Vihreät ja violetit tähdet

spekgz

Miksei vihreitä tai violetteja tähtiä ole olemassa, vaikka esim. sateenkaaressa nämä värit esiintyvät?

13

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhdcvb

      Sateenkaaressa valo jakautuu tarkasti spektriin. Mikäli Aurinko olisi pistemäinen, olisi sateenkaari vieläkin tarkempi.

      Tähti lähettää taajuuksia isolla kaistalla. Mikäli huippu osuu silmän keskitaajuuksille (vihreä), mukana on tarpeeksi sinistä ja punaista tekemään lopputuloksesta valkoisen.
      Kuumimpien tähtien säteily voi olla suurimmaksi osaksi ultraviolettia, mutta silmä näkee sen sinisenä.

      https://www.livescience.com/34469-purple-stars-green-stars-star-colors.html

      • sinisyyttävaan

        Hyvä selitys. Tähtien värit ovat samanlaiset kuin hehkuvan metallin tai hehkuvan hiilen värit eli seuraavat aika hyvin mustan kappaleen spektriä. Silmä on varsin epäherkkä violetille valolle josta syystä johtuen kuumimmatkin tähdet näyttävät kaukoputken lävitse katsottuna sinisiltä.


    • planeetta_ei.kirj

      Sinänsä erikoista, että kasvit heijastavat kaiken vihreän taajuuden Auringon valon spektristä, kun sitä nimenomaan piisaa.

      • ei-vapaavalintainen

        Kasvien käyttämät aallonpituudet määräytyvät siitä, mikä aallonpituus tuottaa klorofyllissä yhteyttämiseen tarvittavat monimutkaiset kvanttimekaaniset reaktiot. Jos kasvit voisivat itse valita käyttämänsä aallonpituudet niin ne käyttäisivät kaiken valon ja olisivat väriltään mustia.


      • planeetta_ei.kirj
        ei-vapaavalintainen kirjoitti:

        Kasvien käyttämät aallonpituudet määräytyvät siitä, mikä aallonpituus tuottaa klorofyllissä yhteyttämiseen tarvittavat monimutkaiset kvanttimekaaniset reaktiot. Jos kasvit voisivat itse valita käyttämänsä aallonpituudet niin ne käyttäisivät kaiken valon ja olisivat väriltään mustia.

        Niin. Mustalehtisen kasvin, siis sellaisen joka yhteyttää koko spektrillä, luulisi olevan ylivoimaisen energiatuotannossa. Jostain syystä kasvien kehityksessä ovat päätyneet heijastamaan spentrin vihreän osuuden pois. Lieneekö, että sitä vihreää spektrin aluetta on liikaa. Vai kasvien yhteyttävien solujen kehityksen aikana sitä ei ollut saatavilla. Tai olemassa. Hmm.


      • planeetta_ei.kirj kirjoitti:

        Niin. Mustalehtisen kasvin, siis sellaisen joka yhteyttää koko spektrillä, luulisi olevan ylivoimaisen energiatuotannossa. Jostain syystä kasvien kehityksessä ovat päätyneet heijastamaan spentrin vihreän osuuden pois. Lieneekö, että sitä vihreää spektrin aluetta on liikaa. Vai kasvien yhteyttävien solujen kehityksen aikana sitä ei ollut saatavilla. Tai olemassa. Hmm.

        (Varoitus: Ajatuksen virtaa, ei asiaa:)

        Elollisen luonnon energiaongelma saattaisi (hypoteettisesti) liittyä vaikkapa siihen, että klorofyllin "keksiminen" näyttäisi olleen ainakin paikallisesti kovin hankala ja harvinainen tapahtuma. Sitä ei liene tapahtunut genetiikan tähänastisen tutkimuksen valossa täkäläisessä biosfäärissä kunnolla kuin kerran ja sekin vain kasvikunnan puolella, joten me elukat joudumme toistaiseksi lähinnä loisimaan kasvien kustannuksella omavaraisuuden asemesta. :)

        // Geenimanipulaatio laajempaan käyttöön ja heti, sanon minä. (Olen jo valmiiksi melkein vihannes, joten hiukan vihreää jäkälän joukkoon ei mun kohdalla enää haittaa, kunhan viherrys ei liity puoluepolitiikkaan mitenkään) //

        Pikkasen laajempaa säteilyspektriä hyödyntävä yhteyttäminen olisi lyhyellä tähtäimellä ilmeinen etu, mutta voisipa pitkässä juoksussa olla paikallisesti pahastakin. Mustat kasvit imisivät lämpöä kuin peijoonit ja muuttaisivat koko planeetan albedoa. Siitä taas seuraisi ... jotain. :)


      • planeetta_ei.kirj
        SattumanSatoa kirjoitti:

        (Varoitus: Ajatuksen virtaa, ei asiaa:)

        Elollisen luonnon energiaongelma saattaisi (hypoteettisesti) liittyä vaikkapa siihen, että klorofyllin "keksiminen" näyttäisi olleen ainakin paikallisesti kovin hankala ja harvinainen tapahtuma. Sitä ei liene tapahtunut genetiikan tähänastisen tutkimuksen valossa täkäläisessä biosfäärissä kunnolla kuin kerran ja sekin vain kasvikunnan puolella, joten me elukat joudumme toistaiseksi lähinnä loisimaan kasvien kustannuksella omavaraisuuden asemesta. :)

        // Geenimanipulaatio laajempaan käyttöön ja heti, sanon minä. (Olen jo valmiiksi melkein vihannes, joten hiukan vihreää jäkälän joukkoon ei mun kohdalla enää haittaa, kunhan viherrys ei liity puoluepolitiikkaan mitenkään) //

        Pikkasen laajempaa säteilyspektriä hyödyntävä yhteyttäminen olisi lyhyellä tähtäimellä ilmeinen etu, mutta voisipa pitkässä juoksussa olla paikallisesti pahastakin. Mustat kasvit imisivät lämpöä kuin peijoonit ja muuttaisivat koko planeetan albedoa. Siitä taas seuraisi ... jotain. :)

        Energiatuotanto on aika vanhaa perua.

        Periaatteessa eihän sitä muuta tarvitsisi kuin opettaa mitokondrioille uudet temput. Ei kai se niin vaikeata voi olla, kun ovat kuitenkin jotain sukua klorofyllien kanssa (Kummat lie endosymbioosissa saaneet ensimmäisen kierroksen varausoikeudet itselleen?).

        Sen jälkeen ei välttämättä tarvitsisi tosiaan syödä ihan niin usein. Tosin meitä täällä pohjolassa se ei paljon kaamosaikaan lämmittäisi.

        Ja miten lie muutenkaan vanha koira oppivainen uusien temppujen kanssa.

        Ainiin. Kokeilutkin on kielletty. Pitää siis onnistua kertalaakista!

        Hmm. Jos historia toistaa itseään, niinkuin kulahtanut sanonta kuuluu, mustalehtiset kasvit lienevät kuolleet sukupuuttoon jossain itseaiheuttamassaan mullistuksessa.


      • planeetta_ei.kirj kirjoitti:

        Energiatuotanto on aika vanhaa perua.

        Periaatteessa eihän sitä muuta tarvitsisi kuin opettaa mitokondrioille uudet temput. Ei kai se niin vaikeata voi olla, kun ovat kuitenkin jotain sukua klorofyllien kanssa (Kummat lie endosymbioosissa saaneet ensimmäisen kierroksen varausoikeudet itselleen?).

        Sen jälkeen ei välttämättä tarvitsisi tosiaan syödä ihan niin usein. Tosin meitä täällä pohjolassa se ei paljon kaamosaikaan lämmittäisi.

        Ja miten lie muutenkaan vanha koira oppivainen uusien temppujen kanssa.

        Ainiin. Kokeilutkin on kielletty. Pitää siis onnistua kertalaakista!

        Hmm. Jos historia toistaa itseään, niinkuin kulahtanut sanonta kuuluu, mustalehtiset kasvit lienevät kuolleet sukupuuttoon jossain itseaiheuttamassaan mullistuksessa.

        (Varoitus: Jossittelua, ei asiaa:)

        Evoluutio ei ehkä hevin hukkaisi lajin säilymisen kannalta niinkin merkittävää etua kuin "totaaliyhteyttäminen".
        Kiusallista, ettei biologinen aines tahdo säilyä kunnolla fossiileissa. Pigmentistä kyllä pitäisi jäädä jotain, mutta ei kenties kylliksi - ja onko kukaan edes tosissaan tutkinut tappoivatko mustat kasvit itsensä ohella muitakin elollisia suurissa massatuhoissa, tms. En ole tuosta jyvällä, vaikka paleontologia on kiinnostanutkin dinojen takia. Dinojen höyhenpeite on kai hissuksiin jo selvinnyt osin juuri pigmenttijäämien ansiosta. Outoa, vaan ei kenties täysin uskomatonta, jos olisivatkin silloiset saniaiset ja kortteet olleet jonkin muun värisiä kuin vihreitä. Menisi kertaheitolla Jurassic Park ja moni muu leffa vanhaksi jo vähintäänkin toistamiseen.

        Vanhasta koirasta mulla on käsitys, että oppii temppuja jos tarpeeksi motivoituu. Lisääntymisen vaan joutuu vanha seisojakin delegoimaan nuoremmille käytännön syistä - ja Lamarkismihan lienee jäänyt hivenen tappiolle epigenetiikan ja hologenomi-hölötysten kanssa. Jätän kyllä jatkossa ihan sovinnolla genetiikan analysoinnin siitä tietävämmille, mutta ajatuskoe "mustien kukkien" globalisoitumisesta on sen verran klassikko, että ansaitsi hivenen huomiota.


      • planeetta_ei.kirj

        Olen samaa mieltä koskien tutkimuksen tärkeyttä. Lysenkolaisuus ei liene ollut harmikseni vanhempieni tiedossa, joten mitään älykkyyteen liittyvää ei liene jäänyt heiltä jälkeen, jos kohta viisauttakaan. Tai juuri muutakaan. Ehkä huonot hampaat. Mutta siitäkin huolimatta ja ottaen nekin asiat huomioon, mikäli keksimme mikä mustat kukat vei, miten siitä selvittiin ja mitä kukakin oli tapahtumista mieltä jne jne se saattaisi auttaa jatkossa samankaltaisten kiperien paikkojen kynnyksellä.
        Toisaalta, en ole ihan varma onko ihmiskunta vielä valmis Jurassic Park IV- elokuvalle. Edellisestä taitaa olla vasta 17 vuotta?


      • planeetta_ei.kirj kirjoitti:

        Olen samaa mieltä koskien tutkimuksen tärkeyttä. Lysenkolaisuus ei liene ollut harmikseni vanhempieni tiedossa, joten mitään älykkyyteen liittyvää ei liene jäänyt heiltä jälkeen, jos kohta viisauttakaan. Tai juuri muutakaan. Ehkä huonot hampaat. Mutta siitäkin huolimatta ja ottaen nekin asiat huomioon, mikäli keksimme mikä mustat kukat vei, miten siitä selvittiin ja mitä kukakin oli tapahtumista mieltä jne jne se saattaisi auttaa jatkossa samankaltaisten kiperien paikkojen kynnyksellä.
        Toisaalta, en ole ihan varma onko ihmiskunta vielä valmis Jurassic Park IV- elokuvalle. Edellisestä taitaa olla vasta 17 vuotta?

        Ei taida olla ihmiskunta valmis Jurassic Park nelkulle. Mä alan kyllä olla aika valmis... kenties lähestymään jo varovasti ja erinomaisen lyhyin askelin aloittajan viitoittamaa aihetta.

        Olen nimittäin kuvitellut mielessäni nähneeni ihan taivaalla YHDEN vihreän tai jotenkin hieman vihertävän tähden, vaan saattoi olla mielikuvitusta, linssivirhe ja ties mitä Lapin hulluutta, kun olen vuosikaudet arvellut Albireon (ks. esim https://en.wikipedia.org/wiki/Albireo) himmeämmän tähden näyttävän joskus vihreältä.

        Ei kuulemma ole, vaan sininen. Huoh.

        Sen sijaan Zubeneschmalia on yllättäen monikin pitänyt sitkeästi vihreänä. Vrt. esim. https://earthsky.org/brightest-stars/libras-zubeneschamali-the-only-green-star) Tuo hämmensi minut täysin. En olis Zubeneschmalista uskonut!


      • planeetta_ei.kirj
        SattumanSatoa kirjoitti:

        Ei taida olla ihmiskunta valmis Jurassic Park nelkulle. Mä alan kyllä olla aika valmis... kenties lähestymään jo varovasti ja erinomaisen lyhyin askelin aloittajan viitoittamaa aihetta.

        Olen nimittäin kuvitellut mielessäni nähneeni ihan taivaalla YHDEN vihreän tai jotenkin hieman vihertävän tähden, vaan saattoi olla mielikuvitusta, linssivirhe ja ties mitä Lapin hulluutta, kun olen vuosikaudet arvellut Albireon (ks. esim https://en.wikipedia.org/wiki/Albireo) himmeämmän tähden näyttävän joskus vihreältä.

        Ei kuulemma ole, vaan sininen. Huoh.

        Sen sijaan Zubeneschmalia on yllättäen monikin pitänyt sitkeästi vihreänä. Vrt. esim. https://earthsky.org/brightest-stars/libras-zubeneschamali-the-only-green-star) Tuo hämmensi minut täysin. En olis Zubeneschmalista uskonut!

        Vihreä yleensä kai liittyy happeen, jota tähdissä harvemmin on paljoa, paitsi ei-niin-aktiivisissa loppuvaiheissa. Ja oletettavasti ilmakehäkin tuo omat mausteensa tuikkeeseen. Ei se mahdotonta ole, että leikkaisi joskus jopa sopivasti niin, että virheä pääsee oikeuksiinsa. Komean näköisiä ovat.

        Vihreätä tutummin ( Linkki : https://fi.wikipedia.org/wiki/Revontulet )


      • planeetta_ei.kirj kirjoitti:

        Vihreä yleensä kai liittyy happeen, jota tähdissä harvemmin on paljoa, paitsi ei-niin-aktiivisissa loppuvaiheissa. Ja oletettavasti ilmakehäkin tuo omat mausteensa tuikkeeseen. Ei se mahdotonta ole, että leikkaisi joskus jopa sopivasti niin, että virheä pääsee oikeuksiinsa. Komean näköisiä ovat.

        Vihreätä tutummin ( Linkki : https://fi.wikipedia.org/wiki/Revontulet )

        Ok. Komeita ovat - ja hurisevatkin, ketunvalkiat, jos _oikein_ tarkkakorvainen kuuntelee. Entäs nuo violetit jutut sitten? Tämmöiseen törmasin, missä kerrotaan mm. arkkien aistivan violettia, Mitä muuta tuossa sitten oikein esitetään, en ole varma. Päätelmä alienien ominaisuuksista tuntuu lievästi sanoen melkoiselta uskonloikalta, mutta kivastihan tuo tarina tuossa kulkee. Ihan tulee omat hulluimmat unet mieleen, kun näitä tavaa.
        https://www.livescience.com/63883-purple-alien-life.html


      • planeetta_ei.kirj
        SattumanSatoa kirjoitti:

        Ok. Komeita ovat - ja hurisevatkin, ketunvalkiat, jos _oikein_ tarkkakorvainen kuuntelee. Entäs nuo violetit jutut sitten? Tämmöiseen törmasin, missä kerrotaan mm. arkkien aistivan violettia, Mitä muuta tuossa sitten oikein esitetään, en ole varma. Päätelmä alienien ominaisuuksista tuntuu lievästi sanoen melkoiselta uskonloikalta, mutta kivastihan tuo tarina tuossa kulkee. Ihan tulee omat hulluimmat unet mieleen, kun näitä tavaa.
        https://www.livescience.com/63883-purple-alien-life.html

        Samaa mieltä, melko kaukaa haettu, mutta ehkä tarkoitus on etsiä jotain erikoista piikin tyyppistä poikkeamaa spektristä. Mihin lie sitten vertaavat tai varmistuvat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1165
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      664
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    7. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      47
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      592
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe