Merien aallonkorkeudet jne

Merimies1

Millaisia aallonkorkeuksia on ylipäätään myrskysäällä itämerellä. Eli esim. Suomenlahdella tai pohjanlahdella? Siis valtamerillä voi aallot olla kymmeniäkin metrejä mutta onko kukaan ollut laivalla Suomenlahdella tai pohjanlahdella tai muualla ns. Sivumerellä, että aallot olisi oikeasti laivan kaatumisen kannalta jo vaaralliset? Itse en tällaista ainakaan muista kokeneeni enkä edes kuulleeni.

Voiko täten laiva edes kaatua vaikka tuossa pohjanlahdella ruotsiin mentäessä? Ei ilmeisesti ainakaan aaltojen aiheuttamana? Mitä katastrofin aineksia tarvittaisiin, että tuollainen teoreettinen ja hyvin kaukaa haettu epätodennäköinen onnettomuus tapahtuisi. Laivathat ovat vain ihmisen rakentamia, ja meri on aina arvaamaton. Ihminen on voimaton kun luonnonvoimat jylläävät, sen tiedämme. Merillä voi periaatteessa mitä vain sattua, senkin tiedämme.

Eli teoriassa laiva voi upota ihan tuossa tutuissa ja " turvallisissa " merissä. Niin upposi estoniakin. Tosin siitä on opittu ja keulaportit on täysin toisenlaiset nykyään. Mutta aina voi olla joku heikkokohta jota emme ajattele ja jota ei ehkä kerrota tai vastaavaa? Tulipalo, usva( ei nähdä tulla auttamaan ja helikoptereilla pelastaminen on hyvin vaikeaa, yksi ihminen vinssataan kerrallaan ), ja paniikki samaan aikaan... muutaman aines ja katastrofi on valmis.


Onko laivoissa nykyään joku rakennelma, että kaatuminen on mahdotonta, näin jostain luin mutta tarkemmin en muista mihin se perustui ja mikä teknikkka oli kyseessä.

Saa kertoa näkemyksiään asiaan liittyen mitä tahansa!

12

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksik

      Isoimmat aallot Suomen vesillä esiintyy pohjoisella itämerellä eli, saarristomeren lounais puolella avomerellä. Taisi siellä olla viimeviikolla vallitsevana aallonkorkeutena 8 metriä ja yksittäiset aalot voivat laskennallisesti olla x 1.8

      Itämeren aalto ennätys on muistaakseni 18-19 metriä, en ota kantaa alusten kaatumiseen, koska ei hajua niiden todellisesta vakaudesta, mutta arvelisin, niiden jo ottavan ajo linjoissa tällaisen vakavissaan, koska muuttivat jo ajo linjoja 8 metrin aallossa, matmkustus mukavuuden vu

    • Joakim1

      Ei kai viime viikolla noin isoja ollut? Tämän viikon to ja pe oli 6-7 m merkitsevä aallonkorkeus. Olin matkustaja Mariellalla pe lähdössä hki:stä. Hangon edustalta Ahvenanmerelle oli aika kuoppaista. Nopeus oli vain 10-12 solmua ja perille tultiin tunti myöhässä, vaikka Maarianhamina jätettiin käymättä.

      Täältä löytyy mitatut aallot ja myös linkki aaltoennätyksiin. https://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorkeus

    • eiopitaei

      Lastin siirtyminen tai konevika voisi aiheuttaa kovassa myrkyssä ja allokossa kulkevalle laivalle isoja ongelmia. Ehjä laiva ei itsessään tuollaisista aalloista säikähdä, mutta tekninen vika voisi aiheuttaa katastrofin. Niinhän kävi Esnoniallekkin, kun kaulaportti petti.

      Matkustusmukavuus kärsii myrkyssä melkoisesti ja laivan voimakas keinuminen voi aiheuttaa todellisen tapaturmavaaran käytävillä ja portaissa liikkujille. Laivassa on myös paljon irtotavaraa jotka alkavat liikkumaan laivan keinuessa.

      Joskus kyllä ihmetyttää miksi laivat lähtevät myrkyssä merelle. Tuntuu, että historiasta ei opita mitään vaan raha menee tositilanteessa kaiken edelle.

      • Yxmerimies1

        Sellaista se on että jos risteilijä tai autolautta jättää.myrskyn takia lähtemättä, matkustajat on tyytymättömiä, ja jos myrskystä huolimatta lähtee, valittavat kun alus keinuu.

        Laiva on pääsääntöisesti turvallinen jos meriklaari on tehty niinkuin pitää.
        ( meriklaari= aluksen valmistelu merikelpoiseen kuntoon sekä sulkemalla luukut, portit ym. Ja kiinnittämällä lastin lisäksi kaikki tavarat niin että mikään ei lähde liikkumaan vaikka myrsky tulisi.)
        Risteilijöistä olen nähnyt videoita jossa kalusteet liikkuu holtittomasti. Lastialuksella ei tällaista yleensä tapahdu koska siellä merimiehet hoitaa asiat kunnolla. Risteilijöissä on paljon enemmän irtonaista tavaraa eikä matkustajia palveleva henkilökunta hallitse meriklaarin tekoa yleensä.

        Liikkeelle pääsevä lasti voi aiheuttaa laivan kaatumisen kuin myös kovalla pakkasella kovalla tuulella aluksen rakenteisiin muodostuva jää.

        On hyvin harvinaista että ehjä laiva on kaatunut jos lasti on pysynyt paikallaan eikä jäätä ole kertynyt alukseen.

        Liikkeelle lähteneet risteilijän sohvakalustot ja pöytäryhmät eivät laivaa kaada, mutta ovat vaaraksi ihmisille.


      • Anonyymi
        Yxmerimies1 kirjoitti:

        Sellaista se on että jos risteilijä tai autolautta jättää.myrskyn takia lähtemättä, matkustajat on tyytymättömiä, ja jos myrskystä huolimatta lähtee, valittavat kun alus keinuu.

        Laiva on pääsääntöisesti turvallinen jos meriklaari on tehty niinkuin pitää.
        ( meriklaari= aluksen valmistelu merikelpoiseen kuntoon sekä sulkemalla luukut, portit ym. Ja kiinnittämällä lastin lisäksi kaikki tavarat niin että mikään ei lähde liikkumaan vaikka myrsky tulisi.)
        Risteilijöistä olen nähnyt videoita jossa kalusteet liikkuu holtittomasti. Lastialuksella ei tällaista yleensä tapahdu koska siellä merimiehet hoitaa asiat kunnolla. Risteilijöissä on paljon enemmän irtonaista tavaraa eikä matkustajia palveleva henkilökunta hallitse meriklaarin tekoa yleensä.

        Liikkeelle pääsevä lasti voi aiheuttaa laivan kaatumisen kuin myös kovalla pakkasella kovalla tuulella aluksen rakenteisiin muodostuva jää.

        On hyvin harvinaista että ehjä laiva on kaatunut jos lasti on pysynyt paikallaan eikä jäätä ole kertynyt alukseen.

        Liikkeelle lähteneet risteilijän sohvakalustot ja pöytäryhmät eivät laivaa kaada, mutta ovat vaaraksi ihmisille.

        Millä jää poistetaan laivan rungosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä jää poistetaan laivan rungosta?

        Kansirakenteisiin jää tavallisesti tarttuu, lähtee kirveellä naputellen. Itaraa hommaa.

        Mistä keksit että jäätä tulisi laivan runkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansirakenteisiin jää tavallisesti tarttuu, lähtee kirveellä naputellen. Itaraa hommaa.

        Mistä keksit että jäätä tulisi laivan runkoon?

        Olen merenkulun harrastaja, joten ei tietoa.Sula vesi tietty jäätyy talvella kansirakenteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansirakenteisiin jää tavallisesti tarttuu, lähtee kirveellä naputellen. Itaraa hommaa.

        Mistä keksit että jäätä tulisi laivan runkoon?

        Ai että tarttuu. Minä olen aina luullut että vesi eri muodoissaan muodostaa jäätä.


    • Anonyymi

      Kuuntelemalla meriaäätiedotusta selviää varoituksista merenkulkijoille merkitsevä aallonkorkeus sekä jäätymisvaara(aluksen kansirakenteisiin) merialueillamme.

    • Anonyymi

      Nykyään laivojen suunnittelu perustuu safe return to port malliin eli pyritään siihen että tilanteessa kuin tilanteessa laiva on matkustajalle turvallisin paikka, ei evakuointi pelastusveneeseen. Esim Tallinkin Megastar ajaa lyhyttä väliä jolloin siinä ei tarvitse olla eses pelastusveneitä joita siinä ei olekaan. Ainoastaan pari man over board venettä.

      • Anonyymi

        Merisää palvelu on hyvä!


    • Anonyymi

      Moi!

      Radio ohjelma josta selviää miten Aallon korkeus määritellään

      https://areena.yle.fi/1-50284483

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2712
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      503
      1784
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      16
      1774
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1394
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      68
      1219
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1215
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1118
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      75
      1085
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      988
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      90
      962
    Aihe