Ilmeisesti suoraa tekstin kopiointia omille netti sivuille ei saa toisilta sivuilta tehdä, joten voiko tekstiä itse muokata jonkun toisen kirjoituksen pohjalta eli tavallaan referoida?
Tarvitseeko siinä mainita esim. lähteet?
Tekstin lyhentäminen?
2
207
Vastaukset
- Leevi
No ei toki jos ei halua..
Tekstin muokkaaminen jonkun toisen kirjoituksen pohjalta ei ole referointia. Et saa käyttää toisen tekstiä muokattunakaan. Muokkaus itse asiassa vieläpä pahentaa tilannetta sikäli, että se on lisärikos: teosta ei saa ilman tekijän lupaa muuttaa. Jos kyse on todellisuudessa lyhentämisestä, mihin otsikkosi viittaa, niin lisärikoksena voisi olla lisäksi teoksen muuttaminen halventavalla tavalla (lain termein sanottuna "tekijän kirjallista tai taiteellista arvoa tai omalaatuisuutta loukkaavalla tavalla").
Oikea referointi, jossa omin sanoin esitetään mielipiteitä, havaintoja tai ajatuksia, jotka joku toinen on esittänyt, on sen sijaan sallittua. Olen joskus esittänyt sellaisen nyrkkisäännön, että jos ensin mitenkään _kopioit_ tekstiä, et ole referoimassa.
Jos tekstiä on luvatta kopioitu, niin tekijän ja lähteen mainitsematta jättäminen merkitsevät nekin lisärikoksia. Toisaalta niiden mainitseminen ei suinkaan tee laittomasta kopioinnista laillista.
Jos toisen esittämiä ajatuksia tms. referoidaan, ei yleensä ole mitään oikeudellista velvoitetta ilmoittaa, mistä ajatukset ovat peräisin. Sen sijaan ajatusten lähteen ilmoittaminen kuuluu yleensä hyviin tapoihin ja auttaa myös itsekunnioituksen säilyttämisessä.
Eri asia sitten on, miksi referaatteja kannattaisi kirjoitella. Joskus se voi olla hyvinkin fiksua, jos esimerkiksi esitetään vaikeatajuisen teknisen asian jokin käytännössä tärkeä yksityiskohta ymmärrettävästi.
Lisätietoja tekijänoikeudesta:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs491354- 1601166
- 611037
- 8882
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli198881- 12812
Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää27786Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä51771- 346758
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti85737