muillakin foorumin palstoilla, huomautellaan usein kielioppivirheistä. Nämä huomauttelijat eivät useinkaan osaa vastata itse jutun aiheeseen, joten höpöttävät kielioppivirheistä.
Mutta nyt on tutkittua tietoa näistä huomauttelijoista, eli heistä paljastui yhteinen piirre, he ovat mänttejä.
Yhdysvaltalaisen Michiganin yliopiston viime vuonna julkaisema tutkimus väittää, että ihmiset, joita netin kielioppivirheet vaivaavat eniten, ovat myös luonteeltaan ”vähemmän miellyttäviä” kuin ne, jotka antavat kielioppiasioiden olla.
Asiasta kirjoitti Tekniikan Maailma.
Lieksan palstalla kuten useilla
29
482
Vastaukset
- ei.ole.vihreitä
tällä lieksan palstala ei ole kieli oppi virheitä.yhdysvaltalaiset ei osaa Suomen kieltä joten ne on mänttejä,
- nämä.tiedetään
Saa hyvän mielen tärkeillessään.
- hieman.historiaa
No jo on kumma, jotta Amerikassa asti pitää tutkia Lieksan kunnan keskustelupalstan kielioppivirheitä. Trumpin porukkaa lienee. Donald Trump on maahanmuuttajan Friedrich Trumpin jälkeläinen. Isoisä karkoitettiin vuonna 1905 Saksasta. Määräyksen mukaan Friedrich Trump ei saanut enää koskaan tulla takaisin Saksaan. Määräyksen syynä oli se, että Friedrich Trump ei ollut suorittanut pakollista asevelvollisuutta. Kaikenlaisia luikureita niitä onkin. Ei ole omena kauas puusta pudonnut! Mätä omena.
- hehehehehehe
Älä nyt reppana sekoile, sillä missään ei lue että jenkeissä olisi tutkittu Lieksan palstan virheitä. Lueppa avaus tarkemmin.
- hieman.historiaa
hehehehehehe kirjoitti:
Älä nyt reppana sekoile, sillä missään ei lue että jenkeissä olisi tutkittu Lieksan palstan virheitä. Lueppa avaus tarkemmin.
En minä jenkeistä ole kirjoittanut mitään. Kirjoitin vain Amerikasta ja Saksasta. Luepas purukumipoika itse tarkemmin kirjoitukseni.
- säälittävää-touhua
hieman.historiaa kirjoitti:
En minä jenkeistä ole kirjoittanut mitään. Kirjoitin vain Amerikasta ja Saksasta. Luepas purukumipoika itse tarkemmin kirjoitukseni.
Niin ja mitäs Trumpin sukuhistoria liittyy avaukseen?
- näin.on
Näin muuten onkin.
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/
Kannattaisi vaan muistaa että nämä keskustelupalstat eivät ole mitään oikeinkirjoituspalstoja, eli ei ole mitään väliä onko niitä kirjoitusvirheitä vai ei. Jotkut kirjoittaa jopa tahallaan väärin.- oikeinkirjoittaja
Missä koulussa opetetaan väärinkirjoitusta? Moni tuntuu sitä hallitsevan ihan hyvin.
- Yx_PankonPumppu
No, se on vaan yksi erehtymätön muzakin magisteri joka täällä huomauttelee kielioppivirheistä aina silloin kun on ajettu mielipiteineen nurkkaan.
- oujeeeee
Pumppu on kova kirjoitteleen väärin - mutta miksi?
- kaikkeahyvääteillekkin
oujeeeee kirjoitti:
Pumppu on kova kirjoitteleen väärin - mutta miksi?
Hittolainen, pumppu ei vissiin ookkaan mekkoeinari eikä soijapoika ku eikös vihervassarit kirjoita aina pilkulleen oikein ja ovat muutenkin oikeessa;-)
- kaikkeahyvääteillekkin
Perkelees kun nyt tää kommarikontula meinaa viedä veronmaksajalta oikeuden ajaa omaa autoaan ja vihervassarit eiku tykittelee takseilla ja lentsikoilla vaikka niiden pitäis ajaa jopoilla, tässä on vähän piffille ja viherkommareille totuutta ja kirjoitusvirheitä niin pilasin niiden viikon satanolla:-)
- Murrekunkku
Onhan täällä eräs joka antaa ymmärtää joka käänteessä olevan se paras tietäjä maailmassa. Jos ei reessä pysy niin alkaa vähättely ja vertaukset Wikipediaan.
- Diplomiinsinööri
Kamuttaja hauku vigibetian sen supi koira aloituksen yhtydes ja raivoo jokaisessa alooituksessa onn o.asta mielstä ainoo asiantuntija
- hyvä.päivä
Diplomiinsinööri kirjoitti:
Kamuttaja hauku vigibetian sen supi koira aloituksen yhtydes ja raivoo jokaisessa alooituksessa onn o.asta mielstä ainoo asiantuntija
Maikalla näköjään insinööripäivä tänään.
- Kirjoita.kunnolla
Jos ei osaa edes äidinkieltään, ei voi osata juuri mitään muutakaan. Siksi ei roskansökeltäjien puheilla ole arvoa.
- hohohohoh
Typerä kommentti ylimieliseltä mäntiltä, joka pitää itseään muita fiksumpana.
Ja valehtelet suoraan että jos ei osaa äidinkieltään, niin ei voi osata juuri muutakaan. Sehän nyt on täyttä potaskaa.
- pitäisi.olla.selvää
Suomi24:n viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Jos äidinkieli on suomi, pitää silloin kirjoittaa suomea eikä siansaksaa! Pitää paikkansa edellä mainittu sanonta: "jos ei osaa edes äidinkieltään, ei voi osata juuri mitään muutakaan". Osaamattomuus ja tietämättömyys näkyy hyvin selvästi tälläkin palstalla. Ei auta turvautua yhdysvaltalaisiin tutkimuksiin, jos kaikki koulut on jäänyt käymättä.
- saamme.nauraa
Hahahhaa kyllä ottaa valittaja m.ä.n.t.t.i.ä päähän tuo tutkimus. Ja pari muuta rekattua mänttiä peukuttaa.
Mutta kyllä minä olen ainakin saanut selvää tämän palstan jutuista, vaikka tuon "pääpumpun" teksi onkin sekavaa.
- solkoti.solkoti
Miksei Suomalaiset saa kirjoittaa mitä sattuu kun jo ruotsinkieliset puhuessaan työntää suomea sekaan? Mikä etu se hurrinkielisillä on solkata mitä sattuu!
Onko se sitä osaamattomuutta vai tietämättömyyttä?
Tietääksen Ruotsissa ei sanota suomenkielisä sanoja puheen sekaan, vaan puhutaan oikeaa ruotsinkieltä!- kielitaitelija
Miksi sinäkin käytät ulkomaankielisiä sanoja kun puhut suomea? Käytät esimerkiksi suomea puhuessasi sanoja digiboksi, debit, credit, fakta, diili, handsfree, navigaattori, googlettaa, cd, dwd, bisnes, saitti, brändi, bändi, biisi, lafka, karaoke, tabletti, pitsa, pasta, salsa, pesto, meetvursti ja sadat muut sanat. Miksi suomalaisena solkkaat noita vieraita sanoja?
- pöööööööööö
kielitaitelija kirjoitti:
Miksi sinäkin käytät ulkomaankielisiä sanoja kun puhut suomea? Käytät esimerkiksi suomea puhuessasi sanoja digiboksi, debit, credit, fakta, diili, handsfree, navigaattori, googlettaa, cd, dwd, bisnes, saitti, brändi, bändi, biisi, lafka, karaoke, tabletti, pitsa, pasta, salsa, pesto, meetvursti ja sadat muut sanat. Miksi suomalaisena solkkaat noita vieraita sanoja?
Naurettavaa saivartelua.
- solkoti.solkoti
Mitkäs on suomenkieliset sanat esimerkiksi digiboksille, handsfreelle, navigaattorille, cd :lle tai vaikkapa dvd:lle? Onko niille suomenkieliset sanat? Eikös metwursti ole metwurstia kun se tehdään ohjeen mukaan? Suolamakkaraksi sitä sanotaan mutta metwurstia se on oikealta nimeltään!
Asioistahan voi aina saivarrella jos haluaa!
Mutta eikös oikeassa ruotsinkielessä ole sanat kaikelle, vai onko osa suomenkielisä sanoja?- muutamia.löytyy
Ruotsinkielessä on noin 30 sanaa, joiden on todettu olevan suomalaista alkuperää. Lähinnä nämä on saatu Norrlannin murteiden kautta tai Värmlannin metsäsuomalaisilta. Niistä monikaan ei ole yleisessä käytössä sellaisenaan. Muutamia kuitenkin on, kuten sauna.
http://kirlah-kielet.blogspot.com/2007/11/suomalaisia-lainasanoja-ruotsin-kieless.html
Olipa laaja otanta tuo TM:n tutkimus. Tutkijat haalivat peräti 83 henkilöä tutkimukseensa. Tekniikan Maailman tekstissäkin noita vierasperäisiä sanoja esiintyy, kuten introvertti ja ekstrovertti. Kaikesta päätellen minä olen sitten introvertti ja mäntti tiukkapipo, jolla pantakin päätä kiristää, kun olen puuttunut sanankäyttöön ja tekstin huolitteluun tällä palstalla;)
No, itsekin sekoilen usein ja teen virheitä. Ei minulla paljon olisi vara toisille huudella. Rennon leppoisasti ja ystävällisesti ajatellen tämä palsta on kyllä sellainen, että ei liene suurempaa syytä kaikenkarvaisilta meiltä edellyttää täysin virheetöntä tekstiä. Johan se menisi siihen, että ei nukkuessaankaan saisi piereskellä ja antaa suolen toimia. Väitän, että kielen, minkä tahansa käyttö on sellainen asia, että sitä ei täysin hallitse kukaan, ei edes sen osa-alueita. Lisäksi todettakoon, että joku saattaa kirjoittaa tekstinsä kahden sentin nakkisormilla heiluvassa junassa kännykällä. Silloin varsinkin aseman lähestyessä on virheprosentti suuri.
Ihan kuriositeettina muistin, että joskus luin tämän tekstin.
”Abstrahointi on prosessi, jossa tutkija muodostaa yleiskäsitteiden avulla kuvauksen tutkimuskohteesta. Siinä tutkija ”erottaa mielessään olennaisen muusta yhteydestä”, käsitteellistää tutkimuskohteen ja luo siitä abstraktion. Abstrahoinnissa luodaan uutta ymmärrystä tapausten dynamiikkaan. Klusteroinnin lisäksi abstrahointi voi sisältää ”laadullista faktorointia” (=yhteen kuuluvien klustereiden liittämistä toisiinsa), matriisien rakentamista, metaforien keksimistä ja lopulta käsitteellisesti ja teoreettisesti koherenttien johtopäätösten tuottamista”.
Aloitus mielestäni ansaitsee peukalonnoston rimaa hipoen. Michiganin yliopiston tutkimus tehtiin 2016, eli aika tuore. Kuopiossa tuo jo tiedettiin 1980- luvulla. Parhaimmat opiskelijat tulkitsivat Jules Verneä suurella mielikuvituksellaan, ja osasivat ennakoida nettikeskustelun kirjeenvaihdon lomassa muuttuvan lähitulevassa sähköiseen muotoon. Rehellinen olla pitää;) Toivon että miellytti.
Eiköhän tuossa lainatussa ollut meille loppukevennystä yllin kyllin? Sivusi ehkä jotenkin jutun aihetta.
Tosi mänttiä. Ja anteeksi että tästä tuli taas näin pitkä. Teille, jotka jaksoivat lukea loppuun asti, suuri kiitos.- vankkapapukaijaankka
"Ei minulla olisi varaa toisille huudella."
Viikonloppuna nimim."Katuvankka" opetti eri nimimerkkien takaa yhtä kirjoittajaa
"space barin" käytöstä.Nimitteli "apukoulun" käyneeksi,kun hänen oppinsa eivät
menneet perille.
Jankkauksesta piittaamaton kommentoija ei käyttänyt edelleenkään välilyöntejä
- minä.pienoinen_aivan
Hieman vielä, sallikaa toki. Yhdyssanoista. Peukalonnosto, vai onko peukalon nosto? Vertaa esimerkiksi painonnostoon? Kyllä se on joskus raskasta nostaa peukaloakin, väsyneensormien piilolihaksilla;). Joskus tuntuu, että kujeillen ostamme täällä pelkkiä peukaloita.
Niin hyvä, että repesin. Olipahan hangessa tai ei, peukaloni nyt nostan. Sahan terä terävä, joskus sanankin;)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 397359
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04708- 654159
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363063Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2302995Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452616Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262575- 312116
- 411906
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797