Erityisherkyys

erityisherkkä_mies

Erityisherkkyyshän on vasta viime aikojen löydös. Meitä on aika paljon joukoissanne. Siitä on tullut trendikäs ilmiö. Jokainen mediablondi julistaa olevansa erityisherkkä. Minä olen ollut erityisherkkä syntymästäni saakka. Tiedän mitä on olla erityisherkkänä. Olen outolintunen tässä ihmismassassa. Koskaan en koe kuuluvani joukkoon vaikka siinä läsnä olen. Saatan olla juhlan pelastaja, hauskuuttajakin, kotiin palattuani olen täysin uupunut. Tarvitsen omaa aikaa. Makaan peiton alla päivän tai kaksi. Taas nousen jaloilleni lähteäkseni maailmaa pelastamaan. Olen käynyt lukuisilla erityisherkkien foorumeilla. Huonoin lopputuloksin. Ellen itse sieltä häippässyt, minut sieltä häädettiin. Mitä sieltä opin? Nuoret naiset komppasivat aloituksiani. "Ihan sama mulla", "sama täällä" "täällä toinen". Ei mitään syvällistä keskustelua erityisherkkyydestä. Kaikki kärsivät omalla kohdallaan erityisherkkyytensä tuottamasta rauniotilasta. Naiset lienevät usein olleet narsistimiesten käyttökohde, näin minä ymmärsin. Miksipä ei. Uhossaan elävää, narsistimiestä ei kiinnosta tasavertainen nainen, joka voisi kilpailla hänen rinnallaan menestyksestä/arvonannosta. Siksipä kaunis ja ehkä vähä-älyisempi sinisilmä - erityisherkkä.

9

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En osaa sanoa, ovatko erityisherkät narsistien erityisessä suosiossa, mutta eivätköhän narsistitkin ota uhreikseen sellaisia, jotka uhreina suostuvat vähitellen olemaan. Kenet tahansa voidaan vähitellen opettaa hyväksymään osansa uhrina taikka kaiken vastaanottavana osapuolena. Tämä tehdään tarjoamalla sopivassa suhteessa hellyyttä ja kuria. Ihmissuhteet aiheuttavat riippuvuutta, ja sellaista riippuvuutta voidaan sydämettömien puolelta käyttää loputtomasti hyväksi.

      En erityisherkkyydestä osaa mitään sanoa, mutta voin kokemuksestani kertoa, että esilläolo on uuvuttavaa. Monesti jo pelkkä ajatus esilläolosta saa ihmisen oirehtimaan etuaikaisesti niin paljon, ettei hänestä olekaan olemaan esillä. Useimmiten tämä johtuu pelosta, että esiintymispelko, -jännitys, taikka sen aiheuttamat oireet näkyvät yleisölle koko laajuudessaan selvästi. Näin ei kuitenkaan yleensä ole, vaan esiintymisjännitys näkyy yleisölle vähäisenä puheäänen käheytenä taikka käsien vapinana. Yleisö kuitenkin keskittyy esitykseen eikä esittäjään, joten pelko on useimmiten turhaa.

      Mitä tarkoitin edellisellä sanoa, on, että kaikki tuntevat esilläolon jälkeen uupumusta. Kenties erityisherkillä uupumus on syvempää kuin vähemmän herkillä, mutta uupumusta se silti kaikilla on. Ihmisen keho reagoi esiintymiseen monilla eri tavoilla, mutta olen käsittänyt, että erityisherkillä kokemukset kaikkinensa ovat voimakkaampia ja reagoiminen niihin on sen vuoksi voimakkaampaa.

      Miten erityisherkkyys ilmenee arkielämässäsi, jos saan kysyä? Tai tarkemmin sanottuna, miten olet huomannut sen ilmenevän arjessasi muihin verrattuna, joita et pidä erityisherkkinä?

      • Anonyymi

        Aistiärsykkeet aiheuttavat ylivirittyneisyyttä, joka saattaa kärjistyä toisinaan hyvinkin nopeasti siten, että sulkeudun tai joudun poistumaan paikalta sanomatta sanaakaan. Stressin alla voin kokea kaikki aistiärsykkeet jo lähtökohtaisesti todella kuormittavina, esimerkiksi pelkästään useiden eri kohteiden näkeminen yhtäaikaisesti kuormittaa mieltä. Ajatukset eivät silloin yksinkertaisesti kulje.

        Näköaistimukset ovat kaikkein kuormittavimpia itselle, mutta monelle ihmisvilinä ja melu ovat usein niitä pahimpia (tai puhutuimpia). Melulla tarkoitan tavallisten rakennustyömaiden ja liikenteen äänien lisäksi ihan tavallisia ääniä kuten radiota, työkaverin näppäimistön ääniä, sitä kuinka kengät natisevat, jonkun tuoli vingahtaa, lamppu katossa rätisee. Ilmastointi aina hurisee jossakin, ja kaikki nämä äänet kerääntyvät päällekäin sellaiseksi kakofoniaksi, että ei sitä selväjärkisenä voi kauaa kuunnella. Pitää lähteä. Silloin leimautuu usein muiden silmissä vähän oudoksi tai epäsosiaaliseksi, mikä on tosi surullista.

        Olennaisinta erityisherkkyydessä on se, että noita aistiärsykkeitä ei oikein pysty sulkemaan mielestään. Vaikka keskittyisi työhönsä tai omiin ajatuksiinsa pitkiä aikoja onnistuneesti, käy lopulta aina niin, että uupuu ja huomaa vain työntäneensä ärsykkeiden tuomaa tulvaa pois mielestään jo äärimmäisyyksiin: lopulta kaikki keskittymisen aikana koettu (joskin pois tajunnasta työnnetty) aistimaailma puskee takaisin ja hermosto väsyy.

        Erilaiset työympäristöt esimerkiksi toimistotyötä tekeville olisivat tärkeät, mutta koska tähän harvoin työpaikoilla ottaudutaan, hakeutuu erityisherkkä mielellään etätöihin tai muuten sellaiselle alalle, että toimistotyötä ei tarvitsisi tehdä.

        Tässä oli tietenkin vain yksi esimerkki, niitä löytyy loputtomiin.


    • mariannen-

      En tiedä olenko erityisherkkä, mutta herkkä ainakin oon. Esimerkiksi netissäkin olen provosoitunut useasti ja muiden ilkeät sanat iskee syvälle sisimpääni. Esiintymispelosta kärsin myös lapsena ja jännitin paljon myös hammaslääkäri käyntejä esimerkiks... esiintymispelko näkyi just käsien vapinana. Sillon kun olin vielä terve eli muut ihmiset eivät olleet mua rikkoneet ja ei ollu mielenterveysongelmia niin energiaa riitti vaikka kuinka, nuorenahan sitä riittää yleensä muutenkin, olin menossa siellä ja täällä, sosiaalinen, enkä kokenut sitä uuvuttavaksi!

      Toki minäkin tarviin välillä tilaa ladata akkuani omassa rauhassa jotta jaksan taas olla ystävien kanssa.

      • Anonyymi

        Esiintymispelko ei välttämättä ole erityisherkän piirre. Myöskään jännittäminen ei kuulu suoranaisesti erityisherkkyyteen. Ihan sitä perinteistä herkkyyttä on meissä kaikissa, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.

        Erityisherkkyys-termi viittaa henkilön hermoston toimintaan.


    • Tunneherkkä

      Olin psykoosiin ja lääkitykseen asti tunneherkkä, lääkkeen käyttö (risperdal) tuntuu tukahduttaneen tunteet. Se oli aikamoista vuoristorataa välillä ja enemmän negatiivista kuin positiivista kun sattui kaikenlaisia vaikeuksia ja oikeat ystävät jäi pois vuosien saatossa. Kaipaan silti entistä minääni.

      • Anonyymi

        Minulle on tullut käsitys, että psykiatria haluaa jostain syystä nimenomaan erityisherkkiä ihmisiä piiriinsä.

        "Erityisen herkät ihmiset ovat usein luovia, intuitiivisia, pohdiskelevia ja tunnollisia." (Wikipedia)

        Jos nämä ominaisuudet halutaan lääkitä ihmisestä mielialalääkkeillä pois, niin mikä siihen on syynä ja mitkä ovat motiivit? Mitä tahoa palvelee se, että ihminen lääkitään tunteettomaksi zombiksi?


    • Anonyymi

      Täällä yksi erityisherkkä, joka inhoaa ihmisessä vallanhalua, manipulointia, ylimielisyyttä ja aggressiivisuutta. Olen erityisen herkkä itseasiassa noille piirteille ja tuntuu, että huomaankin ne ihmisestä erityisen helposti.

    • Hei,

      Onko Herkkis-chat teille tuttu? HSP Suomi järjestää niitä MIELI ry:n ylläpitämässä Tukinetissä.

      Seuraava Herkkis-chat on Tukinetissä huomenna tostaina 10.12.2020 klo 18:00-19:30 teemalla:

      Minkä lahjan tahtoisit antaa erityisherkälle nuorelle?

      Joulu on tulossa ja taas voimme antaa toisillemme lahjoja. Yksi odottaa isoja paketteja, toinen toivoo hyvää seuraa ja kolmas tahtoo vain viettää rauhallista joulun aikaa.

      Herkkis-chatissa keskustelemme siitä, minkälaisen ´lahjan´ sinä tahtoisit antaa erityisherkälle läheisellesi tai kaverillesi. Lahjan välttämättä ei tarvitse olla jotain minkä voi laittaa pakettiin. Se voi ehkä olla jonkinlainen kurssi, jne.. Ehkä tahtoisit antaa jotain sellaista tietämystä, jota olisit itse toivonut saaneesi silloin, kun olit nuori.

      Tässä suora linkki Herkkis-chattiin: https://tukinet.net/teemat/herkkis-chat/ryhmachatit/

      Chatteihin pääsee osallistumaan, kun on anonyymisti reksiteröitynyt ja kirjautunut Tukinettiin. https://tukinet.net/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Erityisherkkiä ei ole, kuten ei ole masennustakaan. Ne on keksittyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe