Onko mun kilpirauhasarvot normaalit?

Hhjjjjkj

Mulle on noin 6-7 vuotta sitten diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja mulla on siihen lääkitys. Kävin noin neljä päivää sitten verikokeessa tarkistamassa mun kilpirauhasarvot ja sain tällaiset tulokset:
T4-V 14,7 ja TSH 0,07.

10

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhjjjjkj

      Tosiaan vielä sen verran, että mun lääkkeen annostus on 75 mikrogrammaa. Sama annos on ollut mulla melkein alusta asti ja ainakin tähän asti mun arvot on ollut lääkärin mukaan ihan normaalit.
      Nyt sain kuitenkin tulokset tekstiviestillä, eikä siinä lukenut onko normaalit vai ei. Mitä nyt oon tässä googlaillut, niin vaikuttaa siltä että mun tsh-arvot ois liian alhaiset eli toisin sanoen kärsin liikatoiminnasta. En kuitenkaan löytänyt kovin selkeää tietoa, joten en ole ihan varma.

      Olisi tosiaan kiva, jos joku osaisi tulkita noi tulokset mulle.

      • Hashimoto

        Arvot on aika hyvät, mutta et kertonut oireista mitään ja tämä kokonaisuus ratkaisee. TSH:n pitääkin laskea lääkittynä. Itsellä ollut todella kauan jo lääkitys ja annos 2 tbl/pv (0,1 mg). TSH ollut 0,3 ja T4v 20 tienoilla, eikä kilpparioireita juuri ole. Tämä ei ole ainut ongelmani, joten vähän hankalaa arvioida, mutta oma kokemus auttaa.


      • hoitonumeroita

        TSH:lle ei kannata kovin suurta merkitystä antaa. Jos, niin muistaen Hoermannin tiimin korostama: matalan TSH:n ei ollenkaan tarvitse merkitä liikatoimintaa.

        T4v:stä (ja T3v:sta) laajalti puhutaan että lääkityllä pitäisi olla viitealueen yläkolmanneksessa tai yläneljänneksessä. Monen mielestä esim. 18 tai yli.
        Tutkimuksessa liikatoiminta alkoi vasta 40:n lähellä.

        Lisävaloa mm. muuntumisesta antaisi T3v:n mittaaminen.
        Numeroiden hoitamisen sijaan kyllä pitäisi hoitaa potilasta.


      • Hashimoto
        hoitonumeroita kirjoitti:

        TSH:lle ei kannata kovin suurta merkitystä antaa. Jos, niin muistaen Hoermannin tiimin korostama: matalan TSH:n ei ollenkaan tarvitse merkitä liikatoimintaa.

        T4v:stä (ja T3v:sta) laajalti puhutaan että lääkityllä pitäisi olla viitealueen yläkolmanneksessa tai yläneljänneksessä. Monen mielestä esim. 18 tai yli.
        Tutkimuksessa liikatoiminta alkoi vasta 40:n lähellä.

        Lisävaloa mm. muuntumisesta antaisi T3v:n mittaaminen.
        Numeroiden hoitamisen sijaan kyllä pitäisi hoitaa potilasta.

        Niin jos TSH on matala, voi se johtua aivolisäkeperäisestä vajaatoinnasta. Liikatoiminnan raja-arvosta on sitten montaa lukua riippuen ketä tutkinut, mutta kyllä 40 on aika paljon.
        Nimenomaan oireet edellä pitää hoitaa.


    • Vajisko

      Mulla arvot seuraavanlaiset: P-T4-V = 12.5 pmol/l ja TSH = 3.51 mU/l.

      Lisäksi täyttyy lähes kaikki vajaatoiminnan oireet mutta lääkäri sokeasti vain tuijottaa viitearvoja eikä oireita huomioida asiassa millään tavalla. Olisikohan paikallaa käydä ihan erikoistuneella lääkärillä?

    • Silminäkijä

      87 vuotiaalla tädilläni on nyt 3 ja puoli tablettia viikossa. On kovin väsyneen oloinen ja ruoka ei oikein maistu.Aiemmin oli rutkasti paljon enemmän viikkoannos,mutta virtaa ja ruokahalua oli.Nyt mennyt sekavan oloiseksi,puhe kankeahkoa ja hieman puhuu höpöjäkin,aiemmin muisti ollut kirkas. Ilmeisestikään kilpirauhanen ei nyt toimi asianmukaisella tavalla.Voi olla toki muutakin,mutta jotenkin olemuksen muutos ja lääkityksen muutos ovat seuranneet toisiaan.Numerotietoja en muista nyt ulkomuistista. Kontrolliverikoe kuuden viikon välein,seuraava on tässä lähiaikoina.

      • jotenkin_outoa

        3½ x 100µg ? Oikella tavalla otettuna ? Tuntuu paljolta. Varastorautavaje ?


    • Vajisko

      Joo ja se on ihan nähty, että lääkäreiden egot ottavat aikamoisen kolauksen, mikäli potilas itse on ottanut asioista selvää. Silloin ainakaan ei saa asianmukaista hoitoa. Mulla on diagnosoitu masennus ja nyt kyllä kyseenalaistan, että onkohan näin sittenkään ollut. Taidanpa rauhassa odotella vielä sitä vasta-ainekoetta jonka lääkäri määräsi käytäväksi n. puolen vuoden sisällä.
      Mulle muuten sanoi työterveyslääkäri, että eivät voi lääkekokeilua hirveän helposti aloittaa vaikka potilas kuinka oireilisi, kun kuulemma sitten on heti Valvira kimpussa.

      • Autoimmuunityreoidiitti

        Vasta-ainekokeet? TPOab ja TyglAb? So what?
        Autoimmuunityreoidiitin paljastavat mutta lieventämisohjeita eivät osaa antaa.
        Rajatapauksissa saattaa tosin ratkaista lääkityksen aloittamisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe