Moi!
Kolmen kesän purjehduskokemuksin turvin pitäisi lähteä ensi kesänä kohti Tallinnaa tuolta Porkkalasta ja kyselisin kuinka kauan tuohon suuren suuren lahden ylitykseen kannattaa varata aikaa? Meidän purjehduskokemuksella keskimatkavauhti on ollut noin 5 solmun luokkaa.
Riittääkö yleisesti ottaen 10h kun kaikki passintarkastukset on ohi ja matkaa päästy?
Onko matkalla pahoja paikkoja mitä pitää varoa? Lähinnä Tallinnan päässä.
Kiitti etukäteen avusta ja neuvoista.
Ekaa kertaa Tallinnaan
25
7262
Vastaukset
- Hasse
Tallinnaan on menty monia kertoja ja ennätys on vähän yli 6 h Helsinki-Tallinna Racessä (Helsingistä) ja pisin kesti hieman yli 14 tuntia myöskin Helsingistä. Silloin tosin tuli yllättäen ukkosmyrsky ja tuulen nopeus 30 m/s vastaan. Odoteltiin siinä sitten Helsingin Matalalla tuulen tyyntymistä purjeet alhaalla. Satamaan päästyämme aika monella veneellä oli revenneet purjeet. Sääennusteita kannattaa siis kuunnella ja katsoa vielä sen lisäksi ulos ikkunastakin:)
Reitti sinänsä on helppo, jos keli on hyvä. Paljon vaikeampi on purjehtia Helsingistä Hankoon... Navigointiin tuolla ulkona ei niin kovasti tarvitse keskittyä. - kartat
Keksitty. Matkaa kertyy kolmisenkymmentä mailia, joten 10 h riittänee, jos ei ole ihan vastaista.
Lähtekää aamun koittaessa (Tulli on periaatteessa yötäpäivää auki mutta palvelevat turisteja alkaen klo. 7. Muistaakseni), niin huomaatte olevanne iltapäivällä perillä.- sailor153
Juu, eiköhän ne kartat ole kaiken a ja o.
Navigointikin sujuu joten perille löytäminen ei ole meillä ongelma vaan se totuuden mukainen ajankäyttö.
Teoriassa pitäisi mennä 8h sieltä mistä me lähdemme matkaan mutta monesti totuus on aivan muuta.
- L26
Tosiaan kuuntele säätä tarkasti ennen lähtöä. Yli 8 m/s kryssiin ei perhemiehistöllä kannata lähteä. Porkkalasta tosin pääsee yleensä hankavastaista tai sivutuulta Tallinnaan. Kartta Hanko-Loviisa riittää hyvin. Aikaa kannattaa varata Porkkalasta n. 7-8 h. Suokista 10 h, vaikka lopulta legi menee yleensä nopeamminkin.
- sailor153
Kiitos, oli paljon hyötyä varsinkin noista tuulirajoista.
Sailor153
- horisonttti
ei ole karttaa vielä hankittu, niin mihin suuntaan kannattaa lähteä Helsingistä?
- kartta
Niin karttaa ostamaan vai veneellä?
- Sailor
Latasin eilen koneelleni Meri-cd:n Pietari- Tukholma (lainasin kirjastosta).
Sillä saat suunnat ja etäisyydet selville ja vieläpä saat printattua tarvittavat versiot ulos.
...Niin joo, sitten pitää osata vielä lukea niitä karttoja & kompassia et lähtee oikeeseen suuntaan.... - jani
Sailor kirjoitti:
Latasin eilen koneelleni Meri-cd:n Pietari- Tukholma (lainasin kirjastosta).
Sillä saat suunnat ja etäisyydet selville ja vieläpä saat printattua tarvittavat versiot ulos.
...Niin joo, sitten pitää osata vielä lukea niitä karttoja & kompassia et lähtee oikeeseen suuntaan....maamerkit riittä. ensin harmajalta kohti kasuunia ja siitä suunta tallinnan matalalle, siitä piritaan jo näkeekin. Tämä tapa on tosin suositeltava vain kokeneille kippareille (osaa käyttää kompassia jos menee näkyvyys)ja hyvissä näkyvyysolosuhteissa.
- suunnit
jani kirjoitti:
maamerkit riittä. ensin harmajalta kohti kasuunia ja siitä suunta tallinnan matalalle, siitä piritaan jo näkeekin. Tämä tapa on tosin suositeltava vain kokeneille kippareille (osaa käyttää kompassia jos menee näkyvyys)ja hyvissä näkyvyysolosuhteissa.
Jos et omaa karttaa mistä otat suunnat???
Tosiasiassa riittä ku ajat kantosiipien menemää suuntaa. Kyseisiä härveleitä menee ja tulee matkalla ainakin 2 kertaa tunnissa ohitsesi... - jani
suunnit kirjoitti:
Jos et omaa karttaa mistä otat suunnat???
Tosiasiassa riittä ku ajat kantosiipien menemää suuntaa. Kyseisiä härveleitä menee ja tulee matkalla ainakin 2 kertaa tunnissa ohitsesi...maamerkeistä! Harmajalta ajat kohti kasuunia ja siitä kohti tallinnan matalaa, kyllä ne näkyy. kompassilla voit toki varmistaa mikä se suunta on sinne tallinnan majakalle. jos eksyt, ajat hetken 185 astetta ja taas näkyy vastarantaa.
- Pertti Dunckertin
jani kirjoitti:
maamerkeistä! Harmajalta ajat kohti kasuunia ja siitä kohti tallinnan matalaa, kyllä ne näkyy. kompassilla voit toki varmistaa mikä se suunta on sinne tallinnan majakalle. jos eksyt, ajat hetken 185 astetta ja taas näkyy vastarantaa.
Juttu Venelehdestä 9/89 niin olette paljon viisaampia !!!!!!!!
Ei pelkkää MUTU tietoa. - Anonyymi
jani kirjoitti:
maamerkit riittä. ensin harmajalta kohti kasuunia ja siitä suunta tallinnan matalalle, siitä piritaan jo näkeekin. Tämä tapa on tosin suositeltava vain kokeneille kippareille (osaa käyttää kompassia jos menee näkyvyys)ja hyvissä näkyvyysolosuhteissa.
Pääsitkö perille vai oletko vielä matkalla. Aikaa on kulunut kohta 20 v.
Toimiiko meri-cd vielä? Jos toimii, niin oletko tehnyt karttoihin päivityksiä. Venäjän puolelle ei enää kannata mennä. Siellä systeemit muuttui muutama vuosi sitten epäihmisystävällisiksi.
Ai niin - ja vielä. Jos pääset Tallinnaan, tullissa ei enää tarvitse käydä. Matka-aikaa säästyy.
- Anonyymi
Suoraan Helsingistä kohti merta. Ei ole vaikeaa.
- Anonyymi
Aivan loistavaa kun tulit lopulta tuota aloittajaa opastamaan.
Ei tarvitse menettää uskoaan ihmiskuntaan kun tuollaisia auttavaisia ihmisiä on keskuudessamme.
- Anonyymi
Mitäs porukka sanois "minimi" kokemukseksi ennen ylitystä? Ostin ekan veneen viimekesänä ja porvoo - helsinki - hanko - salo väli saatiin ajettua nolla kokemuksella ihan vaan netistä hiukan opiskelemalla
- Anonyymi
Polskis loiskis yli vaan. Keveät kelit kannattaa kytätä. Mä uskon että isoin moka voi tulla että on huoleton keleihin liittyen. Jos vene merkikelpoinen niin ei hengenvaaraan joudu mutta voi olla ikävää ja voi tulla trauma, gasteille tai Captainille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polskis loiskis yli vaan. Keveät kelit kannattaa kytätä. Mä uskon että isoin moka voi tulla että on huoleton keleihin liittyen. Jos vene merkikelpoinen niin ei hengenvaaraan joudu mutta voi olla ikävää ja voi tulla trauma, gasteille tai Captainille.
Varsinkin saaristopurjehduksen jälkeen 12m/s tuuli ja 1,5 metrin aallot saattaa vaikuttaa ihan kelpolta hommalta, kun saaristossa saaret rikkoo jo valmiiksi aaltoja pienemmiksi ja saaret rauhoittavat tuultakin jonkin verran, mutta avomerellä purjehduksesta tulee ihan oma lajinsa, ainaskin jos joutuu kryssimään.
VHF-radio on ehdoton, mikä täytyy olla tommoisissa ylityksissä, kokemusta nimittäin on sen puuttumisesta. Itämerellä kuitenkin käytännössä aina joku radiokantaman sisällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin saaristopurjehduksen jälkeen 12m/s tuuli ja 1,5 metrin aallot saattaa vaikuttaa ihan kelpolta hommalta, kun saaristossa saaret rikkoo jo valmiiksi aaltoja pienemmiksi ja saaret rauhoittavat tuultakin jonkin verran, mutta avomerellä purjehduksesta tulee ihan oma lajinsa, ainaskin jos joutuu kryssimään.
VHF-radio on ehdoton, mikä täytyy olla tommoisissa ylityksissä, kokemusta nimittäin on sen puuttumisesta. Itämerellä kuitenkin käytännössä aina joku radiokantaman sisällä.VHF tarvitsee luvat eikös? Onko näihin jotain suosituksia mistä lähteä perehtymään ja hankkimaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VHF tarvitsee luvat eikös? Onko näihin jotain suosituksia mistä lähteä perehtymään ja hankkimaan?
www.ficora.fi
Sinne vaan kurssille ja suorittamaan Rannikkolaivurin radiotutkinto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin saaristopurjehduksen jälkeen 12m/s tuuli ja 1,5 metrin aallot saattaa vaikuttaa ihan kelpolta hommalta, kun saaristossa saaret rikkoo jo valmiiksi aaltoja pienemmiksi ja saaret rauhoittavat tuultakin jonkin verran, mutta avomerellä purjehduksesta tulee ihan oma lajinsa, ainaskin jos joutuu kryssimään.
VHF-radio on ehdoton, mikä täytyy olla tommoisissa ylityksissä, kokemusta nimittäin on sen puuttumisesta. Itämerellä kuitenkin käytännössä aina joku radiokantaman sisällä.Vhf tulossa ensikesälle kurssien jälkeen vasta,eli pärjäisikö kännykällä tuon ylityksen kuitenkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vhf tulossa ensikesälle kurssien jälkeen vasta,eli pärjäisikö kännykällä tuon ylityksen kuitenkin?
Melko pitkä pätkä keskellä Suomenlahtea ei kännykkä kuulu. Saattaa näyttää palkkeja, mutta ei kulje data eikä puhe.
- Anonyymi
Helsingin kohdalla kun siirreettiin niin olikin jo aika "isoja" aaltoja omaan makuun. Huom, 0 kokemus veneilystä ikinä. Siinä ei tainnut ollakkaan saaristoa edessä ja tuuli oli tiedotuksen mukaan justiinsa reilua 10ms / s. Tuntui rajulta verrattuna tyyneen mutta eipä tuossa mitään ongelmaa ollut. Mukavasti matka taittui. Kylkeen tuli sopivasti. Hangon kohdalla jurnutettiin sitten 2 päivää vastatuuleen sikssakkia ja sillon ei kyllä matka taittunut yhtään mihinkään... Oltiin pelkän ison varassa kun spinnun nostin sano itsensä irti.
Kone on vanha 7hp vire eikä jaksanut työntää vastatuuleen.... - Anonyymi
Spinnulla vastatuuleen ajo voi olla muutenkin melko haasteellista
- Anonyymi
Suurten hotellien ja joidenkin kapakoiden lähettyvillä on paljon vaaroja missä kokematon menettää vähintään rahansa helposti normaalin mukiloinnin lisäksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812