Vilppulan saha ennen ja nyt

metsätaloustieteidenins

Vilppulan saha on kyllä kieroin ja epämääräisin työnantaja mitä omalle uralle mahtuu.
20-vuotta sitten alettiin henkilöstön puhdistusoperaatio, jolloin kaikki johdolle ei sopivat siivottiin pihalle. Ei auttanut vaikka koulutit itseäsi omalla rahalla ja ajatuksella että luonnollisesti ylenet urallasi. Päinvastoin alettiin taukoamatta alasajaa henkilön itsetuntoa esim. siirtämällä vähäpätöisiin töihin. Pääluottamusmies käänsi selkänsä kun piti omaa asemaansa varjella. Poissa ovat kaikki asialliset ja työntekijöiden tykkäämät esimiehet, nyt on vain itseään täynnä oleva tuotantojohtaja ja hänen lojaali aseenkantajansa Teuvalta. Kaiken huipuksi Metsä Group alkaa kouluttaa työntekijöitä ihan valtakunnallisella koulutusohjelmalla, UPM & Stora Enso ovat tehneet samaa jo 50-vuotta. Entiset työntekijät pihalle ja samalla palkataan uusia ilman työlainsäädännösten kunnioittamista. Se jos mikä on lainvastaista.

45

7409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikkoska

      Olikos luottamusmiehenä silloin mies, jonka sukunimi on lintu-rotu?

      • kirvesmies

        Oli, hänestä ei tiennyt oliko lintu vai kala


    • Sahanmiez

      Oi niitä aikoja Toke oli paras työntekijä jo silloin.

      • teddyboy

        Tokea en tiedä, mutta nykyjohdosta tulee mieleen Venäjän testosteroinia huokuva oligarkki Putin ja Yhdysvaltojen Trump joka taputtaa omille puheilleen, täysin narsisteja molemmat.


      • Anonyymi
        teddyboy kirjoitti:

        Tokea en tiedä, mutta nykyjohdosta tulee mieleen Venäjän testosteroinia huokuva oligarkki Putin ja Yhdysvaltojen Trump joka taputtaa omille puheilleen, täysin narsisteja molemmat.

        Kuinka oikeaan osunut kommentti kahden vuoden takaa!


    • nöösinä

      Olin siellä aikoinaan töissä...3,50 markkaa tunnilta maksettiin ja vittuilut päälle:D

      • freeatlast

        Sahan nykykäytäntöönkin kuuluu pieni palkka, johon sisältyy vittuilut vähän niin kuin palkan päälle.


    • senpituinense

      Sitten tämä ihme vimma ulkoistaa jokainen vähänkin ulkoistettava asia.
      Vedotaan kustannussäästöihin. Höpön Höpö, sahan omatyöntekijä määrää sillä vain karsitaan , jotta saadaan leuhkia aamulehdessä ja puumies- lehdessä kuinka meidän sahalla viimeisen kymmenen vuoden aikana on työntekijä määrä saatu puolitettua sahausmäärien ja tukkirekkojen päivittäiskäyntien pysyessä samana suhteessa työvuorojen määrään kuin suurimpina loiston vuosina. Käteen menee tämä ulkoistusvimma, josta hyvänä esimerkkinä Keuruulla asuva tuotantojohtaja hirmupalkallaan, jonka verotulot kulkeutuvat pois mänttä-vilppulasta.
      Tekniikka kehittyy muun muassa automaattilajittelun ja sahaustekniikoiden myötä, siinä "minä tein sen" kuplassa on helppo leijua ja odottaa seuraavaa ylennystä.

    • Jukkaska

      Saha aloittaa taas YT-neuvottelut ennen kesää. Taas samaa jatkumoa.

      • Pehmispalloo

        Eikös siellä pitäis tuotantoa vaan lisätä?


      • jukkaska
        Pehmispalloo kirjoitti:

        Eikös siellä pitäis tuotantoa vaan lisätä?

        Joo, mutta vähemmällä porukalla jatkossa


    • pks69

      Kyseisellä sahalla aiemmin töissä olleena voin sanoa näin eläkkeellä olevana alle 50-vuotiaana, kuten hyvä Ystäväni koripallon maajoukkuevalmentaja Henrik Dettmann kertoi kerran illanistujaisissa, että" kakki muu on turhaa kunnes se on sukassa".
      Tehkäätte te siellä suomessa sahatavaraa niin paljon kuin sielu sietää, itse jatkan lomailua täällä Espanjan auringon alla juomia nauttien.

    • Peteheihulinaa

      Metsä Group eli siinä sivussa vilppulassa tehdään oikein suunnitelma kestävän metsänhoidon toteuttamisesta. Miten kyseisessä firmassa on sitten tätä ennen toimittu, kestävän kehityksen vastaisestiko. Tuotantojohtaja saanut taas neronleimauksen ja nimensä lehteen. Kyseessä on samanlainen rahastustoiminta suunnitelman tekijöiltä kuin oli aikoinaan ISO-9001 laatustandardikriteerit. Miten tällainen kestävä kehityssuunnitelma sitten hyödyttää Metsä Groupia, saako kriteerit täyttävä saha tuotteistaan paremman hinnan kuin ennen.

      • Anonyymi

        Tämä on tämmöistä rahastusta kuten yllä oleva osuvasti kertoi. "Hyödyttää" se sen verran , että ilman kyseistä kriteeriä oleva yritys ei voi harjoittaa ulkomaan kauppaa.
        Älytön "ota tai jätä" tilanne.


      • Anonyymi

        Mitenhän tämä Rauman mäntysaha tuotantoineen suhteutuu kestävään metsänhoitoon?? Melko heikosti!
        Rauman sahan perustaminen tietää monen pienemmän sahan lopettamista, varsinkin Porin ja Rauman suunnalla.
        Ja mihin tarvitaan vilppulan sahaa jatkossa?


    • Anonyymi

      Metsä Groupin ja Vilppulan sahan koulutushanke on neljäkymmentä vuotta vanhaa jäämistöä. Sama koulutus ja oppiaine valikoima oli olemassa jo mäntän ammattikoulun sahausprosessinhoitaja linjalla sekä korkeammassa opinahjossa jo lopetetussa sahateknikkokoulutuksessa. Nykyinen koulutuspolku on ollut olemassa siis jo kauan ja molemmat on lopetettu aikoja sitten.
      Miksi opetetaan oppilaita tuotannonsuunnitteluun tai myynnin tehtäviin, koska opiskelijat eivät tule kyseisissä tehtävissä toimimaan.
      Nykyinen koulutus on täyttä profiilin kiillotusta kyseiseltä Metsä Groupin organisaatiolta, joka muuten on maailman vasta 14 . suurin metsäalan yritys aika mitättömällä liikevaihdolla.

      • Anonyymi

        Mitähän tällekin uljaalle uusien sahamiesten koulutushankkeelle kuuluu?
        Sama kuin kouluttaisi roskakuskeja ajamaan jäteautoa ja kummalle puolelle auton kitaa tietyt jätteet menevät.
        Turhaa pelleilyä ja profiilin korottamista.


    • Anonyymi

      Eipä ole johdolta paljon vastauksia herunut! No, vastaamattomuus sinällään kertoo jo paljon!! Heh Heh Taisi osua arkaan paikkaan, hyvät herrat?

    • Anonyymi

      Toke oli sahan laiskin työläinen:). Hyvä seuramies kyllä.

    • Anonyymi

      Vieläkö lojaali aseenkantaja Teuvalta on oppimassa asioita, entä Keuruun omahyväinen tuotantojohtaja?
      Ovat muuten molemmat kotoisin samoilta pohjanmaan lakeuksilta naapuripitäjistä, siinä on hyvä sumplia asioita. Varmaan toistensa lapsien kummejakin!

    • Anonyymi

      Pelolla johtaminen, siirretään vähäpätöisempiin työtehtäviin, selän takana puhumista, ns."kympit", omaehtoisen kouluttautumisen väheksyminen, minä-minä ajattelu, saunailtasopimukset, jätetään joku kokonaan vuoron ulkopuolelle eli ulkopuoliseksi, päteminen, Hyvä-Veli järjestelmä. Tässä Vilppulan sahan työyhteisön eräitä erityispiirteitä.

      • Anonyymi

        Jos siellä on tälläinen työilmapiiri, niin minkä ihmeen takia siellä on porukka töissä? Taitaa olla palkat kohdillaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siellä on tälläinen työilmapiiri, niin minkä ihmeen takia siellä on porukka töissä? Taitaa olla palkat kohdillaan...

        Ei ole häävit palkat. Rahan takia kukaan tänne tule. Vaan asuntolaina, muksut jne... Täällä on työpaikat kiven alla, huonosta vaihdat huonoon. Nuo metallialan firmatkin ovat mitä ovat. Työnhakijoita haetaan, töitä ei ole, mutta omilla nettisivuilla näyttää hyvältä kun haku päällä. Kinnaskoskesta en ole pahaa kuullut koskaan, vuosikymmeniin. Mänttän paperitehtaalle ei ole asiaa; nepotismi pitää huolen. Ja kun viimeisin sukulainen oli siellä 1970-luvulla, niin tietäähän tuon. Ei kannata tulla.


      • Anonyymi

        Kannattaa ELÄÄ elämänsä välittämättä muiden mielipiteistä tai ulkoa tulevista paineista ja sukulaisten odotuksista välittämättä.

        Tehkää mikä tuntuu hyvältä ja saa siten jaksamaan. Nähdä maailmaa, elää eri paikkakunnilla, näin saat laajakatseisen kuvan asioista.
        Elämä rullaa niin äkkiä ohitse, ennenkuin huomaatkaan olet jo eläkeiän kynnyksellä ja eläkkeelle päästyäsi pyöräilet kylillä viikon pari ja henki pois. Se siitä.
        Iselläni on ollut mahdollisuus oman toimintani ansiosta olla useissa eri työpaikoissa, opiskella, asua eri paikkakunnilla, imeä paikkakunnan ominaisuuksia ja välillä omituisuuksia, niitä on näin hieman vanhempana mukava muistella. Ehkä olen kuitenkin etuoikeutettu, en tiedä? voi olla mutta ei se todellakaan ilmaiseksi ole tullut. Tavallaan hauskaa ja kivaa on ollut, siitähän elämässä loppujen lopuksi on kysymys.
        Lopuksi vielä Vilppulan sahasta. Olen sielläkin ollut lähes pari vuosikymmentä eri tehtävissä joka osastolla. Jälkeenpäin ajateltuna kokemus oli pirun opettavainen, pääsin näkemään ja olla mukana kehittämässä uutta ja innostavaa mahtavien OMIEN työntekijöideni kanssa kuin myös upeita persoonia saha- tasaamo,-lähetys ja tukkien käsittelyosastoilla. Heille kaikille jotka vielä ovat keskuudessamme avoin kiitos ja edesmenneille kepeät mullat.

        Vilppulan saha rehellisesti sanottuna ei ole kehittynyt yhtään sitten 80-luvun alun perustamisestaan, vaan teknologia on tuonut kaiken kehityksen. t.RockinPete


    • Anonyymi

      Kolhossahan oli ennen myös saha..mahtaako vielä olla toiminnssa

      • Anonyymi

        Ei ole enää vuosikymmeniin ollut toiminnassa jos tarkoitat GAS:n sahaa.


      • Anonyymi

        Sitä juuri..oikohan siinä joku ikilevytehdas myös


    • Anonyymi

      Minä lähdin Mänttä-Vilppulasta 1974. En ole päivääkään katunut. Nyt vuoden verran eläkkeellä ollut enkä takaisin kaipaile.
      Jos tuntuu siltä, ettei tulevaisuus tunnu hyvältä, siitä vaan uusiin maisemiin. Sekään ei helppoa ole. Se ei kaikille ole oikea ratkaisu.

      • Anonyymi

        Hyvä kun lähdit,ei ole kenenkään ollut ikävä,parempi ettet haikaile tännepäin edes käymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun lähdit,ei ole kenenkään ollut ikävä,parempi ettet haikaile tännepäin edes käymään.

        Ookko katkera kun et ite oo pystynyt lähtee? Mamman pojat mamman poikia.


      • Anonyymi

        Raukat vain menkööt merten taa,jätkä sen kun porskuttaa,ei hädän päivää,itse asun Päijät Hämeessä jo noin 41v.ja aion pysyäkin.


      • Anonyymi

        Ihanko Juupajoelle asti uskalsit lähteä,onhan se sekin jonkinlainen ympäristönmuutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raukat vain menkööt merten taa,jätkä sen kun porskuttaa,ei hädän päivää,itse asun Päijät Hämeessä jo noin 41v.ja aion pysyäkin.

        Juuri näin. Jätkät porskuttaa ja johtohenkilöt kuolee sydänkohtauksiin.


    • Anonyymi

      Mikä juttu tämä Raumalle perustettava 750 000 kuution mäntysahaprojekti on? Näyttää itse keuruun Trump olevan projektinjohtajana.

      • Anonyymi

        No just joo. Haapaniemestä ei ole projektinjohtajaksi, aivan liian minä minä tyyppi. Eikö ne halunneetkaan että projekti toteutuu kun hänet laitettiin asioita sohlaamaan. Toisaalta kun ei tiedä mitään ja projekti menee havuille niin hänet on helppo lingota ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just joo. Haapaniemestä ei ole projektinjohtajaksi, aivan liian minä minä tyyppi. Eikö ne halunneetkaan että projekti toteutuu kun hänet laitettiin asioita sohlaamaan. Toisaalta kun ei tiedä mitään ja projekti menee havuille niin hänet on helppo lingota ulos.

        Viva Ott Tanak!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just joo. Haapaniemestä ei ole projektinjohtajaksi, aivan liian minä minä tyyppi. Eikö ne halunneetkaan että projekti toteutuu kun hänet laitettiin asioita sohlaamaan. Toisaalta kun ei tiedä mitään ja projekti menee havuille niin hänet on helppo lingota ulos.

        Ei muuta kuin pälvikaljua kiillottamaan sekä omena johtajalle kuuliasesta nuoleskelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just joo. Haapaniemestä ei ole projektinjohtajaksi, aivan liian minä minä tyyppi. Eikö ne halunneetkaan että projekti toteutuu kun hänet laitettiin asioita sohlaamaan. Toisaalta kun ei tiedä mitään ja projekti menee havuille niin hänet on helppo lingota ulos.

        Eläkkeelle joutaisi, jo ikänsäkin puolesta, saisi maistaa samaa lääkettä mitä on muille annostellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just joo. Haapaniemestä ei ole projektinjohtajaksi, aivan liian minä minä tyyppi. Eikö ne halunneetkaan että projekti toteutuu kun hänet laitettiin asioita sohlaamaan. Toisaalta kun ei tiedä mitään ja projekti menee havuille niin hänet on helppo lingota ulos.

        Tulee toimimaan tuontipuun varassa , jossa ei ole mitään järkeä. Tuodaan puuta ulkomailta ja tehdään suomessa lankkuja ja viedään ne takaisin ulkomaille.
        Äly Hoi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle joutaisi, jo ikänsäkin puolesta, saisi maistaa samaa lääkettä mitä on muille annostellut.

        Eläkkeelle vaan. Ensi vuonna täyttää 62 eli vuosi eläkkeeseen. Revi siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee toimimaan tuontipuun varassa , jossa ei ole mitään järkeä. Tuodaan puuta ulkomailta ja tehdään suomessa lankkuja ja viedään ne takaisin ulkomaille.
        Äly Hoi!

        Venäläinen sahakin liitettiin/ostettiin ihan sen takia että saataisiin venäjän puolelta puuta, joka on muuten huonolaatuista kallista rahteineen tänne tuotaessa.


    • Anonyymi

      Suurin osa koko Suomen työpaikoista on sairaita...epäpätevät ja rahanahneet johtajat.Kierot ja laiskat työkaverit.Lottovoittoon verrattava jos onnistuu löytämään tervepäisen työyhteisön.

    • Anonyymi

      Vilppula ja Kolho ovat olleet aina sellaisia yhteiskunnan mätäpaiseita.

    • Anonyymi

      HYvä veli- järjestelmä toimii. Ongelmat lakaistaan maton alle. Käy kuin jenkkien nykyiselle pressalle.
      AFFA saatte vielä tuta mitä tarkoitan

    • Anonyymi

      Väkeväinen takas tehtaanjohtoon niin oppis pikkupomot oleen taas ihmisiksi!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe