ADD: Varaanko ajan neurologille vai neuropsykologille?

Apuatarv

Olen varaamassa yksityiselle aikaa. Kannaatako varata aika neurologille vai neuropsykologille? Epäilen, että minulla on ADD, mutta en tietenkään ole lääkäri, joten voi se olla muutakin.

Kuinka paljon teillä on maksanut yksityisellä käynnit? Oletteko saaneet heti lääkkeet? Voivatko neurologi ja neuropsykologi kirjoittaa reseptin?

14

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tautiseonsekin

Hinnat selviää kyseisen lääkärin infosta. Se nyt on sama kenelle ekan kerran menet luulojasi selvittämään.

• yksiaddi

Varaisin adhd:een perehtyneelle psykiatrille. Neurologikin varmaan ok. Neuropsykogille sitten, jos haluaa mennä nepsy-testeihin. Nepsytestit eivät ole edellytys adhd-diagnoosille. Ja neuropsykologi ei voi määrätä lääkkeitä, koska ei ole lääkäri.

Itse sain dg:n adhd:een perehtyneeltä psykiatrilta. Parin käynti kerran jälkeen sain lääkityksen kokeiluun. Kallistahan tuo on privalla, mutta kannatti. Ja tehokasta touhua, kun taas julkisella voi kestää ja kestää...eikä siltikään ole varma saako diagnoosia (minulla tosin ei sieltä kokemusta).

• joskotietäisit

Just joo "julkisella voi kestää ja kestää....jne. "näin kerrot, vailla kokemusta. Luulo ei o tiedon väärti, sanotaan.

• yksiaddi
        joskotietäisit kirjoitti:

Just joo "julkisella voi kestää ja kestää....jne. "näin kerrot, vailla kokemusta. Luulo ei o tiedon väärti, sanotaan.

Olen lukenut paljon muiden kokemuksia adhd-keskstelupalstalta. Tällainen tilanne on ainakin hus:n alueella.

• MikäEro_

Mitä eroa on psykologilla ja neuropsykologilla?

• mihinkukakin

Koulutus.

• MikäEro_
        mihinkukakin kirjoitti:

Koulutus.

Siis?

• mihinkukakin
        MikäEro_ kirjoitti:

Siis?

Googleta, en jaksa selittää kaikkea.

• Haa_haa
        mihinkukakin kirjoitti:

Googleta, en jaksa selittää kaikkea.

Et siis osaa selittää!

• siinäjankkaajalle
        Haa_haa kirjoitti:

Et siis osaa selittää!

Voi helvetti mitä jankkaamista. Neuropsykologi on erikoistunut aivotoimintaa, psykologi ei.

• tyhjäpää
        siinäjankkaajalle kirjoitti:

Voi helvetti mitä jankkaamista. Neuropsykologi on erikoistunut aivotoimintaa, psykologi ei.

No toi kyselijä ei näköjään osaa käyttää nettiä, niin siksi on avuton ja kyselee.

• seonpäivätkoneella
        tyhjäpää kirjoitti:

No toi kyselijä ei näköjään osaa käyttää nettiä, niin siksi on avuton ja kyselee.

Toi on varmaan sama kyselijä, joka päivittäin kyselee mikä mua vaivaa, kun on taas joku näppy ilmestynyt johonkin. Sille on joka päivä eri tauti omasta mielestään ilmaantunut.

• Niinkö
        siinäjankkaajalle kirjoitti:

Psykologi ei siis ymmärrä aivotoiminnasta hevonhumppaa?

• elliviuolevi

Ota neurologi. Neuropsykologilta saat kotiinviemiseksi skitsofrenia- yms. diagnoosin:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Rosenhan_experiment

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3899
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1608
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1102
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe