Onko sinulla pelisilmää

Joululahjojen hankinta vaatii mielestäni sitä kuuluisaa pelisilmää.

Onko sinulla sitä?

80

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orfieus

      Hyvä ja vähän keveämpi aloitus. Ei tarvitse hankkia kuin kaksi lahjaa ja melkein tiedän mitä saajat odottavat eli pelisilmää löytyy tähän tehtävään.

      • On niin paljon muuta mietittävää, että ei enää mitään raskaita avauksia. Ei minullakaan montaa lahjaa tarvitse ostaa tai ainakin itselleni sanon joka vuosi niin, hehee.


    • Eijaei

      Ei se lahjan rahallinen arvo ole mikään mittapuu vaan se antamisen ilo! Jokaiselle jotain kivaa ja tärkeää niin että itellä on myös hyvä, lämmin mieli.Ja rahaa on syytä jäädä joulunkin yli...Totta on että leluja ja muuta tavaraa on lapsilla paljon,lelumainoslehtiset niihin vanhempia yllyttää.Ken niitä ostaa niin ostakoon,minä tyydyn vähempään.

      • Hyvä ja lämmin mieli siitä, että on antanut joululhjan kaikille läheisille, juuri näin.


    • Laurukainen

      Näin kerran TV:ssä, kun kaks maaseuden vanhaapoika vietti Jouluaattoa. Kummallakin oli oma pullo ja oma tanko Lauantaimakkaraa. Pulloistaan kopsuja ottivat ja makkarasiivuja leikkasivat. Toisella oli kotona kiljupääläri. Siitä vielä mukista joi.

      Taisi olla Huovisen lyhyitä erikoisia.

      • Siinä näkee kuinka pieniä asioita onni onkaan, hehee.


    • flegmaatti

      Ei ole lahjuspelisilmää. Olen aina luottanut vaimoni silmiin.

      Ainoa pelisilmämi on se, että parikymmentä vuotta sitten päätin vuosittain lahjoa erään pitkäaikaisen ystäväni viskipullolla. Lahjominen ajoittuu tänne joulukuuhun ja 1l skottia on valmiina lahjuskassissa.

      • Eikö ole hieman vastuun siirtämistä kyse, tosin naiset kyllä tietävät paljon paremmin asioita?


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Eikö ole hieman vastuun siirtämistä kyse, tosin naiset kyllä tietävät paljon paremmin asioita?

        Se on ollut vastuun TÄYDELLISTÄ siirtämistä 49:n vuoden ajan.
        Joskus, aivan alkuun, vaimo mainitsi, että olisi kiva saada joku joululahjus. Totesin vain, etten tiedä mitä hän haluaa joten ostakoon itse.

        Muita kuin kalenteriin sidottuja lahjuksia olen joskus ostanut. Kultaleijonasta Karibian risteilyyn, mutta se on toinen juttu.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Se on ollut vastuun TÄYDELLISTÄ siirtämistä 49:n vuoden ajan.
        Joskus, aivan alkuun, vaimo mainitsi, että olisi kiva saada joku joululahjus. Totesin vain, etten tiedä mitä hän haluaa joten ostakoon itse.

        Muita kuin kalenteriin sidottuja lahjuksia olen joskus ostanut. Kultaleijonasta Karibian risteilyyn, mutta se on toinen juttu.

        Uskon ihmisillä olevan erilaisia sopimuksia ja tapoja hoitaa esim lahjojen hankinta. Teillä tuntuu olevan toimiva j hyvä konsepti, jota voisin itsekin harkita.


      • Olisiko joku tehnyt myös viime vuonna vastaavan aloituksen?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olisiko joku tehnyt myös viime vuonna vastaavan aloituksen?

        Tuskinpa saman kuukauden aikana.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Tuskinpa saman kuukauden aikana.

        H.

        Luulen että olisit ainakin huomauttanut asiasta.


      • hunksz kirjoitti:

        Tuskinpa saman kuukauden aikana.

        H.

        Hei, mitä välii, vaikka kysyttäisiin joka päivä, on tämä leppoisampaa kuin joutava jäkätys muista palstalaisista.
        Tämä hunksz se jaksaa samoista asioista nalkuttaa, monikaan nainen ei moiseen ryhtyisi. Edes kotona ja palstalla se vaikuttaa tosi oudolta.


    • Miksi.näin

      Nuorena naisissa käydessä oli pelisilmää, nyt kohteet ovat vähemmän silmäiltäviä ja houkuttavia.

      • Bengalitikku

        Optikoilla on joulun alla hyviä tarjouksia ikävähennyksineen.


      • Kyllä suomalaisen naisen viehätys kestää ikääntymisen.


    • köyhämuteikipee

      Kaksi pikkusta murua jolle lahjat ja äidiltään saan tiedon mitä tarvitsevat, murujen vanhemmille annan leipomuksia ym herkkuja ja pitkin vuotta otan muruset välillä yökylään että vanhemmat saa lapsivapaata aikaa…...siinäpä ne joululahjat mitä tarvitsee hommata.

      • Uskon murujen ja heidän vanhempien olevan erittäin tyytyväisiä lahjoistaan.


    • Tuulettaa

      Tuli vähän kepoinen hankinta, eräs kirja, mutta jääpä muistoksi viimeisimmistä teoksistaan. Pusero oli kallis, mikä siinä lienee maksanutkaan. Väsyneenä halusin nopeasti hoitaa ostokset.

      • Kirjat ovat mielestäni yksi parhaista lahjavinkeistä ja hyvistä joululahjoista, samoin pusero. Ostin rouvalle joskus lähemmäs parikymmentä vuotta sitten erään villapuseron, joka miellyttää vielä nytkin häntä ja on edelleen käytössä.


    • mimmimum-..mi

      Kerron yhden jutun...hänellä oli pelisilmää...Nainen osti miehelleen kauniin villapaidan...piilotti sen komeroon huolella....mutta sitten jonain päivänä huomasi että pakettia oli avattu ja katsottu Hän vähän kimpaantui siitä ja vei sen takaisin kauppaan...Jouluaattona kun lahjat jaettiin niin mies oli aivan ymmällään...yksi lahja puuttuu vielä sanoi...Niinpä...
      Minulla taitaa tulla lasten lahjojen kanssa vielä "pikkupaniikki" ...en ole lahjan lahjaa vielä ostanut..

      • Hieno ja opettava tarina joulunajan valmisteluita. Kyllä se kun vanhemmat sanovat lapsilleen, että ei saa kurkkia lahjoja, sama asia koskee ihan yhtälailla vanhempia. Ei tulisi mieleenikään uteliaisuuttani alkaa toisen lahjoja katsomaan. Johan siitä menisi koko yllätysmomentti pieleen?

        En ole minäkään vielä ostanut lahjoja, joten et ole ainoa.


    • 1eero

      Parisataa euroa jälkikasvulle, ei tarvihe pelisilmää eikä tuumailua, lahjojen osto olisi liian vaikeaa.
      Silmäpeliä tai ei oikeesti, 50 vuotta sitten silmä tutun kanssa jutellaan silloin tällöin kun muutti liki asumaan.

      • Se on vaikeata, mutta kerran vuodessa suostun tähän. En minäkään mihinkään syntymäpäiväjuhliin yms. laita mitään muuta kuin rahaa.

        Tuo silmäpeli on siitä hauskaa, että kun on nuorena opiskellut, niin vielä vanhanakin sen taitaa.


    • En-usko-että-saankaan

      Kävin läpi päivyrini ostokset sivun.
      En löytänyt varauksia joululahjoihin.

      • Varo vaan ettei jää viime tippaan?


    • Tänään ostin Lappeenrannasta tyttärenpojalle Ps4-pelejä, Fifa-futis ja Formula1, katotaan onko jäbällä pelisilmää ja näppärät kädet.

      • Lappeenranta? Olen joskus kuullut, mutta en ole koskaan käynyt. Olisiko jossain Etelä-Karjalassa?

        En ole vielä itsekään niin vanha ettenkö voisi kokeilla noita pelejä. Sen takaan ja alleviivaan, että nykynuorille ei ole mitään jakoa, vaan tulee rökäletappio.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Lappeenranta? Olen joskus kuullut, mutta en ole koskaan käynyt. Olisiko jossain Etelä-Karjalassa?

        En ole vielä itsekään niin vanha ettenkö voisi kokeilla noita pelejä. Sen takaan ja alleviivaan, että nykynuorille ei ole mitään jakoa, vaan tulee rökäletappio.

        Mieti missä LPR on :)
        Minä en pärjäisi tyttärenpojalle ja hän on vasta 6-vuotias.


      • Anceli kirjoitti:

        Mieti missä LPR on :)
        Minä en pärjäisi tyttärenpojalle ja hän on vasta 6-vuotias.

        LPR on siellä missä on niitä vetyjä ja atomeja.


    • ilman-lahjoja

      Jouluaatto on tyhjä ilman lahjoja. Me emme saaneet viime jouluna kuin joulukukan. Paljon mukavampi olisi ollut avata joitain paketteja joissa olisi ollut jotain höpötavaraa. Jäi jotenkin tyhjä olo ilman lahjoja.

      • Bengalitikku

        Olen joskus ollut aatonaattoiltana ostoksilla.
        Tavarataloissa on tilaa ja rauhallista. Ihan kivaa.
        Tarjouksia ja alea on silloinkin eli voi trhdä löytöjä. Sitten syömään illalla ravinteliin, kun tietää, että jouluruokaa pari päivää tulee jauhettua.
        Kiireetöntä.
        Itse en lahjoista niin perusta. Olen niin huono potemaan kiitollisuudenvelkaa.
        Minusta on kiva antaa lahjoja muille. Toisaalta onhan se kiva, kun on hyviä vastaanottajia.
        Ei kiitos turhakkeita.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Olen joskus ollut aatonaattoiltana ostoksilla.
        Tavarataloissa on tilaa ja rauhallista. Ihan kivaa.
        Tarjouksia ja alea on silloinkin eli voi trhdä löytöjä. Sitten syömään illalla ravinteliin, kun tietää, että jouluruokaa pari päivää tulee jauhettua.
        Kiireetöntä.
        Itse en lahjoista niin perusta. Olen niin huono potemaan kiitollisuudenvelkaa.
        Minusta on kiva antaa lahjoja muille. Toisaalta onhan se kiva, kun on hyviä vastaanottajia.
        Ei kiitos turhakkeita.

        Minäkin menen joskus aatonaattona ostoskeskukseen "rauhoittumaan", siellä on mukavan jouluista, mutta suurin hälinä ja hoppu ohitse, varsinkin jos menee illansuussa. En välttämättä edes osta mitään, ellei sitten joku hyvä ale-juttu tule vastaan.
        Ei lahjoista tarvitse potea kiitollisuudenvelkaa, minä en ainakaan toivo että kukaan moista potisi minulta saamistana lahjoista, hyvästä sydämestähän lahjoja annetaan.


      • Bengalitikku
        pal kirjoitti:

        Minäkin menen joskus aatonaattona ostoskeskukseen "rauhoittumaan", siellä on mukavan jouluista, mutta suurin hälinä ja hoppu ohitse, varsinkin jos menee illansuussa. En välttämättä edes osta mitään, ellei sitten joku hyvä ale-juttu tule vastaan.
        Ei lahjoista tarvitse potea kiitollisuudenvelkaa, minä en ainakaan toivo että kukaan moista potisi minulta saamistana lahjoista, hyvästä sydämestähän lahjoja annetaan.

        No, tunnustan, että olen tommonen. Jos joku tekee jonkin palveluksen, niin minulle tulee tarve voida kuitata hyvä työ. Kiusaannun.
        Mutta noinhan se lahjan idea on: hyvästä sydämestä.


      • Tottakai on parempi mikäli läheiset muistavat toisiaan, jollakin pienellä lahjalla. Ei sen tarvitse olla mitään arvokasta tai erikoista.


    • turhakulutusjuhla

      Eikös meillä ole joulu joka päivä, käydään kaupassa ostetaan ruokaa ja aina kun jotain tarvitaan mennään kauppaan ja ostetaan. Miksi pitää jouluna ylettömästi alkaa osteleen sitä sun tätä.
      Omille lapsillekin ostetaan silloin kun he jotain tarvitsevat. Jouluna vaan ruokaillaan, ulkoillaan, ilman lahjoja ja lahjuksia.

      • Bengalitikku

        Ihan hyvä ja järkevä periaate.


      • Ei-kyyninen
        Bengalitikku kirjoitti:

        Ihan hyvä ja järkevä periaate.

        Aina löytyy näitä joiden mielestä koko joulu on turha. Eihän se ole!


      • Bengalitikku
        Ei-kyyninen kirjoitti:

        Aina löytyy näitä joiden mielestä koko joulu on turha. Eihän se ole!

        Kirjoitettiinko tässä, että joulu on turha?


      • Ei se nyt millään muotoa turha kulutusjuhla ole, vaan yksi vuoden kohokohdista. Minä ainakin tykkää joulusta ja pikku paketeisa joulukuusen alla.


    • Meillä on tapana, myös aikuisten, kirjoittaa jopulupukille ja jakaa toivekirje toisillemme s-postilla. Näin saamme tiedon mitä kukin toivoo, sovimme sitten keskenämme mitä kukin kenellekin ostaa jottei toivetta osteta kahteen kertaan. Minulla on kyllä tapana ostaa tai tehdä myö toivelistan ulkopuolelta lahjoja, eikä valituksia ole kuulunut, kaikki otettu ilahtuneena vastaan. Toiveemme ovat suht pieniä noin rahallisesti ajateltuna, mutta tunnetta niihin ja antamisen ja saamisen riemua sisältyy sitäkin enemmän.

      • Bengalitikku

        Tuo joulupukille kirjoittaminen kuullostaa kivalta ja näämmä toimii.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Tuo joulupukille kirjoittaminen kuullostaa kivalta ja näämmä toimii.

        Hiukan lapsenmielisyyttähän se vaatii, sitä ei kaikilla ole, mutta meillä ainakin joulun alla. Minulla on tallessa aikamoinen mapillinen aikaisempien vuosien toivelistoja, säilytän ne aina muistoksi. Samoin laitan muistiin mitä olen kenellekin laittanut lahjaksi. Niitä on kiva katsella jälkeenpäin, vähän kuin valokuvia.


      • Bengalitikku
        pal kirjoitti:

        Hiukan lapsenmielisyyttähän se vaatii, sitä ei kaikilla ole, mutta meillä ainakin joulun alla. Minulla on tallessa aikamoinen mapillinen aikaisempien vuosien toivelistoja, säilytän ne aina muistoksi. Samoin laitan muistiin mitä olen kenellekin laittanut lahjaksi. Niitä on kiva katsella jälkeenpäin, vähän kuin valokuvia.

        Onpa mukava muisto. En ole kenenkään kuullut tekevän noin. Perheen traditio, mikä on ihan fiksu.


      • Takarivintyyne
        pal kirjoitti:

        Hiukan lapsenmielisyyttähän se vaatii, sitä ei kaikilla ole, mutta meillä ainakin joulun alla. Minulla on tallessa aikamoinen mapillinen aikaisempien vuosien toivelistoja, säilytän ne aina muistoksi. Samoin laitan muistiin mitä olen kenellekin laittanut lahjaksi. Niitä on kiva katsella jälkeenpäin, vähän kuin valokuvia.

        Minulla on joulukortteja yli 50 vuoden ajalta, melkoinen kokoelma.


      • Bengalitikku
        Takarivintyyne kirjoitti:

        Minulla on joulukortteja yli 50 vuoden ajalta, melkoinen kokoelma.

        Se onkin melkoinen kokoelma. Muistoja.
        Viime kesänä laitoin pois monenlaisia kortteja. Valikoiden jätin jotain.
        Hämeenlinnassa olisi Rudolf Koivun näyttely. Hmmm.


      • Tämä on todellista nykyaikaa ja säästää paljon energiaa ihmisiltä. Paljon helpompi etsiä kaupasta, kun tietää mitä etsiä. Itselläni on sellainen tyyli, että lähden kaupoille haahuilemaan ja katson, josko löytyisi jotain mukava ja sopivaa läheisilleni. Se o elko kuomittavaa ihmisvilinässä ja varsinkin, jos ei löydy mitään.


      • Takarivintyyne kirjoitti:

        Minulla on joulukortteja yli 50 vuoden ajalta, melkoinen kokoelma.

        Joulukortitkin minulla on säästössä, en osaa näin suoralta kädeltä sanoa kuinka pitkältä ajalta, mutta paljon niitäkin on. Täytyykin tarkistaa laatikosta, ne kun ovat vuosittain nipussa vuosijärjestyksessä kuten nuo toivelistatkin.


      • Bengalitikku
        pal kirjoitti:

        Joulukortitkin minulla on säästössä, en osaa näin suoralta kädeltä sanoa kuinka pitkältä ajalta, mutta paljon niitäkin on. Täytyykin tarkistaa laatikosta, ne kun ovat vuosittain nipussa vuosijärjestyksessä kuten nuo toivelistatkin.

        Viime kesänä kävin korttejani lävitse, että jos tulisi yhtäkkiä sairauskohtaus ja lähtisin pyrstötähtenä, niin mitäs iloa minun kaikista korteistani on lapselleni.
        Hänelle tuikituntemattomia lähettäjiä. Joten putsasin niin, että sukuun kuuluvien lähettäjien kortit jäivät suurelta osin. Samoin matkakortit.
        Joten korttikokoelma on varsin vaatimaton.

        Mietin uudestaan aloitusta. Hmm. Pelisilmää?
        Siis lahojenvaihtoa. Jos itse antaa vähästi ja muut antavat runsain mitoin, silloin nettoaa. Laskelmointia? Tai, jos lahjaan liittyy jokin taka-ajatus. Tai, jos lahja on vinkki. Tai, jos lahja on palkkio. Hmm.
        Voip olla, että hyvä sydän menee kurttuun.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Viime kesänä kävin korttejani lävitse, että jos tulisi yhtäkkiä sairauskohtaus ja lähtisin pyrstötähtenä, niin mitäs iloa minun kaikista korteistani on lapselleni.
        Hänelle tuikituntemattomia lähettäjiä. Joten putsasin niin, että sukuun kuuluvien lähettäjien kortit jäivät suurelta osin. Samoin matkakortit.
        Joten korttikokoelma on varsin vaatimaton.

        Mietin uudestaan aloitusta. Hmm. Pelisilmää?
        Siis lahojenvaihtoa. Jos itse antaa vähästi ja muut antavat runsain mitoin, silloin nettoaa. Laskelmointia? Tai, jos lahjaan liittyy jokin taka-ajatus. Tai, jos lahja on vinkki. Tai, jos lahja on palkkio. Hmm.
        Voip olla, että hyvä sydän menee kurttuun.

        Ei pelisilmässä ollut mitään ketunhäntää kainalossa. Ihan vaan kun osaisi lukea toisia ihmisiä niin hyvin, että tietäisi mitä nämä tarvitsevat. Sitä taitoa nyt tarvittaisiin.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei pelisilmässä ollut mitään ketunhäntää kainalossa. Ihan vaan kun osaisi lukea toisia ihmisiä niin hyvin, että tietäisi mitä nämä tarvitsevat. Sitä taitoa nyt tarvittaisiin.

        Minulla on sellainen tuntuma, etteivät läheiseni varsinaisesti tarvitse mitään, mutta on kiva silti antaa joku pieni mieluinen paketti.
        Tarvitseville annan osallistumalla esim. Pelastakaa lapset ry:n ja Pelastusarmeijan keräyksiin muutamalla kympillä, uskon että tuota kautta rahani menevät tarvitseville.


      • pal kirjoitti:

        Minulla on sellainen tuntuma, etteivät läheiseni varsinaisesti tarvitse mitään, mutta on kiva silti antaa joku pieni mieluinen paketti.
        Tarvitseville annan osallistumalla esim. Pelastakaa lapset ry:n ja Pelastusarmeijan keräyksiin muutamalla kympillä, uskon että tuota kautta rahani menevät tarvitseville.

        Samanlailla ajattelen, ei ne minun läheiseni varsinaisesti tarvitsekaan mitään, joululahjat ovat sellaista extraa.


    • kylmätotuus

      Eiköhän joululahjojen hankinta vaadi lähinnä pelimerkkejä. Ilman niitä ei lahjuksia ostella.

      On minulla pelisilmä, mutta käytän sitä aivan muissa tilanteissa.
      Perheessäni ei ole joululahjoja osteltu enää vuosiin, koska kaikki läheiseni ovat aikuisia.

      Joskus muinoin tuli koettua sekin vaihe, kun juoksin hikihatussa kaupasta toiseen lahjoja ostelemassa. Onneksi se aika on jo takanapäin.

      Minun joululahjani saapuu ensi viikolla luokseni tänne Savoon ja sitten valmistelemme omannäköisemme Joulun yhdessä.

      • Vuosi vuodelta vähemmän tarvitaan pelimerkkejä joulun valmisteluun, jotain ihan pientä vaan eikä hikihatussa juosta kaupasta toiseen.

        Toivottavati saat joululahjasi suunnitellusti ja valkoisen joulun sinne Savoon, ettei tarvitse ummenpimmeessä joulua viettää.


      • En ole koskaan ymmärtänyt tuota hiki hatussa juoksemista. Joulun aika on tiedossa jo hyvissä ajoin, joten ostokset voi hoitaa yhtä lailla hyvissä ajoin ilman kiirettä ja ruuhkia, niin minä olen aina tehnyt. Teemme toivelistat siis ajoissa, yleensä viimeistään ekaan adventtiin mennessä.


      • kylmätotuus
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Vuosi vuodelta vähemmän tarvitaan pelimerkkejä joulun valmisteluun, jotain ihan pientä vaan eikä hikihatussa juosta kaupasta toiseen.

        Toivottavati saat joululahjasi suunnitellusti ja valkoisen joulun sinne Savoon, ettei tarvitse ummenpimmeessä joulua viettää.

        Kyllä joululahjani saapuu ajoissa ja tuo valonkin tullessaan, jos kukaan ei hänen matkaansa tänne estä hörhöilyllään.

        On minulla yksi pulma, joka liittyy pukeutumiseeni Jouluna ja siksi kysynkin sinulta neuvoa.

        Onko tyylikkäämpää laittaa kutreilleni tontuhattu vai säihkyvä tiara?

        Kerro mielipiteesi aivan rehellisesti!

        Hyvää adventtiaikaa!

        T. Savon paronitar


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kyllä joululahjani saapuu ajoissa ja tuo valonkin tullessaan, jos kukaan ei hänen matkaansa tänne estä hörhöilyllään.

        On minulla yksi pulma, joka liittyy pukeutumiseeni Jouluna ja siksi kysynkin sinulta neuvoa.

        Onko tyylikkäämpää laittaa kutreilleni tontuhattu vai säihkyvä tiara?

        Kerro mielipiteesi aivan rehellisesti!

        Hyvää adventtiaikaa!

        T. Savon paronitar

        Kiitos kun kysyt mielipidettäni näin vaativaan asiaan. Vilpittömästi ja rehellisesti olen sitä mieltä, että säihkyvä tiara on tyylikkäämpi ja parempi vaihtoehto.

        Hyvä että saat joululahjasi ajoissa ja valoa elämääsi. Luntakin on luvattu koko Suomeen, pidän siitä ja se tekee joulustani vielä paremman.

        Hyvää adventtiaikaa myös sinulle, paronitar!


    • No marraskuussa sitä mulla on ihan julmetusti. ( Aloitan ajoissa, kun en tykkää ruuhkista, enkä hosumisesta.)
      Nyt kun katselen tuota kasaa, tulee mieleen, että mihin se ´´silmä´´ taas katosi.
      Pyrin kyllä katsomaan, etten ihan joutavaa osta. Laitan paljon esim. hyviä keksejä ja kaikenlaisia lastuja ja naksuja ja makeisia, ne kelpaa aina. Yhden vähän kalliimman lahjan jokaiselle ja sitten pikkupaketteja.

      • Tosiaan ajoissa olet aloittanut, itsellä olisi tarkoitus saada tänään jotain aikaiseksi.

        Kaikenlainen pikku naposteltava on kyllä mukavaa. Kuten myös sitä isompaa syödään silloin kun nälkä tulee.


    • Eijoulutyyppi

      Onneksi jonkinlaista "pelisilmää" löytyy muina aikoina. Joulua - oikeammin kaikkea puuhaa ja hössötystä jonka se aiheuttaa - inhoan, joten kaikki pelisilmäisyys häviää ison withutuksen myötä jonnekin takavasemmalle.

      Koskahan se joulu koittaisi, kun voisi painua tunturien keskelle, siellä kun on joulu vaikka ei tekisi yhtään mitään. olisi vain ja ihmettelisi; oikeaa joulua, ei tavarataivasta.

      • Ihminen tekee ohan itse kiireen ja hössötyksen itselleen. Vähempikin riittäisi.

        Eläkkeellä sitten varmaan koittaa aika ettei tee mitään joulun eteen?


      • Joulunalusressi

        Totta, kiire on korvain väliss', ei muualla. Olen karsinut jo niiin paljon pois hössötyksestä, että jos vielä karsisin, niin meillä ei syötäisi jouluateriaa. Tekemistä, muistamista, menemistä ja huushollaamista vain tuntuu riittävän siitäkin huolimatta, että lahjat yms. ovat myös karsittu minimiin. Tietysti oli paljon helpompaa, kun ansiotyö ei veisi osaa ajasta ja arjesta.

        Jouluihmiset ovat erikseen. Yli 90 tätini hössöttää joulua vieläkin eikä voi sille mitään, kun se on takaraivossa, alitajuntaan nakutettu niiin hyvin, ettei siitä pääse irti - näköjään.


      • rypsiporsas
        Joulunalusressi kirjoitti:

        Totta, kiire on korvain väliss', ei muualla. Olen karsinut jo niiin paljon pois hössötyksestä, että jos vielä karsisin, niin meillä ei syötäisi jouluateriaa. Tekemistä, muistamista, menemistä ja huushollaamista vain tuntuu riittävän siitäkin huolimatta, että lahjat yms. ovat myös karsittu minimiin. Tietysti oli paljon helpompaa, kun ansiotyö ei veisi osaa ajasta ja arjesta.

        Jouluihmiset ovat erikseen. Yli 90 tätini hössöttää joulua vieläkin eikä voi sille mitään, kun se on takaraivossa, alitajuntaan nakutettu niiin hyvin, ettei siitä pääse irti - näköjään.

        Eläkkeellä sitten taas on liiankin hiljaista, eikä tarvitse huolehtia paljoakaan muista.


      • Olisihelpompaa

        Joillakin on, toisilla ei.


    • Meillä ostetaan joululahjoja vain lapsille, ollaan sovittu asiasta aikoja sitten.
      Minä en osta lapsillekaan, isommalle annan rahan käteen ja pyydän ostamaan jotain mieleistä. Pienemmän lahjan ostaa vanhemmat kun annan heille rahan.
      Olen huomannut että jälkikasvu on niin vaativaista, en pysy kärryillä mikä nyt olisi halutuinta.
      Kummilapsia muistan myös rahalla, ovat jo teinejä, olen huomannut että raha ratkaisee :)
      Annan pitkin vuotta rahaa lapsille että saavat ostaa jotain. En mitään isoja summia, 50-100 €, riippuu tilanteesta. Asuvat kaukana ja nähdään harvoin joten mielelläni annan kun vielä pystyn.

      Moni ei varmaan tykkää tästä tyylistä, meidän perheessä on toimivin ratkaisu.

      • Vielä jaksan ostaa myös kaverilleni lahjoja, tiedä sitten kuinka kauan vielä. On se mukava saada itsekin jotakin pientä lahjaksi, Kai mää sitten vaan oon niin lapsenmielinen?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Vielä jaksan ostaa myös kaverilleni lahjoja, tiedä sitten kuinka kauan vielä. On se mukava saada itsekin jotakin pientä lahjaksi, Kai mää sitten vaan oon niin lapsenmielinen?

        Arvostan paljon että jaksat ja viitsit antaa lahjoja.
        Kyllä minunkin pitäisi, ainakin jokin pieni paketti kaikille jotka ovat ilahduttaneet mieltäni vuoden aikana.
        Ei ole nuukuudesta kyse kohdallani, olen kai laiskistunut.
        Kun tarkemmin mietin niin voisin ostaa jotain jälkikasvullekin, sellaista mille varmasti on käyttöä.
        Saavat paljon muilta sukulaisilta sukkia ja lapasia ym itsetehtyä jouluna, tahtovat jäädä minulle, siitä kai olen tullut varovaiseksi, jos lahjalleni ei olekaan käyttöä.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Arvostan paljon että jaksat ja viitsit antaa lahjoja.
        Kyllä minunkin pitäisi, ainakin jokin pieni paketti kaikille jotka ovat ilahduttaneet mieltäni vuoden aikana.
        Ei ole nuukuudesta kyse kohdallani, olen kai laiskistunut.
        Kun tarkemmin mietin niin voisin ostaa jotain jälkikasvullekin, sellaista mille varmasti on käyttöä.
        Saavat paljon muilta sukulaisilta sukkia ja lapasia ym itsetehtyä jouluna, tahtovat jäädä minulle, siitä kai olen tullut varovaiseksi, jos lahjalleni ei olekaan käyttöä.

        Ei sitä liikaa kannata miettiä onko lahjalla käyttöä myöhemmin, koska kaikilla ei varmaankaan ole, eikä sellaisia millään pysty ostamaan.

        Vein autoni eilen määräaikaishuoltoon ja kulutin aikaani kaupungilla. Menin kirjastoon lämmittelemään ja huomasin kahvilassa taidokkaita käsintehtyjä paperi joulukoristeita. Hetken mielijohteesta halusin sellaisen meille kotiin. Hinta oli 7€, mielenkiinnolla odotan missä sen paikka tulee olemaan. Se vain oli niin kaunis, tuijottelin sitä ihastuneena kun join kahvia.


      • kylmätotuus
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei sitä liikaa kannata miettiä onko lahjalla käyttöä myöhemmin, koska kaikilla ei varmaankaan ole, eikä sellaisia millään pysty ostamaan.

        Vein autoni eilen määräaikaishuoltoon ja kulutin aikaani kaupungilla. Menin kirjastoon lämmittelemään ja huomasin kahvilassa taidokkaita käsintehtyjä paperi joulukoristeita. Hetken mielijohteesta halusin sellaisen meille kotiin. Hinta oli 7€, mielenkiinnolla odotan missä sen paikka tulee olemaan. Se vain oli niin kaunis, tuijottelin sitä ihastuneena kun join kahvia.

        Et voi olla OIKEESTI tosissasi väittäessäsi, ettei kannata miettiä, onko lahjalla saajalleen käyttöä.

        Miksi ihmeessä pitäisi antaa lahjaksi vaikka sukset, kun saaja inhoaa hiihtämistä?
        Voihan myös ostaa motin koivuhalkoja hänelle, jolla ei ole tulisijaa, missä niitä voi polttaa.

        Olen nähnyt upeita timantteja, joita mieleni halajaa, mutta olen välttynyt kiusaukselta ostaa niitä, koska en ole pystynyt sijoittamaan niitä tiaraani.

        Onkohan minulla pelisilmää, sitä en tiedä. Leikki sijansa saakoon kuitenkin.


    • On mulla. Mietin tarkkaan mitä laitan, valinta ei ole ollenkaan turhanpäiväinen juttu. Mieluusti pienille lapsille tarpeellista ja isommille, joille on vaikea ostaa, laitan lahjakortin mieluiseen liikkeeseen. Aikuisille emme osta mitään. Nyyttäriperiaatteella kokoonnumme meille jouluaattona jouluaterialle, siinä on lahjaa. Itse on toivo mitään koska en tarvitse mitään. Ihmisillä on jo kaikkea ja mitään rääsääkään on ihan turha ostaa.

      • Aikuiseksi ei siis lakseta sellaista joka on tullut lapseksi jälleen, eli siin Minun ÄItoä :). Häntä haluaisin hemmotella kaikella kauniilla elämän ehtoossa. Joulukuusen hälle jo laitoimme ja vietimme pikkujoulut. Tarpeellisia vaatekertoja ym.


      • PorvoonParoni
        siilivain kirjoitti:

        Aikuiseksi ei siis lakseta sellaista joka on tullut lapseksi jälleen, eli siin Minun ÄItoä :). Häntä haluaisin hemmotella kaikella kauniilla elämän ehtoossa. Joulukuusen hälle jo laitoimme ja vietimme pikkujoulut. Tarpeellisia vaatekertoja ym.

        Äitiä pitää aina muistaa kaikkein eniten ja tehdä hänelle mahdollisimman mukava joulu. Hän on tehnyt sen mahdolliseksi meille monen monta vuotta, joten nyt on lasten vuoro tehdä se äidilleen niin kauan kuin vielä on aikaa. Itselläni ei enää ole sitä mahdollisuutta ja kaipaan äitiäni paljon erityisesti jouluna.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Äitiä pitää aina muistaa kaikkein eniten ja tehdä hänelle mahdollisimman mukava joulu. Hän on tehnyt sen mahdolliseksi meille monen monta vuotta, joten nyt on lasten vuoro tehdä se äidilleen niin kauan kuin vielä on aikaa. Itselläni ei enää ole sitä mahdollisuutta ja kaipaan äitiäni paljon erityisesti jouluna.

        Juuri noin. Äiti on kaiken hemmottelun ansainnut. Niin jouluna kuin muutoinkin.


    • Ei.lähde.lapasesta

      Vuosien myötä olen oppinut että vain pieni on lahjana kaunista. Ja sen pienen tulee olla sellaista että se varmasti tulee käytettyä. Lehti, pieniarvoinen lahjakortti, itse tehtyä syömistä, lapaset, sukat, arpa, leffalippu, kirja esim. Lahjoja annan vain lapsille ja nuorille. Aikuisille riittää hyvän joulun toivotus.

      • Kyllä pelkästään sen lahja sanan pitäisi kertoa, että kyseessä on pieni hankinta, eikä mitään televisioita tai tietokoneita. Pieni on kaunista.


    • Jouluainainen

      En ostanut, enkä saanut yhtään turhaa joululahjaa. Ostan sellaista käyttötavaraa aikuisille lapsilleni joita tiedän heidän käyttävän sata varmasti. Joskus tulee annettua vain lahjakortti, jolla voivat itse ostaa jotain tarpeensa mukaan. Kun minulta kysytään toiveita, esitän aina toivomuksena sellaista jokapäiväistä tuotetta mikä tulee heti käyttöön ja on tarpeellista.

      • Kyllä kannattaa pitää tolkku mukana joululahjahankinnoissa ja ostaa kunnon tavaraa eikä mitään rihkamaa.


    • Absolut

      Niin vähän nykyään tarvitsee lahjoja ostella ettei stressaa pahemmin, nmutta ehdottomasti vaatii harkintaa ja silmää. Kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe