Nationalismi & Jouko Piho

tark-kailu-lua

Politiikan taivaan tähti Jouko Piho edustaa, vasta perustetun yhdistyksen Siniristin liitto kanssa, ilmi selvää nationalismia.

Monet suomalaiset ovat kyllä isänmaallisia, mutta eivät silti ole ”kiihkoisänmaallisia” - eli kärjekkäitä sellaisia. Sen sijaan Jouko Pihon poliittiset teemat ja aatteet eivät jätä mitään arvailujen varaan: Kyseessä näkyy olevan erityisen kiihkoisa ja rajattu poliittinen uuspuolue. Sen teesejä ovat:

’” Viipurin linnassa liehuu vielä Suomen lippu” (jouko Piho)

”Kyse ei ole siitä, eroaako Suomi Euroopan Uninonista. Kyse on vain siitä, milloin se tapahtuu.” (Jouko Piho) Lähde: http://www.jouko-piho.fi/211357853

Kiihkoisänmaalliset näytöt!

Kuten monet tietävät, Piho on jo vuosikausia vaatinut Karjalan alueita takaisin. (Jopa kai ”profetoinutkin” niin tapahtuvan?) Hänen julkiset tempauksensa ovat olleet laidasta laitaan. Kaikissa näkyy ääriajattelu. Suhteellisuus ja realistisuus ei niissä asu! Eli, joka lajin kiihkoisuus näkyy mennen tullen. Se pätee myös Siniristin liittoon.

Nähtävä kiihkoisänmaallisuus (nationalismi) on selkeä. Jouko Pihon kirjoitukset ja tekstit (jos ne pitäisi ottaa todesta) antavat kuvan, jossa
* Suomi olisi irti EU:sta… (kai keinoilla millä hyvänsä?)
* Suomi saisi takaisin (Venältä) Karjalan alueita, Viipuri voisi olla tänän suur-suomen pääkaupunki?
* Ja ilmeinen toive kait (?) että Jouko Piho olisi se merkki-ihminen, jonka ideoista tämä ihanteellinen Suomi nousisi, ja tietysti PIHO olisi sen joku johtaja?

Demokratiassa Johtajat määräytyvät kansalaisten äänillä, nationalismissa Johtajat ajavat itse itsensä Vallan Kukkuloille. Niin historia lahjomattomasti näyttää!

Nationalismin nousut ja syyt?

Kuten historiaa tuntevat muistavat, kansalliskiihkon nousutrendit ovat aina liittyneenä (tiettyjen) kansalaisten ahdinkoon: köyhyyteen, sortoon, työttömyyteen, jne. Sitten on nähty kuin ”markkinarako” - ryhdytty Johtajaksi, äänitorveksi toisille. Lauma ja sen johtaja!
(jatkuu osassa 2)

5

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tark-kailu-lua-

      (jatkoa aloitukseen)

      Ei tarvitse todeta, että suomalaisessa yhteiskunnassa on markkinarakoa äärikansallisille aatteille! Ja juuri niihin kohtiin on Jouko Piho uuden puolueensa kanssa koneistonsa valjastanut. Arkiset faktat ovat kuitenkin ihan toiset kuin ne utopistiset illuusiot, joita Piho viljelee kannatuskortteja kerätessään. Esimerkit?
      * Suomen irtiotto EU:sta? Tarvitsee vain vilkaista miten kitkasta on brittien ero EU:sta. Ne sakkomaksut? Jne.. Voisiko marginaaliryhmä Siniristin Liitto olla valmiudessa maksamaan suomalaiset ulos? Ja montako olisi lähdössä?
      * Viipurinlinna, Karjalan saaminen?
      Yhtä kinkkinen kysymys? Olisiko Siniristin Liitto valmis pöytään venäläisten kanssa, vaatimaan em:a takaisin? Mikä poliittinen skandaali? Ja mitä muuta?

      Yhteenveto

      Analyyttinen katselmus ja loppupäätelmä nousee: Siniristin Liitto on ääriryhmä, joka vetoaa pieneen joukkoon ääriajattelua. Unelmat ovat mahdottomia toteuttaa. Utopiat. Tällainen poliittinen purkaus kertoo juuri siitä, että kurjaksi koetun tilanteen vastapainoksi on ryhdytty äärikeinoihin, radikalismiin, josta Piho itse mainostaa. Radikalismiin yhdistyy usein sokea illuusio: Piho unelmoi Siniristin Liitosta jopa Suomen suurinta puoluetta!

      Jouko Piho: 11.6.2018 ja 16.6.2018
      Uusi radikaali puolue ”Olisitko kiinnostunut uuden radikaaleja muutoksia nopeasti vaativan puolueen perustamisesta?”
      http://www.jouko-piho.fi/211357884

      21.6.2018
      ”Kutsun siis periaatetasolla ja yleisesti kaikkia suomalaisia ja Suomen kansalaisia mukaan. Tehdään Siniristin Liitosta Suomen suurin puolue.
      Lähde: http://www.jouko-piho.fi/211357853

      Julkisesti nähtävät näytöt osoittavat, että Jouko Pihon (uusin) poliittinen hanke on äärimmäisen radikaalia ja kiihkoisaa. Mitä hän itse?

      12.11.2018 Jouko Piho: Nationalismi – hyvä vai paha asia?
      Olemme kuulleet viime päivinä lausuntoja, joiden mukaan nationalismi on paha asia. Ranskan presidentti Macron sanoi eilen Pariisissa: ”Isänmaallisuus on täysi vastakohta nationalismille: nationalismi on isänmaallisuuden pettäjä." Samoin toimittaja Helena Petäistö kirjoitti, että ”nationalismi on vihan lietsomista muita vastaan”.
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Kommenttia edelliseen:
      * Isänmaallisuus on hyvä asia.
      * Kiihkoisänmaallisuus on valitettava harha. Destruktiivinen toimintamalli yhteiskunnan destruktioita hyödyntäen – on samaa kuin alkaisi repiä rikki revittyjä osia, käyttäen niitä hyväksi. Jos Piho edustaisi reduktiota, kansan todellista paranemista, malli olisi toinen?

      Kaiken pitkäaikaisen seurannan lopputulema on, että Jouko Piho jatkaa itsekeskeisellä, omaa kunniakoroketta havittelevalla toiminnallaan jotakin merkkiasemaa? Välillä hän tituleeraa itseään ”profeetaksi”, sitten radikaaliksi uudistuspoliitikoksi? Tärkein argumentti näyttää olevan oman persoonan esittäminen – esillä pitäminen? Tavalla tai toisella. Jokin pinttynyt tarve olla esillä, ja vieläpä aina jonakin erikoisena?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15434603/poliitikko---profeetta---vai-mika#comment-95536307

    • eipäs-oo-ihme

      No, eipäs oo tyyppi saanu kuin reilut 800 kannattajakorttia, koko syksyn kierreltyään?

    • missä-on

      Jouko Pihon poliittinen trendi on äärikiihkoinen. Hän itse esittää sitä "radikaaliksi".
      Kun vastakohtana on maltillinen isänmaallisuus, jää vaihtoehdoksi siis ärhäkkä linja.

      Pihon piireissä siitä ei ole epäilystä? Hän on esittänyt niin päätä huimaavia visioita, että?
      Hän on jo 2013 lausunut, että

      "Olen Suomen vapauttaja, Olen Suomen johtaja!"

      Lisää analyysiä:
      ASIAA, Jouko Pihon ristiretkistä? S-24 helluntailaisuus ja politiikan sivuilla.
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15462820/ettako-tassa-olisi-ratkaisu-suomen-asioissa

    • 609sdo4

      Voi kun se olisi noin helppoa?
      Sanoa vain julkisesti: Minä Olen Suomen Johtaja!
      Ja hupsista keikkaa, kaikki olisi niin hirmun onnellisessa mallissa!!

    • hämäyshommaa

      Sepä se. Mutta ala-arvoista on koettaa tempuillaan hämätä kansalaisia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe