HDi 1.6 moottorin öljyn likaantuminen

Autoavaihtamassa

Terve

Olen pitänyt tuota 1.6 litraista diesel-moottoria ihan toivottomana tapauksena. Mutta mutta, autojen hinnat alkaa olla sillä tasolla että olen alkanut miettimään sitä, että pystyisikö tuon moottorin kanssa sittenkin "elämään".

Eli, olen hahmottanut että moottorin tuhoutumisen taustalla on se, että suuttimet löystyy. No okei, nehän saa maallikkokin kiristettyä aika ajoin. Syytä olisi ilmeisesti vaihtaa myös suuttimen tiivisteet joskus. Pohjalla taitaa olla ihan vaan yksinkertainen kupariprikka ja yläpäässä jonkinlainen O-rengas. Noiden vaihtaminen onkin jo astetta haastavampaa, lisäksi jos on kauan päässyt vuotamaan, kansi saattaa syöpyä sieltä tiivistyspinnasta, ja sitten joutuukin jo koneistamaan.

No, nuo olen siis hahmottanut, mutta mikä ihme sen öljyn likaa? Jos suutin alkaa vuotamaan pakokaasua, sehän pakenee siitä suuttimen ja kannen välistä. Mutta miten se pakokaasu pääsee kosketuksiin öljyn kanssa, vai onko öljyn likantumiseen joku muu prosessi?

5

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkivehe

      Ohivirtausta sylintereissä pöhöttää öljypohjaan ja suuttimet kuseksii jos nafta on mustaa säiliössä!

    • RMB54

      Suuttimen vuotavan tiivisteen kautta menee palamatonta polttoaine- / nokiseosta suuttimen ulkopuoliseen tilaan. Tämä musta mönjä imeytyy imuvaiheen aikana siitä suuttimen vuotavan tiivisteen kautta takaisin palotilaan ja sieltä männänläpi öljyn sekaan.
      Tätä likaista polttoaineseosta valuu myös moottorin sammutuksen jälkeen männän päälle ja sieltä öljyn sekaan.
      Tämä mönjä huonontaa moottoriöljyn voitelukykyä ja voi jopa tukkia öljypumpun imuputken sihdin.
      Vuoto näkyy lisääntyvänä moottoriöljynä ja suuttimen ympärille kertyneestä mustasta pikimäisestä töhnästä.


      Dieselin moottoriöljyllä on ominaisuus jo luonnostaa värjääntyä nopeasti mustaksi, koska dieselin korkeasta paineesta johtuen pieni osa pakokaasuhiukkasia karkaa männän läpi öljyn sekaan. Silloin puhutaan ohivuodosta. Ohivuoto on normaali jos se on alle 15%.
      Jotenkin näin se menee.

      Joissakin merkeissä (mazda?) ruiskutussuutin antaa polttoainetta liikaa tai väärään aikaan. Tämä vika korjataan vaihtamalla ECU:n uusi softa eli ohjelmoidaan ohjausyksikkö uudelleen.

      Joissakin dieselsissä menee suutin venttiilikopan läpi palotilaan. Silloin suuttimessa on kaksi tiivistettä. Toinen suuttimen runkotiiviste, kuparirikka, ja toinen kuminen O-rengas estäen vuodon tätä kautta venttiilikoneistoon jos vuoto putkiston liitoksessa.

    • Mullaolituollainen

      Sulla menee mustaa mönjää ja pakokaasuhiukkasia männän läpi ? Ei tunnu mahdolliselta, mutta tuonkaan moottorin kanssa ei ole mitään ongelmia, jos vaihtaa öljyt 10tkm välein.

    • Parisanarkia

      Mitäs jos huristelee sen 30 tonnii, saako kirveellä veistää nokea motista?

      • 1.6hdi08

        En tiedä 30 tonnista. Huoltoväli autossani oli 20 tonnia. Vaihdoin kuitenkin öljyt 10 tonnin välein maksoi 26/kerta. Ei öljyn lisäystä vaihtovälillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe