Mitäs sanotte kulutuksesta??

Jolla_in_On_Bella

Yleensä matkaveneiden myynti-ilmoituksissa kerrotaan veneen kuluuksista tyyliin 3L/h (esim) mutta jos esimerkiksi BELLA 700 veneen myynti-ilmoituksessa ilmoitetaan että kuluttaa vaikkapa 3L/h niin kertokaa minulle seuraava asia: pieneneekö suhteellinen kulutus jos laskee kaasua, eli jos ajaa vaikka 3/4 nopeudella niin väheneekö kulutus /100km. Kulutus / tunti vähenee tietenkin, mutta miten on kulutuksen muutos jos se lasketaan matkassa?

5

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VENExpertti

      No ei todellakaan vähene...tyhmä!

      • Jolla_in_On_Bella

        Heh heh! TOi oli jo niin tyhmästi kirjoitettu että kyseessä TÄYTYY olla vitsi! Kiitos kevennyksestä Sunnuntaiaamuun! :D


    • En heti hahmota mihin kysymykseen edellinen vastaus, mutta olkoon.

      Uppoumarunkoisista matkaveneistä puhuttaessa kulutus matkaa kohden (yleensä puhutaan l/nm = litraa merimailille) on sitä pienempi mitä hiljempaa ajaa. Veneen aallonmuodostusvastus kasvaa nopeuden kasvaessa. Tämä on helppo havaita katsomalla ajaessa taaksepäin. Jos muodostuu aaltoa niin energiaa on käytetty aallon muodostamiseen. Allonmuodostusvastus kasvaa melko hitaasti nopeuden funktiona kunnes lähestytään ns. veneen runkonopeutta. Yleensä uppoumarunkoisella ei ole järkevää yrittää ajella ainakaan paljoa yli runkonopeutta. Tyypillinen asetelma on, että pienellä uppoumarunkoisella pääsee runkonopeutta alle 0,5 l/nm. Jos väkisin posottaa solmun yli runkonopeuden kulutus on äkkiä nelinkertainen mailia kohden.

      • Joakim1

        Kyllä vastus ja myös aallonmuodostusvastus kasvaa varsin voimakkaasti jo ennen runkonopeutta. Tässä purjeveneellä mitattuja kulutuksia eri potkureilla: https://www.bomarine.net/downloads-mainmenu-34/autoprop/65-test-voiles-magazine-autoprop-april-2009/file.html

        Vene on Sun Odyssey 34.2, jonka vesilinja on n. 9 m ja siten runkonopeus n. 7,3 solmua. Moottorina VP 2030 eli 27 hv potkuriakselilla. Vaikkapa Nikashiman 3-lapaisen kiinteän potkurin käyristä saa kulutukseksi seuraavia:

        Nopeus, kulutus l/h, kulutus l/mpk
        4,5 0,7 0,16
        5,0 1,0 0,20
        5.5 1,3 0,24
        6,0 1,7 0,28
        6,5 2,2 0,34
        7,0 3,4 0,49
        7,3 5,0 0,68
        7,5 6,5 0,87

        Runkonopeudestakin vauhdin tiputtamin siis parantaa varsin merkittävästi taloudellisuutta. 7,3->6,5 solmun hidastus puolittaa kulutuksen matkaa kohden ja 6,5->4,5 solmua tuo toisen puolituksen.

        Runkonopeudella ajaminen on siis jo polttoaineen törsäystä, mutta harva malttaa ajaa juuri hiljempaa, varsinkaan puoliliukuvilla veneillä, joilla pääsee reilusti yli runkonopeuden.


    • Jolla_in_On_Bella

      Kiitos hyvistä, ja yhdestä hauskasta kommentista! Tieto tuli tarpeeseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2323
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1834
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      43
      1707
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      147
      1455
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1374
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1225
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1099
    9. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      924
    Aihe