Vetoketjuako aina?

Ajelen silloin tällöin Kehä III:n liittymästä kauppakeskus Jumbon vieressä. Siinä on Kehä III:n yli lentokentän suunnalta tuleville ns. nuolivihreät, Jumbon suunnalta tuleville kärkikolmio. Olen alkanut miettiä, että onko tuo oikeastaan sellainen paikka, jossa vetoketjuperiaatetta voi edellyttää sovellettavan? Kärkikolmio asettaa Jumbon suunnalta tulijoille väistämisvelvollisuuden ja toisaalta liikennevalo rytmittää toisesta suunnasta tulijoita eli niitä väistettäviä. Ja toisaalta nuolivihreähän periaatteessa tarkoittaa (tai ainakin tienpitäjän tulisi sitä käyttää niin), että mitään väistettäviä tai varottavia ei ole.
Mikäkö on ongelma? No se, ettei pysty kiihdyttämään ripeästi rajoitusnopeuteen liikennevaloista käännyttyään, kun sieltä kolmion takaa tunkee eteen autoja, joiden kuskien mielestä tässä olisi vetoketjun paikka.

7

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KolmionkoTakaa

      Samaa ihmetellyt Kehä II:lla etelään mentäessä ennen Länsiväylän siltaa. Sivusta tulee autoa, jotka haluavat tunkea kärkikolmion takaa autojonon sisään, vaikka muutaman auton jonon perässä olisi paljon tyhjää, jonne olisi helpompi mennä tunkematta. Ei ole vetoketjun paikka ainakaan silloin, kun tiellä ei ole ruuhkaa.

      • Kjell.C.D.Pippelström

        Takaa on ihanaa tunkea sisään, vaikka jonoon, mutta ei liikenteessä...


    • Ei_ihan_vielä

      Kärkikolmion takaa tuleva väistää. Mikä siinä on vaikea ymmärtää?

      Suomessa ei ole virallisesti vetoketjuperiaatetta. Jompi kumpi suunta on aina väistämisvelvollinen. Tuossa Jumbon tapauksessa kärkikolmion takaa tullaan kohta päättyvälle kaistalle, joten kolmion tai kaistanvaihdon vuoksi sieltä tulija on aina väistämisvelvollinen sieltä valoista tuleviin nähden.

      Vetoketjuperiaatteen merkki tulee käyttöön 2020 uuden tieliikennelain myötä. Ainakin aluksi sitä käytetään vain kahden kaistan yhdistymisessä suoralla tiellä. Esimerkiksi Norjassa lähes kaikki moottoritielle tulevat rampit on jo nyt merkattu tasa-arvoisiksi, joten siellä päätiellä kulkijoiden on tehtävä liikennesääntöjen velvoittamana tiloja rampilta tulijoille.

      • Juuri noin se minunkin mielestäni menee, mutta aivan selvästi huomaa monien kuljettajien toiminnasta, että heidän mielestään siinä on "vetoketjun paikka".


      • Ei_ihan_vielä

        Vetoketjun paikka on nykyisin siinä, missä _minä_ joutuisin hankalasti väistämään.

        Kehittyneemmän liikennekulttuurin maissa vetoketju syntyy itsestään. Jokainen tietää, että huomenna minä voin olla se sivusta tulija. Lisäksi ruuhkat helpottuvat, kun kaistat käytetään loppuun asti. Suomessa vaihdetaan sille jatkuvalle kaistalle kaksi kilometriä ennen ja sitten kirotaan tyhjää kaistaa ohi ajavia "kiilareita".


    • minäensin

      Vaadin aina vetoketjun, kun kiilaan oikealta päätyvältä kaistalta pitkän jonon väliin!

      • Näinhän sen pitäisi mennä. Jos puolet autoista olisi päättyvällä kaistalla ja vetoketju toimisi, olisi tilanne optimi. Suurimman sotkun aiheuttavat ne, jotka eivät ymmärrä siirtyä oikealle, vaikka siellä olisi tilaa kilometritolkulla. Hyvänä kakkosena sotkemassa ovat ne, jotka yrittävät estää vetoketjun toimintaa.

        Junttilassa talon tavoilla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      63
      8847
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      154
      5524
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      127
      4976
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      8
      3842
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      85
      3460
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      53
      3359
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      35
      2702
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2641
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      39
      2603
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1727
    Aihe