Trööttanilla on todistustaakka

asdgsadghda

Tehdään se nyt tässä selväksi, kun se tuntuu herraa (?) niin kovin askarruttavan: tällä palstalla keskustellessasi SINULLA on aina todistustaakka. Se on varmaan kaikkein helpoin tapa SINUNKIN ymmärtää asia. Ateisti ei esitä mitään väitteitä, vaan hylkää ainoastaan SINUN väitteesi luojasta kaiken alkusyynä. SINUN tulee esittää väitteellesi vaadittavat todisteet, ei kenenkään muun.

Jos et tähän kykene, niin ole hyvä ja poistu, tai kasvata edes sen verran munaa itsellesi että osaat myöntää olevasi väärässä.

8

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Djisiakwkdk

Korollaarina tämä voidaan toki laajentaa koskemaan muitakin palstalle eksyneitä uskovaisia. Väitteenne on juuri niin hyvä kuin sen puolesta esittämänne todisteet. Jos todisteenne ovat paskaa, on väittämänne paskaa.

Paskaksi todisteiksi laskemme lähtökohtaisesti kaiken, jonka puolesta ei löydy lähteeksi vertaisarvioitua vakavasti otettavan tiedejulkaisun artikkelia tai vastaavaa. Väitteen esittäjä ei myöskään voi esittää minkäänlaisia arvioita tai väittämiä todisteidensa kelpoisuuden puolesta. Meitä ei kiinnosta miten hyviä ne ovat sinun mielestäsi, meitä kiinnosta miten hyviä ne ovat; piste.

• AteistiVaan

Älkää nyt pistäkö rimaa turhan korkealle. Minulle riittää, että kuulen hyviä henkilökohtaisia syitä jumaliin uskomiseen. Liian usein täällä kuulee jonkinlaista käsittämättömiä selityksiä ikäänkuin joku olisi oikeasti alkanut uskoa Jumalaan vasta luettuaan biologiaa ja genetiikkaa ja ymmärrettyää, miten monimutkaisia olentoja me olemme. Minä ainakin en ymmärtänyt elämän monimutkaisuudesta yhtään mitään, kun minut viisivuotiaana istutettiin pyhäkouluun liimaamaan kiiltokuvia Raamatun tarinoihin liittyen.

Oma tieni ateistiksi oli seuraava:

Kasvoin maallistuneessa luterilaisessa perheessä, jossa uskonto ei oikeastaan kuulunut arkipäivään vaan oli läsnä lähinnä juhlapyhinä. Kävin pyhäkerhossa ehkä noin viisivuotiaana, missä tyhmänä lapsena kuvittelin Raamatun tarinoiden olevan lastensatuja - ei tullut mieleenkään, että joku oikeasti uskoisi puhuviin käärmeisiin, enkeleihin yms. Kun minulle kerrottiin, että Raamatun kuvaamat ihmeet oikeasti tapahtuivat, en ollut uskoa korviani. Pyhäkerhon vetäjien selitykset eivät paljoa vakuuttaneet, mutta he kehottivat minua rukoilemaan, jonka myös tein. Jälleen tyhmänä kuvittelin, että rukoileminen on kuin tieteellinen koe, missä pitää rukoilla jotain sellaista, ettei se voisi ihan sattumalta toteutua. Rukoilu ei näyttänyt toimivan.

Ehkä kahdeksan vuotiaana törmäsin myös muihin uskontoihin ja sain ymmärtää, että uskomuksia löytyy paljon ja että suurin osa uskovista uskoo juuri siihen uskontoon, mikä missäkin on vallitseva. Tässä vaiheessa viimeinenkin epäilys kristinuskon totuudellisuudesta kariutui pois ja uskalsin hylätä ajatuksen ikuisesta elämästä, jonka ilmeisesti heittäisin pois, jos olisin väärässä. Toki kävin vielä rippikoulut ynnä muut lähinnä sukulaisteni odotusten mukaisesti, mutta koko uskonnosta oli tullut minulle epärehellistä teatteria, johon en enää uskonut. Reiluna parikymppisenä lopetin teeskentelyn ja erosin kirkosta.

• asdgsadghda

Onhan meillä uskonvapaus, jokainen uskokoot mihin haluaa ihan millä perusteilla ikinä haluaakaan. Siinä kohtaa vaan kun uskovainen alkaa esittää jotain väitteitä tai vaatimuksia uskoonsa perustuen, olisi syytä pois sieltä subjektiivisuuden turvallisesta pesäkolosta ulos objektiivisuuden karuun maailmaan.

• vakuuttava.todiste
    • Näinhän se on. Ateisti ei usko jumalaan koska sen puolesta ei ole todisteita. Mitään muuta ei tarvitse sanoa. Pallo on teisteillä, todisteita kiitos.

• trööttan1

Sain tästä aamun parhaat naurut, kiitos siitä!

Jos olet todistanut kaikkeuden ja elämän syntymekanismit, niin siitä on tarjolla paljon mainetta ja kunniaa, joten siitä vain vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja ja tutkimustuloksia esittämään!

Jos et ole, niin se ei minua yllätä. Saat esittää myös omia uskomuksiasi, arvauksiasi ja mielipiteitäsi niin kuin muutkin ”tiedemiehet” näistä asioista tekevät ja ovat tehneet.

On se vain kumma, että tiedemiehet eivät ole yhtä mieltä näistä asioista, vaikka ne uskovaisen ateistin mielestä todistettuja faktoja ovatkin.

• asdgsadghda

Keskity!!! Sinulta pyydettiin todisteita, kukaan muu ei täällä ole mitään väittämiä esitänyt!

• jaurutsoi

maailman levinnein kirja, lajien synty ja olihan siellä myös jumalharha. näiden päälle käsi oikeudessa ja lisäksi ateistien ylivoima väkimäärässä ja oma kirkkoverkosto , missä käydään kiroilemassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8987
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3529
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2740
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2149
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      364
      1806
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1070
    Aihe