullinen aloitus "eläköitymiseen". hunksz kirjoitti:
Minä en halunut eläke-ikään asti.
Vuonna 2010.
Työ-Kaverit kättelivät.
Pomoni ensimmäisenä.
Harmissaan vähän.
Ohjeeni siis on:
Tehkää työtä ahkerasti.
H.Turha esittää mitään, tunnen kaavan. Sinulle vaikeana henkilönä tarjottiin jotain pakettia, kun itse vapaaehtoisesti irtisanouduit, toinen vaihtoehto olisi ollut irtisanominen ja se rumba.
- ehkälopetankeikat
Pari vuotta ollu eläkkeellä. 65 v oli eläkeikä, se ylitty muutamalla kuukaudella. Nyt teen keikkatyötä silloin tällöin.
- Osallistuva.eläkeläinen
66-vuotiaana jäin eläkkeelle, kun viimeiseksi pariksi vuodeksi oli tarjolla projekti. Olen lähes aina (joitain kusipäitä pitänyt sietää ennekuin heidät on saatu toetuksi) tykännyt olla töissä. On eläkkeelläkin paljon uusia kiinnostavia, joskin palkattomia pestejä, hyvä niin.
- Olit-korvaamaton
Ei sitten apinoita sattunut samalle työmaalle? K*sipäisiä apinoita? Hitsaatko unissasi?
- e.lä.mä
Lopetin 58 vuotiaana, hoidin vaimoni aivan kuolemaan asti kädestä pitäen. Ei mitään taloudellista tukea--omaishoitaja kuin Suomessa maailman parhaassa maassa.
Kuitenkin on kun tuli ajateltua vanhuutta jo 80 luvun lopulla. Omaa eläkettä tulee vielä yli 8 vuotta olen lähes 72. Tänään tuli kova kiire kun näin uutisen että rahastoni hoitajat lopettavat saa nähdä kuinka vaihto meni läpi. Ajattelin vaihtaa paljon aikaisemmin no ja ahneus tuli siis oma vika kun tuleva eläke väheni 160 euroa/kk 8vuodella. Voin tosin vaihtaa jos markkinat muuttuvat.
90% korko kuitenkin 3 vuodessa.- e.lä.mä
Voisin tehdä töitä vieläkin tarvittat kokeet käytännössä luulen menisivät läpi. Ei tänään haluta vanhoja töihin, kun lopetin antoivat virkavapaata lähes vuoden. Näin vanhan aika kulkee nopeasti koen niin.
Mitä tulee numeroihin ne ovat netto.
Tilastoista en tiedä, mutta omalta osalta näyttää pahasti siltä. Alkusyksystä oli yyteet ja kovasti yritin, mutta en vaan kenkää saanut. Jos ei nyt toiveet täyty tai ihmeitä tapahdu, niin pääsen eläkkeelle vasta virallisessa eläkeiässä, vuoden päästä.
- Aika-ei-seiso
Viimeinen vuosi on nopea hirressäkin. >Ei sitä huomaa jälkeenpäin. Kahden vuoden kuluttua ihmettelet, mihin se aika on mennyt, olet ollut eläkkeelläkin jo vuoden.
Jätä lomat väliin ja pidä siellä loppu päässä varhennettuna.
- sopiva.ikä
Pääsin viralliselle eläkkeelle 63-vuotiaana kaksi vuotta sitten.
- vartiopäällikkö
Ymmärsin aikoinani mennä puolustusvoimien palvelukseen . Olen ollut täydellä hyvällä eläkkeellä jo vuosikymmenen ja olen vasta 63 vuotias . Terveys ja kunto on hyvät , ei siellä paljon fyysinen ja henkinen työ rasittanut , aika tahtoi toisinaan toimettomana tulla pitkäksi , samanlaisia tunteita on varmaan vankilassa niin vankeilla kuin vartijoillakin. Aion elää vielä vuosikymmeniä ja nauttia elämästä , yhteiskunnan kustannuksella kun mahdollisuus on .
- e.lä.mä
Onnea sinulle.
- Aion-elää-tänäänkin
Emme voi elää kuin päivän kerrallaan. Sama sääntö pätee kapiaisiinkin, olkoot vaikka everstejä työ minältään.
- flegmaatti
Aion-elää-tänäänkin kirjoitti:
Emme voi elää kuin päivän kerrallaan. Sama sääntö pätee kapiaisiinkin, olkoot vaikka everstejä työ minältään.
Nuo ehdot eivät päde eversteihin!
Käydessäni kertaamassa Kauhavalla 1971 pääsivät taistelulentäjät eläkkeelle 35 vuotisina. Jos ottivat majurin jämät niin eläkeikä siirtyi 60:een, muistaakseni.
Kun 25:ttä palveluvuotta aletaan laskemaan varusmiepalvelun alusta ja mennään vapaaehtoisena inttiin 17v ikäisenä niin nopeasti laskien toimiupseereilla 25v täyttyy 43 vuotisena.
Aikanaan näitä eläkekapiaisia oli siviilitöissä mm. varaston hoitajina marketeista rakennustyömaihin.
Elämä on tässä ja nyt. Nauttikaamme siitä kukin tavallamme. Toista tilaisuutta ei tule, ellet ole hindu.
- Hallaahon.äänestäjä44
Ymmärsin aikoinani jalostaa säästämisen sijoittamiseksi ja voin lähteä mihin tahansa heti
eläkkeelle tai Kuubaan tai nukkumaan
En seuraa hallituksen tiedonantoja, en budjettia enkä verotilastoja/luetteloja
Ihan sama leikkaavatko eläkkeitä tai käyttävätkö katkaistua indeksiä oikeinpäin tai ylösalaisin
koska riippumaton, miten, se
sana on FIRE
financial independe retire early
Miten FIRE muutti käsitykseni rahasta
kaksi näkemystä
https://moneyning.com/retirement/how-the-concept-of-fire-changed-my-perspective-about-money/
https://www.varallisuusakatemia.fi/taloudellinen-riippumattomuus-strategia/- flegmaatti
Varmasti tuo varallisuusakatemia on varma vaurastumisen lähde omistajilleen!
- flegmaatti
Emme tarvinneet vaimoni kanssa mitään FIREä.
Terve epäluulo eläkejärjestelmämme kestävyyttä kohtaan jaitsenäinen ajattelu kulutuskohteiden valinnassa olivat riittäviä.
Emme ole koskaan säästäneet mutta pienistäkin tuloista jää jotain kuluttamatta kun elää itseään varten piittaamatta toisten kuvitelluista mielipiteistä.
- hakukoneisto
Vanhuuseläkkeelle jäi noin 75% kaikista vuonna 2017.
https://www.etk.fi/wp-content/uploads/elakkeellesiirtymisika-2017.pdf- TyötäVieroksuva
Nyt on minulla kyllä termit eläkkeistä ja elakkeista täysin hukassa. Sitten hämärtyy eri eläkelajit ja niiden merkitys. Olen kuvitellut, että työeläke tarkoittaa sitä, että iän tai muun syyn perusteella saa ansioihin perustuvaa eläkettä. Lisäksi nimen mukaan työkyvyttömyyseläkettä saanee ihminen, joka on todettu ja julistettu työkyvyttömäksi. Onko tämä sama kuin joskus mainittu saira(u)seläke? Lisäksi minua nuoremmat ovat voineet päästä ns. eläkeputkeen. Se lienee viitatun dokumentin sivulla 5 nimellä työttömyyseläke.
Tähän asti kaikki on minulle selvää, en tosin tiedä, olenko oikeassa. Viitatussa dokumentissa sivulla 10 sanotaan: "Vuonna 2017 työeläkkeelle siirtyi 75 372 henkilöä, 400 vähemmän kuin edellisenä vuonna" ja "Vanhuuseläkkeelle siirtyneiden määrä laski hieman" jne. Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä työeläkkeelle ja vanhuuseläkkeelle? Käsitykseni mukaan työeläke perustuu ansioihin, joten onko vanhuuseläke se vanha kansaneläke?
Viitatussa dokumentissa sivulla 4 on eläkkeellesiirtymisiän odote 25- ja 50-vuotiaille. Täytyy sanoa, että Eläketurvakeskuksella on hyvät laskurit tai hyvät Excel-makrot, kun nuinkin tarkkaaan (yhdellä desimaalilla) pystyvät laskemaan yli 25 vuoden päähän.
Viimeinen kommentti hakukoneistolle: Epäilen, että vanhuuseläkkeelle ei ole viime vuonna jäänyt75 % kaikista, Suomessa on sentään lähes tai vähän yli 5 000 000 asukasta.
- m62v
Pörssissä olevat yhtiöt saatavat olla pahimpia vanhojen työntekijöidensä työttömiksi tekeviä. He erottavat vähintään 60-vuotiaat. Sen ikäiset pääsevät pikkuhiljaa eläkkeelle. Voi tulla 6 kk palkka lähtiäisiksi ilman työssäolovelvoitetta. Herroille enemmänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 652937
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252073Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671668Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241510- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian151241Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61186Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281150Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101107Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu62991