Tuntuu taas aallokot keinuttavan isompiakin laivoja. Keinumisen vähentämiseksi voisi kenties tehdäkin jotain.
Maan päällä kulkevien laitteiden meno vakautuu kummasti käyttämällä telejä. Vastaava saattaisi toimia veden päälläkin, kun vaihdettaisiin pyörien tilalle kelluvat jalakset. Vaikka kolme teliä, veneen keskelle eteen yksi ja taakse sivuille kaksi.
Spedellähän oli veneeseen asennettava etusuksi, mutta se ei kyllä ole telin veroinen.
https://www.iltalehti.fi/viihde/a/2016090722273967
Onko kukaan kehitellyt telien päällä kulkevaa venettä?
29
681
Vastaukset
- idean.isä
No ei oo kukaan vielä kehitellyt. Kehittele sinä ja palaa asiaan kun ensimmäiset kokeet prototyypillä alkavat.
- Kaljateli
Aina voi jäädä maihin.
- Daa
Ideaa kannattaa työstää, nykytegnlogia ei tuota oikein vielä tue kaupallisessa mielessä
- radiohäiriö
Älkää ny itteenne teloko.
- vanha.keksintö
Yleensä noita telejä kutsutaan katamaraanin rungoiksi. Keksitty siis jo aikoja sitten, vain toisen nimisenä.
- LRC
Lisäksi laivoissa / veneissä voidaan käyttää useita eri vakautus laitteita, kuten gyroskooppia, evä vakauttimia, kiinteitä flower stoppereita, paravanes järjestelmää, jo suunnittelu pöydällä voidaan suunnitella aluksia toimimaan vakaammin yms.
Vielä aluksen päällikön valitsemat ajo linjat vaikuttavat keikuntaan, harvoin on pakko navigoida pahimpaan keikuttavaan suuntaan...- pakumies671
Huviveneellä voi suihkia mihin sattuu, mutta kyllä ammattiliikenteessä valitaan nopein/ kustannustehokkain reitti niin kauan kuin se ei vaaranna aluksta tai lastia.
Ei niillä ajella sen mukaan että onko merellä kivaa vai ei.
- se.totuus
Aika moni trailerivalmistaja on kehitellyt telien päällä kulkevaa venettä ja siinä myös kohtuu hyvin onnistunutkin. Missä siis on se ongelmasi?
- trailerman
Aivan niin. Moni on ajanut veneensä trailereineen mereen myös autonsa kanssa. Ei keikuta jos liinatkin on jääneet kiinni.
- keinuteli
trailerman kirjoitti:
Aivan niin. Moni on ajanut veneensä trailereineen mereen myös autonsa kanssa. Ei keikuta jos liinatkin on jääneet kiinni.
Ei nyt sentään kovinkaan moni, vaikka niitäkin tapauksia on. Tuskin juuri kukaan kuitenkaan niin suunnitellusti tekee, eikä ainakaan trailerin teli ole sellaista käyttöä varten suunniteltu, joten tuo ei kyllä liittynyt aloittajan kysymykseen.
Tiellä trailerin telin päällä kulkeva vene on paljon yleisempi tapaus, varsinkin kesäkaudella, ja sen mahdollistaa nimenomaan trailerivalmistajan kehitystyö. Ja keikuttaa muuten ihan tarpeeksi jos teli on tyypiltään keinuteli ja tienpinta pitkittäisprofiililtaan epätasainen. Erillisakseleilla taas ei keinuta, mutta silloin kärry nykii vetokytkintä aika rajusti ylös/alas suunnassa heikentäen olennaisesti auton ajovakautta, jolloin ESP tai ESC voi siis olla tarpeen ihan kesäkeleilläkin. - Tyrnäväntorpedo
keinuteli kirjoitti:
Ei nyt sentään kovinkaan moni, vaikka niitäkin tapauksia on. Tuskin juuri kukaan kuitenkaan niin suunnitellusti tekee, eikä ainakaan trailerin teli ole sellaista käyttöä varten suunniteltu, joten tuo ei kyllä liittynyt aloittajan kysymykseen.
Tiellä trailerin telin päällä kulkeva vene on paljon yleisempi tapaus, varsinkin kesäkaudella, ja sen mahdollistaa nimenomaan trailerivalmistajan kehitystyö. Ja keikuttaa muuten ihan tarpeeksi jos teli on tyypiltään keinuteli ja tienpinta pitkittäisprofiililtaan epätasainen. Erillisakseleilla taas ei keinuta, mutta silloin kärry nykii vetokytkintä aika rajusti ylös/alas suunnassa heikentäen olennaisesti auton ajovakautta, jolloin ESP tai ESC voi siis olla tarpeen ihan kesäkeleilläkin.En löytänyt äkkiä etsimällä yhtään telillistä venetraileria, jos niitä on, niin hyvin harvassa.
Syytkin ovat selvät, teli painaa ja maksaa paljon sekä nostaa painopistettä.
Sen sijaan muistin kätköissä on mielikuva erilaisista pellepelottoman keksinnöistä, joissa laivoihin on tehty saranaratkaisuja. Mikään ei päässyt jatkoon. - tyrnävästä.Kajahtaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En löytänyt äkkiä etsimällä yhtään telillistä venetraileria, jos niitä on, niin hyvin harvassa.
Syytkin ovat selvät, teli painaa ja maksaa paljon sekä nostaa painopistettä.
Sen sijaan muistin kätköissä on mielikuva erilaisista pellepelottoman keksinnöistä, joissa laivoihin on tehty saranaratkaisuja. Mikään ei päässyt jatkoon.> sekä nostaa painopistettä.
Miten teli muka nostaa trailerin painopistettä?
Olet taas kuutamolla kuten tyrnävän lumiukko. - Tyrnäväntorpedo
tyrnävästä.Kajahtaa kirjoitti:
> sekä nostaa painopistettä.
Miten teli muka nostaa trailerin painopistettä?
Olet taas kuutamolla kuten tyrnävän lumiukko.Laitapa linkki telilliseen venekärryyn, niin katsotaan sitä yhdessä.
- Hvene
tyrnävästä.Kajahtaa kirjoitti:
> sekä nostaa painopistettä.
Miten teli muka nostaa trailerin painopistettä?
Olet taas kuutamolla kuten tyrnävän lumiukko.Yleensä telimekanismi nostaa alustan korkeutta verrattuna kahteen akseliin ja sitä kautta painopiste nousee. Telin voi rakentaa myös niin, ettei sillä ole vaikutusta painopisteeseen, mutta tuskin sinäkään ajattelet poikkeustapauksia.
Taidat sekoittaa telin ja kaksi erillistä akselia kuten ilmeisesti muutkin, jotka puhuvat venetrailerista, jossa on teli. - Tyrnäväntorpedo
Hvene kirjoitti:
Yleensä telimekanismi nostaa alustan korkeutta verrattuna kahteen akseliin ja sitä kautta painopiste nousee. Telin voi rakentaa myös niin, ettei sillä ole vaikutusta painopisteeseen, mutta tuskin sinäkään ajattelet poikkeustapauksia.
Taidat sekoittaa telin ja kaksi erillistä akselia kuten ilmeisesti muutkin, jotka puhuvat venetrailerista, jossa on teli.Anna olla, toi on sitä vänkäämistä vänkäämisen takia.
Tutkimusten mukaan trollaajat on keskimääräistä onnettomampia - ja se on ihan oikein niille :D - linkuttaja
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En löytänyt äkkiä etsimällä yhtään telillistä venetraileria, jos niitä on, niin hyvin harvassa.
Syytkin ovat selvät, teli painaa ja maksaa paljon sekä nostaa painopistettä.
Sen sijaan muistin kätköissä on mielikuva erilaisista pellepelottoman keksinnöistä, joissa laivoihin on tehty saranaratkaisuja. Mikään ei päässyt jatkoon."... teli painaa ja maksaa paljon sekä nostaa painopistettä."
Telin voi halutessaan laittaa vaikka niin että pohja viistää maata. Painopiste on silloin todella alhaalla. - tyrnävästä.Kajahtaa
Hvene kirjoitti:
Yleensä telimekanismi nostaa alustan korkeutta verrattuna kahteen akseliin ja sitä kautta painopiste nousee. Telin voi rakentaa myös niin, ettei sillä ole vaikutusta painopisteeseen, mutta tuskin sinäkään ajattelet poikkeustapauksia.
Taidat sekoittaa telin ja kaksi erillistä akselia kuten ilmeisesti muutkin, jotka puhuvat venetrailerista, jossa on teli.Mistä sitten johtuu, ettei minun teli-peräkärryssä painopiste ole korkeammalla. Teli = kaksi perättäistä akselia. Ei se painopiste nouse, jos yhden akselin sijaan on kaksi.
Kuorma-autopuolelta voitte netin ihmeellisestä maailmasta tarkastella eri akselistorakenteisten kuorma-autojen rungon korkeuksia. Ei niissäkään teli (edes nouseva) tuo lisää rungon korkeutta.
Tässäpä näkyy telillinen traileri:
https://www.jsitrailers.fi/userData/45785/tuotteet/vt/vt-1800/_resized/1-rm1024x1024.jpg - Tyrnäväntorpedo
tyrnävästä.Kajahtaa kirjoitti:
Mistä sitten johtuu, ettei minun teli-peräkärryssä painopiste ole korkeammalla. Teli = kaksi perättäistä akselia. Ei se painopiste nouse, jos yhden akselin sijaan on kaksi.
Kuorma-autopuolelta voitte netin ihmeellisestä maailmasta tarkastella eri akselistorakenteisten kuorma-autojen rungon korkeuksia. Ei niissäkään teli (edes nouseva) tuo lisää rungon korkeutta.
Tässäpä näkyy telillinen traileri:
https://www.jsitrailers.fi/userData/45785/tuotteet/vt/vt-1800/_resized/1-rm1024x1024.jpgKyseessä ei ole teli vaan kaksi peräkkäistä akselia.
Telissä akselit on kytketty toisiinsa keinumakanismilla. Tuossa on esimerkki perävaunun telistä.
https://www.virtasenkauppa.fi/westfalia-teli-2500-kg-e1500-5x112-kierrejousitus-jarru-bpw-15018
Kyllä kuorma-autossakin teli vie tilaa. teli voidaan tehdä niin, että se ei juuri nosta korkeutta. - massa
tyrnävästä.Kajahtaa kirjoitti:
Mistä sitten johtuu, ettei minun teli-peräkärryssä painopiste ole korkeammalla. Teli = kaksi perättäistä akselia. Ei se painopiste nouse, jos yhden akselin sijaan on kaksi.
Kuorma-autopuolelta voitte netin ihmeellisestä maailmasta tarkastella eri akselistorakenteisten kuorma-autojen rungon korkeuksia. Ei niissäkään teli (edes nouseva) tuo lisää rungon korkeutta.
Tässäpä näkyy telillinen traileri:
https://www.jsitrailers.fi/userData/45785/tuotteet/vt/vt-1800/_resized/1-rm1024x1024.jpgHeh, tuo pomppuvaunu ei ole teliä nähnytkään.
Tässä on jo vähän yritystä http://www.fremantletrailers.com.au/BG580.Axles.JPG - Telejä.on.monenlaisia
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Kyseessä ei ole teli vaan kaksi peräkkäistä akselia.
Telissä akselit on kytketty toisiinsa keinumakanismilla. Tuossa on esimerkki perävaunun telistä.
https://www.virtasenkauppa.fi/westfalia-teli-2500-kg-e1500-5x112-kierrejousitus-jarru-bpw-15018
Kyllä kuorma-autossakin teli vie tilaa. teli voidaan tehdä niin, että se ei juuri nosta korkeutta."Telissä akselit on kytketty toisiinsa keinumakanismilla."
Näin voi olla, muttei ole pakko.
Telissä pyöränkuormien jakautuminen etummaisen ja takimmaisen akselin pyörille ei juurikaan muutu kun kokonaispaino muuttuu. Sillä ei ole väliä miten tuo on toteutettu.
Eli jos kaikilla pyörillä on ilmajousitus ja kyseessä ei ole jäykkä akseli, vaan vasen ja oikea pyörä on jousitettu erikseen, muuttuu rakenne teliksi jos etummaisen ja takimmaisen pyörän ilmajousien ilmatilat yhdistetään toisiinsa paineet tasaavilla putkella tai letkulla. Vasemman ja oikeanpuoleisia ilmatiloja ei tarvitse yhdistää ollenkaan. Samoin kaasu-nestejousituksessa (mallia Citroen) yhdistäminen voidaan toteuttaa nesteellä.
Vääntöjousituksessa kaksiakselisesta tandemakselista voidaan periaatteessa tehdä teli kuormituksen tasaustangolla, mikäli se todella kokonaan tasaa pyöränkuormien muutokset akselien puolikkaiden välillä.
kts: http://www.adcenter.fi/data/pdf/Kataloger/Tarvikkeet/T04_fi.pdf
sivu 11/56 (TELIKUORMA 3000 kg (WADT30L) JA 3500 kg (WADT35L) )
Tällaisessa akselistossa "keinutelin" nivel on virtuaalinen eikä konkreettinen, joten se ei lisää painoa lainkaan, eikä lisää rungon taivutusrasituksia, kuten keinuteli tekee siirtäessään kaikki pyöränkuormat yhden konkreettisen nivelakselin kautta runkoon. Linkin kuvassa kyseessä lienee siis oikeasti Teli, muttei keinuteli. Mikäli tasaustanko ei kokonaan tasaa pyörän kuormia, ei kyseessä ole Teli ollenkaan, vaan pelkkä tandemakselisto.
Telissä siis kuorma ei välttämättä liiku pystysuorassa suunnassa joustoliikkeen aikana lainkaan, koska etummainen pyörä joustaa vastakkaiseen suuntaan kuin takimmainen ja täsmälleen yhtä paljon. Erillisakseleissa varmasti liikkuu. Toki keinutelissä myös keinunivel voi olla jousitettu runkoon nähden, eikä vain pyörien akselit.
Telin määritelmä tulee joka tapauksessa pyöränkuormien jakautumisen mukaan, eli se on vastakohta täydelliselle pyörien erillisjousitukselle, eli vaatii sen että etummaisen ja takimmaisen pyörän jousto liike riippuu toisistaan, mutta vasemman ja oikean ei tarvitse riippua, eli akseleiden ei tarvitse olla jäykkiä. - Tyrnäväntorpedo
Telejä.on.monenlaisia kirjoitti:
"Telissä akselit on kytketty toisiinsa keinumakanismilla."
Näin voi olla, muttei ole pakko.
Telissä pyöränkuormien jakautuminen etummaisen ja takimmaisen akselin pyörille ei juurikaan muutu kun kokonaispaino muuttuu. Sillä ei ole väliä miten tuo on toteutettu.
Eli jos kaikilla pyörillä on ilmajousitus ja kyseessä ei ole jäykkä akseli, vaan vasen ja oikea pyörä on jousitettu erikseen, muuttuu rakenne teliksi jos etummaisen ja takimmaisen pyörän ilmajousien ilmatilat yhdistetään toisiinsa paineet tasaavilla putkella tai letkulla. Vasemman ja oikeanpuoleisia ilmatiloja ei tarvitse yhdistää ollenkaan. Samoin kaasu-nestejousituksessa (mallia Citroen) yhdistäminen voidaan toteuttaa nesteellä.
Vääntöjousituksessa kaksiakselisesta tandemakselista voidaan periaatteessa tehdä teli kuormituksen tasaustangolla, mikäli se todella kokonaan tasaa pyöränkuormien muutokset akselien puolikkaiden välillä.
kts: http://www.adcenter.fi/data/pdf/Kataloger/Tarvikkeet/T04_fi.pdf
sivu 11/56 (TELIKUORMA 3000 kg (WADT30L) JA 3500 kg (WADT35L) )
Tällaisessa akselistossa "keinutelin" nivel on virtuaalinen eikä konkreettinen, joten se ei lisää painoa lainkaan, eikä lisää rungon taivutusrasituksia, kuten keinuteli tekee siirtäessään kaikki pyöränkuormat yhden konkreettisen nivelakselin kautta runkoon. Linkin kuvassa kyseessä lienee siis oikeasti Teli, muttei keinuteli. Mikäli tasaustanko ei kokonaan tasaa pyörän kuormia, ei kyseessä ole Teli ollenkaan, vaan pelkkä tandemakselisto.
Telissä siis kuorma ei välttämättä liiku pystysuorassa suunnassa joustoliikkeen aikana lainkaan, koska etummainen pyörä joustaa vastakkaiseen suuntaan kuin takimmainen ja täsmälleen yhtä paljon. Erillisakseleissa varmasti liikkuu. Toki keinutelissä myös keinunivel voi olla jousitettu runkoon nähden, eikä vain pyörien akselit.
Telin määritelmä tulee joka tapauksessa pyöränkuormien jakautumisen mukaan, eli se on vastakohta täydelliselle pyörien erillisjousitukselle, eli vaatii sen että etummaisen ja takimmaisen pyörän jousto liike riippuu toisistaan, mutta vasemman ja oikean ei tarvitse riippua, eli akseleiden ei tarvitse olla jäykkiä.Juu ei välttämättä ole keinumekanismia, mutta tien päällä yleensä on koska ilman sitä ei ole kovin fiksua tehdä teliä. Junanvaunuissa ja ratikoissa teli on kääntyvä eikä niissä keinuominaisuutta haetakaan.
Puhekieli ja erityisesti mainoskieli eroaa aika paljon teknisestä kielestä.
Jos kaksi akselia on kytketty itsenäisesti suoraan kiinni runkoon ilman, että niiden jousitus on kiinni toisissaan, kyseessä on kaksi akselia riippumatta siitä kuinka hienosti itsenäisten akselien jousitus on toteutettu.
Jos taas kaksi akselia on kytketty omalle rungolleen tai niiden jousitus on kytketty toisiinsa, kyseessä on teli.
Saa olla eri mieltä. - telejä.on.monenlaisia
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Juu ei välttämättä ole keinumekanismia, mutta tien päällä yleensä on koska ilman sitä ei ole kovin fiksua tehdä teliä. Junanvaunuissa ja ratikoissa teli on kääntyvä eikä niissä keinuominaisuutta haetakaan.
Puhekieli ja erityisesti mainoskieli eroaa aika paljon teknisestä kielestä.
Jos kaksi akselia on kytketty itsenäisesti suoraan kiinni runkoon ilman, että niiden jousitus on kiinni toisissaan, kyseessä on kaksi akselia riippumatta siitä kuinka hienosti itsenäisten akselien jousitus on toteutettu.
Jos taas kaksi akselia on kytketty omalle rungolleen tai niiden jousitus on kytketty toisiinsa, kyseessä on teli.
Saa olla eri mieltä.Kyse ei ole mielipideasiasta. Telin edellytys on että pyöränkuormien jakautuminen ei olennaisesti muutu joustoliikkeiden seurauksena. Ei siis riitä että jousitus on kytketty, vaan kytkennän on oltava riittävän suuri. Aikanaan asia löytyi suomenb omasta lainsäädännöstäkin, enää ei löydy, mutta jostain EU-tason säädöksestä se saattaa löytyäkin, varma en ole joten siksi edellä ilmaisu "saattaa".
Kahden teräsvääntöjousituksen linkittäminen toisiinsa teliksi nimenomaan on paljon fiksumpi ratkaisu kuin keinutelin rakentaminen, kun kyse on enenintään 3500 kg:n kalustosta, trailerista tai muusta peräkärrystä. Siksi sitä yli kolmen tonnin kärry kalustossa yleisesti käytetäänkin, toisin kuin keinutelejä. Linkittämäni ei suinkaan ole ainoa akselistojen myyjä suomessa joka sellaista teliä tarjoaa, eikä myöskään ainoan valmistajan tuote. - Tyrnäväntorpedo
telejä.on.monenlaisia kirjoitti:
Kyse ei ole mielipideasiasta. Telin edellytys on että pyöränkuormien jakautuminen ei olennaisesti muutu joustoliikkeiden seurauksena. Ei siis riitä että jousitus on kytketty, vaan kytkennän on oltava riittävän suuri. Aikanaan asia löytyi suomenb omasta lainsäädännöstäkin, enää ei löydy, mutta jostain EU-tason säädöksestä se saattaa löytyäkin, varma en ole joten siksi edellä ilmaisu "saattaa".
Kahden teräsvääntöjousituksen linkittäminen toisiinsa teliksi nimenomaan on paljon fiksumpi ratkaisu kuin keinutelin rakentaminen, kun kyse on enenintään 3500 kg:n kalustosta, trailerista tai muusta peräkärrystä. Siksi sitä yli kolmen tonnin kärry kalustossa yleisesti käytetäänkin, toisin kuin keinutelejä. Linkittämäni ei suinkaan ole ainoa akselistojen myyjä suomessa joka sellaista teliä tarjoaa, eikä myöskään ainoan valmistajan tuote.Teli on kaksi tai useampaa akselia, jotka on kiinnitetty apurunkoon tai toisiinsa.
Telissä ei tarvitse olla mitään jousitusta, mutta usein siinä on. Yksi syy telin käyttämiseen on telin kääntyminen laitteen runkoon nähden kuten vaikkapa junissa.
Jos googlaa sanoilla dummy bogie, löydät telejä, jotka ovat kiistatta telejä, mutta ilman jousitusta.
Sinun määrityksesi telistä on melko täsmällinen mutta kuvaa vain yhtä tapausta.
En taida kuitenkaan jäädä kinastelemaan siitä kuinka paljon on paljon. - telejä.on.monenlaisia
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Teli on kaksi tai useampaa akselia, jotka on kiinnitetty apurunkoon tai toisiinsa.
Telissä ei tarvitse olla mitään jousitusta, mutta usein siinä on. Yksi syy telin käyttämiseen on telin kääntyminen laitteen runkoon nähden kuten vaikkapa junissa.
Jos googlaa sanoilla dummy bogie, löydät telejä, jotka ovat kiistatta telejä, mutta ilman jousitusta.
Sinun määrityksesi telistä on melko täsmällinen mutta kuvaa vain yhtä tapausta.
En taida kuitenkaan jäädä kinastelemaan siitä kuinka paljon on paljon.Tarkoitus oli nimenomaan kuvata sitä tapausta, mikä koskee tieliikennettä. Tieliikenneasetuksessa on esimerkiksi liikennemerkki, mikä määrää suurimmana sallitun telipainon. Jotta sitä voisi oikein noudattaa on ainakin ajoneuvovalmistajien ymmärrettävä mikä on teli ja mikä taas ei ole. Vaikka asiaa ei enää suoraan suomen lainsäädännöstä löydy, ei kyse ole mielipideasiasta.
Linkkini esimerkissä oli kaksi puolikasakselia vasemmalla ja oikealla, joita ei ollut kiinnitetty toisiinsa eikä apurunkoon, ja silti se on lain tarkoittamalla tavalla teli. Tämä koska se jakaa pyöränkuormat tietyssä suhteessa, minkä akselistovalmistaja on päättänyt riippumatta kuormauksesta.
Voit toki olla jatkossakin eri mieltä, mutta noin se oikeudessa menee jos asiaa sinne mennään kokeilemaan. - Tyrnäväntorpedo
telejä.on.monenlaisia kirjoitti:
Tarkoitus oli nimenomaan kuvata sitä tapausta, mikä koskee tieliikennettä. Tieliikenneasetuksessa on esimerkiksi liikennemerkki, mikä määrää suurimmana sallitun telipainon. Jotta sitä voisi oikein noudattaa on ainakin ajoneuvovalmistajien ymmärrettävä mikä on teli ja mikä taas ei ole. Vaikka asiaa ei enää suoraan suomen lainsäädännöstä löydy, ei kyse ole mielipideasiasta.
Linkkini esimerkissä oli kaksi puolikasakselia vasemmalla ja oikealla, joita ei ollut kiinnitetty toisiinsa eikä apurunkoon, ja silti se on lain tarkoittamalla tavalla teli. Tämä koska se jakaa pyöränkuormat tietyssä suhteessa, minkä akselistovalmistaja on päättänyt riippumatta kuormauksesta.
Voit toki olla jatkossakin eri mieltä, mutta noin se oikeudessa menee jos asiaa sinne mennään kokeilemaan.Aitkaisemmin laissa oli määritelty teli niin, että akselit ovat kytketty toisiinsa ja kahden akselin välinen etäisyys on enintään 2,6m.
Nyt puhutaan vain akseleiden välisestä etäisyydestä riippumatta siitä onko akselit kytketty toisiinsa. Käsitettä teli ei ole laissa lainkaan siinä merkityksessä, että se kuvaisi muuta kuin akselien välistä etäisyyttä ja lukumäärää.
Käytännössä akselit ovat erillisiä, jos niiden etäisyys on 1,8m eikä telimassaa rajoittava merkki koske suoraan kuin alle 1,5m etäisyydellä olevia akseleita.
En ymmärrä miten esität lakiin perustumattoman asian muuna kuin mielipideasiana.
Jos teli löytyy laista keskenään kykettyinä akseleina, se on laki ja KUN SE EI löydy, se on vain ja ainoastaan mielipideasia ellei sitten katsota ettei teliä ole olmassakaan koska laki ei tunne sitä.
- terkkuja.kaspianmereltä
Soutuveneisiin ja muihin pienempiin purtiloihin saattaa olla aika hankala soviteltava, mutta kantosiipialusten "kantosiivet" voisi ehkä korvata keinuvilla versioilla. Tosin kun vauhtia kasvatetaan, niin voidaan mennä pintaliitämälläkin ilman kosketusta vedenpintaan. Sea Wolf Expressin Tallinnan-kiitäjiä odotellessa...
- tasaista.kyytiä
Juliet Marinen Ghost vaikuttaisi kulkevan aika vakaasti ilman teliäkin. Mahtaakohan tuolle polttoaine kelvata? Hyödyntää ilmeisesti "superkavitaatiota". https://www.youtube.com/watch?v=Fjh2vxwYLeM
- Amphibian
Tässä ei nyt teliä ole mutta kaksiakselinen vene kuitenkin. Ranskassa käyttävät tällaisia niin pääsevät liikkumaan myös laskuveden aikaan.
https://dyngjatravel.is/daytours/amphibian-boat-tour/- monipyörä
Taipalsaarella kokeilivat uittaa nelipyöräistä "Made in U.S.S.R." amfia. Huonostihan siinä kävi. Kuvasta voisi päätellä, että renkaissa oli liian vähän ilmaa. Eihän kumivenekään kanna tyhjänä kuormaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rauhoittavan-laakkeen-voimalla-hautajaisiin-rehn-muistelee-uransa-kovinta-hetkea/4409286
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822