Yleisoireinen reuma

Kohtalotovereita

Onko teillä Reuma alkanut ,kuumeella, kurkkukivuilla ja nivel- sekä paikkasäryillä ?

11

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reumanalku

      Omat reumaoireeni alkoivat sormien nivelien turvotuksilla, ranteiden ja olkapäiden kipuina.

      • Mummu

        Kiitos tiedosta. Muistan edesmenneen tätini sairastuneen joskus noin välillä 1950 - 1965 , ensin selvittämättömään kuumeeseen, jossa oli ollut erilaisia oireita kurkkukipua ja mahdollisesti angiinaa taustalla. Hän kertoi olleensa silloin todella kipeä ja pälännyt kuolevansa. Lääkärit olivat sitten lopulta äkänneet hänen sairastuneen reumaan ja myöhemmin diagnoosi oli nivelreuma. Hän oli tuolloin pienten lasten äiti ja jossain vaiheessa hänen reumansa sammui ja hän pääsi kivuista ja niveltulehduksista eroon. Eli päälle 80 vuotiaaksi ja säilyi loppuun asti norekkaana, ellei peräti kauniina , joskin kuulo vanhemmiten heikentyi.


      • reumanalku
        Mummu kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Muistan edesmenneen tätini sairastuneen joskus noin välillä 1950 - 1965 , ensin selvittämättömään kuumeeseen, jossa oli ollut erilaisia oireita kurkkukipua ja mahdollisesti angiinaa taustalla. Hän kertoi olleensa silloin todella kipeä ja pälännyt kuolevansa. Lääkärit olivat sitten lopulta äkänneet hänen sairastuneen reumaan ja myöhemmin diagnoosi oli nivelreuma. Hän oli tuolloin pienten lasten äiti ja jossain vaiheessa hänen reumansa sammui ja hän pääsi kivuista ja niveltulehduksista eroon. Eli päälle 80 vuotiaaksi ja säilyi loppuun asti norekkaana, ellei peräti kauniina , joskin kuulo vanhemmiten heikentyi.

        Omat nivelsärkyni on nyt saatu lääkkeillä hiljentymään toistaiseksi. Useissa sorminivelissä on reumapahkuja jotka on siedettävä. Kesti vaan turhan kauan noin 2v, ennen kuin löytyi oikea lääkitys.


    • kipsuu

      Kuumeen , sairauden tunnetta on kyllä monesti.
      Jotkut päivät ovat ihan hyviä sekin on monen tekijän summa.
      Biologinen lääke menee. Alkoi isosta nivelestä, sen jälkeen sormien nivelet kipeet turvoksissa, varpaat, kyynärpäät välillä. Nilkassa kesto" turvotus kipua.
      Jos mahdollista mene suoraan reumalääkärin vastaanotolla käymään.

      • Mummu

        Kiitos kaikille vastauksista ja jaetuista omakohtaista kokemuksista. Miten yleensä ottaen lääkitys on teillä tehonnut ja kuinka helppoa on ollut saada parhaat mahdolliset lääkkeet. Onko tullut pysyviä nivelvaurioita jne.?


      • reumanalku
        Mummu kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista ja jaetuista omakohtaista kokemuksista. Miten yleensä ottaen lääkitys on teillä tehonnut ja kuinka helppoa on ollut saada parhaat mahdolliset lääkkeet. Onko tullut pysyviä nivelvaurioita jne.?

        Kohdallani ensin kokeiltiin Oxiklorin 300mg lääkitystä, joka ei tehonnut reumaan, mutta vei puolet hiuksista. Sen jälkeen sain Trexan 10mg ja Prednisolon 5mg lääkkeet, joita söin 3kk ja kivut, sekä turvotukset sormien, ranteiden ja olkapäiden nivelissä saatiin kuriin. Sorminiveliin ilmestyi isoja reumakyhmyjä ja nivelet sormissa vääntyivät. Nyt on aika TAYS:n reumakirurgian polille arviontiin mitä proteeseja sorminiveliin laitetaan ja mitä niveliä tullaan jäykistämään. Reumafaktori oli lääkityksen aloituksen aikaan 308. Seuraavat verikokeet vasta kuukauden päästä tulossa, jollin saan tietää nykytilanteen. Kunhan saan peukalot ja etusormet taas toimimaan, niin olen tyytyväinen saamaani lääkityksen tuloksiin. Kivut toistaiseksi ovat poissa.


    • reuma50vuotiaana

      Kuume ja flunssa oli päällä kun tuli ensimmäiset kovemmat oireet. Sormet, nilkat turposi ja hyppivää särkyä raajoissa. Reuma-arvot oli sitten korkeella kun lääkäri tajus ottaa kokeet heti. Sama toistuu, flunssa jotenkin laukaukaisee oireet pahemmaksi.

      • Mummu

        Vaikuttaa jotenkin aikuisiällä tulleeseen stillintautiin (?), mutta näissä Reumoissa on variaatioita , eli sekamuotoja , joten ei kaikki mene välttämättä kirjoitetun kaavan mukaan. En ole asiantuntija , enkä tiedä, kun sen mitä olen kuullut. Lapsenlapsellani on vastikään kuumeella ja krkkukivulla alkaneita nivel- ja paikka särkyjä, ja laboratorio arvoissa senkka ja CRP koholla , ja diagnoosi hakusessa, epäilty ensin reumatauteihin kuuluvaa Kawasakin tautia, lasten Stillintautia. Oireet ei mene kuitenkaan yksyhteen, paitsi pitkittynyt ja sahaava kuume sopii molempiin mainittuihin.


    • Pitkäflunssa

      Lapsenlapsellani diagnosoitiin Yamahan tauti. Jatkuva flunssa kiusaa.

      • EpäileväinenEetu

        En ole kuullut Yamahantaudista, joten rohkenen epäillä lapsenlapsellasi olleen Kawasakintaudin ja
        siinä kestää kuume pitkään.


    • Mulla on sellaista lievää lämpöilyä ja väsymystä ollut vähän väliä. En tiedä liittyykö reumaan. Reumatologille ensi tiistaina ja odottelen verikokeiden tuloksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe