Millaisia aallonkorkeuksia on ylipäätään myrskysäällä itämerellä. Eli esim. Suomenlahdella tai pohjanlahdella? Siis valtamerillä voi aallot olla kymmeniäkin metrejä mutta onko kukaan ollut laivalla Suomenlahdella tai pohjanlahdella tai muualla ns. Sivumerellä, että aallot olisi oikeasti laivan kaatumisen kannalta jo vaaralliset? Itse en tällaista ainakaan muista kokeneeni enkä edes kuulleeni.
Voiko täten laiva edes kaatua vaikka tuossa pohjanlahdella ruotsiin mentäessä? Ei ilmeisesti ainakaan aaltojen aiheuttamana? Mitä katastrofin aineksia tarvittaisiin, että tuollainen teoreettinen ja hyvin kaukaa haettu epätodennäköinen onnettomuus tapahtuisi. Laivathat ovat vain ihmisen rakentamia, ja meri on aina arvaamaton. Ihminen on voimaton kun luonnonvoimat jylläävät, sen tiedämme. Merillä voi periaatteessa mitä vain sattua, senkin tiedämme.
Eli teoriassa laiva voi upota ihan tuossa tutuissa ja " turvallisissa " merissä. Niin upposi estoniakin. Tosin siitä on opittu ja keulaportit on täysin toisenlaiset nykyään. Mutta aina voi olla joku heikkokohta jota emme ajattele ja jota ei ehkä kerrota tai vastaavaa? Tulipalo, usva( ei nähdä tulla auttamaan ja helikoptereilla pelastaminen on hyvin vaikeaa, yksi ihminen vinssataan kerrallaan ), ja paniikki samaan aikaan... muutaman aines ja katastrofi on valmis.
Onko laivoissa nykyään joku rakennelma, että kaatuminen on mahdotonta, näin jostain luin mutta tarkemmin en muista mihin se perustui ja mikä teknikkka oli kyseessä.
Saa kertoa näkemyksiään asiaan liittyen mitä tahansa!
Merien aallonkorkeudet jne
12
404
Vastaukset
- ksik
Isoimmat aallot Suomen vesillä esiintyy pohjoisella itämerellä eli, saarristomeren lounais puolella avomerellä. Taisi siellä olla viimeviikolla vallitsevana aallonkorkeutena 8 metriä ja yksittäiset aalot voivat laskennallisesti olla x 1.8
Itämeren aalto ennätys on muistaakseni 18-19 metriä, en ota kantaa alusten kaatumiseen, koska ei hajua niiden todellisesta vakaudesta, mutta arvelisin, niiden jo ottavan ajo linjoissa tällaisen vakavissaan, koska muuttivat jo ajo linjoja 8 metrin aallossa, matmkustus mukavuuden vu - Joakim1
Ei kai viime viikolla noin isoja ollut? Tämän viikon to ja pe oli 6-7 m merkitsevä aallonkorkeus. Olin matkustaja Mariellalla pe lähdössä hki:stä. Hangon edustalta Ahvenanmerelle oli aika kuoppaista. Nopeus oli vain 10-12 solmua ja perille tultiin tunti myöhässä, vaikka Maarianhamina jätettiin käymättä.
Täältä löytyy mitatut aallot ja myös linkki aaltoennätyksiin. https://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorkeus - eiopitaei
Lastin siirtyminen tai konevika voisi aiheuttaa kovassa myrkyssä ja allokossa kulkevalle laivalle isoja ongelmia. Ehjä laiva ei itsessään tuollaisista aalloista säikähdä, mutta tekninen vika voisi aiheuttaa katastrofin. Niinhän kävi Esnoniallekkin, kun kaulaportti petti.
Matkustusmukavuus kärsii myrkyssä melkoisesti ja laivan voimakas keinuminen voi aiheuttaa todellisen tapaturmavaaran käytävillä ja portaissa liikkujille. Laivassa on myös paljon irtotavaraa jotka alkavat liikkumaan laivan keinuessa.
Joskus kyllä ihmetyttää miksi laivat lähtevät myrkyssä merelle. Tuntuu, että historiasta ei opita mitään vaan raha menee tositilanteessa kaiken edelle.- Yxmerimies1
Sellaista se on että jos risteilijä tai autolautta jättää.myrskyn takia lähtemättä, matkustajat on tyytymättömiä, ja jos myrskystä huolimatta lähtee, valittavat kun alus keinuu.
Laiva on pääsääntöisesti turvallinen jos meriklaari on tehty niinkuin pitää.
( meriklaari= aluksen valmistelu merikelpoiseen kuntoon sekä sulkemalla luukut, portit ym. Ja kiinnittämällä lastin lisäksi kaikki tavarat niin että mikään ei lähde liikkumaan vaikka myrsky tulisi.)
Risteilijöistä olen nähnyt videoita jossa kalusteet liikkuu holtittomasti. Lastialuksella ei tällaista yleensä tapahdu koska siellä merimiehet hoitaa asiat kunnolla. Risteilijöissä on paljon enemmän irtonaista tavaraa eikä matkustajia palveleva henkilökunta hallitse meriklaarin tekoa yleensä.
Liikkeelle pääsevä lasti voi aiheuttaa laivan kaatumisen kuin myös kovalla pakkasella kovalla tuulella aluksen rakenteisiin muodostuva jää.
On hyvin harvinaista että ehjä laiva on kaatunut jos lasti on pysynyt paikallaan eikä jäätä ole kertynyt alukseen.
Liikkeelle lähteneet risteilijän sohvakalustot ja pöytäryhmät eivät laivaa kaada, mutta ovat vaaraksi ihmisille. - Anonyymi
Yxmerimies1 kirjoitti:
Sellaista se on että jos risteilijä tai autolautta jättää.myrskyn takia lähtemättä, matkustajat on tyytymättömiä, ja jos myrskystä huolimatta lähtee, valittavat kun alus keinuu.
Laiva on pääsääntöisesti turvallinen jos meriklaari on tehty niinkuin pitää.
( meriklaari= aluksen valmistelu merikelpoiseen kuntoon sekä sulkemalla luukut, portit ym. Ja kiinnittämällä lastin lisäksi kaikki tavarat niin että mikään ei lähde liikkumaan vaikka myrsky tulisi.)
Risteilijöistä olen nähnyt videoita jossa kalusteet liikkuu holtittomasti. Lastialuksella ei tällaista yleensä tapahdu koska siellä merimiehet hoitaa asiat kunnolla. Risteilijöissä on paljon enemmän irtonaista tavaraa eikä matkustajia palveleva henkilökunta hallitse meriklaarin tekoa yleensä.
Liikkeelle pääsevä lasti voi aiheuttaa laivan kaatumisen kuin myös kovalla pakkasella kovalla tuulella aluksen rakenteisiin muodostuva jää.
On hyvin harvinaista että ehjä laiva on kaatunut jos lasti on pysynyt paikallaan eikä jäätä ole kertynyt alukseen.
Liikkeelle lähteneet risteilijän sohvakalustot ja pöytäryhmät eivät laivaa kaada, mutta ovat vaaraksi ihmisille.Millä jää poistetaan laivan rungosta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä jää poistetaan laivan rungosta?
Kansirakenteisiin jää tavallisesti tarttuu, lähtee kirveellä naputellen. Itaraa hommaa.
Mistä keksit että jäätä tulisi laivan runkoon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansirakenteisiin jää tavallisesti tarttuu, lähtee kirveellä naputellen. Itaraa hommaa.
Mistä keksit että jäätä tulisi laivan runkoon?Olen merenkulun harrastaja, joten ei tietoa.Sula vesi tietty jäätyy talvella kansirakenteisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansirakenteisiin jää tavallisesti tarttuu, lähtee kirveellä naputellen. Itaraa hommaa.
Mistä keksit että jäätä tulisi laivan runkoon?Ai että tarttuu. Minä olen aina luullut että vesi eri muodoissaan muodostaa jäätä.
- Anonyymi
Kuuntelemalla meriaäätiedotusta selviää varoituksista merenkulkijoille merkitsevä aallonkorkeus sekä jäätymisvaara(aluksen kansirakenteisiin) merialueillamme.
- Anonyymi
Nykyään laivojen suunnittelu perustuu safe return to port malliin eli pyritään siihen että tilanteessa kuin tilanteessa laiva on matkustajalle turvallisin paikka, ei evakuointi pelastusveneeseen. Esim Tallinkin Megastar ajaa lyhyttä väliä jolloin siinä ei tarvitse olla eses pelastusveneitä joita siinä ei olekaan. Ainoastaan pari man over board venettä.
- Anonyymi
Merisää palvelu on hyvä!
- Anonyymi
Moi!
Radio ohjelma josta selviää miten Aallon korkeus määritellään
https://areena.yle.fi/1-50284483
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 521115
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892