Kuka säästää eläkkeelle asti

Kaikkimeneemitähäh

Hullun hommaa säästää arkkua varten. Omaiset ostavat arkun ja se poltetaan.

23

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HyvääAikaa

      Eläkkeellä elinaikaa on keskimäärin vielä parikymmentä vuotta. Ihan heti ei siis arkkuakaan tarvita.
      Vuoden kokemuksella voi sanoa, että oikein mukavaa aikaa, leppoisaa ja stressitöntä. Ainataulutkin ovat ihan itse sovittuja.... Ei tarvetta enää hankkia mitään isoa eikä mikään pakko ole saavuttaa mitään ’suurta’.

      Rahaa kuluu huomattavasti vähemmän, joten sen tarvekin on pienempi. Näin, kun talous on kunnossa, velaton. Eläkekin riittää mainiosti kaikkeen päivittäistarpeelliseen ja kohtuulliseen reissaamiseen. Säästöt tuovat lisäksi varmuutta, jos jotain yllätyksiä tulee.
      Terveys samoin, kun työelämäaikanakin jo siitä tuli huolehdittua.

      Hyvä huomata, että eläkkeellä ollessaan ei henkilökohtaista taloutta enää pysty parantamaan eläkkeen avulla. Perusta on hankittu työelämäaikana. Ei, koska eläke on lähes poikkeuksetta ansiotuloja pienempi. Velkaa ei ole syytä jättää eläkeajalle.

      No niin. Nyt sitten on teidän sijoittajien vuoro kehuskella sijoitustenne tuotoilla elämisen ihanuudesta. Minä kehuskelin vain tavallisen ahkeran palkansaajan yli 40-vuotisen työuran ja piensäästäjän elämisen ihanuudesta.

      • dfgdgfdggfdgd

        Tietenkin tuossa on vain se ongelma, että KESKIMÄÄRIN eläkkeellä oloa on parikymmentä vuotta, jos eläkkeelle saakka ylipäätään selviää. Nimittäin osa ihmisistä kuolee jo ennen eläkkeelle pääsyä. Monet näistäkin on kerännyt rahaa eläkettä varten, vaikka ei koskaan eläkkeelle ole päässytkään. Jos nämä ennen eläkettä kuolleet huomioidaan, keskimäärin eläkkeellä olo on miehillä noin 10 vuotta ja naisilla 15 vuotta. Ei parikymmentä vuotta, kuten jotkut väittävät.

        Ja juuri täsmälleen keskiarvon verran eläkkeellä olevia on vain pikkuruinen määrä. Valtaosa on eläkkeellä joko enemmän tai vähemmän aikaa. On täysin mahdotonta tietää kuinka kauan eläkkeelle menon jälkeen elää. Olen minäkin tuntenut ihmisiä, jotka ovat kuolleet jo vuoden sisällä eläköitymisestä ja myös ihmisiä jotka ovat kuolleet kauan ennen eläkettä (osa jopa jo ennen aikuistumista). Sitten tunnen myös ihmisiä, jotka ovat eläneet jopa 30-40 vuotta eläkkeelle pääsyn jälkeen.

        Olen kuitenkin sitä mieltä, että säästää ja sijoittaa kannattaa, koska jokaisen elämässä tulee jossain vaiheessa kalliitakin yllätyksiä. Mutta kannattaa myös huomioida, että välttämättä kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan. Jopa terve ja nuori ihminen voi kuolla yllättäen. Joka tapauksessa on lähes varmaa, että laskelmien tekeminen jonkun keskiarvon mukaan ei toimi, koska keskimääräistä ihmistä ei oikeasti ole edes olemassa. Jos otat vaikka 100 erilaista keskiarvoa ihmisistä niin et todennäköisesti löydä yhtäkään ihmistä maailmassa, joka täsmää kaikkiin näihin keskiarvoihin. Keskiarvo ei tarkoita, että enemmistö on tuollaisia, se tarkoittaa vain keskiarvoa.

        Siksi minusta, jos on paljon rahaa, kannattaa miettiä mitä tapahtuu säästöille, jos niitä ei koskaan pystykään käyttämään. Tämä on järkevää varautumista, ei pessimismiä. Jos ei rahoja itse huonon onnen sattuessa pysty käyttämään, ainakin niistä on hyötyä jälkipolville, oli kyse sitten omasta perheestä, ystävistä tai hyväntekeväisyydestä.


      • fhkjhdfkja

        Höpö höpö.
        Tulevia asioita voi ennakoida. Yleensä ne jotka varautuvat tulevaan säästöillä, ovat myös niitä jotka varautuvat tulevaan pitämällä kunnostaan ja terveydestään huolta. Tämän perusteella voi jo hyvinkin arvioida kuka tulee todennäköisesti nauttimaan eläkepäivistään pidempään ja kuka lähtee aikaisemmin.


      • dfgdgfdggfdgd
        fhkjhdfkja kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Tulevia asioita voi ennakoida. Yleensä ne jotka varautuvat tulevaan säästöillä, ovat myös niitä jotka varautuvat tulevaan pitämällä kunnostaan ja terveydestään huolta. Tämän perusteella voi jo hyvinkin arvioida kuka tulee todennäköisesti nauttimaan eläkepäivistään pidempään ja kuka lähtee aikaisemmin.

        Arvio on vain hatusta vedetty arvaus yksittäisen ihmisen kohdalla (keskivirhe lienee vähintään 10 vuotta). Osa niistäkin, jotka pitävät kunnostaan ja terveydestään huolta kuolee nuorena, mitään taetta ei koskaan ole. Voin sanoa, että todennäköisyys paranee, jos pitää kunnostaan huolta, mutta on olemassa ketjupolttajia ja alkoholisteja ja jotka eivät lisäksi ollenkaan kuntoile ja jotka elävät silti lähes 100-vuotiaiksi ja vastaavasti absolutisteja, jotka eivät polta ja kuntoilevat silti kuolevat 60-vuotiaana. Molemmista löytyy valtavat määrät esimerkkejä. Itsekin tunnen useita itsestään huolehtineita ihmisiä, jotka eivät juo, polta ja kuntoilevat säännöllisesti ja silti ovat kuolleet nuorina. Osa onnettomuuksissa, osa syöpään (enkä tarkoita keuhkosyöpää, koska he eivät polttaneet) ja pari on kuollut yllättäen aivohalvaukseen.

        Voin sanoa, että voit toki heittää arvion, mutta keskimäärin tuo arvio on pielessä vähintään kymmenen vuotta suuntaan tai toiseen ja usein enemmänkin. Voin sanoa, että jos annat jonkin arvion vuoden tarkkuudella, on reilusti yli 90% varmaa, että arvio ei tule osumaan kohdalleen.


      • dfgdgfdggfdgd

        Voin vielä lisätä tähän... Monesti suuresta osasta sairauksia puhutaan "elintapasairauksina", kuten kakkostyypin diabetesta. Vaikka terveellisillä elintavoilla voi pienentää todennäköisyyttä, ei se silti varmuudella estä sairautta. Kakkostyypin diabeteskin voi tulla terveellisillä elintavoilla, vaikka monet kuvittelevat toisin. Sama pätee valtaosaan sairauksia, ei ole olemassakaan varmaa keinoa välttyä kaikilta mahdollisesti kuolettavilta sairauksilta.


      • dfgdgfdggfdgd
        dfgdgfdggfdgd kirjoitti:

        Voin vielä lisätä tähän... Monesti suuresta osasta sairauksia puhutaan "elintapasairauksina", kuten kakkostyypin diabetesta. Vaikka terveellisillä elintavoilla voi pienentää todennäköisyyttä, ei se silti varmuudella estä sairautta. Kakkostyypin diabeteskin voi tulla terveellisillä elintavoilla, vaikka monet kuvittelevat toisin. Sama pätee valtaosaan sairauksia, ei ole olemassakaan varmaa keinoa välttyä kaikilta mahdollisesti kuolettavilta sairauksilta.

        Vielä yksi kommentti ja sitten lopetan... Jopa keuhkosyöpä voi tulla sellaiselle, joka ei tupakoi eikä edes ole altistunut passiiviselle tupakoinnille. Tupakka ei ole ainoa asia joka aiheuttaa keuhkosyöpää, vaikka se moninkertaistaakin todennäköisyyden.


      • Outoa-ajattelua
        dfgdgfdggfdgd kirjoitti:

        Vielä yksi kommentti ja sitten lopetan... Jopa keuhkosyöpä voi tulla sellaiselle, joka ei tupakoi eikä edes ole altistunut passiiviselle tupakoinnille. Tupakka ei ole ainoa asia joka aiheuttaa keuhkosyöpää, vaikka se moninkertaistaakin todennäköisyyden.

        Yksilön kohdalla tietenkin voi käydä miten tahansa. Eihän koskaan mitään tulevaisuuden suunnitelmia voikaan tehdä muuten kuin tilastollisten keskimäärien lukujen perusteella. Miten muutenkaan.
        Kyllä tilastolliset keskiarvot suurien ’massojen’ osalta ovat kokolailla oikeaan osuvia. Siihenhän perustuvat esim kaikki vakuutukset, myös eläkevakuutukset. Kohtuullisen hyvin ovat vakuutuksetkin toimineet jo ainakin parisensataa vuotta.

        Jos lähetään ajattelussa siitä kuten sinä teit, ettei mitään kannata tulevaisuuden eteen tehdä, kun kuitenkin voi käydä niin huonosti, ettei tulevaisuutta tulekaan, niin silloin käy helposti tosiaan niin, ettei tulevaisuutta tulekaan tai se ei ainakaan ole hyvä. Tämähän pätee kaikkeen muuhunkin kuin eläkkeisiin.


      • fhkjhdfkja
        dfgdgfdggfdgd kirjoitti:

        Arvio on vain hatusta vedetty arvaus yksittäisen ihmisen kohdalla (keskivirhe lienee vähintään 10 vuotta). Osa niistäkin, jotka pitävät kunnostaan ja terveydestään huolta kuolee nuorena, mitään taetta ei koskaan ole. Voin sanoa, että todennäköisyys paranee, jos pitää kunnostaan huolta, mutta on olemassa ketjupolttajia ja alkoholisteja ja jotka eivät lisäksi ollenkaan kuntoile ja jotka elävät silti lähes 100-vuotiaiksi ja vastaavasti absolutisteja, jotka eivät polta ja kuntoilevat silti kuolevat 60-vuotiaana. Molemmista löytyy valtavat määrät esimerkkejä. Itsekin tunnen useita itsestään huolehtineita ihmisiä, jotka eivät juo, polta ja kuntoilevat säännöllisesti ja silti ovat kuolleet nuorina. Osa onnettomuuksissa, osa syöpään (enkä tarkoita keuhkosyöpää, koska he eivät polttaneet) ja pari on kuollut yllättäen aivohalvaukseen.

        Voin sanoa, että voit toki heittää arvion, mutta keskimäärin tuo arvio on pielessä vähintään kymmenen vuotta suuntaan tai toiseen ja usein enemmänkin. Voin sanoa, että jos annat jonkin arvion vuoden tarkkuudella, on reilusti yli 90% varmaa, että arvio ei tule osumaan kohdalleen.

        Kyllä, kyllä.

        Osa kuolee jo pikkulapsena, tai ei synny ollenkaan. Osan elinajanodote on riippuvainen siitä minne, tai milloin on sattunut syntymään.

        Se ei kuitenkaan todellakaan tarkoita sitä, että me, vakaisiin ja vauraisiin olosuhteisiin onnekkaasti syntyneet kansalaiset emme voisi mitenkään vaikuttaa asioihin. Päinvastoin, meillä on käytännöllisesti ja verraten katsoen maailman parhaat mahdollisuudet vaikuttaa omaan hyvinvointiimme ja elinajan odotukseemme. Tiede, tietämys ja mahdollisuudet ovat sillä tasolla, että olisi pelkästään typerää enää fatalistisesti jättää tulevaisuuttaan sokean sattuman varaan.

        Nostit esille esimerkkejä siitä miten joskus voi käydä toisinkin. Niin voikin, mutta todennäköisyys sille että loppu on p*skainen kasvaa sen myötä mitä vähemmän huolehdit itsestäsi ja tulevaisuudestasi.

        Kukin kuitenkin tavallaan, ja eläkeyhtiöt ja valtiovalta tietenkin kiittää ja kumartaa jos ymmärrät lähteä ajoissa yhteistä kakkua jakamasta.


      • Palkasta minäkin säästän ja työvuosina kaikki tuotot sijoitetaan takaisin ja palkasta joka vuosi lisää.

        Eläkkeelle jäädessä lopetan lisäsijoitukset ja otan sijoitustuoton lisäeläkkeenä tavoitteenani jatkaa samoilla tuloilla kuin työvuosinakin.


    • ElinajanKuluttaja

      Vastasyntyneiden elinajanodote oli vuonna 2017 pojilla 78,7 ja tytöillä 84,2 vuotta
      Tilastokeskuksen mukaan vastasyntyneiden poikien elinajanodote oli 78,7 vuotta ja tyttöjen vastaavasti 84,2 vuotta vuonna 2017. Poikien elinajanodote piteni vuoteen 2016 verrattuna 0,3 vuotta ja tyttöjen 0,1 vuotta. Elinajanodote on ikävakioitu tunnusluku, joka kuvaa laskenta-ajanjaksolla havaitun kuolleisuuden tasoa.

      Miehet ovat kirineet elinajanodotteessa naisia kiinni
      Vuonna 2017 sukupuolten välinen ero vastasyntyneiden elinajanodotteissa oli 5,5 vuotta. Vastasyntyneiden poikien elinajanodote on viimeisten 30 vuoden aikana pidentynyt 8 vuodella ja tyttöjen 5,5 vuodella. Suurimmillaan sukupuolten välinen ero oli 1970-luvun loppupuolella, jolloin se oli yhdeksän vuotta.

      65-vuotiaiden miesten elinajanodote oli 18,2 vuotta ja 65-vuotiaiden naisten 21,8 vuotta vuonna 2017. Verrattuna vuoteen 1987 on 65-vuotiaiden miesten elinajanodote pidentynyt 4,8 vuodella ja naisten vastaavasti 4,2 vuodella.

    • oijhofdvdfjv

      Niin no parasta kunnon eläkesäästämisessä (osakkeet/sijoitusasunnot tms.) on juuri se, että sillä voi muuttaa sitä omaa eläkeikää.

      Kun on asuntolainansa maksanut ja lapset (jos niitä edes on) ovat lähteneet pesästä, aika vähällä loppujen lopuksi elää oikein mukavaa elämää. Sanoisin, että omistusasunnossa elävä yksineläjä elää kelvollista peruselämää jo touhutonnilla kuukaudessa hyvinkin. 1500, niin on varaa jo kalliimpiin harrastuksiinkin. Tai, jos on puoliso, niin se touhutonni molemmille, niin hyvin menee.

      Ja tuon touhutonnin voi saada netto-osinkoina esim. jo noin 300 ke osakesalkulla, jonka keskituloinen säästää kasaan 20 vuodessa samalla, kun säästää sen asunnon ja elää ihan ok. Tuon tonnin päälle vaikka se työmarkkinatuki, niin on jo tuo 1500, jos niin haluaa ajatella.

      Riippuen innokkuudesta, kelvollisilla tuloilla voi säästää itsensä eläkkeelle jo 40-45 vuotiaana. 2-kymppisenä tuo vielä tuntuu vähän ikälopulta, mutta ei se sitä ole. 20-30 vuotta nuorekkaan tervettä, täysin vapaata elämää ja ei se elämä 6-kumppisenäkään lopu.

      Ja ei sen noin radikaalia tietenkään tarvitse olla, että kerrasta lopettaa työnteon. Ei sovi kaikille, mutta siitä huolimatta siinä vaiheessa, kun aloittaja 45-v todennäköisesti vielä kamppailee pikavippivelkojensa kanssa, minäpoika (alle 10 v. päästä) olen kuitannut asuntolainani ja saan sen verran passiivista tuloa, että voisin pitää perheeni (huom. perheellinen) hengissä jo niillä. Hyvään elintasoon riittää se, että käyn osa-aikaisesti töissä, tai voin esim. pitää 3 kk ylimääräisen talviloman.

      • 7890868843

        Hyvin puhuttu ja samoin on eurot laskettu. Olen itse 51-vuotias eronnut ukko ja ainoa lapsi on tiukasti työelämässä, joten hän pärjää omillaan. Sijoitusvarallisuuteni on 230 tonnia ja jos äidistäni lähtee henki ennen minua niin pääomaa on tulossa lisää rapiat satatonnia. Olen sopinut alustavasti työnantajan kanssa, että minun työni on tehty keväällä 2020 eli hyppään joutilaaksi/ hanttihommaäijäksi 53-vuotiaana. Nostan ansiosidonnaiset ja kun ne loppuu tai minut potkitaan karenssiin niin totean, että pitäkää ……….. eli elän sen jälkeen sijoituksilla ja tavoitteena on kulutella ne pikkuhiljaa jos ei nyt loppuun niin vähemmäksi ainakin. Ja kuten totesit niin jos vain jotakuinkin ehjänä pysyy niin 1000 - 1500 euron nettotuloilla elää ihan mukavasti omassa torpassaan, varsinkin suurten kylien ulkopuolella.


      • SijoittaminenKannattaa
        7890868843 kirjoitti:

        Hyvin puhuttu ja samoin on eurot laskettu. Olen itse 51-vuotias eronnut ukko ja ainoa lapsi on tiukasti työelämässä, joten hän pärjää omillaan. Sijoitusvarallisuuteni on 230 tonnia ja jos äidistäni lähtee henki ennen minua niin pääomaa on tulossa lisää rapiat satatonnia. Olen sopinut alustavasti työnantajan kanssa, että minun työni on tehty keväällä 2020 eli hyppään joutilaaksi/ hanttihommaäijäksi 53-vuotiaana. Nostan ansiosidonnaiset ja kun ne loppuu tai minut potkitaan karenssiin niin totean, että pitäkää ……….. eli elän sen jälkeen sijoituksilla ja tavoitteena on kulutella ne pikkuhiljaa jos ei nyt loppuun niin vähemmäksi ainakin. Ja kuten totesit niin jos vain jotakuinkin ehjänä pysyy niin 1000 - 1500 euron nettotuloilla elää ihan mukavasti omassa torpassaan, varsinkin suurten kylien ulkopuolella.

        Aika samoilla luvuilla olen itsekin toteuttanut suunnitelmaani, se on jo niin pitkällä, että on pari vuotta siitä, kun otin ja hyppäsin työelämästä pois ja päivääkään en ole katunut. Tämä on parasta aikaa elämästä, ehkä lapsuuden kesät olivat jotakin samaa tasoa. Kammottaa ajatuskin, että raataisin työelämässä vielä 10 - 15 vuotta.

        Vieläkin on töihin kyselty tutuista firmoista ja muutaman viikon-parin projektin tehnytkin, ihan vain siksi, että osaa arvostaa jatkossakin sitä, ettei tarvitse aamulla lähteä työmatkalle ruuhkaan, on paljon mukavampi laittaa aamulla takkaan tulet ja juoda kuppi kahvia kaikessa rauhassa.

        Ei tämä kaikille sovi, tämänkin ketjun avannut on niitä kommunisteja, jotka uskoo, että valtio tietää parhaiten, minkälaisen putken ihminen suorittaa eläessään ja mitään ei kannata itse yrittää. Nämä ihmiset ovat pulassa, jos joutuvat työttömäksi, tai eläkkeelle, kun ovat tottuneet aina olemaan jonkun ohjauksessa, silloin helposti istuvat päivät baarissa ja lihovat. Ne jotka pystyvät säästämään ja sijoittamaan, ovat yleensä sen verran fiksua porukkaa, että osaavat hallita omaa elämäänsä.

        On todennäköistä, että ajoissa oravanpyörästä hyppäämällä saa lisää terveitä elinvuosia, nyt on aikaa kuntoilla, nukkua paremmin ja syödä terveellisemmin, luovuuskin herää, kun on silloin tällöin hetki joutilasta aikaa, tekemisen puutetta ei ole.


    • Altius

      Lopen kyllästynyt uhoaamiseen rahasta ja odotteista.
      Elämässä on muutakin parempaa.
      Korvien välissä on kaikki.
      Kuolema tulee rikkaalle ja köyhälle sopimatta tai sovittuna aikana.

      Kukaan ei ole toista kummempi.
      Rotuun tms. Katsomatta

      • SemmoistaSe

        Jonkun on kuitenkin mietittävä ja suunniteltava tulevaisuutta ja tehtävä sen eteen töitäkin. Ja ihan pohtia ikävien rahojenkin riittävyyttä erilaisten tulevaisuuteen liittyvien ennusteiden ja odotteiden perusteella. Ei se ole uhoamista, vaan järkevää toimintaa.

        Näiden ansiosta valtaosa meistä sitten voi keskittyä siihen mukavampaan ja helpompaan ’muuhun parempaan’. Ja olla ’lopen kyllästynyt’ vaikkapa vain niistä keskustelemiseen, mutta silti tuoda senkin esille vaikka täällä.


    • e.lä.mä

      Kyllä säästän uusi auto joka vuosi. Talo on tiilestä ei puuta näkyvissä kuin ovessa ja ikkunan karmeissa. Säästämällä tarkoitan ei ole lainaa. Pörssit antoivat ennen hyvin tänään on epävarmaa siis korkotilit joissa nollaa - .

      Seuraan taloutta joka päivä pankissa en ole käynyt moneen vuoteen. Tietenkin ikä määrää vähän kaikessa.

      Ihmettelen vain miksi Suomessa rikkaassa valtiossa on leipäjonoja no jaa EU maksaa--kuitenkin.

    • MerkkiErkki123

      Itse olen pian nelikymppinen ja olen ajatellut, että stressaavampaa duunia voisin vielä 10 vuotta tehdä. Sitten alkaa olla jo niin paljon rahaa, että voi ihan hyvin ajautua johonkin rennompaan puuhaan, kun pääomatuloja on jo sen verran mitä keskimäärin suomalainen tienaa. Toki suunnitelmat voi muuttua, jos mielekkäitä haasteita tulee eteen. Sinäänsä säästäminen tuo on tiettyä rentoutta työhön. Ei tarvitse enää niin stressata ja jos työantajaa ei suorite miellytä, niin samapa tuo.

    • Styylari

      Samaa paskaa täällä vain jauhetaan
      Housut kintuissa taskut tyhjinä heh heh

      • elämäonvalintoja

        Sinä et tiedä ja tunne kuin itsesi, taisit siitä jo kertoakin oleellisen.
        Nyt on katkeraa, kun tajusit, muilla on sellaista, mitä et ikinä pysty itse saavuttamaan. Hahhahaa


    • Buuster

      Katkeraa kalkkia ssaa juoda veden kera. Jos suunta on sama niin hyvältä näyttää.

    • Suhdannebuustijatkuu

      Nyt nousee ja ensi kevänää sama tahti jatkuu.

    • Luonnonlaki

      Väjäämättähän tässä rikastuu.

    • Hyvissäajoin

      Nalle varmistanut tämän kevän osinkkoiset tähyää jo ensi kevään osinkkoihin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe