Essitalopraami

Sivuoire

Sain lääkäriltä reseptin tähän lääkkeeseen. Jo ensimmäisen viikon aikana järkyttävä pahan olon tunne alkoi hälvenemään. Pystyin nukkumaan ja syömään paremmin. Ongelmana on silti omituinen vapina ja nykinä, mikä ilmaantuu välillä pään alueelle. Lisäksi kun luin joidenkin muiden kokemuksia ssri-lääkkeistä niin mietin lopettaisinko tämän lääkkeen sittenkin jo alkuunsa. Ongelma on tosiaan tuo outo tärinä ja välillä nykivä, vähän ku epilepsiamainen liike päässä, enkä pysty tekemään asialle mitään. Tuo on melko häiritsevää ja inhottavaa. Tuntuu, etten uskalla lähteä enää ihmisten ilmoille : /. Viimeksi se ilmaantui tänään käydessäni kahvilassa. Lisäksi muutenkin tuolloin olo on outo ja kummallisen jähmeä. Aivan kuin silmät seisoisi päässä. Tuo oire myös tulee jotenkin aivan ennakoimatta, kuin salama kirkkaalta taivaalta. Nyt otin hieman rauhoittavaa ja ajattelin olla pari päivää ilman lääkettä. Jos tarve lääkkeelle kuitenkin tulee, niin otan sitä niin pienen annoksen kuin mahdollista. Onko muilla ollut samanlaista?

25

6007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsinvihdoineroon

Jos harkitset lopettamista, tee se ajoissa. Siitä vieroittautumiseen menee runsaasti aikaa, mitä kauemmin sitä syöt.

• Sivuoire

Mä en ole tätä syönyt kauaakaan, joten eroon pääsemisen luulisi olevan helppoa. Alle 2 viikkoa vasta syönyt. Täytyy varmaan jatkaa tutulla propral rauhoittava täsmälääke-linjalla, silloin kuin tarve sitä vaatii. Vaikea kuvitella menevänsä töihin tän tärisevän ja nykivän pään kanssa.

• dtesrlhi

Niin. Minkä takia vaarantaisit terveytesi noilla aineilla.

Myös SSRI-aineet voivat aiheuttaa tardiivin dyskenisian, eli TD:n, ei pelkästään neuroleptit.

• Sivuoire

Onko sulla lisää tietoa aiheesta? En tiennytkään, että ssri-lääkkeistä voi tulla TD:tä, kamalaa!

• hokkaido-

Harvinaisempaa on SSRI - lääkkeiden kohdalla TD oireet kuin neuroleptien.
        Akatisia ja TD oireet on kumminkin mahdollisia myös SSRI aineilla.

• dtesrlhi
        hokkaido- kirjoitti:

Harvinaisempaa on SSRI - lääkkeiden kohdalla TD oireet kuin neuroleptien.
        Akatisia ja TD oireet on kumminkin mahdollisia myös SSRI aineilla.

Juurikin noin. TD tulee nopeammin neurolepteilla, koska aineet vaurioittavat suoraan dopamiinijärjestelmää. SSRI:t vaurioittavat dopamiinijärjestelmää myös, mutta vaikutus on epäsuora.

Tämä siis yksinkertaistettuan. Aineiden todellisista vaikutuksista keskushermostoon tiedetään vain murto-osa. Monilla, jotka ovat aikaisemmin käyttäneet vain SSRI-aineita, lihakset nykii ja vapiseen vuosia lopettamisen jälkeenkin ja osaltaan vaikutus jää pysyväksi vaikka voi vähentyä.

• Sivuoire

Mulla kyl nykii ja vapisee ilman lääkettäkin, mutta minkäänlaista tätä pahentavaa vaikutusta en todellakaan tähän enää halua. Huomenna en ota ollenkaan, katsotaan miten käy.

• Minullaaloitusoireina

Mulla tuli nykimistä jalkoihin ja vapinaa, silmien seisomista jne. essitalopraamista ja se ilmaantui jälleen annosta nostettaessa. Oireisiin ei juuri otettu kantaa hoitavan tahon puolelta, mutta ne väheni ajan kanssa niin etteivät enää vaivanneet.
      Nyt on tehty lääkevaihto ja samoja oireita on taas snri-lääkkeistä.

• Sivuoire

Ok. Mä oon ollut nyt tän päivän ilman. Kovia sydäntykytyksiä oli aamupäivän, mutta menivät ohi. Sit oli lievää pahoinvointia ja tuttu itkuisuus taas kuvioissa. Yritän toistaiseksi pärjäillä ilman tai korkeintaan jollain tosi pienellä murusella. Mulla tosiaan pientä nykimistä muutenkin, ilman lääkettä, mutta nyt ollu paljon pahempaa. Oikein sellaisia pään tärinä-kohtaksia, mitä en pysty lopettaa ja näitä tullut tiheämmin, mitä yleensä. Miten pärjäät arjessa noiden oireiden kanssa?

• Mullaaloitusoireina
        Sivuoire kirjoitti:

Ok. Mä oon ollut nyt tän päivän ilman. Kovia sydäntykytyksiä oli aamupäivän, mutta menivät ohi. Sit oli lievää pahoinvointia ja tuttu itkuisuus taas kuvioissa. Yritän toistaiseksi pärjäillä ilman tai korkeintaan jollain tosi pienellä murusella. Mulla tosiaan pientä nykimistä muutenkin, ilman lääkettä, mutta nyt ollu paljon pahempaa. Oikein sellaisia pään tärinä-kohtaksia, mitä en pysty lopettaa ja näitä tullut tiheämmin, mitä yleensä. Miten pärjäät arjessa noiden oireiden kanssa?

Alkuun nuo essitalopraamin oireet sai minut välttämään ihmisiä, kaupan kassaa ym. mutta pikkuhiljaa uskalsin liikkeelle.
        Nyt kyllä mietityttää miten pärjään näiden uusien oireiden kanssa töissä. Lääkärin kanssa sovittiin venlafaxinin hitaasta nostosta ja meinasin alottaa noston vasta loppuviikosta, jos olisi sitten pahimmat olot viikonloppuna.
        Mulla essitalopraami lisäsi jonkun verran ahdistusta ja niin meinaa tämä venlakin tehdä. Oireet on tosiaan yksilöllisiä.

• Turhaa_lääkevastaisuutta

Itselle sopii ko lääke tosi hyvin. En halua takaisin niihin ahdistaviin oloihin ja työkyvyttömyyteen eli ei tulisi mieleenikään lopettaa. Valitsen toimintakykyisen itseni kuin ahdistuneen ja masentuneen itseni. Valinta on siis helppo.
      Tosi kauheat sivuoireet täytyisi olla, että viitsisin edes sekuttiakaan harkita lääkkeestä luopumista.

• eisovikaikille

Sama lääke ei toimi välttämättä kaikilla muilla samoin kuin sinulla. Kysyjä kertoo lääkkeen aiheuttamista sivuoireista, joiden kanssa on vaikea elää.

• Munmielestä

Jos nuo nykimiset ei nyt jo pian lopu, niin kannattaa pyytää lääkäriä vaihtamaan lääke johonkin toiseen. Kyllähän msaennuslääkkeissä on vaihtoehtoja, varmasti löytyy sellainen, joka sopii sinulle paremmin.

• Sivuoire

Joo, en aio syödä enää lääkettä. Tuskin aloitan minkäänlaista mielialalääkitystä. Sen verran karmeita juttuja luin riippuvuudesta ja vieroitusoireista sekä tunteettomaksi muuttumisesta. En halua tunteetonta elämää itselleni ja taistelua lopetusoireiden kanssa. Sen sijaan yritän saada muutosta niihin olosuhteisiin, mitkä ahdistavat. Nyt illalla alkoi vaivaamaan sosiaalisessa tapahtumassa jäykkyys. Tuntui kuin olisi kankea kauttaaltaan ja olo oli vapiseva ja tärisevä. Kuin olisi Parkinson-päällä. Mitäs jos sairastankin esim. sitä? Kahviakaan en saanut juotua, kun tuntui, että aiheuttaisi vaan pakkoliikkeitä ja keräisi katseita : / Työskentelin aiemmin home-rakennuksessa ja miettinyt sen osuutta myös näihin oireisiin.

• Sivuoire

Jatkoin vielä jonkin aikaa todella pienellä annoksella. Välillä ollut päänsärkyä. Onko muille ilmaantunut hermoston herkistymistä ja semmoista outoa väpättävää tai lepattavaa tunnetta? Tänään oli tosi vaikeaa kaupassa, kun tuntui etten siedä ollenkaan muita ihmisiä. Tuntui ku päässä jotenki värisis ja silmät tuntui taas oudolta. Tosi inhottavaa olla ihmisten ilmoilla, vaikka muuten kauppareissut on vain harvoin mulle ongelma. Huomenna aattelin lopettaa tän homman kokonaan.

• never-again

Kun aloitin aikanaan Escitalopramin nuorena, minulle ei tullut juurikaan mitään aloitusoireita. Kummallista "sirinää" päässä tuntui ja vähän outo olo aloituksessa. Ajattelin noiden tuntemusten olevan osoitus siitä, että lääke toimii, joten en panikoinut niistä. Lääke korjasi aivoissani ollutta serotoniinivajetta, niin hölmö olin nuorena, kun tuohon uskoin.
        Jälkikäteen ajatellen haittavaikutuksia oli. Aloin saada mustelmia tavallista helpommin. Myöskin virtsaaminen vaikeutui ja tuntui, että oli hankala saada virtsaaminen aloitetuksi ja tuota jatkui myös lopetuksen jälkeen. Seksuaalisia ongelmia tuli melkein heti, eli orgasmin saaminen vaikeutui ja tunto heikkeni alapäässä, mitä kesti koko käytön ajan ja ongelma on jatkunut lopetuksen jälkeen. Ennen lääkettä tuollaisia ongelmia ei ollut vaikka olin masentunut. Koin silmäongelmia lähes koko käytön ajan, mitä oli mm. valonarkuus sekä paineen tunne silmissä. Silmien pupillit oli jatkuvasti lautasen kokoset. Koin lääkkeen käytön aikana myös hammasongelmia kuivan suun takia. Lääkkeen aikana lihoin.

Henkisellä tasolla tunsin ahdistusta heikommin, mutta myös monia muita tunneskaalan tunteita mikä johti tietynlaiseen tunnetason latistumiseen, mikä vaikeutti terapiatyöskentelyä.

Ensimmäiset puoli vuotta koin mielialan olevan hyvä, kunnes koin, että lääkkeestä loppui hiljalleen teho tai voi olla, että vaikutus mielialaan oli enemmän plaseboa. Minulla kun omasta mielestäni lääke alkoi vaikuttaa melkein heti ekasta pilleristä, joten epäilen plasebon olleen suuressa asemassa siinä, että ajattelin, että lääke toimi. Samaan aikaan elämässä oli tapahtunut muutoksia positiiviseen päin, joten voi myös miettiä mikä osa oli lääkkeen ja mikä osa olosuhteiden aikaansaannosta. Huomasin myös selkeää vaikutusta siinä, että ahdistuksen tunne pieneni. Kun lääkeannosta kohotettiin 20 mg:n, olin todella paljon tehokkaampi ja toimintakykyisempi taas hetken aikaa, mikä kesti muutaman kuukauden. Valitettavasti 20 mg:n annos toi paljon kaikkea epätoivottua hiljalleen mitä pitempään annosta käytin. Yhä voimakkaampia haittavaikutuksia ja teki minusta jotenkin välinpitämättömämmän ja apaattisen. En pystynyt itkemään, olin jotenkin vähemmän tunteva, joka tasolla. Ei jotenkin oikein välittänyt mistään mikä ei ollut minulle oikein luonteenomaista, olin välinpitämättömämpi ihmisiä kohtaan. Mukaan astui päiväväsymys, joka kesti koko lääkkeelläoloajan, joka onneksi hellitti, kun tajusin vähennellä lääkettä takaisin kymppiin. Kahdessakymmenessä seksihalut katosi lähes kokonaan, ja alapää oli täysin tunnoton. Kun yhden päivän jätti ottamatta Escitalopramin vahingossa, tuntui kuin ei olisi voinut liikutella silmiä lainkaan koska päässä napsui sähköiskuja ja oli kuin puulla päähän lyöty olo. Yksi viikonloppu oli aivan kamala, kun unohdin uusia reseptin ja kärvistelin koko viikonlopun tuossa piinallisessa olossa. Kun vihdoin sai pillerin, olo alkoi taas normalisoitua ja sähköiskut hävitä.

Escitalopram ja alkoholi oli tuhoisa yhdistelmä, koska olin aina jo pienestä määrästä alkoholia tillintallin ja tuntui, että estot lähti helposti. Tunsin jostain syystä Escitalopramia käyttäessäni suurta himoa alkoholiin, mitä en kokenut enää lääkkeen jälkeen.

Käytin Escitalopramia vuosia. En tiedä miksi. Luulin, että tarvitsen sitä, ja koska lopetus oli niin vaikeaa. Luulin, että minulla on aivoissani joku vika, olen jotenkin kroonisesti masentuvainen mitä Escitalopram korjaa. Jotenkin vain lääke jäi päälle, ja elämäntilanteissa mitä elin, oli hankala alkaa tekemään vieroitusta siitä.

Vieroitusoireet olivat todella hirveitä, vaikka vähensin sen. Sain unettomuutta, unihäiriöitä, heräilin kesken yön sekaviin oloihin, koin ahdistavaa sisäistä levottomuutta ja kiihtyneisyyden tunnetta minkä takia oli hankala välillä rauhoittua, stressinsietokyky ja rasituksensietokyky oli ihan maassa, väsytti ja pienikin ponnistelu tuntui vievän kamalasti voimia, pää oli sumussa ja oli hankala suoriutua kognitiivisesti mistään, olin hajamielinen, tunsin oloni poissaolevaksi, sain päänsärkyjä, silmissä tuntui oudolta, päässä meni sähköiskuja aina välillä siirtäessä katsetta, jaloissa meni parestesian kaltaisia väreilyjä ja sisäistä kipua, tunsin jalkojen levottomuutta ja säpsähdyksiä illalla nukahtaessa, hermostoni herkistyi niin että lakkasin sietämästä mm.kofeiinia täysin, olin valonarka ja herkkä äänille ja tunsin kummallisia aggression tunteita jotka saattui sekunnissa vaihtua itkuisuudeksi. Tunsin oloni täysin turraksi ja vuorotellen tunteet heittelehti ihan äärilaidoissa.

Seksuaalinen toiminta ei ole palautunut lääkkeen jälkeen normaaliksi ja koen pitkittyneitä vieroitusoireita, joista osa ei ole vieläkään parantunut. Tähän asiaan uskon olevan syynä sen, että lääkäri monimutkaisti asiaa määräämällä lisää lääkkeitä vieroitukessa tulkitessaan oireet joksikin mielen ongelmaksi.

Kannattaa kaksi kertaa miettiä, aloittaako käyttämään Escitalopramia. Erityisesti suosittelen miettimään isoja annoksia ja pitkäaikaista käyttöä.

• Sivuoire

Kiitos rehellisestä kuvauksesta! Olet kyllä joutunut kokemaan aivan kammottavia oireita : ( Tuntuu tosi pahalta lukea, että tuommoista myrkkyä määrätään nuorelle ihmiselle. Voiko lääketehdasta haastaa oikeuteen? Ottavatko he mitään vastuuta asiasta? Ottaako tästä ylipäätään kukaan pienintäkään vastuuta?

Mulla on joitakin luettelemistasi oireista ihan ilman lääkettäkin. Ajatus siitä, että lääke jotenkin pahentaisi niitä, tuntuu painajasmaiselta. En varmaan koskaan antaisi itselleni anteeksi sitä, että saisin vielä enemmän herkkyyksiä ja entiset pahenisi : ( Siinä vaiheessa saisi heittää hyvästit kaikelle normaalille elämälle, minkä eläminen tuntuu jo tällä hetkellä työläältä. Mulla on jo ilman lääkettä koko ajan semmoinen olo, että joku hermostossani on sekaisin ja pielessä. En todellakaan halua sekoittaa ja myrkyttää sitä yhtään enempää.

Ajan kanssa olen myös oppinut, ettei vaaratonta lääkettä ole, puhumattakaan eri aineiden yhteisvaikutuksista. En todellakaan vastusta oikeasti tarpeellisia lääkkeitä oikein ja järkevästi käytettynä, mutta edes turvallisena mainostettu Panadol ei sitä tietyn rajan jälkeen enää ole. Valitettavasti monia reseptittömiä lääkkeitä tunnutaan pitävän ku harmittomina vitamiineina, mitä voi käyttää niin paljon ja usein ku haluaa. Ei voi kuin ihmetellä, miten yhtä nuoremmilla ja nuoremmilla on omat ssri:t : (

Ei myöskään ihme, että miten niin moni karkaa eläkkeelle noiden pillereiden kanssa. Minullakin monta nuorta aikuista tuttavapiirissä, jotka passivoituneet eivätkä halua yrittää mitään, kun mikään ei kiinnosta eikä innosta.

• hyimitäoireita

Ei mulla ollut essitalopramin käytön aikana mitään ihmeempiä sivuoireita. Aloituksessa kiersi vatsassa aina välillä, mutta tosiaan muutaman päivän jälkeen ne loppui. Käytin vuoden ajan essitalopraamia. Masennus parani 5 kuukauden käytön jälkeen niin että pystyin palaamaan töihin ja jatkoin sitten vielä essitalopraamia 7 kuukautta.

Jos olisi tullut jotain päänsärkyä tai pelatusta tai nykimää, niin en varmaan olisi käyttänyt koko vuotta. Mikset sano lääkärille ja pyydä vaihtaan lääkettä?

• Mullaaloitusoireina

Kyllä noi kuulostaa edelleen ihan alotusoireilta, jotka mulla tasottui varmaan 5 viikossa.
      Mulla nyt lääkkeen vaihdon jälkeen menossa venlafaxinin nosto ja kädet vapisee ja ahdistaa.

• Sivuoire

Miten selviät noiden oireidesi kanssa?

• elviirana

Voi kun meidän lääkärit lopettaisivat noiden SSRI lääkkeiden tyrkytyksen joka vaivaan. Asiakkaalle jäävät koko loppu elämän kestävät vaivat, vammat ovat korjaamattomia. Kannattaa kysyä lääkäriltä jos hän ehdottaa masennus lääkkeitä että nielisitkö itse näitä pillereitä. Vastauksen varmasti osaat arvata.

• olihuonoidea

Voi voi... Tätä kyllä kuulee. Lopetin kyseisen lääkkeen käytön itse. Siinä tosin kävi niin, etä muut kyselivät puolen vuoden päästä, että minkä ihmeen lääkkeen nyt olen lopettanut itse, kun voin niin huonosti. Sellaisia pakko-oireita, että muilla jo hermo meni. Sitä voi itse päättää mitä syö ja mitä ei, mutta itse aloitin uudestaan. Lääkäri vähensi sitä sitten myöhemmin. Eikö se ole Cipralexin kanssa ihan sama lääke?

• Mullaaloitusoireina

Olen sairastanut masennusta nyt syyskuusta lähtien. Essitalopraami ei auttanut ja nyt venlafaxinin myötä alan olla samassa jamassa kuin osastolle mennessä. Onko vielä joku vaihtoehto, joka auttaisi ahdistukseen.
      Hoitava lääkäri käski vielä kuukauden odotella vastetta, mutta huomenna on aika työpaikkalääkärille.

• ye5wdf0pu8

Käyttämäsi aineet ovat stimulanttiluokan huumausaineita. Mitä odotat huumeita, sitä samaa voit odottaa noilta aineilta. Elämänongelmia ei voi huumein ratkaista, mutta hetkellisesti niillä saa tunteensa ja huolensa turrutettua.

• Zzzza

Mulla loppui parin viikon jälkeen nykimiset ja tärinät kokonaan aloittamisen jälkeen. Muuten oon ite ollu kyllä tyytyväinen tähän lääkkeeseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe