Tukehtumisen pelko

Väsynytpelkäämään

Löytyisiköhän täältä muita joiden elämää hankaloittaa sairaskohtauksen pelko ja erityisesti pelko tukehtumisesta? Minulla on aiemmin ollut paha paniikkihäiriö päivittäisine paniikkikohtauksineen mutta nyt kohtaukset ovat reilusti vähentyneet. Valtava pelko tukehtumisesta on kuitenkin jäänyt. En pelkää ruoan takertumista kurkkuun vaan sitä että jostain syystä hengitystiet vain menevät yhtäkkiä umpeen esim. kurkku turpoaa kiinni allergisen reaktion takia. Pelkään myös sydänkohtausta, aivohalvausta tms. ja kovaa kipua yleensä.
Uskon että tämä johtuu siitä että vuosia sitten syödessäni nielu ikään kuin lumpsahti täydellisen kiinni ja luulin ihan todella kuolevani koska henki ei kulkenut pihaustakaan moneen minuuttiin. Lopulta oksensin ja pikku hiljaa henki alkoi nenän kautta kulkemaan. Siitä lähtien olen saanut vähintään pienen paniikkikohtauksen joka kerta kun minua esim. alkaa yskittää ilman selvää syytä tai jos tunnen jotain kurkussa.
Tätäkin viestiä aloin näin keskellä yötä kirjoittamaan ihan vain että saisin muuta ajateltavaa kun kurkkuun ilmaantui yhtäkkiä ison palan tunne ja olen juuri nyt kauhusta kankeana valmiina soittamaan apua. Sydän lyö kovaa kun pelottaa etten hetken päästä saa henkeä. Asiaa pahentaa se että asun yksin kerrostalossa ja pelkään ettei ambulanssi pääsisi kaikkien luklojen takia auttamaan.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia tällaisesta elämää rajoittavasta tukehtumisen (tai muiden sairauskohtauksien) pelosta ja mahdollisesta parantumisesta! Asiallisia viestejä kiitos :)

1

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jtkt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      234
      4492
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2914
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2433
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1737
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1409
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      83
      1212
    7. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      19
      1128
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      939
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      908
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      874
    Aihe