ja hinnannousun syy. Ei voi olla raakaöljyn hinnannoususta johtuva, eihän bensiininkään hinta nouse samassa suhteessa. Dieselin mittarihinta on noussut vuodessa 30 senttiä, bensiinin vain 10 senttiä. Miksei polttoaineala vertaa raakaöljyn ja dieselin hintaa keskenään, pelkästään bensiinin hintaan
verrataan, onko siinä jokin kupla olemassa.
Dieselin hintakehitys
6
295
Vastaukset
- DGC
Ei voikaan ja tietysti se on kupla. Ei raakaöljyn hinnalla ole paljoakaan tekemistä lopputuotteen hinnan kanssa.
Kyseessä on niinkin vanha talouden perussääntö kuin kysynnän ja tarjonnan laki. Ajattelepa itsesi bensakauppiaaksi, tai johonkin portaaseen, joka saa voittonsa polttoaineen valmistuksesta tai myynnistä. Mihin kaikkiin toimenpiteisiin ryhtyisit, että asiakkaat voisivat saada polttoaineensa halvemmalla?
Arvasit oikein. Haluat mielummin maksimoida omat voittosi, jos se menee kaupaksi kalliillakin. Sitten, kun ei enää mene, pitää miettiä uudestaan.
Tässä tapauksessa hinnankehitystä on selitetty raakaöljyn hinnan nousulla, suurella kysynnällä ja pienillä varastoilla. Bensiiniä on jonkun artikkelin mukaan paljon varastossa ja sen takia sen hinta ei ole noussut, vielä.
Mitä kuluttaja sitten voi tehdä? Älä osta kallista. Jossain vaiheessa varasto on pakko saada kiertämään ja hintaa on laskettava, vaikka tappiollekin. Ai että on pakko ostaa kallista? Voi voi. Se kysynnän ja tarjonnan laki määrää, sinusta tulee sitten köyhä ja heistä rikas. - Jukka-55
Turhan kova hinta.
- Selitätämämyös
Bensiinin hintakehitys: Bensiinin hinta on kehittynyt niin, että vuosikymmenien ajan se on ollut lähes kaksi kertaa kalliimpaa kuin dieselpolttoaine, kuinka se on ollut mahdollista?
- ei.lähellekään
Ei se olekaan mahdollista, koska niin ei ole.
- joulukuu1990
ei.lähellekään kirjoitti:
Ei se olekaan mahdollista, koska niin ei ole.
Ai jaa, mikä oli tilanne esim. 1990?
- DGC
Bensiinin ja dieselin hinnat kehittyvät eri tavalla siitä yksinkertaisesta syystä, että kyseessä ovat eri tuotteet, joille on erilainen kysyntä ja tarjonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986118KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495555Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222757Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522639Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042026Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071758- 1141621
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181583seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241494Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1361459