Pitääkö elää nykyisyyttä,vai menneisyyttä?

Olemme saavuttaneet elämässämme etaapin,jolloin meidät katekorioidaan vanhuksiksi!
No mitä se vanhuus sana oikein tarkoittaa? Oletteko te törmänneet sanaan vanhus?
Minä täytin kesällä 80v,enkä ole jäänyt miettimään,että olisin vanhus??

No se että muistoihini piirtyy lapsuus täydellisimpänä,kuin eilinen päivä,niin sivuutan sen ja
jatkan tätä arkista puurtamista.
Huomaan kyllä,että kovalevyltäni on tietoja häippässyt,mutta paljon sille on jäänytkin!!
Hyvää Juolunodotusta ja tiivistä aivojenkäyttöä ama

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sini.sirkku-ek

      Nykyisyyttä itse ainakin elä, enkä ole kokenut lapsuusajan olevan kirkkaampana muistissani. En myöskään tiedosta ikääni enempää kuin ennen, noteeraan vain suortuskykyni mukaan,
      Aivojani en ole epäillyt suotta, enkä niistä numeroa tee, joskaan en tyhmänä olisi saanut testeissä niin hyviä pisteitä 😀
      TYöt on sujuneet hyvin, tänään tuli joulusiivous selväksi, Nyt illalla pesin vielä micron ja jääkaapin.

      Pari purkkin kaneliässiä on pöydällä, jouluiselta tuoksuu keittiö, ja tämä muori alkaa katsoa FRI:ltä elokuvaa tanssijasta, jolla alkoi tulla muistikatkoja.moi

    • miet-teliäs

      Parastahan olisi pysyä nykyisyydessä niin kauan kuin kykenee. Rajotteet seuraa korkean iän myötä, mutta mitä niitä miettii,,,päivä kerrallaan on viisas ohje!Sitten on niitä jotka eläisi vielä elämättä jäänyttä nuoruuttaan, on lupa heidänkin elää unelmiaan. Joskus voi kaksi vanhaakin kohdata, jos olosuhteet on suotuisat toistensa ymmärtämiseen.

    • sinkun.ajatuksia

      Itse olen ainakin elänyt niin vauhdikkaasti että ompahan nyt vanhana mitä muistella.Joitakin asioita on tipahtanut pois muistista,ehkäpä juuri sellaisia joita ei tarvitse paljon muistellakkaan.Ja jotkut taas muistaa vaikkei haluaisikkaan.
      Menneisyyttä ei pääse pakoon ja suurin osa ns.ikävistä asioista kohdallani ovat muitten aiheuttamia joihin olen joutunut tahtomattani mukaan.Ne on ollut pakko hoitaa kun muita ei ollut.

      Oma elämäni on ollut ihan itseni valinta monella tapaa,joitain asioita en voinut toteuttaa minusta riippumattomista syistä.Elän siis nykyisyydessä ja etupäässä päivän kerrallaan,toisaalta jokainen odottaa jotain kuten itsekkin,mahdollisuudet toiveisiin vaan on rajalliset vaikkei suuria asioita olisikkaan.

      Olen oppinut tyytymään siihen mitä ympärilläni nytkin on.Mitään ei puutu enkä tarvitse enää muuta kuin jonkinlaisen terveyden ja jääkaappiin syötävää,ystävien rivistö on harventunut ja uusia on vaikeempaa löytää tässä iässä.Perheellisillä on eri kuviot kuin sinkuilla,on lapset ja lapsenlapset,velvollisuudet ja huoltamiset,menot ja tulot sinne ja tänne.
      Näillä mennään eteenpäin.

      • pian-vanhus

        Eikös´ se niin mene, että ei pidä jäädä tuleen makaamaan? Johan se ainakin todettiin elokuvassa "Tuntematon sotilas", vaan kuinkas siinä kävikään tälle huutajalle? Mustaakseni noutaja tuli.

        Tuokin mietintä, että olenko vanhus, vai en, on mielestäni turhan murehtimista, tuleen jäämistä. Ikääntynyt ihminen on aina vanhus, vaikka olisikin ihana rantatila ja Hesassa syntynyt, voittanut monet pilkkikisat, niin mitä sitten? Ei aloittajaa voi ainakaan teiniksi kutsua, vaikka kuinka solakkana esiintyy.


      • pian-vanhus kirjoitti:

        Eikös´ se niin mene, että ei pidä jäädä tuleen makaamaan? Johan se ainakin todettiin elokuvassa "Tuntematon sotilas", vaan kuinkas siinä kävikään tälle huutajalle? Mustaakseni noutaja tuli.

        Tuokin mietintä, että olenko vanhus, vai en, on mielestäni turhan murehtimista, tuleen jäämistä. Ikääntynyt ihminen on aina vanhus, vaikka olisikin ihana rantatila ja Hesassa syntynyt, voittanut monet pilkkikisat, niin mitä sitten? Ei aloittajaa voi ainakaan teiniksi kutsua, vaikka kuinka solakkana esiintyy.

        Anteeksi pian-vanhus!
        Olenko todella tuonut itseäni esille hesalaisuudella,tosin yksinhuoltaja äitini asui siellä silloin!
        Synnyinpaikkani määräytyi tietenkin äitini olinpaikan mukaan!
        Minut heivattiin tänne korpeen,siis nykyiselle rantatilalle kahden vanhana!
        Pilkkiminen ei tietääkseni ole vammaisuusaste,se on harrastus!
        Toi kehonrakenne kaiketi johtuu liikunnastani,jota olen aina harrastanut!

        En tietääkseni ole uhka sinun: pian-vanhus elinpiirillesi?
        Joten kiitos mielipiteestäsi ja annetaan tilaa toisilemme!
        Joulumieltä ajatuskenttääsi toivoo ama


      • Kiitos sinkun.ajatuksia!

        Jotenkin kerrontasi kosketti,se oli soljuvaa rehellistä kerrontaa eletystä elämästä!
        Se eletty elämä on ollut sinunlaistasi !
        Et ole elänyt toisten elämää,toisten ehdoilla,kuten minäkin olen sitä tehnyt?
        Aviomiehenehdoilla,lastenehdoilla,sairastavan miehen Alzheimer ehdoilla!
        Nyt vihdoinkin alan tajuta,mitä se oma elämä pitää sisällään?

        Voin siis vihdoinkin käyttää omia mieltymyksiäni ja aivojani ?


      • pian-vanhus
        rituliini_38 kirjoitti:

        Anteeksi pian-vanhus!
        Olenko todella tuonut itseäni esille hesalaisuudella,tosin yksinhuoltaja äitini asui siellä silloin!
        Synnyinpaikkani määräytyi tietenkin äitini olinpaikan mukaan!
        Minut heivattiin tänne korpeen,siis nykyiselle rantatilalle kahden vanhana!
        Pilkkiminen ei tietääkseni ole vammaisuusaste,se on harrastus!
        Toi kehonrakenne kaiketi johtuu liikunnastani,jota olen aina harrastanut!

        En tietääkseni ole uhka sinun: pian-vanhus elinpiirillesi?
        Joten kiitos mielipiteestäsi ja annetaan tilaa toisilemme!
        Joulumieltä ajatuskenttääsi toivoo ama

        Tietenkin lapset syntyy siellä, missä ne syntyy, siis vaikka Hesassa, vaikka ne olisi nämä äidit lennätetty Kittilästä vaikean synnytyksen vuoksi.

        Sinut muka "raijattiin" sinne rantatilalle 2-vuotiaana ja kuitenkin kävit kouluasi Hesassa, oliko peräti lärkkan, siis olet asuntu myös silloin Hesassa, vai kuljitko koulumatkasi sieltä korvesta?? Anteeksi nyt tämä mielentilani sinun kertomuksiin, joita kukaan maailmassa ei ole mukamas kokenut, keuten omaishoitajuutta, koirien ja muidenkin kotieläinten kuolemaa?

        Kuten itsekkin ymmärrät, minun elinpiiriäni et voi muuttaa, kuten en minäkään sinun, enkä siihen pyrikkään. Jotenkin vain alkoi ärsyttää nuo sinun samat jutut vuodesta toiseen, kuten dementikolla, että "minä olin sitä ja minä tein tätä ja minä olin niin erinomainen tässäkin ja etenkin ne aivot, joita olet nyt oppinut käyttämään, mukamas?" ja siinä vertasin hieman sinua tähän korppikees, joka on myös niin erinomainen, että eipä ole maailmassa toista samanveroista.?

        Pois vain me roskat teidän erinomaisuuden tieltä.


      • pian-vanhus kirjoitti:

        Tietenkin lapset syntyy siellä, missä ne syntyy, siis vaikka Hesassa, vaikka ne olisi nämä äidit lennätetty Kittilästä vaikean synnytyksen vuoksi.

        Sinut muka "raijattiin" sinne rantatilalle 2-vuotiaana ja kuitenkin kävit kouluasi Hesassa, oliko peräti lärkkan, siis olet asuntu myös silloin Hesassa, vai kuljitko koulumatkasi sieltä korvesta?? Anteeksi nyt tämä mielentilani sinun kertomuksiin, joita kukaan maailmassa ei ole mukamas kokenut, keuten omaishoitajuutta, koirien ja muidenkin kotieläinten kuolemaa?

        Kuten itsekkin ymmärrät, minun elinpiiriäni et voi muuttaa, kuten en minäkään sinun, enkä siihen pyrikkään. Jotenkin vain alkoi ärsyttää nuo sinun samat jutut vuodesta toiseen, kuten dementikolla, että "minä olin sitä ja minä tein tätä ja minä olin niin erinomainen tässäkin ja etenkin ne aivot, joita olet nyt oppinut käyttämään, mukamas?" ja siinä vertasin hieman sinua tähän korppikees, joka on myös niin erinomainen, että eipä ole maailmassa toista samanveroista.?

        Pois vain me roskat teidän erinomaisuuden tieltä.

        Sinulle pian-vanhus!
        Ei se niin mene,että synnyspaikka on synnyinpaikka!
        Vaan senmukaan missä äiti on kirjoilla silloinkuin lapsi syntyy!
        Minä olen synnyttänyt lapseni Jyväskylän keskussairaalassa oltuani kirjoilla Laukaalla.
        Heidän syntymätodistuksessaan lukee äidin kotikunta,ei Jyväskylä,jossa kävin synnyttämässä?
        Kaiketi asianomainen ei ole yhtään lasta synnyttänyt,vaikka tunteekin suurta asiantuntevaatietoa!
        Kannattaa todella otaa asioista selvää ja ladata tietoviisautensa senjälkeen sieltä puskasta??
        Mitä suuremmalla syyllä olen sinulle ,kuin härälle punainen vaate?
        Kimpuuni pitää hyökätä ja ajatelmani alasajo on sinulle päiväsipelastus?
        Kuinka olet kietoutunut elämään minun elämääni?
        Elä aivan sitä omaasi!


      • pian-vanhus kirjoitti:

        Tietenkin lapset syntyy siellä, missä ne syntyy, siis vaikka Hesassa, vaikka ne olisi nämä äidit lennätetty Kittilästä vaikean synnytyksen vuoksi.

        Sinut muka "raijattiin" sinne rantatilalle 2-vuotiaana ja kuitenkin kävit kouluasi Hesassa, oliko peräti lärkkan, siis olet asuntu myös silloin Hesassa, vai kuljitko koulumatkasi sieltä korvesta?? Anteeksi nyt tämä mielentilani sinun kertomuksiin, joita kukaan maailmassa ei ole mukamas kokenut, keuten omaishoitajuutta, koirien ja muidenkin kotieläinten kuolemaa?

        Kuten itsekkin ymmärrät, minun elinpiiriäni et voi muuttaa, kuten en minäkään sinun, enkä siihen pyrikkään. Jotenkin vain alkoi ärsyttää nuo sinun samat jutut vuodesta toiseen, kuten dementikolla, että "minä olin sitä ja minä tein tätä ja minä olin niin erinomainen tässäkin ja etenkin ne aivot, joita olet nyt oppinut käyttämään, mukamas?" ja siinä vertasin hieman sinua tähän korppikees, joka on myös niin erinomainen, että eipä ole maailmassa toista samanveroista.?

        Pois vain me roskat teidän erinomaisuuden tieltä.

        Oikeastaan en ole tilivelvollinen sinulle, pian vanhus!
        Sinulla tuntuu toi asioidenymmärtäminen olevan jälkikäyttöistä ja koska et ole lukenut elämänihistoriaa,niin sovitaanko niin,ettet puutu sieltätäältä poimittuihin elämäni historiaa käsitteleviin aiheisiin.
        Aivan aikuistenoikeesti,sinulla nyt mopo keulii todella pahasti?


      • amaaivanitse
        pian-vanhus kirjoitti:

        Tietenkin lapset syntyy siellä, missä ne syntyy, siis vaikka Hesassa, vaikka ne olisi nämä äidit lennätetty Kittilästä vaikean synnytyksen vuoksi.

        Sinut muka "raijattiin" sinne rantatilalle 2-vuotiaana ja kuitenkin kävit kouluasi Hesassa, oliko peräti lärkkan, siis olet asuntu myös silloin Hesassa, vai kuljitko koulumatkasi sieltä korvesta?? Anteeksi nyt tämä mielentilani sinun kertomuksiin, joita kukaan maailmassa ei ole mukamas kokenut, keuten omaishoitajuutta, koirien ja muidenkin kotieläinten kuolemaa?

        Kuten itsekkin ymmärrät, minun elinpiiriäni et voi muuttaa, kuten en minäkään sinun, enkä siihen pyrikkään. Jotenkin vain alkoi ärsyttää nuo sinun samat jutut vuodesta toiseen, kuten dementikolla, että "minä olin sitä ja minä tein tätä ja minä olin niin erinomainen tässäkin ja etenkin ne aivot, joita olet nyt oppinut käyttämään, mukamas?" ja siinä vertasin hieman sinua tähän korppikees, joka on myös niin erinomainen, että eipä ole maailmassa toista samanveroista.?

        Pois vain me roskat teidän erinomaisuuden tieltä.

        Sinulle pian-vanhus?
        Ai sinulla lääketieteellistä amattitaitoa,että voit tehdä diagnoosin näkemättä potilasta?
        Kaiketi olemme siirtyneet jo siihen etälekuri/potilas suhteeseen?

        Olen siis dementikko,voisitko perustella hieman tota diagnoosia?
        Yleensä aivojenrappeumasairaus todetaan viipalekuvauksella ja sitä sinä tuskin pystyt minulle tekemään näin etänä??
        Nyt kyllä menet nimittelyasteikolla jo niin lähelle kunnianloukkausta,että sinuna tarkkailisin postia ja haasteellisuus ei ole aina hyve


      • pian-vanhus
        amaaivanitse kirjoitti:

        Sinulle pian-vanhus?
        Ai sinulla lääketieteellistä amattitaitoa,että voit tehdä diagnoosin näkemättä potilasta?
        Kaiketi olemme siirtyneet jo siihen etälekuri/potilas suhteeseen?

        Olen siis dementikko,voisitko perustella hieman tota diagnoosia?
        Yleensä aivojenrappeumasairaus todetaan viipalekuvauksella ja sitä sinä tuskin pystyt minulle tekemään näin etänä??
        Nyt kyllä menet nimittelyasteikolla jo niin lähelle kunnianloukkausta,että sinuna tarkkailisin postia ja haasteellisuus ei ole aina hyve

        Lukaiseppa ensin omat kirjoituksesi, ettei vain alkaisi mopo keulimaan sinullakin.
        Nyt on jo ainakin toinen uhkauksesi kirjoittajille muka poliisilla, joka vie koneet, koska sinun kunniaasi on loukattu!!?

        Eppäillä soppii, että ei se "kunniankukko sinulekkaan laula", joten siitä vain haasteita poliisille ja postia tarkkailemaan, mukamas!?

        Niin vanhus en ole, että alkaisin sinua kavahtamaan ja postilaatikollani käymään.

        Siitä olen kyllä edelleen erimieltä, että vain aivojen viipalekuvauksilla dementia todetaan.


      • pian-vanhus kirjoitti:

        Lukaiseppa ensin omat kirjoituksesi, ettei vain alkaisi mopo keulimaan sinullakin.
        Nyt on jo ainakin toinen uhkauksesi kirjoittajille muka poliisilla, joka vie koneet, koska sinun kunniaasi on loukattu!!?

        Eppäillä soppii, että ei se "kunniankukko sinulekkaan laula", joten siitä vain haasteita poliisille ja postia tarkkailemaan, mukamas!?

        Niin vanhus en ole, että alkaisin sinua kavahtamaan ja postilaatikollani käymään.

        Siitä olen kyllä edelleen erimieltä, että vain aivojen viipalekuvauksilla dementia todetaan.

        Sinulle pian vanhus!
        Olen elänyt sen vaiheen omaishoitajana.Olen elänyt sen vaiheen,jolloin mieheni Alzheimer todettiin viipalekuvauksessa,joten tiedän mistä puhun.

        Kyllä saitilla aivanoikeesti on oikeudellisiatoimia jouduttu käyttämään,turha irvailla.
        No jospa sinun henkinentasosi nousee siitä,että paukuttelet täällä henkseleitäsi,joiden kantokyky aika lyhyt näkyy olevan?
        Ei helmiä siolle


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Oikeastaan en ole tilivelvollinen sinulle, pian vanhus!
        Sinulla tuntuu toi asioidenymmärtäminen olevan jälkikäyttöistä ja koska et ole lukenut elämänihistoriaa,niin sovitaanko niin,ettet puutu sieltätäältä poimittuihin elämäni historiaa käsitteleviin aiheisiin.
        Aivan aikuistenoikeesti,sinulla nyt mopo keulii todella pahasti?

        Jotenkin olemme saaneet keskenkasvuisen jälkikäyttöisen pennun tänne palstalle,joka tietenkin lisää palstan kapasiteettia?
        Hänelle järjeenkäyttö vain tulee viivellä,kun yleensä meille palstalaisille se napsahtaa nykyaikaisesti,tässä ja nyt

        Meillä on aivan toimiva palsta ja mukana kuvassa ama


      • pian-vanhus kirjoitti:

        Tietenkin lapset syntyy siellä, missä ne syntyy, siis vaikka Hesassa, vaikka ne olisi nämä äidit lennätetty Kittilästä vaikean synnytyksen vuoksi.

        Sinut muka "raijattiin" sinne rantatilalle 2-vuotiaana ja kuitenkin kävit kouluasi Hesassa, oliko peräti lärkkan, siis olet asuntu myös silloin Hesassa, vai kuljitko koulumatkasi sieltä korvesta?? Anteeksi nyt tämä mielentilani sinun kertomuksiin, joita kukaan maailmassa ei ole mukamas kokenut, keuten omaishoitajuutta, koirien ja muidenkin kotieläinten kuolemaa?

        Kuten itsekkin ymmärrät, minun elinpiiriäni et voi muuttaa, kuten en minäkään sinun, enkä siihen pyrikkään. Jotenkin vain alkoi ärsyttää nuo sinun samat jutut vuodesta toiseen, kuten dementikolla, että "minä olin sitä ja minä tein tätä ja minä olin niin erinomainen tässäkin ja etenkin ne aivot, joita olet nyt oppinut käyttämään, mukamas?" ja siinä vertasin hieman sinua tähän korppikees, joka on myös niin erinomainen, että eipä ole maailmassa toista samanveroista.?

        Pois vain me roskat teidän erinomaisuuden tieltä.

        Kertoisitko nyt aivan aikuistenoikeesti,mikä se sinun henkikohtainenongelmasi pian-vanhus?
        Anteeksi nyt vaan,mutta henkilökuvasi kaventuu noilla milipiteilläsi?
        Sinä yrität tehdä tyhmää minusta,mutta teetkin sen itsestäsi?


      • pian-vanhus kirjoitti:

        Lukaiseppa ensin omat kirjoituksesi, ettei vain alkaisi mopo keulimaan sinullakin.
        Nyt on jo ainakin toinen uhkauksesi kirjoittajille muka poliisilla, joka vie koneet, koska sinun kunniaasi on loukattu!!?

        Eppäillä soppii, että ei se "kunniankukko sinulekkaan laula", joten siitä vain haasteita poliisille ja postia tarkkailemaan, mukamas!?

        Niin vanhus en ole, että alkaisin sinua kavahtamaan ja postilaatikollani käymään.

        Siitä olen kyllä edelleen erimieltä, että vain aivojen viipalekuvauksilla dementia todetaan.

        En ole väittänyt,että dementia,vaan Alzheimer.
        Dementia siis muistisairaus on Alzheimerintaudin etenevä sairausmuoto.
        Miehelläni se todettiin nimenomaan viipalekuvauksessa,joka sinulle taitaa olla vain utopiaa,koska vain haluat roikkua mielipiteissäni ja loukata.

        Alzheimerista sinä voit lukea Googlesta ja toivon,ettei sinulle todella paljoa pahene tämä puskassaeläminen,siellä voi järkijäätyä näin talviaikaan?
        Toivon sinulle mitä parhainta järjenkäyttöä ama


    • vanhan-elämä-moninaista

      alotukseen :

      Vanha ihminen elää molempia aikoja,
      joskus vanha muistelee menitä,

      vanha elää enimmäkseen tätä päivää
      koska on syötävä otettava lääkkeet pysyäkkeen hengissä

      ja luojan siunauksella vielä jotensakki tolopillaan,

    • ans-ny-nähä

      Se Rituliini ei kuljeta enää ketjujaa, se ko on ihan myrtyny arvosteluista! Tottunu ko on ihhailijoitten kehumisseen.Ehkä pilkkiminen jo onnistuu, kyll se taas tulloo ihka omana ihtenään takasi palstalle, koska, se on sen omaa asija ko sapen kiehumaton taas ohitte.

      • Huomenta vain kaikille ja ans-ny -nähä erikoisesti!
        Nyt on piru merrassa! En oikeastaan tiedä sanonnan tarkoitusta,mutta luultavasti se ikävyyksiä tarkoittaa??
        No minun mertaani se piru kävi kokeilemassa ja jäädytti järvestä tulevan vesijohtoputken??
        Sen kanssa olen ähertänyt pari päivää,eikä vieläkään nosta paineita,saati vettä.
        On siinä lämpökaapeli,että pitäs sen joskus sulaakin??
        Kaivopumppu toimii vielä,mutta kaivossa tuskin vettä tuhlattavaksi??

        Voiskohan toi Joulupukki auttaa, jos kirjottaisin,että tuo tonne minun kaivooni vettä???
        Karjatilat ovat helisemässä ton pohjavesitilanteen vuoksi,ei hyvä!
        No muuten menee ihan mukavasti,ostin jo pilkkitoukkiakin,mutta en ole kerennyt niitä ulkoiluttamaan??
        Hyvää Joulunodotusta teille,nyt ama alkaa sytyttelemään tulia noihin uuneihin!


      • Makriina.ei.kirj
        rituliini_38 kirjoitti:

        Huomenta vain kaikille ja ans-ny -nähä erikoisesti!
        Nyt on piru merrassa! En oikeastaan tiedä sanonnan tarkoitusta,mutta luultavasti se ikävyyksiä tarkoittaa??
        No minun mertaani se piru kävi kokeilemassa ja jäädytti järvestä tulevan vesijohtoputken??
        Sen kanssa olen ähertänyt pari päivää,eikä vieläkään nosta paineita,saati vettä.
        On siinä lämpökaapeli,että pitäs sen joskus sulaakin??
        Kaivopumppu toimii vielä,mutta kaivossa tuskin vettä tuhlattavaksi??

        Voiskohan toi Joulupukki auttaa, jos kirjottaisin,että tuo tonne minun kaivooni vettä???
        Karjatilat ovat helisemässä ton pohjavesitilanteen vuoksi,ei hyvä!
        No muuten menee ihan mukavasti,ostin jo pilkkitoukkiakin,mutta en ole kerennyt niitä ulkoiluttamaan??
        Hyvää Joulunodotusta teille,nyt ama alkaa sytyttelemään tulia noihin uuneihin!

        Huomasin vesiongelmasi, kun silmäilin näitä ketjuja. Arvaas mitä! Meillä keskellä kaupunkia loppui vesi joulupäivänä puolelta päivin. Onneksi oli juuri perunat pesty ja tulella, ja aamukahvit juotu. Rivitaloalueemme on omavarainen monella tapaa, mm. vesijohdot ovat peräisin siltä ajalta, kun meille tuli oma vesi kaivosta. Olemme täällä alkuasukkaita, kaupunginosa on kasvanut ympärillemme vuosien saatossa, ja nyt olemme kaupungin veden piirissä. Mutta putket ovat entiset, ja yksi katkesi jouluaattona ja miehet piti tilata tekemään korjaus joulupäivänä! Varmaan kallein mahdollinen korjauspäivä koko vuodessa. Hätäpäissäni otin lunta pihalta sulamaan, että edes joku vesitippa talosta löytyisi.

        Jäätyneet vesiputket ovat myös tutuksi tulleet, kun mieheni oli sellainen jokapaikan Jantunen, joka kutsuttiin aina hätiin ongelmien ilmaantuessa. Pakkasilla talojemme putket ovat herkät jäätymään, ja miespolo joutui niitä sitten naapureissa sulattamaan joka vuosi. Perille kun ei mene, että vesihana pitää jättää valumaan, kun pakkanen iskee.
        Minä lurutan vettä pakkasilla liiankin kanssa, olen sen oppinut, sillä halvemmaksi se tulee kuin routaisen maan kaivaminen hätätöinä.








        Minulla on ollut vauhdikas joulu.


      • Makriina.ei.kirj kirjoitti:

        Huomasin vesiongelmasi, kun silmäilin näitä ketjuja. Arvaas mitä! Meillä keskellä kaupunkia loppui vesi joulupäivänä puolelta päivin. Onneksi oli juuri perunat pesty ja tulella, ja aamukahvit juotu. Rivitaloalueemme on omavarainen monella tapaa, mm. vesijohdot ovat peräisin siltä ajalta, kun meille tuli oma vesi kaivosta. Olemme täällä alkuasukkaita, kaupunginosa on kasvanut ympärillemme vuosien saatossa, ja nyt olemme kaupungin veden piirissä. Mutta putket ovat entiset, ja yksi katkesi jouluaattona ja miehet piti tilata tekemään korjaus joulupäivänä! Varmaan kallein mahdollinen korjauspäivä koko vuodessa. Hätäpäissäni otin lunta pihalta sulamaan, että edes joku vesitippa talosta löytyisi.

        Jäätyneet vesiputket ovat myös tutuksi tulleet, kun mieheni oli sellainen jokapaikan Jantunen, joka kutsuttiin aina hätiin ongelmien ilmaantuessa. Pakkasilla talojemme putket ovat herkät jäätymään, ja miespolo joutui niitä sitten naapureissa sulattamaan joka vuosi. Perille kun ei mene, että vesihana pitää jättää valumaan, kun pakkanen iskee.
        Minä lurutan vettä pakkasilla liiankin kanssa, olen sen oppinut, sillä halvemmaksi se tulee kuin routaisen maan kaivaminen hätätöinä.








        Minulla on ollut vauhdikas joulu.

        Voi Makriina!
        No minulta jäätyi,vain toi järviputki ja kaiketi se sulikin lämpökaapelin avulla,mutta pumpusta loppuivat paineet. No sain kirkonkylään kyydin ja sain paineenmittausmittarin ja se näytti alle baarin? No minä tietty aloin jalkapunpulla hilamaan sinne lisää paineita,vesihanat olivat tietty auki,niinkuin niiden pitääkin olla.
        Ne entisetkin tulivat sieltä ulos,vain minun paineeni nousivat??
        Tänään tulee huoltomies kompuran kanssa ja luultavasti järvivesikin taas tulee tänne ylös mäelle???
        Kaivosta tulevaa vesijohtoa olen yrittänyt piilottaa lumikinnokseen,koska siinä on lämpökaapelia vain kymmenen metriä ja kaivoon putkea 50m.


        Näin talvella joskus tuntuu,ettei maalla niin mukavaa olekkaan,mutta auta armias,kun kevät alkaa sulattaa maisemaa,se myös alkaa sulattamaan sydämen?
        Muuttolintujen paluu ja jäidenlähtö ovat kokemuksia,joiden vuoksi elääkituutan täällä???

        Ihaninta Uutta Vuotta teille kaikille!


    • Huomenta Ama :) Kodikasta puuhaa sinulla aamuisin, minä heräsin jo 4 aikaan lumiauran kolinaan asvaltilla, kun ei sitä lunta niin paksusti ole!Eipä silti, vielä en ulos ole pimeään mennyt.

      Onpa tilanne siellä hankala putken jäätymisen kanssa,..jospa se kestää sen lämmittimen sulattaminen ? Kumma kun ei kai vielä pakkasta kovin paljon ole ollut,...saatko tarkastettua toimiiko se lämmitin ollenkaan ?

      Kahvihetkeä tässä vielä vietän, ja odottelen Alepan kauppakasseja,...vasta illalla saatan pistäytyä asioilla.

      Lämmintä joulutunnelmaa palstallemme, ja sinne Amankin tupaan.

      • Kiitos sini.sirkku!
        Hyvää Joulumieltä sinulle rakas ystävä!
        No se lämökaapeli on tietty siellä putkensisällä,ei siis vaurioita ympäristöä,eikä aiheuta tulipalonvaaraa??
        Voi sini.sirkku,sinä jaksat aina kantaa huolta lähimmäisestäsi!
        Olen minä joskus kirjoittanut mielipiteistäsi negatiiviseensävyyn,pyydän anteeksi niitä huonoja päiviäni?
        Joulumieli on tavoittanut minutkin,vaikka pukki kaiketi unohti osoitteeni,mutta auraavatraktori ei,koska täälläkin kolisee nyt.
        Hyvää Tapania kaikille ama


      • sini.sirkku-ek

        Kiitos lämpimästävastauksestasi, lämmitti nuo sanasi ,..mutta muuten, kukapa ei joskus lauo täydeltä laidalta kun siltä tuntuu.
        Uskon, että ajattelemaan ne on tarkoitettu,..jos ne osuu vikaan,...niin mennään silti hyvillä mielin eteenpäin.
        Niinhän Susmorsiamen kanssa joutui nauramaan, kun hauleja lensi niin peevelisti, mutta enimmät ohi :D

        Ihanaa kun poikani soitti äsken,.. että huomenna tulevat vain kaffeelle , kaikki on onneksi jo ylen kylläisiä,...vähän tiedusteli jos lohihyytelöä pikkuisen vielä olis 🤣

        Kaikkea hyvää, ja Onnea Ama Uudelle Vuodelle!


      • sini.sirkku-ek kirjoitti:

        Kiitos lämpimästävastauksestasi, lämmitti nuo sanasi ,..mutta muuten, kukapa ei joskus lauo täydeltä laidalta kun siltä tuntuu.
        Uskon, että ajattelemaan ne on tarkoitettu,..jos ne osuu vikaan,...niin mennään silti hyvillä mielin eteenpäin.
        Niinhän Susmorsiamen kanssa joutui nauramaan, kun hauleja lensi niin peevelisti, mutta enimmät ohi :D

        Ihanaa kun poikani soitti äsken,.. että huomenna tulevat vain kaffeelle , kaikki on onneksi jo ylen kylläisiä,...vähän tiedusteli jos lohihyytelöä pikkuisen vielä olis 🤣

        Kaikkea hyvää, ja Onnea Ama Uudelle Vuodelle!

        Anteeksi vielä Susmorsian oli palstan kantava hahmo!
        Hän oli todella sivistyneestä hienostokodista lähtöisin!
        Jopa ranskankielentaitoinen eliittikirjoittelija,kiitos että sain kuulua
        hänen ystäväpiiriinsä.
        No se että hänen elämänsä oli luisunut väärille raitelle ei alentanut hänen minäkuvaansa kirjoittelijana.Suske kepeät mullat! Olit aito ihminen,et toisten kustannuksella iseäsi nostava ylemmyydentuntoinen lähimmäinen


    • pyrokratia

      Ei tätä politikot tajkua meitä "vanhuksia" on jotka pärjää 50 vuotta nuoremmille monessa asiassa

    • e.lä.mä

      Elämä minulle olen yli 70 on aikaa mitä olen elänyt tulevaa ei kukaan tiedä.

      Elämä kun katsoo taakse on muistoja hyviä ja huonoja.

      Kuitenkin näen haaveet olen elänyt ja siitä olen kiitollinen.

      Moni Teistä näkee elämän kuin minä.

    • ovatko-vatuullisia-

      On vaikeaa elää elämää,
      elämänympyrä pienenee vääjäämättä,
      tahtoisi vielä niin paljon, mutt kaikk on saavuttamattomissa,
      voimat hiippuu,
      lääkärissä käynnitkin on niin vaikeita työläitä,

      jotkut nuoret hoitsut tai vastaanotto apuliaset selvästi syrjii vanhuksia ikäväkyllä,
      EI OLLENKAA KAIKKI, vain silloin tällöin saa kokea syrjintää, tai saa ainaki sen vaikutelman,
      en ole mustalaine, enkä ulkomaalainen,
      enkä cb vammanen
      olen reipas täyden työelämän tehny vanhus työeläkkeellä,
      ei edes sossun asiakas ainakaa vielä missää asiassa, omillani maksan,
      mistähän syytä vanhuksia jotkut syrjii, onko se oikein tai edes kohtuulista,
      se joskus ihetyttää, eikö kaikki hoitust, apulaiset olekkaan oikeassa ammatissa,

      tietenki valtaosa suurinosa hoitsuista on fiksuja sympaattisia tekevät työnsä asiallisesti vastuullisesti mutta kaikki ei niin tee,

      tänään kävin laprassa kännykkään oli tullu muistustus laprasta
      et mustan varmasti mennä,
      kuinka ollakaan, ilmotaudin luukulle, kysy nimen ja tiedot käski odottamaan, aikaki oli ennakkoon määrätty,
      nooh aikaa kului tunti, ylis siitä mitä aika oli annettu,
      kaikki muut nuoremmat oli jo käyneet kokeissaan,
      minä istuin vielä
      sitten kuului huuto onko täällä vielä joku jolla olisi aika lapraan,
      nooh tietenki heti sanoin ett on,
      no ne kysy nimen ja tiedot, sanoi etti näy heidän tietokoneellaan, huh huh,
      vaikka olin luukulle ilmotautunu ja käsketty istumaan,
      ja kaikelisäksi kännykässä kolme muistutusta ajasta,

      vaikutti tahalliselta töppäilyltä,
      verikokeen ottaja sanoi että nimi oli jostainsyystä pyyhkityny sen koneelta pois, ,,, omituista,
      kuinka tämmönen voi olla mahdollista,


      voiko luottaa laporatorioihin ja niitten vastuulisuuteen, vai onko töppäily tahallista

      • Tekniikkatökkii

        Laboratorioihin (niiden perustehtävään) voinee luottaa, mutta tietotekniikkaan ei yhtään eikä ollenkaan.


      • Puhut asiaa,pohdiskelet aivanoiken elmänmenoa ovatko-vastuullisia- !

        Kyllä meillä on luotettava henkilökunta ja informaatio,mitä potilaskertomuksiin tulee.
        Me voimme lukea sairaskertomuksemme netistä ja uusia reseptimme netissä!
        Jospa hänellä hoitajalla oli kiireinen päivä. Hänellä oli kiire hoitamaan potilasta,joka ei selviytynyt yksin,sinä selviydyt!

        Kunnat säästävät,hoitohenkilökunta raataa äärirajoillaan!
        Olen onnellinen,että meillä on tämä toimiva terveydenhoitojärjestelmä.


    • Miten sitä menneisyyttä elettäisiin? Eteenpäin elävän mieli.
      Maailma muuttuu joka päivä. Tässä on wanhalla täysi työ pysyä mukana.
      Ei ole aikaa rimpuilla menneisyyden kahleissa.
      Vauhdilla eteenpäin, sano mummo lumessa.

      • e.lä.mä

        Ei mennisyyttä voi elää vaan muistaa. Elämä ei koskaan kuole, vaan tulee aika kun henki lähtee kehosta ne viimeiset puhallukset ja keho näkee sielun poistuvan.

        Mihin menee sielu?

        Vastaan ei suoraan kysymykseen.


      • Kävin tänään sytyttämässä kynttilät haudoille!
        Kyllä sitä aina pysähtyy muistelemaan sen rakkaidensa uranuurtavuutta.
        Kuinka he tätä yhteiskuntaa hyödynsi ja kuinka he antoivat panoksensa Suomen nousulle!

        Mielestäni me elämme liikaa kerskakulutusta nykyaikaan,
        Joulusta on tehty kaupallinen kulutusjuhla!
        Se seimenlapsi saisi syntyä uudelleen,varsinkin sotatoimialueille!


      • Se tapettais heti jos syntyis sota alueille, varsinki ku se on osa-syy siihen :)
        Se itseasias varmaan onki syntynyt uudestaan, mutta se tosiaan on heti tapettu.


      • anti-jumala kirjoitti:

        Se tapettais heti jos syntyis sota alueille, varsinki ku se on osa-syy siihen :)
        Se itseasias varmaan onki syntynyt uudestaan, mutta se tosiaan on heti tapettu.

        Näinhän se menee anti-jumala!
        Uskonnonsodat ovat olleet niitä ja ovat vieläkin kauheimpia tuhoajia maapallolla.
        Joskus tuntuu,että se maailma,jolloin elimme sitä apinaaikaa siellä puissa,oli onnellisinta.
        Ei olis pitänyt laskeutua sieltä puusta alas??


      • Monimutkaista monimutkaisesti ja arvoituksellisesti kirjoitettuna.


    • 🎵Taas Jeesuslapsi syntyy uudelleen!
      Joka taholla syntyy pieniä rakkauden lähettiläitä maailmaamme, luottavaisin mielin vaan teenpäin ❤️
      Jokainenkasvattaja kun tekee osansa, auttaa heitä kasvamaan ja kehittymään vahvoiksi jakaakseen edelleen osaltaan saamaansa rakkautta ja toivoa.

      " Näin sydämeeni joulun teen, ja mieleen hiljaiseen,...

    • Kävin minäkin haudoilla. Nyt ei ollut isoa ruuhkaa, kuten joskus on ollut. Lumi oli peittänyt paadet kauniisti, mutta päivällä eivät kynttilät näkyneet. Kylä niitä oli jo paljon tuotu edesmenneitten muistoksi.
      Teimme pojan kanssa sillisalaatin. Se on perinne, joka tuo joulun tullessaan, Siitä aina aloitetaan jouluaterian valmistelu.

      • Voi sillisalaatti Makriina2!
        Voi hitsi! Arvaa teenkö sen uudeksijouluksi,niinsanotuksi uudeksi vuodeksi,varmaankin teen!
        Todella aitoa silliä,ei mitään muovissa haudutettua,saakohan sitä enää ruokakaupoista?
        No muovikääressähän se yksinäinen sillikin oli,mutta suolineen oli sinne joutunut?
        Kerran kysyin K kaupan myyjältä,koskahan noikin muikut ovat viimeksi vettä nähneet,voit vastata valehtelematta.
        Hän myyjä punastui ja kertoi eilen ovat tänne tulleet?


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Voi sillisalaatti Makriina2!
        Voi hitsi! Arvaa teenkö sen uudeksijouluksi,niinsanotuksi uudeksi vuodeksi,varmaankin teen!
        Todella aitoa silliä,ei mitään muovissa haudutettua,saakohan sitä enää ruokakaupoista?
        No muovikääressähän se yksinäinen sillikin oli,mutta suolineen oli sinne joutunut?
        Kerran kysyin K kaupan myyjältä,koskahan noikin muikut ovat viimeksi vettä nähneet,voit vastata valehtelematta.
        Hän myyjä punastui ja kertoi eilen ovat tänne tulleet?

        Voiha silli, rituliini

        Minäkin muistin heti, että onhan minulla silli, tosin siinä muovikääreessä ja perkaamaton, vaan ei sen väliä, koska olenhan minä tottunut kalojen perkaukseen. Punajuurilohkojakin on tuolla säilötty ja perunoita löytyy, joten eiköhän niistä jonkunlaisen sillisalaatin saa aikaiseksi, vaikka omenatkin puuttuu ja porkkanat on otettava sekavihannes pussista tuolta pakkasesta.

        Lueskelin tuolta ylempää juttuja, kuinka syntymätodistus kirjoitetaan ja "pian-vanhus" vastauksia.

        Omalta kohdaltani voin kyllä todistaa, että asuessani Espoossa 1967, jolloin sain nuorimman lapseni, menin sen synnyttämään Eiran yksityis sairaalaan ja hänen syntymäpaikkansa on Helsinki. Samoin kävi serkulleni, joka on ikänsä asunut Joensuussa, mutta joutui menemään Hesaan vaikean veriryhmänsä vuoksi, koska verensiirto oli heti tehtävä, niin hänenkin lapsi on syntynyt Hesassa.

        Aina on ollut poikkeuksia ja eri käytäntöjä, kuten tilastointi virheitä, jonka huomasin tutkiessani väestörekisterin tietoja vanhemmistai ja heidän lapsistaan. Toiset olimme, mutta vanhempi siskoni puuttui ja siitäkös sain aiheen leikitellen kiusata häntä, että itse ei ole "samaa sukuakaan", koska hän kiusasi minua pienenä, että olen mustalaisten lapsi ja vieläpä poika nimeni perusteella, koska hän oli kuullut sen näiltä kiertäviltä romaneilta.


    • e.lä.mä

      Kuikenkin elämä ei koskaan kuole tääällä missä asumme, näin totuus minulle ja se täyttää kaikki elämässä.

      Elämän henki on aina.

      • e.lä.mä

        Näinin sielu ei koule koskaan sillä sieluilla on ain elämä.


      • e.lä.mä

        Sielu ei koskaan kuole on aina ikuinen elämä---täällä vai valossa.


    • e.lä.mä

      Elämä, luulen henki ei koskaan kuole (sielu) vaan valossa(jos löytää sen) uuden elämän. On kuitenkin vähän ihmeellistä jos on valossa voi vierrailla täällä , niin en tiedä.

      Uskon sielun vaellukseen.

      • amataasputospuusta

        Sinulle e.lä.mä!
        Niin sielunvaellus,olen lukenut parapsykologiaa ja joskus hurahdin siihen täysin?

        Peter Risilieun Sielun Matka! Kirjailijan sukunimi ehkä väärin kirjoitettu? Johdatti minut todella sielunmatkalle,josta jäi ajatelmia pitkäksi aikaa.

        Olen sen teoksen lukenut useampaan kertaan,kun olen tuntenut itsetutkiskeluun aihetta.
        Se sielunmatka meidän jokaisen on aihetta tehdä sillointällöin,että ymmärtäisimme olomuotomme,ymmärtäisimme matkamme määränpään.
        Ei meitä tänne ole luotu,vain loukkaamaan toisten mielipiteitä,vaan antaaksemme arvoa erilaisille näkökentille,kuin myös aman


    • Per-kel

      Nog finns det mål och mening i vår färd -
      men det är vägen, som är mödan värd.
      Sarastaa. Nouse, lähde kulkemaan!
      Suuri seikkailu ei pääty milloinkaan. :)

      • Kitos Per-kel!
        Ajattele,minäkin huonolla roottinkielelläni tajusin,
        ettei kannata jäädä paikoilleen,
        Koskaan ei voi tietää,kuka siellä metsätiellä saattaa tulla vastaan?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe