Millä perusteilla inssi hylätään nykyisin?

aaas

Ennen kuulemma pääsi helpommin inssin läpi. Mistä kaikesta tulee suoraan hylätty ja mistä tulee miinuspisteitä?

Kävin riskikoulutuksen, ja open mukaan olisi tullu hylätty jos kyseessä olisi ollut inssi. Kun olin menossa liittymästä moottoritielle, niin ajoin 90km/h 80 alueella ku takana oli hirveesti autoja joten päätin ajaa nopee ettei tarviis pysähtyä yli minuutiksi ja jäädä odottelemaan autoja joita oli tusinoittain. Kuulemma ois tullu hylätty jo siitä, vaikken vaarantanut liikennettä. Kiitos kiihytyksen, takana olevaan autoon oli reilusti matkaa. Mun edessä olevat autot kiihytti reiluun sataseen xD Whut the fuck. Onpas oikeudenmukaista.

Sitten kuulemma risteyksissä ajoin liian "epävarmasti" ja pitäisi 200 metrin päästä bongata ne mahdolliset kolmiot. Sit ne hiton pyöräilijät jotka yhtä-äkkiä kääntyy ja ajaa sun eteen ilman käsimerkkiä , pitäisi kuulemma ennakoida noiden ylimielisten mummojen käyttäytymistä, vaikkei sääntöjen mukaan minun edes tarvitsisi väistää pyöräilijöitä tilanteissa joihin jouduin.

mitäs muuta

59

36920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxxxxxxxxxxx

      Kyllä tuota "oli vähän epävarmaa" käytettiin hylkäysperusteena jo melkein puoli vuosisataa sitten, että en usko että ennen olisi ollut helpompaa.

    • hmmmh

      Huomenna inssi. Toivottavasti mun 45h ajoa ei mene hukkaan. Ollaan ajettu isän kanssa, ja kun itse olin riskikoulutuksessa niin mullekin sanottiin ettei menis inssi läpi, vaikken tee mitään suuria virheitä. Unohdan välillä pysähtyä kokonaan suojatien viereen kun siinä on auto, hidastan kyllä noin kahteen kilsaan tunnissa. Sit aina auto nykkii joka on kuulemma ongelma, ja auto on edelleen sammunut joka ajokerta. Pitäisi saada vaan se vitun kortti niin ei tarvitse kävellä 3km bussipysäkille ja kouluun pakkasella. Tuskin edes koskaan hankin omaa autoa. Muutan kaupunkiin jossa on paljon edullisempaa kulkee pyörällä, mutta onhan se ajokortti hyvä olla ni ei tarviis ottaa passia baariin ja alkoon.

      Kerron huomenna miten meni.

      • hmmmh

        Ei mennyt läpi. Syy: Kun käännyin vasemmalle, kaarsin liian paljon viereiseltä kaistalta ennen kuin menin omalle kaistalle. Muuten kuulemma kaikki kondiksessa. Joten jos haluat te läpäistä inssin niin älkää tehkö virhettäkään sillä se voi hylätä tollasestakin. Ja sit tietenkin käännelkää päätänne ihan vitusti, varsinkin kun käännytte. Ei riitä se, että katsot pelkästään kuolleeseen kulmaan asti, ennemmän pitää kääntää.

        Pitää näköjään vielä päivittää tilanne kunhan seuraava inssi on ohi.


      • hmmmh
        hmmmh kirjoitti:

        Ei mennyt läpi. Syy: Kun käännyin vasemmalle, kaarsin liian paljon viereiseltä kaistalta ennen kuin menin omalle kaistalle. Muuten kuulemma kaikki kondiksessa. Joten jos haluat te läpäistä inssin niin älkää tehkö virhettäkään sillä se voi hylätä tollasestakin. Ja sit tietenkin käännelkää päätänne ihan vitusti, varsinkin kun käännytte. Ei riitä se, että katsot pelkästään kuolleeseen kulmaan asti, ennemmän pitää kääntää.

        Pitää näköjään vielä päivittää tilanne kunhan seuraava inssi on ohi.

        Ei vieläkään mennyt läpi. Syy: Auto sammui kaksi kertaa lievässä ylämäessä liikennevaloissa. Hoidin tilanteen rauhallisesti, mutta siitä huolimatta tuli hylätty. Pitää kait säästellä ja elää pastalla vähän aikaa kunnes on taas varaa inssiin ja kokeilla toista autokoulua

        Päivitän tilanteen. -.-


      • Vaihtaja
        hmmmh kirjoitti:

        Ei vieläkään mennyt läpi. Syy: Auto sammui kaksi kertaa lievässä ylämäessä liikennevaloissa. Hoidin tilanteen rauhallisesti, mutta siitä huolimatta tuli hylätty. Pitää kait säästellä ja elää pastalla vähän aikaa kunnes on taas varaa inssiin ja kokeilla toista autokoulua

        Päivitän tilanteen. -.-

        Ei koetta todellakaan hylätä kertomastasi syystä. Mietipäs mitä muuta olet tehnyt. Se autokoulun vaihtoajatushan onkin todella nerokas. Autokoulun vikahan se tietenkin on jos oppilas hölmöilee :D


      • hmmmh
        hmmmh kirjoitti:

        Ei vieläkään mennyt läpi. Syy: Auto sammui kaksi kertaa lievässä ylämäessä liikennevaloissa. Hoidin tilanteen rauhallisesti, mutta siitä huolimatta tuli hylätty. Pitää kait säästellä ja elää pastalla vähän aikaa kunnes on taas varaa inssiin ja kokeilla toista autokoulua

        Päivitän tilanteen. -.-

        Läpi meni vihdoin. Ajoin 100% liikennesääntöjen mukaan, Tutkinnon vastaanottaja yritti epätoivoisena keksiä jotakin negatiivista sanottavaa. "Olisit voinut laittaa sulat pois päältä vähän aikaisemminkin. Olisit myöskin voinut tehdä U käännöksen kymmenen metriä aikaisemmin joka olisi ollut taloudellisempaa. Olisit voinut parkkeerata auton ruutuun, jonka ympärillä on enemmän tilaa, joten miksi ajoit juuri tähän ruutuun?". Olin vaan silleen "Juu... Tuki jo turpasi ja allekirjoita mun väliaikanen ajokortti niin pääset kiduttamaan seuraavaa uhriasi ja mä pääsen vittuun täältä." xD

        En suosittele Ajovarmaa ellet halua tuhlata satoja euroja turhiin insseihin.


      • Turvaväli
        hmmmh kirjoitti:

        Läpi meni vihdoin. Ajoin 100% liikennesääntöjen mukaan, Tutkinnon vastaanottaja yritti epätoivoisena keksiä jotakin negatiivista sanottavaa. "Olisit voinut laittaa sulat pois päältä vähän aikaisemminkin. Olisit myöskin voinut tehdä U käännöksen kymmenen metriä aikaisemmin joka olisi ollut taloudellisempaa. Olisit voinut parkkeerata auton ruutuun, jonka ympärillä on enemmän tilaa, joten miksi ajoit juuri tähän ruutuun?". Olin vaan silleen "Juu... Tuki jo turpasi ja allekirjoita mun väliaikanen ajokortti niin pääset kiduttamaan seuraavaa uhriasi ja mä pääsen vittuun täältä." xD

        En suosittele Ajovarmaa ellet halua tuhlata satoja euroja turhiin insseihin.

        Mitä ylimielistä potaskaa tältä kirjoittajalta! Että oikein tikulla kaivaa muka negatiivista. Jos tarkoitat sulilla tuulilasinpyyhkijöitä, niin pyyhi sinä jatkossakin sitten kuivaa ikkunaa ja naarmuta tuulilasia ja kuluta niitä pyyhkijänsulkia turhaan. Voit myös ajaa suomalaiskansallisesti toisen auton viereen, vaikka ympärillä olisi hehtaarikaupalla tyhjää parkkialuetta. Siitä toisen auton katveesta on kiva lähteä sompailemaan tai huomata kun joku on avannut ”oho” tyyliin viereisen auton oven kolhaisten samalla kivan jäljen autoosi. Voisiko joskus kuunnella myös vinkkejä, eikä korvat vain kohise omaa erinomaisuuttaan.

        Miten aiot ohjeistaa tulevia ajokokeeseen menijöitä, jos et halua suositella Ajovarmaa. Siviilipuolella ei muita ajokokeen järjestäjiä ole. Sinulle suosittelen nöyryyttä ja terveempää asennetta. Ajokokeen vastaanottaja on se joka joutuu tekemään päätöksen, onko kuski taidoiltaan, tiedoiltaan ja asenteeltaan kelvollinen liikenteeseen, koska sen jälkeen vastuu siirtyy kortin saajalle.

        Nyt kun olet ajanut mielestäsi 100 % suorituksen, niin olet liittynyt siihen keskivertoa parempien kuljettajien kastiin, johon kuuluu 80 % autoilijoista.


      • Anonyymi

        Inssin on tarkoitus määrittää onko kuljettaja tarpeeksi vastuullinen liikenteeseen eikä aiheuta onnettomuuksia. Onhan se toki harmi jos joku kuolee kun oman auton tuulilasi naarmuuntuu ja viereisen auton mummo paiskaa oven sun autoos oioi kyllä kannatti maksaa monta sataa euroa.


      • Anonyymi
        hmmmh kirjoitti:

        Ei mennyt läpi. Syy: Kun käännyin vasemmalle, kaarsin liian paljon viereiseltä kaistalta ennen kuin menin omalle kaistalle. Muuten kuulemma kaikki kondiksessa. Joten jos haluat te läpäistä inssin niin älkää tehkö virhettäkään sillä se voi hylätä tollasestakin. Ja sit tietenkin käännelkää päätänne ihan vitusti, varsinkin kun käännytte. Ei riitä se, että katsot pelkästään kuolleeseen kulmaan asti, ennemmän pitää kääntää.

        Pitää näköjään vielä päivittää tilanne kunhan seuraava inssi on ohi.

        No mitä vittua.


      • Anonyymi
        Turvaväli kirjoitti:

        Mitä ylimielistä potaskaa tältä kirjoittajalta! Että oikein tikulla kaivaa muka negatiivista. Jos tarkoitat sulilla tuulilasinpyyhkijöitä, niin pyyhi sinä jatkossakin sitten kuivaa ikkunaa ja naarmuta tuulilasia ja kuluta niitä pyyhkijänsulkia turhaan. Voit myös ajaa suomalaiskansallisesti toisen auton viereen, vaikka ympärillä olisi hehtaarikaupalla tyhjää parkkialuetta. Siitä toisen auton katveesta on kiva lähteä sompailemaan tai huomata kun joku on avannut ”oho” tyyliin viereisen auton oven kolhaisten samalla kivan jäljen autoosi. Voisiko joskus kuunnella myös vinkkejä, eikä korvat vain kohise omaa erinomaisuuttaan.

        Miten aiot ohjeistaa tulevia ajokokeeseen menijöitä, jos et halua suositella Ajovarmaa. Siviilipuolella ei muita ajokokeen järjestäjiä ole. Sinulle suosittelen nöyryyttä ja terveempää asennetta. Ajokokeen vastaanottaja on se joka joutuu tekemään päätöksen, onko kuski taidoiltaan, tiedoiltaan ja asenteeltaan kelvollinen liikenteeseen, koska sen jälkeen vastuu siirtyy kortin saajalle.

        Nyt kun olet ajanut mielestäsi 100 % suorituksen, niin olet liittynyt siihen keskivertoa parempien kuljettajien kastiin, johon kuuluu 80 % autoilijoista.

        Tämä hylättyhän on täysi osaamaton plle, joka unohtaa kertoa <kaikki töppäilynsä! Ihan satuja ja tarinoita äidin kullalla!


      • Anonyymi
        hmmmh kirjoitti:

        Ei mennyt läpi. Syy: Kun käännyin vasemmalle, kaarsin liian paljon viereiseltä kaistalta ennen kuin menin omalle kaistalle. Muuten kuulemma kaikki kondiksessa. Joten jos haluat te läpäistä inssin niin älkää tehkö virhettäkään sillä se voi hylätä tollasestakin. Ja sit tietenkin käännelkää päätänne ihan vitusti, varsinkin kun käännytte. Ei riitä se, että katsot pelkästään kuolleeseen kulmaan asti, ennemmän pitää kääntää.

        Pitää näköjään vielä päivittää tilanne kunhan seuraava inssi on ohi.

        Oma inssi oli eilen ja läpihän se meni vaikka tutvon mielestä alussa epäilikin jännityksen takia epäonnistuvan. Hermot sai kuriin ja loppupuolella ajo parani huomattavasti. Opetusluvilla 20h ja autokoulussa 2 tuntia plus tietysti rtk, simulaattorilla 2 ja autolla 2. Yhessä vaiheessa kävi jopa ylinopeuden puolella alamäessä mut sain huomattua ja laskettua nopeutta. Jos en ois huomannu ja ajanu vähän eteenpäin, ni ois tullu hylky. Vaikka vaikeeta onki välillä ni kyl se on siitä jännityksestä/hermoilemisesta enemmän on kiinni, että miten sujuu. Tsemppiä vaan kaikille ajokokeeseen meneville, kyl se siitä! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma inssi oli eilen ja läpihän se meni vaikka tutvon mielestä alussa epäilikin jännityksen takia epäonnistuvan. Hermot sai kuriin ja loppupuolella ajo parani huomattavasti. Opetusluvilla 20h ja autokoulussa 2 tuntia plus tietysti rtk, simulaattorilla 2 ja autolla 2. Yhessä vaiheessa kävi jopa ylinopeuden puolella alamäessä mut sain huomattua ja laskettua nopeutta. Jos en ois huomannu ja ajanu vähän eteenpäin, ni ois tullu hylky. Vaikka vaikeeta onki välillä ni kyl se on siitä jännityksestä/hermoilemisesta enemmän on kiinni, että miten sujuu. Tsemppiä vaan kaikille ajokokeeseen meneville, kyl se siitä! :)

        Unohtui mainita että auto sammui itellä kaks kertaa ajokokeen aikana, mut ei siitä tullu mainintaa kun vaan hoiti tilanteen hallitusti. Ensimmäisen kerran ekassa liikenneympyrässä ja toisen kerran ennen peruuttamista.


      • Anonyymi
        Vaihtaja kirjoitti:

        Ei koetta todellakaan hylätä kertomastasi syystä. Mietipäs mitä muuta olet tehnyt. Se autokoulun vaihtoajatushan onkin todella nerokas. Autokoulun vikahan se tietenkin on jos oppilas hölmöilee :D

        Hylätään, mulla hylättiin inssi sen takia kun en aloittanut motarille kiihdyttämistä ennekun taajama-alueen loppumiskyltti tuli eteen, vaikka motarille liittyessä oli jo iha 115kmh vauhtia eli eiollu mitää hätää. Neo niin pilkunnussijia noi Ajovarman ukot hylkää iha sillon jos haluaa tai muuten vaan vituttaa.


    • tunnotonrahtisika

      Ei tietenkään mene läpi jos koukkailet väärän kaistan puolelta. Pitää olla ajolinjat kunnossa.
      Jalankulkijoiden seuraaminen on erittäin tärkeää käännyttäessä. Pään pitää kääntyä AINA.
      Miksi et pysähdy suojatien eteen kokonaan kun vieressä on auto? Laki sanoo että pysähdyttävä on, sillä ei ole merkitystä onko suojatiellä ketään.
      Sitten kun saat kortin niin voit kyllä minun mielestä mennä sitä 2km/h kun näet ettei jää alle kukaan.

    • Korttisyksyllä2018

      Mulla eka inssi hylättiin, kun katsoin liian vähän peileihin, kai se sitten oli liikenteen vaarantamista. Toinen inssi meni läpi.

    • Hylättyäpukkaa

      Ensimmäinen inssi hylättiin, koska tilannenopeudet oli liian suuria. Toinen inssi hylättiin, koska olin liian epävarma kaistanvaihdossa. Toisella kerralla kyllä jännitti varmaan nelinkertaisesti ensimmäiseen kertaan verrattuna.

      Ajotunneilla ei ole ollut mitään ongelmia.

      Nyt kun jotenkin sais jännityksen pois niin vois ehkä päästä seuraavalla kerralla läpi. Tällä hetkellä on niin lannistunut olo, että tekisi mieli heittää hanskat tiskiin.

      • Anonyymi

        Mäkin olin super jännittynyt ja tuntu et siks ajosta ei tule mitään. Hylsy tuli ja aivan tyhmästä virheestä parkkipaikalla en väistänyt oikealta tulevaa vaikka ajoin aivan rauhallisesti 1 vaihteella, mutta en tiiä oli ajatukset varmaan muualla ku olin nii jännittyny ja olin just onnistunu tekee hienon parkin nii toi vähän itsevarmuutta ja sit mokasin tiesin heti että tää on hylsy.😔 maanantaina uusiks....


    • InssinMulukku

      Ei suojatien eteen tartte pysähtyy jos siinä on risteys. Yli vaan isompia esteitä väistellen, reippaasti ja päättäväisesti. Kummie ajatan inssii ni hylsy tuli heti jos jää käkkimään suojatien eteen vaiks vois mennäki kevyillä väistöliikkeillä siitä ripeesti.

    • aaas

      Läpi meni mullakin... Vaikkakin tokalla yrityksellä. Liekkö antavat hylsyn kaikille jotka eivät aja täydellisesti ekalla kerralla. Todennäköisesti pyrkii saamaan mahdollisimman paljon rahaa oppilailtaan ennen kuin kehtaavaat päästää heidät menemään :D

      Mut joo, hylsy tulee jos rikkoo useampaa pientä liikennesääntöä tai jos tekee sellaisen liikennettä vaarantavan tempun. Toi että oikasee hieman viereiseltä kaistalta kun kääntyy on aika paha inssissä, vaikka kaikki joilla on kortti tekevätkin niin xD Tuskin kukaan ajaa suoraan eteen päin ja tekee täydellisen 90 asteen käännöksen, näyttäisikin aika hassulta. Vähän saa kaartaa, kunhan olet kokonaan omalla kaistallasi kun renkaat ovat suorassa.

      Kun kääntyy tai vaihtaa kaistaa niin pitää kääntää päätän niin kuin pöllö, kannattaa liioitella. Pääsin läpi, vaikka unohdin näyttää vilkkua kääntyessäni oikealle, vaikka kyseiseltä kaistalta ei saanutkaan ajaa muualle joten ei sillä ollut edes väliä. Sitten inssin lopussa se tyyppi kysyy sulta mitä teit väärin ja mitkä asiat olisit tehnyt eri tavalla. Kannattaa nöyränä vaan listata kaikki asiat mitkä meni pieleen ja miten olisit voinut parantaa suoritustasi.

    • Oppilaskuski

      Imutikko?

    • Ajokorttijee

      Itse sain just eilen kortin ja ekalla meni:)
      Itse tein yhden mielestäni aika pahan virheen: en yhdellä kerralla käyttänyt vilkkua liittyessäni moottoritielle(liityimme varmaan 4 kertaa motarille inssini aikana. Oli vauhdikasta. Suurin osa ajosta kuitenkin siis taajamassa, mut Tampereella on helppo mahduttaa tohon tuntiin myös motareita). Huomasin virheeni heti ja sanoin inssille että:" ei hemmetti, nyt en käyttänyt vilkkua kun liityin". Ajon loputtua inssi kun kysyi omaa fiilistäni, niin sanoin taas tuosta vilkusta joka jäi harmittamaan. Muuten ajoin koko ajan rajoitusten mukaan tai vähän alle(ei kuitenkaan liiaksi), käytin vilkkua ja annoin tietä jalankulkijoille ja katsoin kuolleet kulmat aina kun vaihdoin kaistaa, liityin tai käännyin niin että kevyenliikenteen takia täytyi varmistua. Sanoin myös ääneen asioita kuten: "nyt noilla on kolmio" tai "tää on tasa-arvonen". En kuitenkaan puhunut jatkuvasti siitä mitä teen, jotta en vaikuttaisi liian hermostuneelta.
      Tässä oma kokemukseni . Mutta tosiaan kokonaisuus vaikuttaa tosi paljon. Jos inssillä olo että meno on epävarmaa tai häsläämistä, vaikkei rikkoisikaan liikenne sääntöä niin se vaikuttaa. Lisäks noi kuolleiden kulmien tsekkaamiset on ihan tositosi tärkee juttu ja niis voi tehä virheen ilman että itse tajuaa ollenkaan.

    • Erkkoooooooooo

      Minulla on aika surullinen tapaus. Inssit hylätty nyt 2 kertaa. Teoria meni ekalla läpi. Ekalla kerralla hylättiin kun katuparkissa avasin auton oven noustakseen ulos ja en inssin mielestä katsonut teatraalisesti taakseni tuleeko autoja takaa ( eli kuulemma olisi pitäny kuskin puolen ovi avata oikealla kädellä ja kääntää päätä). Peileistä katsominen ei riittänyt. Toinen kerta hylättiin kun unohdin hidastaa tasoristeykseen mentäessä.. niitä tasoristeyksiä oli 3 mitkä ylitin ja 1 niistä unohdin hiljentää ja kääntää päätä *tuleeko junaa* vaikka näkyvyys on kyseisessä risteyksessä aavaa peltoa sivuille niin todellakin näät tuleeko junaa jo kauan ennen risteystä.. sitten en kuulemma kääntänyt päätä tarpeeksi jos käännyin ja siinä oli pyörätie. Taas jälleen inssi on landella ja näen 20km säteellä että pyörätiellä ei ole ketään. Näkyvyys hyvä. Ajoin taajamassa aina 40km/h en koskaan ajanut yhtään mittarin yli. Annoin kevyelle liikenteelle (silloin kun niitä OLI) tilaa ja huomioin bla bla. Kai sitä on sit paska ajamaan jos en hidasta 60km alueella olemattoman junan takia.

      • pillunaukko

        Se ei riitä että ketään ei tule.
        Sun pitää näyttää mitä tehdään erilaisissa tilanteissa vaikka kuinka olisi tuhansia kilsoja aavaa peltoa. Sen pitää olla sellaista sirkusta se ajaminen.
        Kukaan ei oikeasti aja niin mutta sun pitää näyttää että tiedät miten kuuluisi tehdä.


      • TotuusSattuuQC

        "vaikka näkyvyys on kyseisessä risteyksessä aavaa peltoa sivuille niin todellakin näät tuleeko junaa jo kauan ennen risteystä.. sitten en kuulemma kääntänyt päätä tarpeeksi jos käännyin ja siinä oli pyörätie. Taas jälleen inssi on landella ja näen 20km säteellä että pyörätiellä ei ole ketään. "

        Katsos kun siinä autossa on niitä pilareita ja muita näkemäesteitä ja jos et katsele kunnolla ja päätäsi reilusti käännellen, se juna, toinen auto, pyöräilijä, jalankulkija jne. voi olla juuri silloin sen ikkunan pilarin takana etkä huomaa sitä ja luulet että missään ei ole ketään.
        Juuri äsken ajoin pyörällä auton kylkeen kun autoilija ei katsonut kunnolla kääntyessään ja luuli että mistään ei tule ketään. Ihmetteli sitten että mistä minä siihen tupsahdin kuli oli vain pelkkää tyhjää joka puolella...


    • shanawabits

      Itellä inssi hylättiin, koska ajoin kuulemma liikaa oikeassa reunassa. Että tämmönen mukava juttu.

      • Anonyymi

        Hei... mun inssi hylättiin koska en ajanut tarpeeksi oikeassa reunassa. En itse huomioinut kevyttä liikennettä taroeeksi ja tiedostan sen myös, mutta silti jäi vähän fiilis etyä se valvoja hakemalla haki niitä virheitä. Mutta ei siinä... uusintaan vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei... mun inssi hylättiin koska en ajanut tarpeeksi oikeassa reunassa. En itse huomioinut kevyttä liikennettä taroeeksi ja tiedostan sen myös, mutta silti jäi vähän fiilis etyä se valvoja hakemalla haki niitä virheitä. Mutta ei siinä... uusintaan vaan

        Mun inssi hylättiin myös, että ajoin liikaa vasemmassa reunassa. Enemmän oikealle siis :D


    • jooo1212

      Itellä kusi inssi sen takia koska paineen ja stressin alla en huomioinut nopeusrajoituksia.. 40alueella 50jne.. jonka takia sitten ennakoitavuus ja ennakointi oli hunoa. Eli vinkkinä multa että jos en tiedä taajamassa varmaa nopeutta aja vain 40km/h, siinä ei ole mitään laitonta muistakakaa että se 60km/h rajoitus on vain MAKSIMI nopeus kyseisellä alueella muttei se sitä tarkoita että siellä turhaan sitten kannattaa ajella sitä 40kmh.. Samalla kun ajonopeus on hitaampi jaa enemmän aikaa risteyksien ennakointiin ja ennakoitavuuteen. Lähestykää risteyksiin hitaasti ja antakaa sen pään pyöriä ennen kääntymistä ja suojateiden ylitystä. Elkää myöskään miettikö ajon aikana sitä että pääsettekä läpi.. Itsellä kusi inssi lähinnä noiden asioiden takia. Ylihuomenna sit uus yritys :)

    • Jos jo inssiajossa törttää ylinopeutta niin pitäisi määrätä vähintään vuoden karenssi ennen uutta yritystä. Paha asennevamma.

    • Anonyymi

      inssiajosta on tullu pisnes hylätään ensimmäinen ajo lähes kaikilta- lukuunottamatta tutut ,rikkaat ja nuoret tytöt. uusinta 300€

    • Anonyymi

      Tänään hylättiin poikani ajokoe, ajo-opetusluvalla olen kesän opettanut B-korttia. Lisäksi poika on ajanut mopolla ja mopoautolla 15-vuotiaasta lähtien ilman rikkeitä tai ongelmia. Olimme kuunnelleet tuttuja ja lukeneet kirjoituksia aiheesta: pään pitää kääntyillä eikä kannata ajaa maksimi nopeutta. Näitä noudatettiin ja kaikki meni hyvin (istuin takapenkillä mukana), mutta hylky tuli koska oli liian varovaista ajoa, vaikka ei samaan aikaan muka huomioinut muuta liikennettä. Lisäksi ei ollut taloudellista vaihteiden käyttöä. Mikä hylkäysperuste se on? Loppu"keskustelu" sisälsi ajokokeen vastaanottajan luettelo em virheistä ja kehoitus harjoitella näitä ongelmakohtia sekä uutta aikaa varaamaan. Sitten hyppäsi autosta ulos karkuun virnistellen.

      Yritimme tehdä valituksen, mutta sen voi tehdä Trafille maksusta joka on vähintään 50€. Löysin kuitenkin Ajovarman palaute-portaalin, minne laitoin terveiset ajokokeen vastaanottajalle sekä hänen esimiehelle, että mielestämme emme saaneet asianmukaista tai oikeudunmukaista päätösvaltaa osaksemme.

      Tätä ennen samainen poikani mopoautokorttia hankkiessa hylättiin 2 kertaa, koska noin nuori ei pärjää liikenteessä - silloisen ajokokeen vastaanottajan perustelu. Nyt tämä B-kortin ajokokeen vastaanottaja vielä mainitsi lopuksi suullisesti, että ilmeisesti koska on tottunut ajamaan mopoautoa, niin ajoi liian hitaasti. Tämä ei pidä paikkaansa, poika ajoi pääsääntöisesti hieman alle maksiminopeusrajoituksen ettei tule valitusta liian kovaa ajamisesta, ja selkeästi alle nopeusrajoitusten vain tullessaan risteyksiin, suojateille tai muihin varovaisuutta vaativiin kohtiin (liittymä moottoritielle jne.)

      Lopputulos siis on että tässä maassa ajokortin saanti on täysin mielivaltaisen tahon, Ajovarman, käsissä ja Trafi, jonka pitäisi asiaa hallinnoida, pesee kätensä.
      Rahat pois mahdollisimman moneen kertaan ajokortin haluajilta Ajovarman pyörittämiseen. Käsittämätöntä!

      • Anonyymi

        Aivan samaa mieltä, kun kaikki on täydellistä mutku muut ei ymmärrä sitä eikä päästä läpi kokeesta. lol


    • Asiaa ei kuitenkaan yhden tapauksen perusteella voine yleistää.
      Ajokokelaat ajanevat kuitenkin paremmin kuin ne aika monet, jotka ovat 50 v. tottuneet ajamaan väärin ja tulkitsevat tapauskohtaisesti liikennesääntöjä itselleen sopiviksi.

    • Anonyymi

      Inssissä kuitenkin otetaan huomioon kokonaisuus, pieniä virheitä sallitaan esim se vilkun käyttö jos unohtuu kerran tai kaksi ja sen huomaa itse mut sit isommasta virheestä hylätään heti! Mut sanoisin vinkiks että pistäkää se tutka kehräämään asioille jotka todella osaat esim osaatko tehdä moottorijarrutuksen tai itsellä kaksi kertaa tuli kävelijä tien yli niin että havainnoin sen todella aikaisin hiljensin vain vähän eikä tarvinnut pysäyttää ollenkaan tästä inssi antoi hyvät pisteet! Ei kukaan kuski toimi täydellisesti kaikessa!

    • Anonyymi

      Itteäkin puri perseeseen eilen inssissä kaikki neuvot, mitä näiltä keskustelupalstoilta sekä frendeiltä ja tutuilta olen saanut.

      "Aja reipasta alinopeutta, silleen ainakin välttää ylinopeuden." Palautetta tuli, että huolestuttavaa alinopeutta oli. Ajelin siis esim. 35 nopeudella 40 alueella.

      "Jos et tiedä nopeusrajoitusta, aja 40 km/h." Sama palaute kuin ylemmässä. Huolestuttavaa alinopeutta. Viimeinen tie oli rajotukseltaan 50 mutta oli mennyt kuumotuksissa taas merkit ohi, niin ajoin sitten 40.

      "Hidasta huomattavasti risteyksiin/suojateitä ennen ja näytä että tarkkailet suojatien ympäristön." Kuulemma ihan turhaan hidastin niin liikaa.

      "Ei haittaa vaikka käännyt väärään suuntaan, kunhan et aiheuta turvallisuusriskejä hätäsillä äkkikäännöksillä." Olin kääntymässä tutvon reitiltä oikealle jonkunnäkösen aivopierun takia, alkoi setä kiljumaan ja käskemään että aja suoraan, hyvä ettei rattiin tarttunut. Ei edes ollut mikään kielletty ajosuunta, bussitaksitie yms. Justiinsa semmonen hätänen äkkikäännös siitä sitten suoraan.

      Palautetta tuli myös kun ajoin turhan pienillä vaihteilla ja kierrokset oli välillä katossa, en siitä tosin ruoski itteäni kun inssiajo oli mulle seitsemäs kerta ikinä autolla liikenteessä.

      "Hylkyhän tästä tosiaan tulee." terveisin tutvo ja luetteli noi ylemmät ongelmakohdat. Ei kai siinä sitten :D niin varautukaa kaikkeen. Sanotaan, että ei sun tarvii eikä kuulukkaan olla vielä inssissä täydellinen kuski, mutta jos ajat alinopeutta ja liian pienillä vaihteilla ja ajat väärään suuntaan niin "hylkyhän tästä tosiaan tulee, ime munaa :D höhhöh vitun luuseri :D"

      • Anonyymi

        Sama kirjoittaja lisää vielä, että muuten 45 min ajamiseni oli sujuvaa ja kokonaisuudessaan hyvää, tutvonkin mielestä. Kuulemma on erinomaiset lähtökohdat ensi inssiin.


      • Anonyymi

        Itse en päässyt tänään inssiä läpi kun en kuulemma pysähtynyt stop merkille ajoin merkkiviivaan ja pysäytin auton jarrupohjassa laitoin ykkösen silmään katsoin kulmat yms päästin etuajo oikeutetut menemään lähdin rauhallisesti liikenteeseen, mutta inssi kyllä keksi likimmiten kaikennäkösiä syitä. Mielivaltaisesti nykysin harrastavat noita niin sanottuja "kiintiöhylsyjä" hylkäävät puhtaasti rahantakia jopa kokeneille kuskeille sattuu virheitä mutta silti ajo oppilaalta odotetaan esimerkillistä suoritusta verrattuna esim ihmisiin joilla on 200.000km takana pelkkää rahastusta toi on.


    • Anonyymi

      Pääsi varmasti. Suoritin inssin parikymmentä vuotta sitten ja muistaakseni silloin tarkkailtiin että ajetaan liikennesääntöjen mukaan. Siihen vielä auton siedettävä hallinta. En taitaisi itsekään suoriutua nykyisestäb-kortin inssin ajosta. Olen kuullut juttuja nykyisestä inssin ajosta ja luin arvostelun perusteet. Siellä on vaikka mitä "sosiaalista" kuljettajaa. Ei näin tulkinnanvaraisia arvostelu perusteita pitäisi olla ajokokeessa.

      Suoraan sanottuna mielivaltaisen arvostelun mahdollistavat perusteet. Suomessa on tieliikenne laki joka määrittelee mitä liikenteessä tehdään. Oikeasta ajotavasta voidaan kiistellä loputtomasti ja viime kädessä arvostelun antaa poliisi.

      Kyllä moni mokaakin puhtaasti muttei mikään "epävarmuus" tai että kuski näytti "epävarmalta" ole mikään hylkäysperuste. Mitä näitä juttaja on. Osa liioittelua mutta ei savua ilman tulta. Mistä lähtien inssin vastaanottajan on kuulunut ottaa kantaa siihen mitä kokelaan pään sisässä liikkuu?

      • Anonyymi

        Ei siellä liiku mitään...


    • Anonyymi

      Mun inssi hylättiin kun tuli pissu housuun kesken risteysajon. Hätäpäissäni väistin yhtä rekkaa, ajoin melkiste jalankulkijan päälle, ja sitte lorahti ainaski litra helmeilevää housuun. Haju oli karsee ku mulla on joku tulehduskin vielä pinpassa. Koko penkki piti desinfinisioida ja autoo tuulettaa pari viikkoo. Aika noloo nelikympiseltä perheenäidiltä. No, ensi viikolla uudestaan.

      Ja sitte se oli neuvostoliittolainen rekka, niitä on paljon täällä Lappeen Rannassa.

      • Anonyymi

        Mitä helvettiä?!?! xDDDD


    • Anonyymi

      Minulla hylättiin inssi sentakia koska pysähdyin kerran kävelykadulle, muuten opettaja sanoi hyvin sujui ja kaikkimenihyvin mutta sentakia eivoitu läpi päästää.

      • Anonyymi

        Joo o. Siisi mun inssi hylättiin sillä en "päästänyt kävelijää suoja tien yli". Oikeestihan se vaan seiso paikallaan kännykkä kädessä eikä ees aikoinut kävellä suojatien yli. Eikai siihen nyt pitäs parkkeerata keskelle tietä ja odottaa et tuleeks se sieltä vai ei. Olisin itse vain aiheuttanut liikenne ruhkaa.


      • Anonyymi

        Missäpäin suoritti inssin?


    • Anonyymi

      Itsellä meni inssi hylkäykseen jännitti ihan sikana sit ei osannut peruuttaa oikein ruutuun ja inssi joutu tarttumaan rattiin ettei vanne osu reunakivetykssen pikkasen masentunut olo 😟 tarvitsin 5 tuntii lisäajoa kuulemma 😟

    • Anonyymi

      Vertailun vuoksi, ennen, eli 34 vuotta sitten, minun inssiä ei hylätty vaikka tein seuraavat virheet. Näistä kyllä paasattiin ajon jälkeen niin, että ajattelin jo tulevan hylätty, ja näköjään vieläkin muistuu mieleen.

      1. Liian äkkinäinen jarrutus risteykseen tullessa. Inssi sanoi "seuraavasta vasemmalle", ja se seuraava oli pienen nyppylän takana, ja niinpä huomasin sen vähän liian myöhään.
      2. Epäröintiä kuorma-auton ohituksessa. Kuormuri seisoi oikealla kaistalla oikealle kaartavassa mutkassa lastaamassa jotain risuja kyytiin. Näkyvyys oli minusta aika huono, ja ilmeisesti tuli liikaakin arvottua, että uskaltaako siitä mennä vai ei.

      Ajotunneilta tuli mieleen yksi hassu tapaus, kun opettaja sanoi "vasemmalle" kai vähän epäselvästi. Käännyin oikealle, bensa-asemalle. Toinen hassu paikka oli yksi risteys, jossa oli keltaiseen sulkuviivaan tehty "aukko" kai vähän väärään kohtaan vasemmalle kääntyjille. Yhden opettajan mielestä se keltaisen viivan pää piti kiertää ja mennä aukon kohdalta, vaikka siitä tuli sellainen pieni ylimääräinen koukkaus. Toinen opettaja sanoi, että ei tuon takia pidä koukkailla. Mutta ei siinä mitään, kun muisti aina ajaa sillä tavalla kuin sillä kertaa mukana oleva opettaja oli neuvonut. Inssissä ei taidettu ajaa kyseisestä kohdasta.

    • Anonyymi

      Itellä oli just 5 min sit Inssi läpimeni ja vaikka teinki pari omasta mielestä pahaa virhettä kuten kiilasin, sulkuviivojen yli ajo 2 kertaa ja 80 alueella ajoin 97 niin ei stressiä juttelet sen kanssa mukavia ja hyvin se menee helpompi kuin mitä luulin.

    • Anonyymi

      Joo itellä tuli hylky siitä et moottoritiellä liittymästä tultuani ajoin hetkellisesti 85km/h satasen alueella. (Oli sateinen sää ja ennen motarille takasin ajamista jyrkkä mutka) Muuten meni kuulemma tosi hyvin ja sano et oon ”turvallisempi kuski kuin moni muu” , mut hylkää nyt sit.

      • Anonyymi

        Ajakaa siis täydellisesti 10h ajotunnin jälkeen tekemättä pienintäkään virhettä :)


    • Anonyymi

      10h riittääkin hyvin. Ei toimi ei.

    • Anonyymi

      Ajokokeen suorittaja pyyti minut pysäköimään vino parkkiruutujen eteen. ( Siis talon seinustalla oli vinoparkkiruudut ja heti parkkiruutujen edessä kävelytie.) Pysäköin auton niin että kaksi rengasta oli kävelytie päällä. Virhe napsahti ja hylky. Ihmettelin kyllä miksi suorittaja pyyti minut pysäköimään parkkiruutujen eteen jolloin estän muiden ajoneuvojen kulun parkkiruudusta ajotielle.

    • Anonyymi

      36 vuotta sitten ajoin inssiajon kuorma-autokorttiin. Meni läpi ensimmäisellä yrityksellä, vaikka tein niinkin vakavan virheen kuin ajoin ajoradan väärää puolta. Heti liikkeeseen lähdettäessä pysäköintialueella edessä oli kuormalava ajoradan oikealla puolella, joten ohitin sen vasenta kaistaa, mutta unohdin vaihtaa takaisin oikealle kaistalle.

      Ajokokeen vastaanottaja totesi vain, että virheeni oli tehty pysäköintialueella, joten se ei ollut niin vakava. Hän huomutti myös, etten seurannut takana olevaa liikennettä peileistä riittävästi (minkä virheen ihan tein tahallani, koska halusin keskittyä edessäni olevaan liikenteeseen).

      Risteysalueella en antanut oikealta tulevalle tietä, vaikka itsellä oli kärkikolmio tulosuunnassani. "No, tämä oli vähän tulkinnanvaraista", sanoi inssi. :)

      Mielestäni tein vakavia virheitä, mutta toisaalta sain ison plussan siitä, että väistin yhtä rollaattorilla kulkevaa mummoa, joka oli suojatien kohdalla odottamassa suojatien ylitystä. Siitä olisi hyvin ehtinyt mennäkin, mutta nappasin pisteet kotiin, kun tilaisuus tuli.

    • Anonyymi

      Oletteko ajatelleet että jos hylkää inssin, niin lisää myös itselle tämä ajokokeen vastaanottaja töitä ja lisää liksaa! Ja silloin työt ei tekemällä lopu.

    • grantgustav

      Yleisin syy on varmaan se että oppilas ajaa päin vittua

    • Anonyymi

      Ihan naurettavaa paskaa. Tarkkaillaan ihmisiä suurennuslasilla. Samaan aikaan mustalaiset, somalit ja venäläiset ajavat liikenteessä ilman korttia. Osa kännnissä tai muissa aineissa. Kyllä se on vitun hyvä että meitä suomalaisia taas rahastetaan jollekin saatanan ajovarmalle.

    • Anonyymi

      Varkaus pieksämäki alueella inssi on suolesta!!!

    • Anonyymi

      Kyllä kyykytetään ajokokeessa ja jos pää ei käänny, vaikka risteys on tyhjä. Ja jos jarruttaa lievän ylinopeuden pois ....

    • Anonyymi

      Oma inssi hylättiin siitä syystä että en valvojan mukaan ajanut taloudellisesti:) toinen syy oli se että tavallaan katsoin risteykset jne liian isolla liikeradalla nostin aina selän pois selkönojasta ja katsoin selvästi risteykset valvoja sano että huonolla kelillä auto lähtis mukaan😅

    • Anonyymi

      % mukaan hylkäykset.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe