Onko mun kilpirauhasarvot normaalit?

Hhjjjjkj

Mulle on noin 6-7 vuotta sitten diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja mulla on siihen lääkitys. Kävin noin neljä päivää sitten verikokeessa tarkistamassa mun kilpirauhasarvot ja sain tällaiset tulokset:
T4-V 14,7 ja TSH 0,07.

10

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhjjjjkj

Tosiaan vielä sen verran, että mun lääkkeen annostus on 75 mikrogrammaa. Sama annos on ollut mulla melkein alusta asti ja ainakin tähän asti mun arvot on ollut lääkärin mukaan ihan normaalit.
      Nyt sain kuitenkin tulokset tekstiviestillä, eikä siinä lukenut onko normaalit vai ei. Mitä nyt oon tässä googlaillut, niin vaikuttaa siltä että mun tsh-arvot ois liian alhaiset eli toisin sanoen kärsin liikatoiminnasta. En kuitenkaan löytänyt kovin selkeää tietoa, joten en ole ihan varma.

Olisi tosiaan kiva, jos joku osaisi tulkita noi tulokset mulle.

• Hashimoto

Arvot on aika hyvät, mutta et kertonut oireista mitään ja tämä kokonaisuus ratkaisee. TSH:n pitääkin laskea lääkittynä. Itsellä ollut todella kauan jo lääkitys ja annos 2 tbl/pv (0,1 mg). TSH ollut 0,3 ja T4v 20 tienoilla, eikä kilpparioireita juuri ole. Tämä ei ole ainut ongelmani, joten vähän hankalaa arvioida, mutta oma kokemus auttaa.

• hoitonumeroita

TSH:lle ei kannata kovin suurta merkitystä antaa. Jos, niin muistaen Hoermannin tiimin korostama: matalan TSH:n ei ollenkaan tarvitse merkitä liikatoimintaa.

T4v:stä (ja T3v:sta) laajalti puhutaan että lääkityllä pitäisi olla viitealueen yläkolmanneksessa tai yläneljänneksessä. Monen mielestä esim. 18 tai yli.
        Tutkimuksessa liikatoiminta alkoi vasta 40:n lähellä.

Lisävaloa mm. muuntumisesta antaisi T3v:n mittaaminen.
        Numeroiden hoitamisen sijaan kyllä pitäisi hoitaa potilasta.

• Hashimoto
        hoitonumeroita kirjoitti:

TSH:lle ei kannata kovin suurta merkitystä antaa. Jos, niin muistaen Hoermannin tiimin korostama: matalan TSH:n ei ollenkaan tarvitse merkitä liikatoimintaa.

T4v:stä (ja T3v:sta) laajalti puhutaan että lääkityllä pitäisi olla viitealueen yläkolmanneksessa tai yläneljänneksessä. Monen mielestä esim. 18 tai yli.
        Tutkimuksessa liikatoiminta alkoi vasta 40:n lähellä.

Lisävaloa mm. muuntumisesta antaisi T3v:n mittaaminen.
        Numeroiden hoitamisen sijaan kyllä pitäisi hoitaa potilasta.

Niin jos TSH on matala, voi se johtua aivolisäkeperäisestä vajaatoinnasta. Liikatoiminnan raja-arvosta on sitten montaa lukua riippuen ketä tutkinut, mutta kyllä 40 on aika paljon.
        Nimenomaan oireet edellä pitää hoitaa.

• Vajisko

Mulla arvot seuraavanlaiset: P-T4-V = 12.5 pmol/l ja TSH = 3.51 mU/l.

Lisäksi täyttyy lähes kaikki vajaatoiminnan oireet mutta lääkäri sokeasti vain tuijottaa viitearvoja eikä oireita huomioida asiassa millään tavalla. Olisikohan paikallaa käydä ihan erikoistuneella lääkärillä?

• tilastomatematiikka

• Silminäkijä

87 vuotiaalla tädilläni on nyt 3 ja puoli tablettia viikossa. On kovin väsyneen oloinen ja ruoka ei oikein maistu.Aiemmin oli rutkasti paljon enemmän viikkoannos,mutta virtaa ja ruokahalua oli.Nyt mennyt sekavan oloiseksi,puhe kankeahkoa ja hieman puhuu höpöjäkin,aiemmin muisti ollut kirkas. Ilmeisestikään kilpirauhanen ei nyt toimi asianmukaisella tavalla.Voi olla toki muutakin,mutta jotenkin olemuksen muutos ja lääkityksen muutos ovat seuranneet toisiaan.Numerotietoja en muista nyt ulkomuistista. Kontrolliverikoe kuuden viikon välein,seuraava on tässä lähiaikoina.

• jotenkin_outoa

3½ x 100µg ? Oikella tavalla otettuna ? Tuntuu paljolta. Varastorautavaje ?

• Vajisko

Joo ja se on ihan nähty, että lääkäreiden egot ottavat aikamoisen kolauksen, mikäli potilas itse on ottanut asioista selvää. Silloin ainakaan ei saa asianmukaista hoitoa. Mulla on diagnosoitu masennus ja nyt kyllä kyseenalaistan, että onkohan näin sittenkään ollut. Taidanpa rauhassa odotella vielä sitä vasta-ainekoetta jonka lääkäri määräsi käytäväksi n. puolen vuoden sisällä.
      Mulle muuten sanoi työterveyslääkäri, että eivät voi lääkekokeilua hirveän helposti aloittaa vaikka potilas kuinka oireilisi, kun kuulemma sitten on heti Valvira kimpussa.

• Autoimmuunityreoidiitti

Vasta-ainekokeet? TPOab ja TyglAb? So what?
        Autoimmuunityreoidiitin paljastavat mutta lieventämisohjeita eivät osaa antaa.
        Rajatapauksissa saattaa tosin ratkaista lääkityksen aloittamisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4220
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2373
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      33
      2337
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2114
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1907
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1885
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1577
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1538
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1370
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1234
    Aihe