Terve
Olen pitänyt tuota 1.6 litraista diesel-moottoria ihan toivottomana tapauksena. Mutta mutta, autojen hinnat alkaa olla sillä tasolla että olen alkanut miettimään sitä, että pystyisikö tuon moottorin kanssa sittenkin "elämään".
Eli, olen hahmottanut että moottorin tuhoutumisen taustalla on se, että suuttimet löystyy. No okei, nehän saa maallikkokin kiristettyä aika ajoin. Syytä olisi ilmeisesti vaihtaa myös suuttimen tiivisteet joskus. Pohjalla taitaa olla ihan vaan yksinkertainen kupariprikka ja yläpäässä jonkinlainen O-rengas. Noiden vaihtaminen onkin jo astetta haastavampaa, lisäksi jos on kauan päässyt vuotamaan, kansi saattaa syöpyä sieltä tiivistyspinnasta, ja sitten joutuukin jo koneistamaan.
No, nuo olen siis hahmottanut, mutta mikä ihme sen öljyn likaa? Jos suutin alkaa vuotamaan pakokaasua, sehän pakenee siitä suuttimen ja kannen välistä. Mutta miten se pakokaasu pääsee kosketuksiin öljyn kanssa, vai onko öljyn likantumiseen joku muu prosessi?
HDi 1.6 moottorin öljyn likaantuminen
5
361
Vastaukset
- Kakkivehe
Ohivirtausta sylintereissä pöhöttää öljypohjaan ja suuttimet kuseksii jos nafta on mustaa säiliössä!
- RMB54
Suuttimen vuotavan tiivisteen kautta menee palamatonta polttoaine- / nokiseosta suuttimen ulkopuoliseen tilaan. Tämä musta mönjä imeytyy imuvaiheen aikana siitä suuttimen vuotavan tiivisteen kautta takaisin palotilaan ja sieltä männänläpi öljyn sekaan.
Tätä likaista polttoaineseosta valuu myös moottorin sammutuksen jälkeen männän päälle ja sieltä öljyn sekaan.
Tämä mönjä huonontaa moottoriöljyn voitelukykyä ja voi jopa tukkia öljypumpun imuputken sihdin.
Vuoto näkyy lisääntyvänä moottoriöljynä ja suuttimen ympärille kertyneestä mustasta pikimäisestä töhnästä.
Dieselin moottoriöljyllä on ominaisuus jo luonnostaa värjääntyä nopeasti mustaksi, koska dieselin korkeasta paineesta johtuen pieni osa pakokaasuhiukkasia karkaa männän läpi öljyn sekaan. Silloin puhutaan ohivuodosta. Ohivuoto on normaali jos se on alle 15%.
Jotenkin näin se menee.
Joissakin merkeissä (mazda?) ruiskutussuutin antaa polttoainetta liikaa tai väärään aikaan. Tämä vika korjataan vaihtamalla ECU:n uusi softa eli ohjelmoidaan ohjausyksikkö uudelleen.
Joissakin dieselsissä menee suutin venttiilikopan läpi palotilaan. Silloin suuttimessa on kaksi tiivistettä. Toinen suuttimen runkotiiviste, kuparirikka, ja toinen kuminen O-rengas estäen vuodon tätä kautta venttiilikoneistoon jos vuoto putkiston liitoksessa. - Mullaolituollainen
Sulla menee mustaa mönjää ja pakokaasuhiukkasia männän läpi ? Ei tunnu mahdolliselta, mutta tuonkaan moottorin kanssa ei ole mitään ongelmia, jos vaihtaa öljyt 10tkm välein.
- Parisanarkia
Mitäs jos huristelee sen 30 tonnii, saako kirveellä veistää nokea motista?
- 1.6hdi08
En tiedä 30 tonnista. Huoltoväli autossani oli 20 tonnia. Vaihdoin kuitenkin öljyt 10 tonnin välein maksoi 26/kerta. Ei öljyn lisäystä vaihtovälillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672784
- 2012047
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.501792- 711766
- 921648
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91501- 811214
- 811070
- 951029
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes1961000