Opiskelemaan Rovaniemelle?

ArtistiMääränpäänä

Hei, olisin kiinnostunut opiskelusta rovaniemellä. Olisin hakemassa taide-alalle, mutta minua hieman arveluttaa pohjoiseen muutto ja, että millainen paikka on kyseessä.

Suunnitelmana minulla oli joko hakea suoraan Taiteen puolella tai sitten hakeutua avoimien kurssien kautta. Tiedän, että jälkinmäinen on maksullinen ja kalliimpi vaihtoehto, mutta se antaisi paremmat mahdollisuudet päästä sisään kouluun.

Ottaisin neuvoja vastaan ja haluaisin kuulla teidän kokemuksista Rovaniemellä opiskelusta.

5

2020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertokaas

      Täällä toinen, jota kiinnostaisi kuulla Rovaniemellä opiskelevien/opiskelleiden kokemuksia. En ole koskaan käynyt Rovaniemellä nii itteä kanssa kiinnostaisi kuulla millanen paikka kyseessä.

      Välimatka on se juttu, mikä eniten pistää mietityttämään. Miten ootte opiskelijoina kokenu välimatkan, jos ootte kotosin toiselta puolelta Suomee?

      • enkadu

        "Miten ootte opiskelijoina kokenu välimatkan, jos ootte kotosin toiselta puolelta Suomee?"
        Junalla pääsee helposti sekä Kuopioon että Helsinkiin. Samoin lentoliput ovat halpoja opiskelijalla. Kävin joka toinen viikko kotona opintojeni aikana.

        Lapin alueidentiteettiin kuuluu yhteisöllisyys: ventovieraat tervehtivät toisiaan kuin parhaimpia tuttujaan ja kaveria ei jätetä pulaan! Sain elämäni ensimmäiset koulukaverit Rovaniemeltä.


    • Kannattaahakea

      Itse opiskelen toista vuotta Taiteiden tiedekunnassa. Ainoa syy miksi et hakisi tänne on pitkä matka Etelään. Itse käyn kotiseudulla ainostaan joulu- ja kesälomalla, mutta silloin vietän aikaa siellä viikkoja tai jopa kuukausia jos mahdollista.

      Mutta en jättäisi hakematta pitkän välimatkan takia jos muotoilu- tai taidealojen opiskelu kiinnostaa. Valehtelematta voin sanoa että taiteiden tiedekunta on todella, todella viihtyisä paikka. Tilat ovat siistejä, paljon pieniä taidenäyttelyitä ympäri vuoden ja käytävien seiniä koristelevat opiskelijatyöt. Opiskelijalounasravintola on auki sekä lounaan, että päivällisen. Muistaakseni sulkeutui vasta klo 20. Vaihtoehdot ruoalle usein hyviä! Ilmapiiri on miellyttävä, voisi sano jopa kodikas, sillä opiskelijoita ei ole yhtä paljoa kuin Aallossa. Uusia naamoja tulee silti joka päivä vastaan, eli kyllä täältä elämää löytyy myös.

      Opetuksesta voin sanoa tietysti vain oman kokemukseni pohjalta, mutta ainakin itse koen pääsääntöisesti kurssit hyödyllisiksi. Toki kaikki kurssit vaativat paljon omaa panostusta, että saat niistä kaiken mahdollisen irti. Mutta tämä myös tarkoittaa, että jos kurssin sisältö ei oikein kiinnosta niin voit keskittyä enemmän johonkin toiseen kurssiin. Opettajat ovat lähes kaikki päteviä opettamaan ja jokainen jonka olen tavannut on ollut asiallinen, mukava ja aina valmis tarjoamaan neuvoa tai apua. Henkilökunta on siis mitä parhainta.

      Kurssitarjonta on myös laajaa. Sivuaineet ovat hyviä ja kieliopintoja mahtuu myös kalenteriin, jos sellaisista on myös kiinnostunut. Iltaisin järjestetään elävänmallin piirrustusta, joista saa myös opintopisteitä. Pieni yliopisto mahdollistaa tuttavuuksien tekemisen helposti myös muista koulutusohjelmista ja tiedekunnista.

      Paikkakuntana Rovaniemi on pieni, mutta opiskelijaelämä kavereineen ja bileineen muuttaa asiaa hieman. Hyvää on että kaikki on lähellä. Miinuksena se, että Rovaniemi on turistikaupunki ja tämä näkyy hinnoissa. Aktiviteetit aika kalliita, mutta täällä on myös todella hyvät opiskelijaedut esim eri liikuntamahdollisuuksiin ja tietysti kaljan juontiin.

      Pitkä jaarittelu, mutta loppusummauksena voin sanoa että en ole katunut hetkeäkään tänne muuttoa.

      PS. Sisään pääsy on hieman helpompaa, koska hakijoita on vähemmmän. Kannattaa hakea, yllätyt positiivisesti kun olet päässyt sisään :)

    • trollerson

      Rovaniemi on minun kotikaupunki, joten tottakai se on paras paikka.

    • Anonyymi

      Huva ilta Manu alka opiskelu kirjekursi sukkupoolitukimus ja art historia. Sitten saadakko paaljo mani massi palkka kumpitonni kuusa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe