Ajattelinpa asentaa itse...

riskillämennään

...pistorasian, täällä näkyykin monta saman tyyppistä viestiketjua mutta tämä ei ole mikään trollaus.

Siis minulla tulee kodinhoitohuoneeseen (myös vanha talo) vain yksi pistorasia, siitä tarvitsen sähköä pesukoneelle, patterille eli olen jakanut sen jatkojohdolla josta saan kaksi pistoketta käyttöön mutta kun lämpöpatteri ja pesukone on huoneen vastakkaisilla puolin ja jatkojohto menee lattian poikki niin ajattelin lisätä pistorasian myös toiselle puolelle huonetta koska jakorasiassa on sivussa vapaa ulostulo mutta pistorasialle tuleekin vaan HARMAA ja MUSTA johto?!

Jakorasiasta lähtee johto myös lampulle ja lampun kautta tulee johto tälle vanhalle pistorasialle ja jakorasiasta lähtee tietysti alaspäin johto valon katkaisijalle.

Nyt kysymys kuuluukin kuinka kytken tuon uuden pistorasian jos laitan uuden 3 napaisen johdon, vanha pistorasia on maadoitettu ja uusi myös samanlainen eli maadoitettu, ymmärrän nuo kaksi johtoa mutta entäs tuo kelta-vihreä?

Oma päätös olisi että pistorasian sisällä teen lenkin nollasta maahan, onko oikein?

Ps. tiedän ettei saa itse kytkeä mutta oma talo oma lupa ja tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma olekaan.

20

1332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähtötiedot

      Meinasit siis ottaa johdon uudelle pistorasiasta siitä jakorasiasta. Millaisia johtoliitoksia siellä näet? Millaista kaapelia sinulla on?

    • riskillämennään

      Tässä alkutilanne:

      Jakorasia vanha bakeliittinen pyöreä jossa neljä kaapelin aukkoa, ylös, molemmille sivuille ja alas.

      Ylhäältä tulee sisään 10 A sulakkeelta johdin jossa kaksi karvaa, harmaa ja musta.

      Vasemmalle sivulle lähtee noiden harmaan ja mustan alta karvat valaisimelle, ne on myös harmaa ja musta.

      Altapäin tulee katkaisijalta harmaa johdin jonka päälle laitettu musta "sukka", sulakekaapilta tulevan musta alle ja toinen karva katkasijalta viety yhden jakorasian liittimen alle ja saman liittimen alta lähtee valaisimelle punainen karva.

      Vielä tarkennusta: Jakorasian liittimet on kello 10, kello 14, kello 16 ja kello 20 suunnissa.

      Kello 10 alle tulee harmaa sähkökaapilta,
      kello 14 alle tulee musta sähkökaapilta ja samasta lähtee katkaisijalle harmaa joka sukitettu mustaksi.
      kello 16 on tyhjä,
      kello 20 alle tulee katkaisijalta musta ja samasta jatkuu punainen vanhalle lampulle.

      Huomioitavaa vielä siis että vanhasta lasikuvullisesta ja posliinirunkoisesta lamapusta jatkuu kaapeli tälle vanhalle pistorasialle.

      • lähtötiedot

        Eipä siinä ihmeempiä, kytket MMJ:n RU-SI-KEVI asiallisesti pistorasiaan.
        Sitten (sulake irti) jakorasialla kytket SI ja KEVI:n liittimeen jossa on kaksi hamaata ennestään, eli nollaan. RU kytket vaihe-liittimeen jossa on ennestään kolme mustaa (yksi merkitty).
        Toivottavasti jakorasian liittimiin mahtuu neljä johdinta.


    • riskillämennään

      ...kaapelit on 2.5mm2 kaapeleita ja minulla MMJ 2.5mm2 ja pistorasiakin kestää 16 A.

    • el10

      60-luvun asennuksissa värikoodaus oli hieman vapaata. Tuleva vaihe (=sähkökaapilta tuleva) on musta ja nolla on harmaa tai valkoinen. Suojamaa voi olla punainen. Punainen voi tarkoitaa ihan muutakin. Violetti tai keltainen tai ruskea on yleensä kytkimeltä tuleva vaihe.

      Jospa kuitenkin kutsuisit sähkärin paikalle.

      Periaatteessa uusi pistorasia kytketään seuraavasti :
      Keskukselta tulevaan mustaan kytketään uuden pistorasian musta.
      Keskukselta tulevaan harmaaseen kytketään sininen.
      Pistorasian suojamaa kelta-vihreä kytketään siniseen eli tehdään ns. nollaus.

      Jospa kuitenkin kutsiusit sähkärin paikalle. Ettei tule niitä kuuluisia viimeisiä sanoja.

    • riskillämennään

      NIin kuin nimimerkki kertoo "riskillä mennään" eli itse teen ja vaikka ohjaita saan niin loppu päätöksen ja vastuun otan itse.

      Kaikki nuo ohjeet ok ja niin kuin itse ajattelin mutta tarkennus vielä eli musta mustaa ja sininen harmaaseen niin kuin edellä kerroit ja uudessa pistorasiassa siis nollajohdin kytketään "hyppylangalla" suojamaaliittimeen? Pitää siis uudesta kaapelista jättää keltavihreä käyttämättä, katkaista päät pois, näinkö?

      • eikäkö

        Ei, kun keltavihreä suojamaaliittimeen ja jakorasian päässä harmaaseen sinisen kanssa


    • riskillämennään

      Jassoooo! Keittiössä vaan oli yksi pistorasia kytketty vaan kahdella karvalla ja hyppylanka nollaliittimestä suojamaahan ja se on sähköasentajan tekemä mutta enpä näistä tiedä kuinka nuo menee, näky olevan omat jipponsa.. Kiitos asiallisista vastauksista!

      Ps. jokohan nyt voisin laittaa ilmoituksen että tehdään tosi halvalla sähkötöitä!

    • riskilämennään

      .....älkää siis tehkö tätä kotona!

      Googlettamalla "sähkötyöt nollaus" löytyikin että " "standardin xxxxxx mukaan uuden johto-osan maadoitusjohdin yhdistetään vanhan johdon PEN-johtoon lähimmässä jakorasiassa tai vastaavassa paikassa"!
      Kun asuu todella todella Kainuun perskorvessa niin kukaan sähkömies ei lähde yhtä pistorasiaa asentamaan kun matkoihin ja asennukseen menee ainakin 5 tuntia, aika kalliiksi tulisi yhden pistorasian asentaminen.

    • riskillämennään

      Ei liekkejä eikä savua, ainakaan vielä.

      Mittailin muista talon pistorasioista niin suojamaa ja vasen pistorasian reikä, ei tule virtaa mutta suojamaa ja oikean puoleinen reikä, tulee virtaa mutta mulla kävi niin että on toisin päin, haittaako vai pitääkö vielä purkaa pistorasia. Onko vaan yleinen tapa tehdä noin, pistotulpanhan voi kytkeä miten päin vain pistorasiaan.

      • kelpo_suoritus

        Eipä sillä ole mitään merkitystä, kunhan suojakoskettimessa ei vaihekynä loista...


    • eroaverkostabe

      > Onko vaan yleinen tapa tehdä noin, pistotulpanhan voi kytkeä miten päin vain pistorasiaan.

      Sähköä otettaessa polariteetilla ei yleensä ole merkitystä. Sähköä syöttäessä se on elintärkeä asia laittaa vaihe ja neutraali oikeinpäin ja tarkistaa ettei maakosketin ole sähköistetty. Kuvailemasi asennus ei vastaa nykyajan standardia, eikä takaa ainakaan kunnollista suojaa maavuotoa vastaan.

      Kunnollisempi asennustyö edellyttäisi mökin maadoituksen toimivuuden tarkistamista ja erillisen suojamaajohtimen kytkemistä maadoituspisteeseen. Jos kyse on pesukoneesta, jonkinlainen vikavirtasuojain olisi hyvä olla (vesi ja sähkö vähän huono yhdistelmä).

      • älyneutraali

        Nollapolla taas vauhdissa.


      • hourulanjuttuja
        älyneutraali kirjoitti:

        Nollapolla taas vauhdissa.

        Ei olekkaan moneen päivään noita sekojuttuja kirjoitellutkaan -ovat tainneet päästää viikonloppu vapaille tai sitte vaan koneen äärelle taas.


    • näemmä_moniosaaja

      Ei näemmä malta pysyä pelkästään aurinkosähköpuolella ja kapasitoreissa!

    • eroaverkostabe

      Heheh... muistetaanpa äänestää jälleen sosiaalisesti oikeudenmukaisesti. Niin pidetään nämäkin nuoret aktivistit - vai liekkö eläkeläiset - leivänsyrjässä.

      Ja isänsä ja äitinsä saavat rauhassa jatkaa energiaverkkojemme myyntiä muunmaalaisille - sillä tavoin kunnon tili tehdään nykyaikana.

    • Ammattilainenpuhuu

      Hei kotitarve arskat nollajohtimineen oletteko unohtaneet jotain? Eikös se näin mennyt, että asennettaessa uutta pistorasiaa oli mökki 1800 luvulta tai jopa 2000 luvulta, niin aina uusi lisätty pistorasia on varustettava vikavirtasuojalla jollei ko. ryhmässä ole vikavirtasuojaa entuudestaan. Vanhan jopa nollatun pistorasian saa korjata uudella, mutta lisäys eri juttu.

      • suora_vastaus

        Ei ollut noin.


      • Masterofelektrisiteet

        Jos olisit oikeasti ammattilainen sinulla olisi luettavissa "6000-8-802 2017 Sähköasennusten korjaus muutos ja laajennustyöt" - josta voisit todeta että homma ei ihan noin mene kuin luulet.


    • riskillämennään

      Selvennykseksi se että asensin itse uuden pistorasian vanhan tilalle, vanha oli tietysti erilainen kuin uusi tuplapistorasia, siksi tuli nollajohdin oikealle puolen koska tuplapistorasia sisällä oli kytkentä jo valmiina eli minun olisi pitänyt tehdä rasian sisällä uusi kytkentä tai kääntää sisuskalut toisin päin jolloin nollajohdin olisi tullut vasemmalle puolen kuten on talon muissa pistorasioissa. Lisäksi kun asensin uuden johdon jakorasialta niin probleema oli se kun vanha oli kaksi karvainen ja uusi kolme karvainen mutta nyt sekin on eli nollauksen tein lähimmässä jakorasialta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe