Narsistin kohtalonhetki

Reppuri

Narsistihan käyttää joukkovoimaa, siis hoviväkeä, uhrinsa tukahduttamiseksi, Silloin kun hoviväki on ympärillä tukemassa narsisti ei anna milliäkään periksi vaan jyrää hoviväen voimalla asiat mieleisekseen. Ja tekee uhreille vahinkoa. Mutta entäs jos narsisti joutuukin vähemmistöön ts, narsisti jääkin yksin vähemmistöön, jos hoviväki haihtuu jostakin syystä ympäriltä, eikä hän saa uusia enää värvätyksi? Millainen narsisti silloin on, onko kellään asiasta kokemusta? Ryhtyykö hän nöyristelemään ja mielistelemään uhr(e)illeen koska tietää olevansa oikeasti heikoilla. kun kaikki tuki on mennyt, eikä bluffaaminen enää mitenkään onnistu? Tuleeko entisestä alistajasta silloin hyvä kaveri?

35

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exuhri

Mielestäni narsisti katselee tässä tilanteessa ympärilleen rauhallisesti, ilman kiirettä. Hänellä on hyvä vainu, kuin huumekoiralla.
      Sietä löytyy kyllä joku epävarma, jota voi alkaa lämmitellä. Sitten ystävystytään lähemmin ja kuiskutellaan, pidetään omaa kivaa….
      Ja peli alkaa taas alusta, sama se kuka on alamainen. Aina siihen tarkoitukseen joku löytyy. Vaikka lahjomalla.

• Qaa

Omista kokemuksista tulee mieleen lahjominen sekä mielistely. Toivoo että se tehoaa. Ei käyttänyt pelon luomista vaan hyvän olon ilmapiiriä jossa hänellä toki oli taka-ajatuksena saada minut hallintaansa. Tämä alkoi tapahtumaan erityisesti sen jälkeen kun en enää pelännyt häntä.

• ÄläOdotaIhmisiltäHyvää

Näkisin tässä kuvion, missä "narsisti" alkaa vaikuttamaan säälittävältä, jolloin (kiltimpi) uhri ei tietenkään halua eikä voi sellaisesta nauttia, kuin että näkee jonkun niin säälittävässä asemassa, ja uhri alkaa tukemaan häntä säälistä. Uhrin olisi parempi itselleen nähdä kuitenkin tämä ihmisten välinen vuorovaikutus siltä kannalta, että odottaa pahinta ihmisitä ja lähimmiltäänkin, eikä pitäisi pitää itseäänkään mitenkään suuressa arvossa, vaan samanlaisena ilkimyksenä kuin muutkin, kuten narsisti. Siltä pohjalta lähtien sosiaalisuus ja henk. koht.rajat olisi paljon terveemmällä pohjalla.

Tyypillinen narsistin uhrihenkilö tukee narsistia aina kun näkee narsistin heikoilla. On ikävä totuus, että ei kannata odottaa liikoja toisilta, eikä projisoida keneenkään mitään ultimaattisen ja 100% luotettavan ystävän ideologiaa. Siten säilyy ainakin pettymästä, mutta kannattaa silti olla aina neutraalin kohtelias ja pitää "sydän" avoinna, muttei odottaa liikoja/mitään.

• poiuytrdfgh

Mä tuen mun psykopaattia aina kun on liian heikoilla,,,,sillonkin hän sanoo ettei tarvi mun tukea mihinkään, mut tuen silti.

• poiuytrdfgh

Itaseasiassa suurin osa kohtaamistani ihmisistä on pettänyt mun luottamuksen. Mun joo olen tainnu itsekin yliarvioida ihmisiä joskus tosi paljon, ..esim- luulla ettei he kehtaisi sanoa mitään mitä he ei todella tiedä ja vastaa siitä että asia myös on ja toimii niin...
        Mä en esim sano kelleen: Mee sinne ja sinne halemaan apua,
        koska mä en voi tietää kuka soellä on töissä ja seuraako siitä hyvää vai pahaa jos henkilö sitten ohjeeni mukaan menisi sinne....koska kumpikin on mahdollista. Joten en voi ottaa semmosta vastuuta että neuvoisin toista ihmistö menemään jonnekin mistä en itse todella tiedä mikä se paikka on ja kuka siellä ja mimmosin asentein...

• Alhainen
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Itaseasiassa suurin osa kohtaamistani ihmisistä on pettänyt mun luottamuksen. Mun joo olen tainnu itsekin yliarvioida ihmisiä joskus tosi paljon, ..esim- luulla ettei he kehtaisi sanoa mitään mitä he ei todella tiedä ja vastaa siitä että asia myös on ja toimii niin...
        Mä en esim sano kelleen: Mee sinne ja sinne halemaan apua,
        koska mä en voi tietää kuka soellä on töissä ja seuraako siitä hyvää vai pahaa jos henkilö sitten ohjeeni mukaan menisi sinne....koska kumpikin on mahdollista. Joten en voi ottaa semmosta vastuuta että neuvoisin toista ihmistö menemään jonnekin mistä en itse todella tiedä mikä se paikka on ja kuka siellä ja mimmosin asentein...

Alhanen riskinottokyky on usein este uralla etenemiseenkin.

• poiuytrdfgh

Niin en voi toimillani tietoisesti laittaa toisia riskeihin....kyllähän se haittaa mun menestystä...tai että missä ylipäätään voisin ees olla työssä ees teoriassa...mähän alkaisin sanomaan siellä: En neuvo sitä toista kun en tiedä mitä hälle käy jos hän noudattaa mun neuvoa !!!

• nähtyjakoettu

Tuleeko entisestä alistajasta hyvä kaveri? Mitä luulet - lentävätkö kalat? Talvehtivatko kirahvit tundralla? Onko myrkkykäärme reilu?

Tiettyihin ihmisiin voit kaataa omaa reiluuttasi ja hyvyyttäsi loputtomasti "parantaaksesi" heitä tai "lisätäksesi heidän hyvinvointiaan ja siten empatiaansa" - kyllä he sen palauttavat raukkamaisuudella heti, kun vain siihen pystyvät.

• poiuytrdfgh

Joo ei he mitään empatiaa palauta. Mä tuen psykopaattiani ihan siksi ettei sitten tartte olla niin huolissaan hänestä jos hän voi paremmin.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Joo ei he mitään empatiaa palauta. Mä tuen psykopaattiani ihan siksi ettei sitten tartte olla niin huolissaan hänestä jos hän voi paremmin.

Kumpi on se psykopaatti, äitisi vai isäsi?

• poiuytrdfgh

Äidillä on eniten perheestämme psykopaatin ominaisuuksia...manipulatiivisuutta...omaan salaperäiseen ylhäisyyteensä vetäytymistä. ..ja ei siedä sanoja rakkaus , empatia, lempeys jne. ollenkaan.

• poiuytrdfgh

raivoräiskähtelevä,
        kun näkee jotain "epäilyttävää" taipuvainen tuijottamaan sitä tuimana ja menemään kohti...

tulee mieleen kun olimme metsässä ja vastaan tuli käärme, niin minä reagoin automaattisesti menemällä siitä poispäin ja hän meni automaattisesti nenä pitkänä kohti kurkistelemaan sitä...

• xaasxa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

raivoräiskähtelevä,
        kun näkee jotain "epäilyttävää" taipuvainen tuijottamaan sitä tuimana ja menemään kohti...

tulee mieleen kun olimme metsässä ja vastaan tuli käärme, niin minä reagoin automaattisesti menemällä siitä poispäin ja hän meni automaattisesti nenä pitkänä kohti kurkistelemaan sitä...

´Hän on rohkea. ei narsisti

• poiuytrdfgh

Annan nyt mielestäni parhaan mahdollisen neuvon narsistien uhreille. Empaattisia tms. emootioita ei narsisteilta tule koskaan saamaan, eikä välttämättä muiltakaan ainakaan jos heistä on tullut narsistin hovia tai lentäviä apinoita. Kaikki tarvitsemansa emootiot on silloin narsistin uhrin tuotettava itse sisäsyntyisesti ! Elävöitettävä itse itsensä sisältäpäin piittaamatta mitä narsisti on siitä mieltä !

• poiuytrdfgh

Mun mielestäni monologi auttaa paremmin kuin keskustelu, koska monologissa opit tuottamaan sisältäpäin riippumattomasti toisesta.

• ehdottomasti
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Mun mielestäni monologi auttaa paremmin kuin keskustelu, koska monologissa opit tuottamaan sisältäpäin riippumattomasti toisesta.

Hätäilevä reagointi pelkästään ulkoisiin ärsykkeisiin tai haasteisiin saa oman itsen kuivumaan tai tukkoon ja silloin on ansassa. Monologille tulisi olla kuitenkin riittävän turvalliset ehdot, eikä sille ole tilaa tai mahdollisuutta narsistin vaikutuspiirissä.

• 41neurologistavaivaa
        ehdottomasti kirjoitti:

Hätäilevä reagointi pelkästään ulkoisiin ärsykkeisiin tai haasteisiin saa oman itsen kuivumaan tai tukkoon ja silloin on ansassa. Monologille tulisi olla kuitenkin riittävän turvalliset ehdot, eikä sille ole tilaa tai mahdollisuutta narsistin vaikutuspiirissä.

Näkyy poiulle olevan mahdollista nämä monologit. Hänhän sanoo olevansa kaiken aikaa narsistin ja psykopaatin vaikutuksen piirissä.

• poiuytrdfgh

No enhän minä nyt enää ollenkaan sillätavalla ole kuin aiemmin. Ja silloin kun olin, en ollut koskaan esittäytynyt netissä, eikä minulla ollut koskaan ollut profiilia netissä.

• poiuytrdfgh
        ehdottomasti kirjoitti:

Tuo on juurikin totta

Narsisti ei hyvöksy minkäänlaista myönteistä tunneilmaisua

• kuunsillantyttö

Hierarkiset työpaikat (esim.sairaalat) on narsistin paratiisi . Riittää, kun mielistelee johtoryhmää niin omaa hoviväkeänsä saa muovata uhrinsa tuhoamiseen vapaasti. Narsisti manipuloi itselleen kannattajia ja uhrit vielä narsistin merkkipäivänä keräävät lahjan ja kantavat kukkia tyrannille. Pelostako?, sen saavat minua viisaammat päättää.

• 12d12312f323f

millä perusteella leimaatte jonkun narsistiksi?
      narsistisia piirteitä voi olla itse kullakin joissakin vaiheessa (tunne kylmyyttä, epä-empaattisuutta).

toimintanne alkaa jo tuntua jonkinlaiselta gang stalkkaamiselta.

• poiuytrdfgh

Minä en nimeä ketään muita kuin vanhempani ja heidätkin olen irtisanonut itsediagnoosistani koska sanoille narsisti ja psykopaatti annetaan niin epämääräisiä merkityksiä

• poiuytrdfgh

Olen keskustellut vanhempini kanssa aiheesta avoimesti ja aika pitkälle sanoivat minun olevan oikeassa. Kohtelen heitä muutenkin kunnioittavammin kuin monet aikuiset lapset nykyään vanhempiaan ja psykopaattini on tuosta minulle itse antanut maininnan, että voi olla tyytyväinen ettei hänellä sentään ole niin epäkunnioittavaa tytärtä kuin joillain muilla on.

• poiuytrdfgh

Virallisesti en koskaan sano vanhempiani narsistiksi ja psykopaatiksi.
        Kaikin puolin tässä ei ole yhtään gang stalkkaamista. Jos joku kiusaisi vanhempiani puolustaisin heitä.

• gertsiz

Narsisti jatkaa yrittämistä. Hän yrittää edelleen saada uhrinsa empatiat itselleen. Hän voihkii, voivottelee, surkuttelee, valittaa saadakseen uhrinsa astumaan samaan empatia-ansaan jossa uhri alkaakin sääliä ja auttaa narsistia. Sitä myötä narsistin ääni taas muuttuisi pikkuhiljaa kellossa.

Parasta kun siinä tilanteessa suhtautuu narsistiin välinpitämättömästi ja valittelee vain omia kiireitä ettei jouda auttamaan.

Kun narsisti kuolee kannattaa vielä tarkistaa että hän on varmasti arkussa. Narsisti saattaa bluffata siinäkin.

• gertsiz

Narsistille kannattaa vastata hänen omilla sanoilla että:

Ei asialle mahda mitään. Elämä on raakaa peliä eikä sille mahda mitään jos joku asia on suuri vääryys (narsistin toiminnann ansioista). Pitää vain hyväksyä ja niellä ne pahat asiat. Millekään kun ei mahda mitään.

Eikä varsinkaan silloin kuin uhri on se karsijä...

• poiuytrdfgh

Just tuota hokevat ettei millekään mahda mitään.

• niinseonniin
        gertsiz kirjoitti:

Ei asialle mahda mitään. Elämä on raakaa peliä eikä sille mahda mitään jos joku asia on suuri vääryys (narsistin toiminnann ansioista). Pitää vain hyväksyä ja niellä ne pahat asiat. Millekään kun ei mahda mitään.

Todella tärkeän asian toit esille, sillä näin narsisti juuri toimi, valitti tyttäristään ja pojastaan, elämän surkeudestaan, ex-miehestään, joka oli alkoholisti. Myös kaikesta muusta kurjuudesta, josta oli kärsinyt, kuten sosiaalitoimistosta yms ja sitä riitti. Kuuneltuaan valitusta, ajatteli, että tukee ja ryhtyy auttamaan, niin kuinka ollakaan naristi ripustautui kuin iilimato, viestiä pukkasi päivin öin ja aina olisi pitänyt olla auttamassa. Yritti sitten kieltäytyä puhumalla omista kiireistään tai muista asioista, joiden vuoksi ei päässyt aina tulemaan, mutta tämä narsistipa kävi arvaamattomaksi ja viestilepertely muuttui liki vihaviesteiksi, niitäkin sateli peräperää, jos ei heti ehtinyt vastata.
        Siis mitä toisen ihmisen koukuttamista ja kun lopullinen irtiotto tehtiin, alkoi vainoaminen ja jopa muiden kiusaaminen, täydellinen takinkääntö, kun enkelistä tuli hirviö. Narsisti hankki jopa prepaidliittymän, jotta voi soittaa puheluitaan ja numeroa ei pysty selvittämään, kieroa häirintää, sitä se oli.

• hossuhipo
        gertsiz kirjoitti:

Mutta onko sitten tuollainen narsisti vai oikeasti sellainen joka ei todella mahda millekään mitään.?Saamaton , osaamaton ja erityisen laiska tekemään tiettyjä asioita, Tai ehkä hän peilaa toisille nuo omat huonot piirteensä ajatellen ettei uhrikaan mahda asioille mitään. Vaikka uhri mahtaisi. Narsistihan ei näe uhriaan sellaisena kuin uhri oikeasti on , vaan sellaisena kuin hän on sen ennalta käsikirjoittanut. Narsisti estää uhriaan mahtamasta. Mutta jos ajatellaan niin tyhmä ja tietämätön typerys, hän ajattelisi myös samoin, typerys ei voisi koskaan kuvitella että toinen osaisi jotain koska häneltä itseltää puutuu täysin ne taidot. Ei voi kuvitella sellaista mitä ei ole koskaan nähnyt tai kuullut?

• poiuytrdfgh

Tuokin on mielestäni mahdollista, Olen itse kiinnostunut asioista, joita joidenkin muiden mielestä ei ole olemassa.

• ösösösss

Narsistissa narsismi menee horrostilaan, se kuihtuu mutta pysyy kuitenkin siemenenä elossa ja jos se saa vettä se alkaa kukoistaa jälleen.

• bygones

Vuosikymmeniä hallinnut työpaikkanasse ajautui uransa loppuvuosina lähes paitsioon, kun useimmat häntä jumaloineet tukijat ja esimiehet eläköityivät ennen häntä, eikä narsisti saanut enää otetta uusista ihmisistä. Puheet menivät niin övereiksi, ettei monikaan jaksanut kuunnella. Narsistin terveys heikkeni. Tässä kohtaa hän olisi varmasti tekeytynyt vaikka uhrinsa ystäväksi. Entisestä loistosta ja vallasta oli vain muistot jäljellä. Nasse kitkutti eläkkeelle haikaillen vanhoja aikoja muutaman henkilön uskollinen piiri ympärillään.

• Anonyymi

Onko narsismi sairaus vai luonteenpiirre!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko narsismi sairaus vai luonteenpiirre!

Ehkäpä se on jonkinlainen oire. Oire jostain taustalla olevasta/olevista ongelmista.
        Mutta sairaus, vai luonteenpiirre, enemmän ajattelisin sitä luonteenpiirteeksi.
        Narsisti oireilee, ja oireilullaan sairastuttaa läheisensä.
        Vanhempiaan ei voi valita, mutta jos huomaa esim. kumppanissaan, puolisossaan, narsistisia piirteitä, niin kannattaa heittää hyvästit, ja lähteä etsimään parempaa ihmissuhdetta.
        Narsismi tulee kyllä esiin aika lailla jo suhteen alussa, ei välttämättä ihan heti, mutta ei siihen kauaakaan mene.

• Anonyymi

Narsisti kai välttelee viimeiseen asti yksin jäämistä. Varsinainen paradoksi sekin, eli se vahvimman ja riippumattomimman viittaan kietoutuva narsisti on oikeasti heikoin ja riippuvaisin.

Narsistilta puuttuu se aito sisäinen ääni, joka kertoisi, että hän on olemassa ja arvokas karvoineen kaikkineen. Narsistin sisällä on tutka, joka lähettää ja vastaanottaa signaaleja tietääkseen, missä on ja että ylipäätään on. Jos lähetetty signaali ei heijastukaan takaisin, narsisti panikoi. Enkö lähetäkään oikeanlaista signaalia? Eikö siellä olekaan ketään, joka heijastaisi takaisin?

Kamalaahan se olisi, jos ei voisi kokea olevansa olemassa, joten kyllä narsisti pyrkii huolehtimaan että signaalia lähtee ja signaali myös heijastuu takaisin. Aina ja kaikissa tilanteissa. Mielellään narsisti vastaanottaa signaalia, joka palautuu nopeasti, runsaana ja narsistin loistoa kirkastaen, mutta hätätapauksessa mikä tahansa käy.

Tuntemani narsisti ovat aina liikkeellä ja aina verkostoitumassa. Kun vanhat heijasteet hiipuu, uudet on jo varmistettu. Narsisti myös palaa aina välillä kokeilemaan, saisiko signaalin heijastumaan jo kertaalleen hiipuneesta lähteestä. Erityisesti, jos lähde näyttää toimivan muille, se pitää estää. Jos narsisti ei saa haluamaansa, ei muutkaan saa saada.

Luulen, että autiolle saarella joutuminen saisi narsistin nopeasti uppoutumaan oman mielen kehittämään rinnakkaistodellisuuteen, jossa heijasteita tulee vaikka sitten kookospähkinältä.

Narsisti elää osin rinnakkaistodellisuudessa jo ihan täällä meidän keskelläkin. Heijasteet eivät koskaan täysin täytä narsistin tarpeita, ne tarpeet kun perustuvat siihen, että narsistin on se suurin, kaunein, valloittavin, älykkäin, osaavin, menestyvin jne. Käppi reaalimaailman ja narsistia hengissä pitävän heijastemäärän ja laadun välillä on niin suuri, että narsistin on pakko kuvitella lisätäytteet sekä kieltää epämiellyttävät osiot, kuten sen, että hän on ihan tavallinen talliainen. Ei ihme, että narsisti vaikuttaa välillä irtaantuneen todellisuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      105
      3565
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      230
      2333
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2120
    4. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      38
      1869
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1669
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1128
    7. No onneks ei tartte sit olla

Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      920
    8. Mitä sun päässä oikeen liikkui

Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      882
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      70
      860
    10. Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.

Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti
      Sinkut
      130
      822
    Aihe