Mitä käy moraalille, jos ei usko Helvettiin eikä Taivaaseen?

En tiedä seuraako täällä joku Atheist Experience:ä. Viime jaksossa eräs soittaja oli uskonsa kanssa kamppaileva teisti, joka uskoi vielä Helvettiin ja Taivaaseen. Hän ei halunnut luopua Taivaan-ajatuksesta, koska silloin hän menettäisi toivon kuolleiden rakkaitensa uudelleen näkemisestä. Häntä myös selvästikin pelotti ajatus Helvettiin joutumisesta - rangaistuksesta.

Jaksossa esitettiin kysymys: Mitä seuraa, jos lakkaa uskomasta Taivaaseen ja Helvettiin?

Selvästikin omilla uskomuksilla ei ole vaikutusta siihen, onko Taivasta/Helvettiä olemassa. Jos siis ei usko Taivaiseen, tällä ei ole mitään vaikutusta omille läheisille. Ainut seuraus on oman toivon menettäminen läheisensä uudelleennäkemisestä eli siihen miten itse suhtautuu elämään.

Uskovalta kysyttiin, miten se vaikuttaisi hänen elämäänsä, jos hän ei siis enää uskoisikaan jälkielämään ja pitäisi tätä elämää ainutkertaisena. Vastaus oli, että silloin hän tarttuisi jokaiseen hetkeen ja yrittäisi tehdä ainoasta elämästään parhaan mahdollisen.

Seuraava kysymys oli, johtaisiko tämä toisten ihmisten sortamiseen, jotta itse saa parhaan mahdollisen elämän - siis vaikka toisten kustannuksella. Kaikki olivat samaa mieltä, ettei tietenkään! Jokainen haluaa olla toisille sankari ja mikä onkaan parempi täyttymys elämälle, kun auttaa toisia ihmisiä saamaan mahdollisimman hyvän elämän. Olemme sosiaalisia olentoja ja usein elämän paras täyttymys on tehdä muiden elämästä paras mahdollinen. Tällöin meistä jää myös paras mahdollinen muisto, joka elää ainakin jonkin aikaa sen jälkeen, kun olemme kadonneet.

13

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole koskaan uskonut jumalaan tai jumaliin.

      En ymmärrä sitä, miten joku täysijärkinen ihminen voi pitää totena sellaista, mitä ei voida mitenkään todistaa.

      Kun vielä tiedetään se, että uskovien väitteet yliluonnollisista paranemisihmeistä sun muusta ovat valheita, niin miten joku voi ihan aidosti pitää totena kristinuskon ja sen Jumalan?

      Ymmärrän toki sen, että joku on saanut rauhan pyydettyään anteeksi pahoja tekojaan satuolennolta, mutta eikö se rauha olisi tullut myös sitä kautta, että olisi ihan reilusti pyytänyt anteeksi siltä ihmiseltä, jota vastaan oli rikkonut?

      Mihin sitä mielikuvitusystävää tässä yhtälössä oikein tarvitaan?

      Tiedän sen, että jotkut entiset tuttavat ovat lopettaneet juomisen ja siihen liittyvät jutut uskoon tulon myötä, mutta mitä järkeä siinä on? Todistaako se jotenkin paremmasta moraalista, jos entinen juoppo ja huorintekijä rupeaa uskovaiseksi? Aiemmin kelpasi kaikki, mitä oli tarjolla, mutta nyt tuomitsee entiset kaverinsa siitä, mitä itse aiemmin teki. En ymmärrä.

      Uskovaiset ei sitten ymmärrä hyvän päälle, vaikka olisivat aiemmin sen päälle ymmärtäneet. Kohtuullinen alkoholin käyttö ja sopivan kumppanin etsiminen ovat ihan normaalia, mutta pitääkö se mennä tuomitsemaan sen jälkeen, kun on mennyt päästään sekaisin ja ruvennut hihhuliksi? Aiemmin ei ollut tunnontuskia eikä siihen ole syytä nytkään: pää on vain mennyt sekaisin, niin että ei erota hyvää pahasta.

    • 12____13

      Ihmisellä on aina jokin jumala, korkein auktoriteetti, joka määrittelee hyvän ja pahan. Jos se ei ole Raamatun Jumala, eli rakkaus, se on joku muu, esim. pelko.

      "Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."
      1 Joh. 4:8

      Mitä sinä palvelet omilla teoilla ja puheillasi? Ohjaako sinun päätöksiä pelko, vai rakkaus?

      • kiltti-tyttö

        Sinun Jumalasi käskee tappaa eriuskoiset ja jos et niitä tapa, niin se tappaa ne itse.

        Sekö on rakkautta, että sanoo: "Jos et usko minuun ja tottele minua, niin tapan sinut!"

        Eikä sille hirviölle riitä edes tappaminen vaan aikoo sen lisäksi kiduttaa "uskosta osattomia" loputtomasti helvetissä.

        Sekö on sitä sinun Jumalasi rakkautta?

        Arvaa vain uskonko tai uskooko yksikään täysipäinen ihminen tuollaista sadistia?


      • HumanistiRealistiAteisti

        Minun päätöksiäni ohjaa humanismi.


    • Olen samaa mieltä siitä, että ateismi johtaa empatiaan ja yhteisen hyvän hakemiseen sen sijaan, että se johtaisi pahan tekemiseen tai muiden ihmisten sortoon tai syrjintään.

      Olen kulkenut koko ikäni ateistien ja uskonnottomien parissa eikä koskaan ole eteeni tullut tilannetta, jossa joku meistä olisi kohdellut muita väärin sen takia, että tämä ei usko tai uskoo. Sen sijaan uskovat ovat jatkuvasti pelotelleet meitä ateisteja helvetillä ja moittineet meitä asioista, jotka ovat heidän mielestään syntiä.

      Tekisi mieleni käyttää nyt rumia sanoja, mutta jääköön käyttämättä. MIetin vain sitä, että mikä oikeus näillä tekopyhillä pedofiilien suojelijoilla on tuomita meitä ihan tavallaisia ihmisiä, jotka emme ole vaaraksi kenellekään? Mitä pahaa me olemme uskovaisille tehneet, jotta ansaitsemme sen vihan ja helvetillä pelottelun, jota he osaksemme suovat?

      Miksi uskonnoton ja ateisti poikkeaisi elämäntavoiltaan uskovaisesta muuten kuin että me emme palvo tai kumarra mielikuvitusystävää ja pidämme luvallisena järkeviä asioita, jotka eivät ketään vahingoita: kohtuullinen alkoholinkäyttö, ehkäisy, TV:n katselu, rockmusiikki, meikkaaminen, tanssi, "esiaviollinen" seksi - kuka ostaisi käytetyn auton koeajamatta sitä ensin?

      • Moi, cretu, a-true-friendly-atheist, deity-unknown, trohättan ei-kirj jne. Otitko pataasi taas illalla ja edessä on nikin vaihto. False-flaggisi on vähän hienovaraisempaa mutta kyllä tyylisi tunnistaa vielä. Vähän vielä kun maanisena ripuloit typeryyksiäsi niin fasadin alta paljastuu lopulta sama uskovainen tollo.


      • asdgsadghda

        Jahas, Trööttanilla pukkaa taas uutta nikkiä, vai?


      • asdgsadghda kirjoitti:

        Jahas, Trööttanilla pukkaa taas uutta nikkiä, vai?

        Eipä ole minun nikkini tuo, mutta saathan uskoa ihan mitä haluat - ja niin teetkin.

        Veikkaan, että pistin on poieemikon keksimä irvikuva minusta ja yrittää mustamaalata sen nikin älyttömien kirjoitusten kautta minua. Siihen poieemikko pystyy, mutta ei osaa edes hävetä tapaansa "varastaa" nikkejä - vaikka muut ateistit ovat häntä paskaläjäksi sen vuoksi moittineet (ja muuta ikävää).


    • iLiMojaPitelee

      Tuomaan evankeliumi jäi pois Raamatusta, mutta se on täyttä tavaraa, koska se on kokoelma
      Jeesuksen omaa sanallista tietoa. Tänä päivänä monikin "UusUskova" eli parantajan lahjan
      saaneet ja tiedeihmiset jotka tutkivat parantumisia ym tieteellisesti, jotka eivät esiinny niin
      julkisesti, nojaavat tänne suuntaan.

      http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm

      77. Jeesus sanoi, ”Minä olen valo kaikkien yllä. Minä olen kaikki: minusta kaikki lähti ja minuun kaikki palaa. Leikkaa puusta pala; minä olen siellä. Nosta kiveä, ja löydät minut sieltä.”

      https://www.youtube.com/watch?v=_ZQ03ki7-UU

      Jokainen omassa mielessään päättää ja miettiä, voi tämän tasoista informaatiota olla olemassa
      muualta kuin taivaasta.

    • jumala.on.potaskaa

      Mitä käy moraalille, jos uskoo Helvettiin ja Taivaaseen?
      No, ensteks pitää polttaa noitina kaikki sellaiset, jotka eivät usko. Niin on moraali korkealla. Noitina polttamisella tarkoitan vertauskuvallista ilmaisua samaan tapaan kuin kuulemma Raamatussa verrataan lohikäärmettä paholaiseen. Joka tapauksessa hihhulit ovat samanlaisia lohikäärmeitä, johon uskovatkin.

    • Eihä se vaikuttais oikeestaa mihinkää.

      Maailmaha hää on iha se sama ko se on ain olt. Ainoastaa se mitä sie oot pääs sisäl siit aatelt muuttuu.

      Hyvät ihmiset pyssyy hyvin ja häijyt ihmiset hyö pyssyyt pahhoin.

      Onneks ne pahat ihmiset muuttaa aatoksijjaa kankeemmin ko ne hyvät. Mut toisaalt; ei se usko oo niit häijyi ja pahhoi paljokaa estänt pahojaa tekemäst.

      • KyöpeliköSiellä

        Kuka sanoikaan:
        "Yleensä hyvät ihmiset tekevät hyviä tekoja ja pahat ihmiset pahoja tekoja. Tarvitaan uskonto, että saadaan hyvät ihmiset tekemään pahoja tekoja."


      • Eiköhä tuo onnistu politiikalkii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe