Kauan on kärsitty vilua ja nälkää..

Lapiomiess

Kauan on kärsitty vilua ja näläkää Balkkanin vuorilla taistellessa. Oi kallis Kotimaa, Suomi sulo Pohjoola, ei löydy maata sen armaampaa...Suomi on meille suomalaisille se kaikkein paras maa.

56

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soldierofdream

      Milloinka olet ollut balkanilla sotimassa, ketä vastaan ja milloin?
      Oliko hiki kun heräsit?

      • soldieroffortum

        ihan äskettäin oltiin jugoslaavien rauhaa turvaamassa. Et itse taida edes tietää missä on Balkan, luulet että makkara.


      • Lerkutti

        25v sitten ei ole ihan äsken ja sinusta ei ole mihinkään rauhanturvaajaksi. Eikä rauhantyrvaajat ole missäön taistelemassa vaan messissä imevöt cilaa aamusta iltaan.


    • jääkäri27

      Tiedättekös Libaun kaupungista ja tehtävistä jo ennen vapaussotaa yhtään mitään?

    • Käpylehmälentää

      Käpyjä heitellyt ja kuvitellu sotivansa.

      • jääkäri27

        Voittajan näennäinen jalomielisyys käpykepillä käpyjä heitellen ei ajankohdan suhteen merkitystä minulle kovinkaan paljoa.


    • jääkäri27

      Ryhtykäämme vaikkapa keskustelemaan Suomen suuriruhtinaallisuudesta ja lakien säädöistä, jos sopii. Helmikuun julistuskirjakin on tunnettava. Edetkää.

      • Nämä isämmaalliset eivät etene muualle kuin Kelan postilaatikolle kerran kuussa.


      • jumalankirves
        Uuninpankko kirjoitti:

        Nämä isämmaalliset eivät etene muualle kuin Kelan postilaatikolle kerran kuussa.

        äläpä jankkaa vihapuhetta, tämä isäm maallinen lähtee töihin joka jumalan arkiaamu, eikä jouda kelaan somalien sekaan jonottamaan. Jokainen voisi puhua vain omasta puolestaan.


      • jumalankirves kirjoitti:

        äläpä jankkaa vihapuhetta, tämä isäm maallinen lähtee töihin joka jumalan arkiaamu, eikä jouda kelaan somalien sekaan jonottamaan. Jokainen voisi puhua vain omasta puolestaan.

        Miksi ette sitten puhu omasta puolestanne vaan puhutte aina mamujen puolesta? Työntekijöitä heistäkin löytyy.


      • jumalankirves
        Uuninpankko kirjoitti:

        Miksi ette sitten puhu omasta puolestanne vaan puhutte aina mamujen puolesta? Työntekijöitä heistäkin löytyy.

        Puhu ite omasta puolestasi, äläkä puolustele mamuja joka käänteessä.


      • SinäJaSivuperoonat
        Uuninpankko kirjoitti:

        Nämä isämmaalliset eivät etene muualle kuin Kelan postilaatikolle kerran kuussa.

        Hyvähän se sinulla on kun hulluneläke tulee automaattisesti joka kuukausi, ei tarvitse kelan luukulla norkoilla"


    • järettömyys-jauhaa

      Lieksaan on anntu hyökätä ja hyökkääjät vielä ruokitaan, mitäs laitaa siinä on.

      • Brahea

        Lieksassa on islamilainen miehitys täydessä käynnissä, ja esikunta sijaitsee kelan toimistossa..


      • lusikkan-viejiä

        Koskahan nämä kelan- rupiavat vaatimaa vallanvaihtoa liksaan.


    • jääkäri27

      Vähän ilkeästi voitte veistellä, mutta totuutta kovin hipoo. Minkäs teet, jos ei valkene rannat ja vedet, saati tulevat aamut. Kera onnellisten. Voi tanata tuota elon typeryyttä, mitä on tulossa.
      Pareet jos pöljät ei eres herää. Teitä ei umpisokeina tulossa kaivata.

    • luotiluusniper

      Onkos kuularuiskulaulu kielletty palstalla?

      • KunTuliPuheeksi

        Minä olen elänyt Lapualaisoopperan vuodet ja opiskelijakämpissä me lauloimme nääs sulassa sovussa sekaisin Warshavjankaa, Vöyrin marssia, Taistojen tiellä, Kuularuiskulaulua, Muilutusmarssia, Työväen marssia ja Marmoripankkeja. Jos joku ryhtyi tosikoksi se heitettiin ulos kämpästä nääs ja mahdollisen jäljelle jääneen tyttö/poikaystävän kunniaksi laulettiin serenadi. Näin teki osuuskauppaväki.


      • poistettu.kuularuisku
        KunTuliPuheeksi kirjoitti:

        Minä olen elänyt Lapualaisoopperan vuodet ja opiskelijakämpissä me lauloimme nääs sulassa sovussa sekaisin Warshavjankaa, Vöyrin marssia, Taistojen tiellä, Kuularuiskulaulua, Muilutusmarssia, Työväen marssia ja Marmoripankkeja. Jos joku ryhtyi tosikoksi se heitettiin ulos kämpästä nääs ja mahdollisen jäljelle jääneen tyttö/poikaystävän kunniaksi laulettiin serenadi. Näin teki osuuskauppaväki.

        No kyllä ois serenaadin paikkoja tässähi ketjussa.
        Itsenäisyyspäivä lähestyy.


    • Joku kysyi Libausta.
      Tiedän jonkun Pielisjärveläisen, joka oli siellä, ja tunsin hänet henkilökohtaisesti.

      • Kunnioituksesta kadonnutta Pielisjärveä kohtaan, kirjoitan Pielisjärveläinen, isolla alkukirjaimella.


    • Olen tuntenut myös yhden Pielisjärven kansalaisen, joka on ollut aikoinaan Balkanilla oikein sotimassa.

      • Balkani

        Nyt Kamuttaja perusteet ovat mitkä muka tuntenut Balkanin ja Libaun kävijöitä.


    • Balkan

      Missö tunsit hänet... tai eipä se minulle kuulu teidän puuhat?

    • K.F Sundberg ainakin yksi joka ollut.

      • sumpin.ukkoko

        Oliko Ester Sundbergin mies.


      • On ollut muutama muukin.
        En tiedä montako on kaikkiaan ollut.


    • suskuselvitystä

      Oli, se Runebergin sisko, vai oliko samoja kuin Ulf Sundqvistin serkku!

    • Olen tuntenut asuessani Pielisjärvellä, niin Balkanilla. kuin Libaussakin olleita.
      Myös Japanin sodassa olleen tunsin.

    • jdgrfhdfdsfggg

      Entäs ensimmäiseesä maailmnsodassa olleita, tunnetko niitä?

      • Olen tuntenut, eivätkä he minun lapsuudessa ja nuoruudessa kovin harvinaisia olleet.
        Tuntemani olivat olleet Venäjän joukoissa.
        Nyt tietysti ovat jo tuonilimasissa.


    • Niin. Itsenäisyyspäivä todellakin lähestyy. Siksipä pientä kirjoittelua ja kommentointia näppäilen tähän ketjuun. Meinasin tehdä uuden aloituksen, mutta sopii tämä tähänkin, sillä Lieksa palstalla on aivan turhan paljon samasta aiheesta useita aloituksia. Todettu teksteistäni myös on, että aivan ylipitkää, ja ettei kukaan jaksa lukea. Eikö nykyinen ”somekansa” jaksa enää lukea yhtä A4 pituista, saati kirjoja?

      Sitten asiaan.

      Kamuttajan Pielisjärveläisten tunteminen on täysin uskottavaa, aivan ensimmäisen maailmansodan ajoilta. Sen verran minäkin olen sotahistoriaa lukenut, että jonkinasteinen käsitys asioista on. Olen tavannut Lieksassa muutamia yli satavuotiaitakin. Kamuttajahan on ollut tuolloin 50-luvulla salskea nuorimies, jolloin esim. Libaun jääkäreitä ja ensimmäisen maailmansodan kävijöitä oli vielä täälläpäin hyvinkin elossa. Ainakin puolenkymmentä muistelen heitä olleen. Olipa erään maanviljelijän pojat veljeksinä molemmat Pielisjärveltä. Yhteistä heille, että taistelivat Saksan itärintamalla. Lieksan suojeluskunnassa ja rajavartiolaitoksissa heistä myös osa antoi oman panoksensa itsenäisyytemme puolesta.

      Karjalan ja Pohjanmaan talonpojat olivat varsin merkittävässä asemassa vuoden 1918 tapahtumissa. Helppoa ei ollut kummallakaan osapuolella vapaudesta taistelu. Molemmilla puolilla oli vahvaa ja vankkaa tietoa, että saattoi joutua taistelemaan veljeä vastaan. Valtiovalta oli tuolloin voimaton. Nimenomaan tämä antoi vallankumoussuunnitelmille voimantuntoa. Arveltiin että asevoimaa vailla oleva senaatti olisi helppo kukistettava. Senaatti puolestaan oli viivytellyt oman asevoiman muodostamista välttääkseen vasemmiston ärsyttämistä. Taistelu alkoi, kun sosiaalidemokraattinen puolue ei enää kyennyt pitämään aisoissa radikaalia vasemmistosiipeään. Vastapuolella oli sitten senaatin nimittämä ylipäällikkö Karjalan ja Pohjanmaan talonpoikineen, ja kyllä heilläkin oli ongelmia niin johdossa kuin joukkojen kurinalaistamisessa. Sodalla joka tuolloin käytiin, on monta nimeä mieltymysten mukaan, vapaussota, veljessota, kansalaissota, punakapina ja torpparikapina. Nykyisin, kun kaikenlaista vihan ja eripuran lietsomista on syytä välttää, on parempi käyttää neutraaleja nimityksiä, esimerkiksi kansalaissota tai vuoden 1918 sota.

      Kuninkaallinen Preussin jääkäripataljoona 27 oli se, jolla oli varsin merkittävä osa siinä, että olemme nyt tässä itsenäisen Suomen tilanteessa. Meillä on oma armeija, ja saamme viettää itsenäisyyspäivää viikon päästä.

      Vain puolisen vuotta ennen jääkärien kotiinpaluuta Heikki Nurmio voitti runollaan kilpailun, joka oli joukkojen itsetunnon kohotukseksi järjestetty parhaasta marssilaulun tekstistä. ”Meill` armoa ei kotimaata”- tunnelma oli vuosien ajan kuulunut jääkärin jokapäiväiseen leipään.
      Tarina kertoo, että runo kuljetettiin salatietä Helsinkiin Sibeliuksen korvalääkärille Wilhelm Zilliacukselle. Hän sitten pyysi mestaria säveltämään runon. Sibelius suostui yhtään epäröimättä heti. Sibelius on kertonut myöhemmin säveltäneensä laulun korkean isänmaallisen tunnelman vallassa. Alkuperäisessä julkaisussa ”Jääkärien marssi” ei kuitenkaan mainittu säveltäjää eikä runoilijaa.

      Palstan poistopolitiikan tuntien, otan nyt tietoisen riskin, ja linkitän lopuksi Jääkärimarssin. Menköön poistoon syyttä tai syystä. Tekstini ja tuntoni ei katoa.

      https://www.youtube.com/watch?v=Yyw13sVlPuc

    • Maanviljelijän pojat mahdan minäkin tietää nimeltä.

      • Uskon että meillä on samoista henkilöistä tämä tieto. Vältän nykyisin nimien laittoa tänne, koska se on näköjään ymmärtämättömissä piireissä epäsuotavaa. Sen verran kuitenkin, että Kalle Johannes, Otto ja Antti Evert ovat etsivän löytöjen lähellä. Saattaa joku vaatturi Oskarinkin muistaa.

        Mutta ei riittänyt se vuoden 1918 sota. Kovin kourin koeteltiin kansakuntaamme talvi- ja jatkosodan aikana. Puhkesi sitten Lapin sotakin, jossa entisiä aseveljiä vastaa sopimuksen muka oli taisteltava.
        Toiminta suomalaisilla sisseillä on ollut aina verta säästävä. Kunnon sotilas ei toivo muuta kuin rauhaa.

        Rukajärven suunnan historiayhdistys on Lieksassa ja Iisalmessa toimiva arvostettava ja kunnioitettava sekä aikaansaapa yhdistys keskuksineen ja nettisivuineen.
        Osaltaan nämäkin keskukset valaisevat kansakuntamme historiaa. Ne eivät ole mitä tahansa keskuksia.

        Esimerkiksi Petrovski Jamin hävitysretki on nyt paremmin tutkittu molemmin puolin rajaa. Jälkikäteen propagandan levittäjä kadottaa uskottavuutensa.

        Punainen Valpo on sekin oma juttunsa. Kaikenlaista riesaa on rehellisen tolkun ihmisen elossa;) Sitä tanssitaan vaan marssin tai valssin tahtiin. Toivottavasti ei ikinä luotien tahtiin.


      • Katuvankka kirjoitti:

        Uskon että meillä on samoista henkilöistä tämä tieto. Vältän nykyisin nimien laittoa tänne, koska se on näköjään ymmärtämättömissä piireissä epäsuotavaa. Sen verran kuitenkin, että Kalle Johannes, Otto ja Antti Evert ovat etsivän löytöjen lähellä. Saattaa joku vaatturi Oskarinkin muistaa.

        Mutta ei riittänyt se vuoden 1918 sota. Kovin kourin koeteltiin kansakuntaamme talvi- ja jatkosodan aikana. Puhkesi sitten Lapin sotakin, jossa entisiä aseveljiä vastaa sopimuksen muka oli taisteltava.
        Toiminta suomalaisilla sisseillä on ollut aina verta säästävä. Kunnon sotilas ei toivo muuta kuin rauhaa.

        Rukajärven suunnan historiayhdistys on Lieksassa ja Iisalmessa toimiva arvostettava ja kunnioitettava sekä aikaansaapa yhdistys keskuksineen ja nettisivuineen.
        Osaltaan nämäkin keskukset valaisevat kansakuntamme historiaa. Ne eivät ole mitä tahansa keskuksia.

        Esimerkiksi Petrovski Jamin hävitysretki on nyt paremmin tutkittu molemmin puolin rajaa. Jälkikäteen propagandan levittäjä kadottaa uskottavuutensa.

        Punainen Valpo on sekin oma juttunsa. Kaikenlaista riesaa on rehellisen tolkun ihmisen elossa;) Sitä tanssitaan vaan marssin tai valssin tahtiin. Toivottavasti ei ikinä luotien tahtiin.

        Jäi ainakin yksi jääkäri pois Janne.

        Suomessa on ollut joskus ministerinä Saksassa itärintamalla taistellut.
        Tunsin hänet ja mies halusi minut mukaan politiikkaan, mutta kieltäydyin.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Jäi ainakin yksi jääkäri pois Janne.

        Suomessa on ollut joskus ministerinä Saksassa itärintamalla taistellut.
        Tunsin hänet ja mies halusi minut mukaan politiikkaan, mutta kieltäydyin.

        Niinpä.
        Sinussa hyvä ystävä, Kamuttaja, on paljon pedagogin omaa. Laitoit minut laiskanläksylle täysin oikeutetusti. Nuorempaa sukupolvea kun olen, sen täysin rinnoin vastaanotan. En pysty nyt parempaan kuin Oinoseen.
        Minäkin olin jo kansakoulussa Pielisjärvellä, kun hänet Turkuun haudattiin. Tämä jääkärikapteeni on ainoa hatara tietoni tällä hetkellä. Vapaehtoisesti palvelukseen hän astui marraskuun neljäs 1915. Arkistoni on paljon heikompi ja eritapainen sinun niihin verrattuna. Misse-joki kuitenkin aina jotenkin näillä Pielisjärveläisillä on ollut taistelun paikka monilla usein.
        Jatketaan vaan, itsenäisyyspäivään. Itsenäisesti.

        PS. Kuittaa toki kernaan rehdisti, jos opintoni tältä osin ovat vielä kesken. Tai ainahan ne ovat, kuittaamattakin;)


      • Katuvankka kirjoitti:

        Niinpä.
        Sinussa hyvä ystävä, Kamuttaja, on paljon pedagogin omaa. Laitoit minut laiskanläksylle täysin oikeutetusti. Nuorempaa sukupolvea kun olen, sen täysin rinnoin vastaanotan. En pysty nyt parempaan kuin Oinoseen.
        Minäkin olin jo kansakoulussa Pielisjärvellä, kun hänet Turkuun haudattiin. Tämä jääkärikapteeni on ainoa hatara tietoni tällä hetkellä. Vapaehtoisesti palvelukseen hän astui marraskuun neljäs 1915. Arkistoni on paljon heikompi ja eritapainen sinun niihin verrattuna. Misse-joki kuitenkin aina jotenkin näillä Pielisjärveläisillä on ollut taistelun paikka monilla usein.
        Jatketaan vaan, itsenäisyyspäivään. Itsenäisesti.

        PS. Kuittaa toki kernaan rehdisti, jos opintoni tältä osin ovat vielä kesken. Tai ainahan ne ovat, kuittaamattakin;)

        Nyt kyllä täytyy tunnustaa, että sinulla on enemmän tietoa hänestä kuin minulla.
        En tiennyt hänen olevan haudattu Turkuun.

        Janne nautti köyhälistön luottamusta, vaikka oli valkoinen jääkäri.
        Hän pelasti monta työläistä "Änisenvaaran reissulta", myös minunkin sukua.


    • ryssä.jam

      Onko neuvostoliiton partisaanien "jami" retket tutkittu Venäjällä miten tarkkaan!
      Venäjä ei vieläkään tunnusta siviilien ampumisia!

      • merelläjamerellä

        Eihän se tunnusta paljon mitään muutakaan. Pieniä hinaajia yrittävät kumoon ajaa.


      • karjalainenolen
        merelläjamerellä kirjoitti:

        Eihän se tunnusta paljon mitään muutakaan. Pieniä hinaajia yrittävät kumoon ajaa.

        Varastettua ovat aina omaksi väittäneet.


    • Että ei aiheesta aiheetta vierittäisi pois, ja kulttuuria unholaan heitettäisi, niin lukeminen oli Libaussa jääkäreiden keskuudessa suosittu harrastus. Kirjojen puutteesta tuli suorastaan lukemisen nälänhätä. Saksan kieli ei ollut kaikille ymmärrettävää. Siksi suomen ja ruotsinkielinen kirjallisuus oli halutuinta. Hampurin merimieskoti ja Berliinin NMKY:n skandinaavisen alaosaston myötävaikutuksella saatiin kuitenkin ensiapua lukemisen nälkään. Myöhemmin kotimaa, vaikeuksista huolimatta, pystyi auttamaan runsailla kirjalähetyksillä.
      Saksassa asui myös suomalaisia, jotka lahjoittivat kirjoja. Näin saatiin ”kirjastot” yksiköihin.

      Suosituimpia vaihdeltiin yksiköitten kesken. Esimerkiksi Kyösti Wilkunaa ja Sateri Ivaloa.
      Kotimaan lehdet olivat myös kysyttyjä. Uskokaa tai älkää, mutta yhteistoiminta oli niin vahvaa, että paikallislehtiäkin saapui 3-4 päivää ilmestymisensä jälkeen Libaun lukunälkäisille.

      Kirjeenvaihto oli myös ahkeraa. Se oli sen aikaista sometusta.

      Seuralehden nimi oli siellä Wimpeli;)

      • Paitsi_että

        Se Libau on sivumennen sanoen suomeksi ja usealla muullakin kielellä Liepaja ja tätä nimeä nykyisin yleensä käytetäänkin. Ihan vierailun arvoinen kaupunki, tosin syrjässä esim. Via Balticalta niin että sinne on mentävä asian kanssa jos on menossa ja asiaksi toki riittää Latvian Itämerenrannikkoon tutustuminen, suomalaiset eivät niitä seutuja ole vielä juurikaan löytäneet


    • pietarin.trolli

      Kamuttaja on pietarin yssän trolli ja sillä on vanha NKVD arkisto käytössään ei se muute tietäisi noin paljon,

      • Älä aliarvioi minua, on tuolla hyllyssä STASI:n arkisto muiden lisäksi, ja pari kolme muuta.


    • Hyvä, hyvä. Tiedoksi saatettakoon muuten se, että poistettu viesti tuossa trolli väittäjän yläpuolella oli minun tekemä. Ei olisi saanut muistella...
      ...tätä.

      Tänään on muuten se päivä kun Talvisodan alkamisesta on kulunut 79 vuotta. Sitä muistellessa on paikallaan kuunnella aivan hiljentyen Oi Kallis Suomenmaa.
      Tässä oli linkki ko. lauluun. Nyt jätän sen pois. >Kyllä jokainen sen osaa etsiä ja sanoja lukea.

    • balkanin-laulu

      Kauan on järsitty balkanin kyrsää työttömyyden kanssa taistellessa!

      • lauantai

        Hyvihä tuo on sitten männynä, mie polone oon joutuna lauantaihin tyytymmää. Mutta ei itketä ei murjotuta.


    • Vitsit ja kaskut keventävät joskus mukavasti ilmapiiriä. Päällepäin näkymätön naurukin tervehdyttää ihmisen oloa ja eloa. Aiheeseen sopiva kasku kerrottakoon erään professorin tiimoilta. Kaskuissa on myös usein tiettyä opetusta.

      Professori Forselles tapasi vapaussodan jälkeen erään entisen oppilaansa, joka oli lääkintäluutnanttina ja oli kovin tärkeän ja mahtavan näköinen.
      Forselles kysyi silloin:
      - Kuinkas korkea herra te nyt olette siellä?
      - Minä olen luutnantti.
      - Ahaa, vai luutnantti. Tietääkö luutnantti kuka oli ensimmäinen luutnantti maailmassa?
      - En satu tietämään.
      -Se oli Joosef. Raamatussahan sanotaan että ”hän vaatetti itsensä koreasti ja luuli olevansa veljiänsä parempi”.

      Lähde ei ollut tuntematon potilas, vaan seuraava potilas.

      • KunTuliPuheeksi

        Muuan toinen professori oli kyllästynyt opiskelijaansa, jonka sisätautiopin tentistä ei kerta toisensa jälkeen tullut mitään. Kun hän taas oli yrittämässä, professori ärähti: nyt minä teen teille yhden ainoan kysymyksen ja jos ette siitä selviä niin saatte painua hemmetin kuuseen. Mitkä ovat sokeritaudin oireet? Opiskelija mietti hetken ja sanoi: Janottaa, väsyttää, kusettaa. Opintokirja tänne, teidät on hyväksytty sanoi professori.


    • kukkuva.käki

      Höh. Se hyvä Häyhää käsittelevä dokumentti on poistettu??
      En saa kyllä poistetuista yhtään ns. poistomasennusta. Päinvastoin. Kyllä tämä kettupalsta on mielenkiintoa ja "ihanuuttansa" täysi.

      Käki kukkuu kevätkesästä, ei koskaan tarkka-ampujana talvella puusta.

      • kamuttaja

        Outo poisto touhu eikun vaan jatkuu.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Outo poisto touhu eikun vaan jatkuu.

        Niin, eipä tuolle paljon mitään mahda. Tästä asiasta on kyllä keskusteltu pidemmän aikaan, ja vieläkin on sellaista mielipidettä havaittavissa, että sananvapaus lain tarkoittamassa merkityksessään sallisi laillisen rajan täyttävät mielipiteet. Mutta eikös se lopputuleva ollut, että palstan pitäjällä on oikeus valita ja poistaa oman palstavaltansa nojalla minkä vaan kirjoituksen, ilman että sitä katsottaisiin sananvapauden rajoittamiseksi. Eli oma keskustelupalsta olisi se, missä lain sallimissa rajoissa sananvapaus täyttyisi lain tarkoittamassa merkityksessä täydellisesti.
        ”Sääntöjen” nojalla meidän on tämä kestettävä. Mielipidesensuuri on halveksittavaa, mutta ei se ole laitonta tässä yhteydessä. Näin minä tällä hetkellä asian tulkitsen.


    • Pihkanpurija

      Tapio Rautavaaran lauluhan tuo edellämainuttukin oli. Sanoittajasta en ole aivan varma. Mutta eräs laulu Rautavaaran Tapsalta Kaamoskuu nostattaa karvat selkään vielä vanhalta metsätyömieheltäkin. Kuunnelkaa se.

      • Yllätit hyvänä purijana. Hampaita pihkalle, ymmärryksen on jäljellä. Pisteet tällä palstalla jo jaettu osittain tyhjään. Toki joskus on omien pisteytyksiemme välivuoro.
        Varokaamme enemmän sitä, mitä aiomme sanoa, kuin mitä ajattelemme.
        Tämä Kaamoskuun sanoitus on aivan mahtava. Kenen? Tapsan itsensä!
        Ehkä huomenna jo soitan itselleni sovitustani tästä hyvästä kappaleesta.

        Ajatelkaa, muistelkaa, ymmärtäkää. Jatkakaa.


      • Katuvankka kirjoitti:

        Yllätit hyvänä purijana. Hampaita pihkalle, ymmärryksen on jäljellä. Pisteet tällä palstalla jo jaettu osittain tyhjään. Toki joskus on omien pisteytyksiemme välivuoro.
        Varokaamme enemmän sitä, mitä aiomme sanoa, kuin mitä ajattelemme.
        Tämä Kaamoskuun sanoitus on aivan mahtava. Kenen? Tapsan itsensä!
        Ehkä huomenna jo soitan itselleni sovitustani tästä hyvästä kappaleesta.

        Ajatelkaa, muistelkaa, ymmärtäkää. Jatkakaa.

        Korjaan. Usko Kemppi on sanoittaja jne. Jatkakaa.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      207
      5448
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      129
      3296
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2475
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      343
      2411
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2012
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1586
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1561
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1423
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1250
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe