Uusi lukio jo homeessa

Abi04

11

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin tarkistettiin.
      Painesuhteiden tarkistuksessa todettiin useiden tilojen olevan ylipaineisia. Näiden tilojen ilmamääriä pudotettiin siten, että saavutettiin sopiva alipaineisuus. Säätötyön jälkeen ilmastointi on tasapainossa eikä mahdolliset sisäilmaongelmat voi aiheutua ilmastoinnista.
      Kiinteistöstrategiaa laativa konsultti ehdotti kuntoarvion/-tutkimuksen …………………………………
      ..
      Siis säädettiin alipaineiseksi, että saadaan imettyä epäpuhtaudet luokkahuoneisiin

      • Homekorva

        Tiloissa pitää olla lievä alipaine, jotta huoneilman kosteus ei painu seiniin.

        Tämä homevouhotus on karannut täysin hallinnasta. Kaikista rakennuksista löytyy hometta, kun tarpeeksi herkillä systeemeillä tutkitaan. Kyllä talous saa vauhtia kun puretaan rakennuksia ja tehdään uusia. Media kaataa lisää bensaa liekkeihin lietsomalla homepelkoa.


      • Homekorva kirjoitti:

        Tiloissa pitää olla lievä alipaine, jotta huoneilman kosteus ei painu seiniin.

        Tämä homevouhotus on karannut täysin hallinnasta. Kaikista rakennuksista löytyy hometta, kun tarpeeksi herkillä systeemeillä tutkitaan. Kyllä talous saa vauhtia kun puretaan rakennuksia ja tehdään uusia. Media kaataa lisää bensaa liekkeihin lietsomalla homepelkoa.

        Alipaine imee mikrobit sisäilmaan
        Professori Juhani Vinhan mielestä syyt sisäilmaongelmiin johtuvat usein ilmanvaihdon väärästä käytöstä. Koneellinen ilmanvaihto lisää paine-eroa rakennuksen ulkovaipan yli, eli katon, seinien ja lattian sisäpuolinen paine poikkeaa ulkopuolisesta.
        –Alipaineessa mikrobit ja muut haitalliset aineet, jotka ovat painovoimaisessa ilmanvaihdossa olleet rakenteiden sisällä, voivat lähteä kulkeutumaan sisäilmaan.
        Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta miksi tähän ei puututa?
        – En tiedä. Rakennusala on tällainen. Eri toimijat toimivat omilla osa-alueillaan. Ilmanvaihtopuolella ei ole perinnettä katsoa rakennusvaipan yli vaikuttavia paine-eroja. Heillä on tehtävänä tuottaa riittävästi ilmaa rakennukseen

        Professori toivoo tiukempaa ilmanvaihdon ohjeistusta: Pari letkua ja ...
        https://yle.fi/uutiset/3-10392991


      • Homekorva
        Hunsvoltti kirjoitti:

        Alipaine imee mikrobit sisäilmaan
        Professori Juhani Vinhan mielestä syyt sisäilmaongelmiin johtuvat usein ilmanvaihdon väärästä käytöstä. Koneellinen ilmanvaihto lisää paine-eroa rakennuksen ulkovaipan yli, eli katon, seinien ja lattian sisäpuolinen paine poikkeaa ulkopuolisesta.
        –Alipaineessa mikrobit ja muut haitalliset aineet, jotka ovat painovoimaisessa ilmanvaihdossa olleet rakenteiden sisällä, voivat lähteä kulkeutumaan sisäilmaan.
        Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta miksi tähän ei puututa?
        – En tiedä. Rakennusala on tällainen. Eri toimijat toimivat omilla osa-alueillaan. Ilmanvaihtopuolella ei ole perinnettä katsoa rakennusvaipan yli vaikuttavia paine-eroja. Heillä on tehtävänä tuottaa riittävästi ilmaa rakennukseen

        Professori toivoo tiukempaa ilmanvaihdon ohjeistusta: Pari letkua ja ...
        https://yle.fi/uutiset/3-10392991

        Kirjoitin "Lievä alipaine" Myös painovoimainen ilmanvaihto toimii paine-erolla. Jos ei ole yhtään paine-eroa, ei ilma liiku mihinkään. Koneella saadaan aikaan suuri alipaine joka imee ilmaa joka raosta, eikä vain sieltä mistä sen kuuluisi tulla.


    • Homeessasekin

      Kaikki oppilaat nyt vaan riippakiveen,saadaan pidettyä sekin paikka jotenki maailmankartalla.
      Mutta joo,eikös sielläkin oo ongelmia,henkilökunnan ja johdon kesken.
      Pahalta näyttää.

    • Kyläläinen

      Helmikuussa vakuuteltiin ettei missään kunnan kiinteistössä ole vesi, home tai ilmasto ongelmaa! Mitenkäs tässä nyt kävi näin? Melkein kaikissa kunnan kiinteistöissä ongelmia

      • KaikkiPilalla

        Vanha lukio ja keskikoulu käyttökiellossa. Kunnantalo ja virastotalo kuulemma myös ongelmia ja kaupan päälle vielä Osuuskauppa..


    • Nkiuytre

      Moniosaajat ollut vauhdissa, jotka eivät tiedä rakennustekniikkasta mitään

      • Metsienm

        Justiin näin


    • Nyt kuule Homekorva aletaan rakentamaan ja laittamaan asioita kuntoon. Minä jo hain ison pussin pussikaljaa, siitä riittää huomiseksikin vielä rakennus palikoita. Seuraappa ympärille, Kaiken näköisistä lutraloogeista tulee 2 viikon kurssilla Siivouskonsuleita, alan asiantuntijoita, jotka laskee kuinka tulee halvaksi siivota. Koulujen ja yleisten vc tilat pestään vesiletkulla ruiskuttaen kun sikalan lattiat.(ainakin muutama vuosi sitten,) Kosteus suluista ja tuuletuksista piittaamatta.
      Seuraavana päivänä tulee enerkia konsulentti. Se käskee viikonlopuksi laskea lämpötilan alle puoleen ja ilmanvaihto pois yöksi ja viikonlopuiksi ettei mene lämpöä hukkaan. Viis siitä jos ilmastointien suodattimissa muhii homepakteerit,ne voi huoletta puhaltaa maanantaina luokkien sisätiloihin.
      Samoin ei silläkään ole väliä, jos keväällä on kovat siitepölyt ja erittäin kostea ilma, sinne suodattimiinhan ne hyvin puuroutuu muhimaan aivan uudenlaisia pakteeria joita pitää suojella niissä suodattimissa.. Vaihdetaan suodattimet sitten kun huolto-ohjelmaan on merkitty vaihtopäivä.( eli jos vanhainkodissa paapalla on kosteusanturi vaipoissa, ja se hälyttää. Kuitataan vaan pois, ja sanotaan ettei voi olla paskat vielä housuissa, kun hoitosuunnitelmassa ei pitäisi vielä olla.)​
      Jos tätä kosteuden käyttäytymistä oikein tajua, niin ajattelee, kuinka sumu laskeutuu pellolle,
      ja tulee yö kaste. Tai, jos rakennuslautakunnan puheenjohtaja tekee 5.kympin kysymyksen. Kun Lappajärveen tulee sumua. Tuleeko se ylhäältä päin laskeutuen veteen. Vai kuin peruna kattilasta nousten ylöspäin. Veikkaan että joka toisella lautakunnan jäseneltä 50 euroa jää saamatta.
      Kattoja on taas tippuillut oikein urakalla viimepäivinä . Halkosaaren tanssipavilliogin katto on piirretty lupi askin kanteen, ja tämän päivän insinööri ei edes osaa laskea kuinka se voi kestää. Kivitipun kattoa kyllä kannattais vähä tarkistella. (Viimmeksi kun ennen sirkusta olin uimas ,olin niin pirusti pöhönäs, etten muista kuinka se on tehty. Kannattais tarkistaa vaikka olisikin ruuvikiinnitys.ne ruuvit voi ruostua siitä kiinnitys kiskon ja kattolevyn välistä. Kokeilla ruuvata muutama irti, katkeeko se puolesta välistä.
      Pakkohan on palio olla mätää kun kouluja ja julkisia rakennuksia prosenttuallisesti on homees joka paikas. Jos asuntoja olisi sama prosentti homeessa Lappajärvellä olisi kolmannes taloista homeessa.
      Tässä vähä linkkiä määristä.

      48 000 suomalaista lasta käy koulua väistötilassa: "Hyvää tässä on se ...
      https://yle.fi/uutiset/3-10395943

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      894
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      828
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe