Kilpirauhasen liikatoiminta ja vasta-aineet?

huiuuuu

Miksi aina, kun puhutaan kilpirauhasvasta-aineista, puhutaan kilpirauhasen vajaatoiminasta? Eivätkö vasta-aineet liity mitenkään kilpirauhasen _liika_toimintaan? Jos verikokeessa löytyy kilpirauhasen vasta-aineet (se että vasta-ainearvo on koholla), voiko se aiheuttaa kilpirauhasen liikatoimintaa?

10

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • carpe.diem

      Minulla on ollut käytännöllisesti katsoen kaikki kilpirauhassairaudet ja leikkauksen jälkeen on ollut vajaatoiminta yli 30 vuotta. Koskaan minun ei ole tarvinnut huolehtia mistään kilpirauhasarvoista, ei varsinkaan vasta-aineista, vaan niistä on pitänyt huolen lääkäri. Vajaatoiminnan kanssa olen lääkityksen avulla elänyt täysin normaalia elämää työssä, vapaa-ajalla ja nyt iän vuoksi eläkkeellä. Minun elämääni ei missään vaiheessa ole kuulunut kilpirauhasarvojeni vahtiminen. Olen tyytyväinen ja onnellinen näin.

      Mutta, no, harrastakoon kukin mistä pitää!

    • Hashimoto

      Voi. Vasta-aineilla saadaan selville tyypillisin toimintahäiriön aiheuttaja eli ns. autoimmuunihyökkäys, josta myös käytetään nimitystä tulehdus. Tämä on oikeastaan väärä ilmaisu, koska kyseessä ei ole sellainen tulehdus mitä bakteerit ja virukset aiheuttaa. Muistaakseni myös esim. syöpä nostaa vasta-aineita.

      Itselläni on autoimmuunipohjainen vajaatoiminta ollut jo kauan ja välillä on myös ollut liikatoimintaa. Tällainen "tulehdus" voi aina välillä pahentua ja oireet vaihdella jännästi liika- ja vajaatoiminnan välillä. Kokemusta on, mutta oireet sen verran lieviä ettei ole tarvinnut hoitaa, vaan odotella. Voi kestää aika pitkäänkin.

    • kilpirauhasta_tuhotaan

      Tottakai liittyy VAJAAtoimintaan se että autoimmuunihyökkäykset vähitellen tuhoavat kilpirauhasta, jonka T4- ja T3-hormonien tuotto näin vähenee.

      (Tuhoutuvat solut työntävät hormoninsa verenkiertoon jopa niin voimalla, että syntyy liikatoimintaa.)

      • TSH_saatava_alas

    • huiuuuu

      Ok, kiitos vastauksista. Minulla todettiin verikokeissa että kilpirauhasvasta-aineita ei ole. Tsh ja t4v ovat viitearvoissa, jälkimmäinen tosin ylärajalla. Oireita on sekä vajaa- että liikatoiminnasta.

      Jos vasta-aineita ei kerta ole, jäljelle jää joko se, ettei minulla ole kilpirauhassairautta ja ymmärtääkseni se, että minulla on sentraalinen eli lievä aivolisäkeperäinen kilpparin vajaa- tai liikatoiminta (tai molempia vuorotellen). Aivojen magneettikuva otettiin kesällä muista syistä eikä radiologi kirjoittanut epikriisiin, että aivolisäkkeessä olisi mitään poikkeavaa.

      t. aloittaja

      • TPOab_ja_TyglAb

        Ei ole TPOab:n mukaan? Entä TyglAb, joka joskus on ainoa, joka näyttää.


      • huiuuuu
        TPOab_ja_TyglAb kirjoitti:

        Ei ole TPOab:n mukaan? Entä TyglAb, joka joskus on ainoa, joka näyttää.

        Muistaakseni verioeiden listassa oli tuo TPOab. Tuota toista lyhenettä en muista nähneeni.

        Mutta luulisi että radiologi tai neurologi olisivat huomanneet jos aivolisäkkeessä olis näkynyt jotain poikkeavaa mri-kuvassa.


      • Hashimoto
        huiuuuu kirjoitti:

        Muistaakseni verioeiden listassa oli tuo TPOab. Tuota toista lyhenettä en muista nähneeni.

        Mutta luulisi että radiologi tai neurologi olisivat huomanneet jos aivolisäkkeessä olis näkynyt jotain poikkeavaa mri-kuvassa.

        Ei ne aina huomaa. Poikkeva löydös ei välttämättä ole plakki, ruhje tms, vaan voi olla ns. majakan valon sammuminen. Sentraalisessa vajaatoiminnassa TSH ja T4v laskee. Paljonko ne arvot on? Mitä oireita?
        Mutta kyllä vaikuttaa siltä, että oireet tosiaan johtuvat jostain muusta kuinj kilpirauhasesta.


    • TyglAb-koe

      Ulkomaisilla foorumeilla taisi olla arvio, että kymmenesosa tai viidesosa autoimmuunityreoidiiteista näkyy vain TyglAb-kokeella

      Mikään ääriharvinaisuus tuo koe ei ole, 2829 on numero Synlabilla.
      (Synlabilla 40e näytteenottomaksu 13½e eli aika kallis)

    • TSHRab

      Basedowin taudin markkeri on vasta-aineet TSHRab. Jos ne ovat koholla on Basedowin tauti. Aloittajalla on T4V koholla, silloin nämä pitää mitata. Mutta basedow tekee kyllä hyvin korkean T4V:n ja hyvin korkean T3V:n. Jos on vain vähän koholla, niin voi olla Hashimoton alkuvaihe, joka usein alkaa lievähköllä liikatoiminnalla (Hashitoxicosis).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe