Maailman synnyn alkuperä

"Alussa Jumala loi taivaan ja maan." (1 Moos 1:1) Raamatun kaksi ensimmäistä kirjaa kertovat luomisesta.

"Jumalan palvelijat" uskoivat Jumalan luomistyöhön ja yhteen samaan Jumalaan; (Jer 10:16, Ef 3:9, Ilm 4:11, Mal 2:10) Jumala loi ihmisen ”omaksi kuvakseen” joka tarkoittaa että ihminen tekisi Jumalan tarkoittamia rakkauden tekoja, (Jaak 3:9) Jeesuksen sanat todistavat luomisesta; (Matt 19:4, 25:34, Mark 10:6, 13:19, Luuk 11:50, ) Apostolit puhuivat luomisesta; (Room 1:20, 1 Tim 2:13, Joh 1:3, Hebr 11:3, Matt 13:35, Hebr 4:3, 1 Piet 1:20, Ilm 13:8, 17:8, Ef 3:9) Apostolit eivät uskoneet olevansa sattumalta maan päällä (Apt 4:24, 14:15, 17:24,26, Ilm 4:11) Jos uskoo Jeesukseen ja että apostolitkin ovat saarnanneet on johdonmukaista uskoa luomiseenkin. Jeesuksen kautta Jumala loi kaiken elävän; Kol 1:15-17. Luomiseen uskominen on helpompaa kun todisteena on Raamatun kaikki johdonmukaiset ja ennustukset täyttävät ilmoitukset. Jokainen Raamatun profetia on toteutunut 100%, osa toteutuu parhaillaan ja osa odottaa aikaansa.
Luomispäivät olivat kirjaimellisia. Kaikki syntyi "tuli ehtoo ja tuli aamu" ilmauksen mukaan kun Raamattu puhuu luomisesta. Itämailla siihen aikaan vuorokausia laskettiin auringon laskuista.(Moos 23:32, 5 Moos 16:6) Heprean "jom" joka luomiskertomuksessa ilmaisee aikaa tarkoittaa järjestyslukuun liitettynä aina kirjaimellisia 24 tuntisia vuorokausia. (1 Moos 7:11, 2 Moos 16:1) Kymmenen käskyn laki antaa myös todisteen kirjaimellisista vuorokausista. (2 Moos 20:8-11) Sapatti on luomisen muistomerkki ja viikkojärjestyksemme perustuu luomisviikkoon. Sapattikäskykin olisi merkityksetön jos luomisaika olisi ollut esim. tuhansia tai miljardeja vuosia. (1 Moos 2:1-4) Planeetat suhteessa maapalloon on tarkan suunnitelun tulos että elämä olisi mahdollista. Yhdenkin senttimetrin muutos joidenkin planeettojen kiertoradoilla toisi katastrofin maapallolle. (Ps 74:16, 136:7)

Raamattu sisältää ihmisen "pelastus-opin." Raamatun suuret tapahtumat eivät ole ilmaistu nykyajan ihmiselle ymmärrettävällä tavalla.
"Korkealla Hän on maanpiirin yllä, maan asukkaat ovat Hänelle kuin heinäsirkkoja. Hän leväytti auki taivaan kuin kankaan ja jännitti sen kuin teltan asuttavaksi." (Jes 40:22) (Job 26:7) " Herra on sanallaan luonut taivaat, suunsa henkäyksellä tähtien joukot. Mitä hän sanoi se tapahtui, mitä Hän käski se pysyi." (Ps 33:6,9)

Evoluutioteoria pyrkii selittämään lajien alkuperän. Elävillä on tehokkaasti toimivia elimiä esim. sydän ja keuhkot. Myös mikroskooppisella tasolla soluissa on "suuria koneita." Evoluutioteoria väittää että ne ovat syntyneet automaattisesti koska niitä hyödyntävät eliöt selviytyvät muita paremmin. Tämä ei kuitenkaan vastaa kysymykseen mistä nämä mekanismit ovat peräisin. Esimerkiksi kukkien väri, mesi ja tuoksu on tarkka suunnitelma että ne voisivat houkutella mehiläisiä ja siirtää niihin siitepölyä. Mehiläinen kuljettaa sitten siitepölyä kukasta toiseen niin että kukat hedelmöityvät ja lisääntyvät. Kukat ja mehiläiset huolehtivat toistensa tarpeista. Ekosysteemissä on suuri määrä erilaisia riippuvuussuhteita. Ekosysteemi on kokonaisuus johon voi kuulua tuhansia erilaisia eläimiä, kasveja, bakteereja ja sieniä. Kaikki eläimet ovat riippuvaisia kasveista jotka tuottavat niille ravintoa ja happea ja suurin osa kukkivista kasveista ovat riippuvaisia eläimistä. Ekosysteemi on sitkeä. Jos saasteet ovat sitä tuhonneet ekosysteemi elpyy nopeasti kun saastuttaja poistuu. Ekosysteemit ovat kestäneet vuosituhansia.
Jos ajattelemme kaikkea ihmisen ja eläinten monimutkaisuutta ja kehon toimintaa on vaikeata ajatella että sellaiset mestariteokset syntyisivät sattumalta? Organismien ja olevaisten monimutkaisuus ja riippuvuus toisistaan ei mahdollista ajatusta että kaikki olisi syntynyt ilman suunnittelua jostakin räjähdyksestä?

Luonnontieteitä ei Raamattu kumoa. Alkuaineilla on jatkuvuutta.

16

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TonttuToljanteri

      Nämä kaikki asiat kyllä selvitetään hyvin esimerkiksi tuoreissa biologian kirjoissa. Toki jos edessä on opus 1800-luvulta, niin saattaahan sitä vähän olla ihmeissään.

      Evoluutioteoria on niin murskaavan hyvin todennettu ja todistettu että sitä ei muutama uskovaisen huru-ukon harhoilla kumota, olen pahoillani.

      Raamattu huomattiin satukirjaksi jo 1600-luvulla, niin olisihan se hauska jos se tieto tavoittaisi joskus uskovaisetkin.

      • Ei kannata uskoa tonttuihin. TonttuToljanteri uskoo vain joulupukkiin. Hän ei ole löytänyt sitä syvällistä viisautta, mikä löytyy UT:n kirjoituksista.


      • "olen pahoillani."

        Älä vaan luule että Sinun pitää ns. uskovaisille pahoitella asiaa.


      • TonttuToljanteri
        jarinhotelli3 kirjoitti:

        "olen pahoillani."

        Älä vaan luule että Sinun pitää ns. uskovaisille pahoitella asiaa.

        Ei niin, koska uskovainen harvemmin ymmärtää omaa tilaansa. Harhainen on harjainen, vaikka voissa paistaisi. Raamattu on satukirja ja se on tiedetty jos vuosisatoja.


      • TonttuToljanteri
        Pyhpyh kirjoitti:

        Ei kannata uskoa tonttuihin. TonttuToljanteri uskoo vain joulupukkiin. Hän ei ole löytänyt sitä syvällistä viisautta, mikä löytyy UT:n kirjoituksista.

        Tontut ovat aivan yhtä todellisia kuin sinun jumalasi. Jumalasi on myös yhtä todellinen kuin ne toisten jumalat, joihin sinä et usko. Sinut erottaa ateismista enää yksi jumala ja se on pieni askel. Sinä olet 99.9% ateisti.


      • TonttuToljanteri kirjoitti:

        Ei niin, koska uskovainen harvemmin ymmärtää omaa tilaansa. Harhainen on harjainen, vaikka voissa paistaisi. Raamattu on satukirja ja se on tiedetty jos vuosisatoja.

        Hei, Älä suotta vaivaudu minulle tällaisia kirjoittamaan -mitä kirjoitit. Ei minulla ole vaikutinta eikä halua väitellä kanssasi siitä onko Jumala olemassa. Jumala itse puhuttelee ihmisen asiassa.


      • TonttuToljanteri
        jarinhotelli3 kirjoitti:

        Hei, Älä suotta vaivaudu minulle tällaisia kirjoittamaan -mitä kirjoitit. Ei minulla ole vaikutinta eikä halua väitellä kanssasi siitä onko Jumala olemassa. Jumala itse puhuttelee ihmisen asiassa.

        Satuhahmot eivät puhutele yhtään ketään. Ihmisen mielikuvitus on villi ja senhän näkee vaikka psykiatrisilla osastoilla. Siellä ihmisten keksimät päänsisäiset asiat ovat heille yhtä totta kuin sinulle jumalasi.

        Jos jumalasi olisi olemassa, niin se kyllä osaisi puhutella minuakin, mutta ainoa mihin se pystyy, on hiljaisuus ja pikaisen paluunsa lykkääminen.


      • TonttuToljanteri kirjoitti:

        Satuhahmot eivät puhutele yhtään ketään. Ihmisen mielikuvitus on villi ja senhän näkee vaikka psykiatrisilla osastoilla. Siellä ihmisten keksimät päänsisäiset asiat ovat heille yhtä totta kuin sinulle jumalasi.

        Jos jumalasi olisi olemassa, niin se kyllä osaisi puhutella minuakin, mutta ainoa mihin se pystyy, on hiljaisuus ja pikaisen paluunsa lykkääminen.

        Miksi tyhjänpäiväisiä minulle kirjoittelet?

        Tietenkin joku tuiki tuttu ihminen varmaankin.

        Minua ei kiinnosta tonttujen jutut.


      • TheJumala
        jarinhotelli3 kirjoitti:

        Miksi tyhjänpäiväisiä minulle kirjoittelet?

        Tietenkin joku tuiki tuttu ihminen varmaankin.

        Minua ei kiinnosta tonttujen jutut.

        Ei tonttujen jutut kiinnosta? Mutta jumalien jutut kiinnostaa? Me jumalat ollaan ihan yhtä todellisia kuin tontut. Jos sinulle pystyy jumala juttelemaan niin kyllä se sitten tontuiltakin onnistuu. Ja monesti tontuilla on paremmat jutut kuin jumalilla.


    • Jobinpostia

      Mutta ennen alkua, Jumala loi itsensä. Sananl.8:22 Joh.10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.

      • Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Apostoli Johannes sanoo Joh 1:1-14; "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala." (Kol 1: 17, Miik 5: 1) Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen; Matt 3: 17 sekä Jumalaksi; Hepr 1:4-8; Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat. (Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16.
        Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas;" Jes 9:5.

        Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu? -Jeesus ei ole luotu, vaan Jeesus on Luoja; Kol 1:15-16.
        Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl 8:22 ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä sanaa käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebreankielen "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä.


    • Voihanvitalis

      Kolme eri tarinaa. Matt.8:26 Mark.4:39 Luuk.8:24 "ja herättyään hän nuhteli tuulta ja veden aallokkoa ja ne asettuivat, ja tuli tyven." Yksin tuulen nuhtelu, olisi tehnyt tyven.

      • oma-lehmä

        >>Kolme eri tarinaa. Matt.8:26 Mark.4:39 Luuk.8:24 "ja herättyään hän nuhteli tuulta ja veden aallokkoa ja ne asettuivat, ja tuli tyven." Yksin tuulen nuhtelu, olisi tehnyt tyven. >>


        Eikös se pelkkä aallokon nuhtelu olisi riittänyt? Ei kai pelkästä tuulesta nyt olisi paljon haittaa ollut mikäli ei olisi ollut aallokkoa.


      • TonttuToljanteri
        oma-lehmä kirjoitti:

        >>Kolme eri tarinaa. Matt.8:26 Mark.4:39 Luuk.8:24 "ja herättyään hän nuhteli tuulta ja veden aallokkoa ja ne asettuivat, ja tuli tyven." Yksin tuulen nuhtelu, olisi tehnyt tyven. >>


        Eikös se pelkkä aallokon nuhtelu olisi riittänyt? Ei kai pelkästä tuulesta nyt olisi paljon haittaa ollut mikäli ei olisi ollut aallokkoa.

        Tuokin taikauskoinen tarina kertoo sen, että jumalien kyky vaikuttaa asioihin on pyöreä nolla.

        https://tieku.fi/luonto/meri/miksi-aallot-uivat-aina-kohti-rantaa

        Miten kukaan voi noihin höpöjuttuihin enää uskoa 2000-luvulla?


    • Jopi48

      Matt.8:27 Mark.4:41 Sama asia, eri sananmuoto.

    • aamenaamen

      Kylläpä oli Jarilla hyvä ja raamatullinen aloitus. Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe