Paastoverensokeri on ollut usean vuoden ajan satunnaisissa terveystarkastuksissa noin 5,5. Pitkänajansokeri kuitenkin oikein hyvä. Keskellä päivää otettiin äskettäin ihan muusta syystä verikokeita ja sokeri oli 9,5! Olin syönyt tuntia ennen vain yhden lautasellisen hernekeittoa.
Nyt otettiin sokerirasitus, ja se oli kuulemma hyvä. Minulla ei ole niitä lukemia itsellä, mutta kahden tunnin arvo oli ollut jopa alempi kuin paastoarvo.
Olen kuitenkin alkanut epäillä kakkostyypin diabetesta, kun olen aina ruokailun jälkeen väsynyt. Muuten ei ole sairauksia eikä ylipainoa.
pitääkö olla huolissaan sokeriarvoista?
5
273
Vastaukset
- hpv27
Ei kannata huolestua.n Aterian jälkeinen verensokeri mitataan 2 tunnin kuluttua.
- vähän_koholla_paastoarvo
Kiitos tiedosta. Ajattelin, että 9,5 olisi jo korkea arvo, kun ne paastoarvotkin ovat vähän yläkanttiin. Lähisuvussa on yksi ykköstyypin diabeetikko, mutta sillä ei taida olla mitään tekemistä kakkostyypin kanssa? Siis periytyvyyden.
- hpv27
vähän_koholla_paastoarvo kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Ajattelin, että 9,5 olisi jo korkea arvo, kun ne paastoarvotkin ovat vähän yläkanttiin. Lähisuvussa on yksi ykköstyypin diabeetikko, mutta sillä ei taida olla mitään tekemistä kakkostyypin kanssa? Siis periytyvyyden.
Taipumus kakkoseenkin periytyy. Jos ei ole ylipainoa ja liikkuu niin tilanteelle ei oikein mahda mitään eikä diabetesdiagnoosi ole maailmanloppu.
- Huolehdit_turhaan
vähän_koholla_paastoarvo kirjoitti:
Tuo paastoarvosi on aivan normaaliarvo. Tässä lainaus Duodecimin Terveyskirjaston artikkelista: "Normaalin verensokerin yläraja aamulla, yön yli jatkuneen paaston eli vähintään 8 tunnin syömättömyyden jälkeen, on 6,0 mmol/l (millimoolia litrassa). Jos verensokeri on 6,1–6,9 mmol/l, kyseessä on kohonnut paastosokeri. Diabeteksen alarajana on verensokeriarvo 7,0 mmol/l." Heti herättyä aamulla paastoarvo on vähän korkeampi "aamunkoittoilmiöstä" johtuen (kroppa valmistautuu päivän rasituksiin).
Tuo mitattu verensokeri aterian jälkeen (hernekeitto on aika tuhti annos) oli huippuarvo ja kun vielä sokerirasituskokeessa testin jälkeinen arvo oli alhainen, riskiä diabeteksestä ei tällä hetkellä ole.
Aineenvaihdunta rasittaa ihmistä ihan normaalistikin ja väsyttäminen aterian jälkeen on normaalia eikä diabeteksen oire. Voithan tulevaisuudessa mittauttaa vaikkapa 5 vuoden välein HbA1c (pitkä sokeri) arvon jos sinulla on sukurasitusta kakkostyypin diabetekseen. Nyt ei ole mitään tarvetta säännölliseen tiiviiseen seurantaan kun painokin on kohdallaan.
- veijo7309873w
"Ei kannata huolestua.n Aterian jälkeinen verensokeri mitataan 2 tunnin kuluttua."
Ja sinulla asiaa sotkemassa on tarpeettoman kova lääkitys ja vilkas mielikuvitus.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 223994
- 911965
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa911349Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1681311- 571161
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.561075Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe1941030- 47943
- 61932
Missä Martina miehineen?
Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M181886