Asumistuen vuositarkastus

kertokaaviimein

Apua! En ole vielä koskaan oikein ymmärtänyt, haluavatko he Kelassa tiedot (tulot yms.) vuositarkastuksessa nyt joulukuussa vuodelta 2019 vaiko toteutuneet tulot ja muut vuodelta 2018?!!!
Tarkastavatko he siis eri kyselyllä menneen vuoden 2018 vaiko sen vasta verotuksesta aikanaan?

3

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuristiX

Vuositarkistuksessa arvioidaan tulot seuraavalle tukivuodelle. Arvio tehdään käytännössä toteutuneen tulon perusteella, eli tämän hetkisten tulojen perusteella. Jos tulot muuttuvat tukijakson aikana (nousu 400, lasku200) niin niistähän sitten ilmoitat kun muutos tapahtuu ja se on ns. välitarkistus se.

• kertokaaviimein

Laitan siis vain arvioimani tulot ajalta 1.1.2019 eteenpäin?

Entä tuo mennyt vuosi 2018, kysytäänkö siitä milloinkaan asukkaalta vai tarkistavatko valmistuneesta verotuksesta aikanaan?

(Itse olen kertonut aiemmin tarkasti aina juuri toteutuneen vuoden ja arvioinut alkavan vuoden...kauhea työmäärä, mutta onko siitä Kelalle apua? No kylläkin, kerran ilmoitin itse, liittämättä mitään tapahtumaa todistavia kuitteja edes, kahteen kertaan ylimääräisen tuloni päättyneelle vuodelle ja sain alkaa maksaa saamani asumistuen pois kuukausittaisina erinä ja uusikin tuki evättiin! Huomasin virheeni vasta kaksi vuotta myöhemmin, kun niissä laskuissakin oli aluksi tarpeeksi tekemistä että sai ne maksettua! Kela uskonee ainakin liian suuret tulot vaikkei niitä voisi edes todistaa mitenkään?)

• VandaVantaa

Varoituksen sana. Ei kannata arvioida tuloja liian suureksi, sillä se vaikuttaa asumisturn määtään. Eli kannattaa usein kertoa, että tulot tulevat pysymään työttömyysturvan suuruisena. Sitten kun tulot kasvavat, ilmoitat asiasta Kelaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe