Ekaa kertaa Tallinnaan

Sailor153

Moi!

Kolmen kesän purjehduskokemuksin turvin pitäisi lähteä ensi kesänä kohti Tallinnaa tuolta Porkkalasta ja kyselisin kuinka kauan tuohon suuren suuren lahden ylitykseen kannattaa varata aikaa? Meidän purjehduskokemuksella keskimatkavauhti on ollut noin 5 solmun luokkaa.
Riittääkö yleisesti ottaen 10h kun kaikki passintarkastukset on ohi ja matkaa päästy?

Onko matkalla pahoja paikkoja mitä pitää varoa? Lähinnä Tallinnan päässä.

Kiitti etukäteen avusta ja neuvoista.

25

7396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hasse

      Tallinnaan on menty monia kertoja ja ennätys on vähän yli 6 h Helsinki-Tallinna Racessä (Helsingistä) ja pisin kesti hieman yli 14 tuntia myöskin Helsingistä. Silloin tosin tuli yllättäen ukkosmyrsky ja tuulen nopeus 30 m/s vastaan. Odoteltiin siinä sitten Helsingin Matalalla tuulen tyyntymistä purjeet alhaalla. Satamaan päästyämme aika monella veneellä oli revenneet purjeet. Sääennusteita kannattaa siis kuunnella ja katsoa vielä sen lisäksi ulos ikkunastakin:)

      Reitti sinänsä on helppo, jos keli on hyvä. Paljon vaikeampi on purjehtia Helsingistä Hankoon... Navigointiin tuolla ulkona ei niin kovasti tarvitse keskittyä.

    • kartat

      Keksitty. Matkaa kertyy kolmisenkymmentä mailia, joten 10 h riittänee, jos ei ole ihan vastaista.
      Lähtekää aamun koittaessa (Tulli on periaatteessa yötäpäivää auki mutta palvelevat turisteja alkaen klo. 7. Muistaakseni), niin huomaatte olevanne iltapäivällä perillä.

      • sailor153

        Juu, eiköhän ne kartat ole kaiken a ja o.
        Navigointikin sujuu joten perille löytäminen ei ole meillä ongelma vaan se totuuden mukainen ajankäyttö.
        Teoriassa pitäisi mennä 8h sieltä mistä me lähdemme matkaan mutta monesti totuus on aivan muuta.


    • L26

      Tosiaan kuuntele säätä tarkasti ennen lähtöä. Yli 8 m/s kryssiin ei perhemiehistöllä kannata lähteä. Porkkalasta tosin pääsee yleensä hankavastaista tai sivutuulta Tallinnaan. Kartta Hanko-Loviisa riittää hyvin. Aikaa kannattaa varata Porkkalasta n. 7-8 h. Suokista 10 h, vaikka lopulta legi menee yleensä nopeamminkin.

      • sailor153

        Kiitos, oli paljon hyötyä varsinkin noista tuulirajoista.

        Sailor153


    • horisonttti

      ei ole karttaa vielä hankittu, niin mihin suuntaan kannattaa lähteä Helsingistä?

      • kartta

        Niin karttaa ostamaan vai veneellä?


      • Sailor

        Latasin eilen koneelleni Meri-cd:n Pietari- Tukholma (lainasin kirjastosta).
        Sillä saat suunnat ja etäisyydet selville ja vieläpä saat printattua tarvittavat versiot ulos.

        ...Niin joo, sitten pitää osata vielä lukea niitä karttoja & kompassia et lähtee oikeeseen suuntaan....


      • jani
        Sailor kirjoitti:

        Latasin eilen koneelleni Meri-cd:n Pietari- Tukholma (lainasin kirjastosta).
        Sillä saat suunnat ja etäisyydet selville ja vieläpä saat printattua tarvittavat versiot ulos.

        ...Niin joo, sitten pitää osata vielä lukea niitä karttoja & kompassia et lähtee oikeeseen suuntaan....

        maamerkit riittä. ensin harmajalta kohti kasuunia ja siitä suunta tallinnan matalalle, siitä piritaan jo näkeekin. Tämä tapa on tosin suositeltava vain kokeneille kippareille (osaa käyttää kompassia jos menee näkyvyys)ja hyvissä näkyvyysolosuhteissa.


      • suunnit
        jani kirjoitti:

        maamerkit riittä. ensin harmajalta kohti kasuunia ja siitä suunta tallinnan matalalle, siitä piritaan jo näkeekin. Tämä tapa on tosin suositeltava vain kokeneille kippareille (osaa käyttää kompassia jos menee näkyvyys)ja hyvissä näkyvyysolosuhteissa.

        Jos et omaa karttaa mistä otat suunnat???
        Tosiasiassa riittä ku ajat kantosiipien menemää suuntaa. Kyseisiä härveleitä menee ja tulee matkalla ainakin 2 kertaa tunnissa ohitsesi...


      • jani
        suunnit kirjoitti:

        Jos et omaa karttaa mistä otat suunnat???
        Tosiasiassa riittä ku ajat kantosiipien menemää suuntaa. Kyseisiä härveleitä menee ja tulee matkalla ainakin 2 kertaa tunnissa ohitsesi...

        maamerkeistä! Harmajalta ajat kohti kasuunia ja siitä kohti tallinnan matalaa, kyllä ne näkyy. kompassilla voit toki varmistaa mikä se suunta on sinne tallinnan majakalle. jos eksyt, ajat hetken 185 astetta ja taas näkyy vastarantaa.


      • Pertti Dunckertin
        jani kirjoitti:

        maamerkeistä! Harmajalta ajat kohti kasuunia ja siitä kohti tallinnan matalaa, kyllä ne näkyy. kompassilla voit toki varmistaa mikä se suunta on sinne tallinnan majakalle. jos eksyt, ajat hetken 185 astetta ja taas näkyy vastarantaa.

        Juttu Venelehdestä 9/89 niin olette paljon viisaampia !!!!!!!!
        Ei pelkkää MUTU tietoa.


      • Anonyymi
        jani kirjoitti:

        maamerkit riittä. ensin harmajalta kohti kasuunia ja siitä suunta tallinnan matalalle, siitä piritaan jo näkeekin. Tämä tapa on tosin suositeltava vain kokeneille kippareille (osaa käyttää kompassia jos menee näkyvyys)ja hyvissä näkyvyysolosuhteissa.

        Pääsitkö perille vai oletko vielä matkalla. Aikaa on kulunut kohta 20 v.

        Toimiiko meri-cd vielä? Jos toimii, niin oletko tehnyt karttoihin päivityksiä. Venäjän puolelle ei enää kannata mennä. Siellä systeemit muuttui muutama vuosi sitten epäihmisystävällisiksi.

        Ai niin - ja vielä. Jos pääset Tallinnaan, tullissa ei enää tarvitse käydä. Matka-aikaa säästyy.


    • Anonyymi

      Suoraan Helsingistä kohti merta. Ei ole vaikeaa.

      • Anonyymi

        Aivan loistavaa kun tulit lopulta tuota aloittajaa opastamaan.
        Ei tarvitse menettää uskoaan ihmiskuntaan kun tuollaisia auttavaisia ihmisiä on keskuudessamme.


    • Anonyymi

      Mitäs porukka sanois "minimi" kokemukseksi ennen ylitystä? Ostin ekan veneen viimekesänä ja porvoo - helsinki - hanko - salo väli saatiin ajettua nolla kokemuksella ihan vaan netistä hiukan opiskelemalla

      • Anonyymi

        Polskis loiskis yli vaan. Keveät kelit kannattaa kytätä. Mä uskon että isoin moka voi tulla että on huoleton keleihin liittyen. Jos vene merkikelpoinen niin ei hengenvaaraan joudu mutta voi olla ikävää ja voi tulla trauma, gasteille tai Captainille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polskis loiskis yli vaan. Keveät kelit kannattaa kytätä. Mä uskon että isoin moka voi tulla että on huoleton keleihin liittyen. Jos vene merkikelpoinen niin ei hengenvaaraan joudu mutta voi olla ikävää ja voi tulla trauma, gasteille tai Captainille.

        Varsinkin saaristopurjehduksen jälkeen 12m/s tuuli ja 1,5 metrin aallot saattaa vaikuttaa ihan kelpolta hommalta, kun saaristossa saaret rikkoo jo valmiiksi aaltoja pienemmiksi ja saaret rauhoittavat tuultakin jonkin verran, mutta avomerellä purjehduksesta tulee ihan oma lajinsa, ainaskin jos joutuu kryssimään.

        VHF-radio on ehdoton, mikä täytyy olla tommoisissa ylityksissä, kokemusta nimittäin on sen puuttumisesta. Itämerellä kuitenkin käytännössä aina joku radiokantaman sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin saaristopurjehduksen jälkeen 12m/s tuuli ja 1,5 metrin aallot saattaa vaikuttaa ihan kelpolta hommalta, kun saaristossa saaret rikkoo jo valmiiksi aaltoja pienemmiksi ja saaret rauhoittavat tuultakin jonkin verran, mutta avomerellä purjehduksesta tulee ihan oma lajinsa, ainaskin jos joutuu kryssimään.

        VHF-radio on ehdoton, mikä täytyy olla tommoisissa ylityksissä, kokemusta nimittäin on sen puuttumisesta. Itämerellä kuitenkin käytännössä aina joku radiokantaman sisällä.

        VHF tarvitsee luvat eikös? Onko näihin jotain suosituksia mistä lähteä perehtymään ja hankkimaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VHF tarvitsee luvat eikös? Onko näihin jotain suosituksia mistä lähteä perehtymään ja hankkimaan?

        www.ficora.fi

        Sinne vaan kurssille ja suorittamaan Rannikkolaivurin radiotutkinto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin saaristopurjehduksen jälkeen 12m/s tuuli ja 1,5 metrin aallot saattaa vaikuttaa ihan kelpolta hommalta, kun saaristossa saaret rikkoo jo valmiiksi aaltoja pienemmiksi ja saaret rauhoittavat tuultakin jonkin verran, mutta avomerellä purjehduksesta tulee ihan oma lajinsa, ainaskin jos joutuu kryssimään.

        VHF-radio on ehdoton, mikä täytyy olla tommoisissa ylityksissä, kokemusta nimittäin on sen puuttumisesta. Itämerellä kuitenkin käytännössä aina joku radiokantaman sisällä.

        Vhf tulossa ensikesälle kurssien jälkeen vasta,eli pärjäisikö kännykällä tuon ylityksen kuitenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vhf tulossa ensikesälle kurssien jälkeen vasta,eli pärjäisikö kännykällä tuon ylityksen kuitenkin?

        Melko pitkä pätkä keskellä Suomenlahtea ei kännykkä kuulu. Saattaa näyttää palkkeja, mutta ei kulje data eikä puhe.


    • Anonyymi

      Helsingin kohdalla kun siirreettiin niin olikin jo aika "isoja" aaltoja omaan makuun. Huom, 0 kokemus veneilystä ikinä. Siinä ei tainnut ollakkaan saaristoa edessä ja tuuli oli tiedotuksen mukaan justiinsa reilua 10ms / s. Tuntui rajulta verrattuna tyyneen mutta eipä tuossa mitään ongelmaa ollut. Mukavasti matka taittui. Kylkeen tuli sopivasti. Hangon kohdalla jurnutettiin sitten 2 päivää vastatuuleen sikssakkia ja sillon ei kyllä matka taittunut yhtään mihinkään... Oltiin pelkän ison varassa kun spinnun nostin sano itsensä irti.

      Kone on vanha 7hp vire eikä jaksanut työntää vastatuuleen....

    • Anonyymi

      Spinnulla vastatuuleen ajo voi olla muutenkin melko haasteellista

    • Anonyymi

      Suurten hotellien ja joidenkin kapakoiden lähettyvillä on paljon vaaroja missä kokematon menettää vähintään rahansa helposti normaalin mukiloinnin lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4984
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      86
      1772
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      289
      1636
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1584
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      256
      1448
    6. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      135
      1217
    7. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      1191
    8. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1180
    9. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1129
    10. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      69
      1121
    Aihe