Mikä paras asumismuoto suhteessa hintaan?

Cindi

Kaikki asunnot ovat kalliita täällä etelässä. Mutta missä asumismuodossa on paras hinta / laatusuhde? Olemme mieheni kanssa miettimässä miten asumme tulevaisuudessa, kun esikoinenkin on syntymässä ja pitäisi löytää hänelle turvallinen ympäristö. Lisää sisaruksiakin voi olla myöhemmin tulossa.

Rivitalo, paritalo, kerrostalo, luhtitalo, omakotitalo, vieläkö on muita? Missä paras hinta / laatusuhde ja minkä valitsisitte jos olisitte varakkaita eikä hinnalla olisi väliä?

50

1707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohda nyt ainakin paritalo ja pienet rivarit. Kerrostalo on hyvä, jos on hyvin rakennettu, hoidettu, hyvällä paikalla ja rauhalliset naapurit. OKT on hyvä, mutta kovin kallis, jos haluaa hyvältä paikalta.

      Näkisin, että kerrostalon ylin kerros rannalta Helsingistä tai uusi okt vähintään kilometrin päässä lähimmästä naapurista. Kaikki muu on kompromissia.

      • Cindi

        Miksi paritalot ja rivarit pitää unohtaa? Ympäristön rauhallisuus olisi tärkeää ja se, ettei ääniä kuulu naapurista. Naapurithan voivat vaihtua milloin tahansa. Olen kuullut, ettei äänieristys ole kunnossa uusissakaan kerrostaloissa, pitääkö tämä paikkansa?


      • Cindi kirjoitti:

        Miksi paritalot ja rivarit pitää unohtaa? Ympäristön rauhallisuus olisi tärkeää ja se, ettei ääniä kuulu naapurista. Naapurithan voivat vaihtua milloin tahansa. Olen kuullut, ettei äänieristys ole kunnossa uusissakaan kerrostaloissa, pitääkö tämä paikkansa?

        Pienessä rivarissa ja paritalossa yksi huono naapuri riittää sotkemaan koko yhtiön. Vaarallinen.


      • OK-Kurko

        OK-talossa (jos on oma kiinteistö) saat päättää itse omista asioistasi. Ei ole taloyhtiötä joka määrää ja kertoo mitä saat tehdä omassa asunnossasi. Näitä on tietysti vähän vaikea löytää, ainakaan halvalla.

        OK-taloissa on yleensä paljon tilaa, esimerkiksi työhuoneita, varastoja, autotalleja, terasseja ja ulkotiloja.

        Omassa kiinteistössä asuminen hyvällä paikalla on kuitenkin mahdollista, jopa 9,5km Temppeliaukion kirkolta.


      • pösilöinninameebat
        OK-Kurko kirjoitti:

        OK-talossa (jos on oma kiinteistö) saat päättää itse omista asioistasi. Ei ole taloyhtiötä joka määrää ja kertoo mitä saat tehdä omassa asunnossasi. Näitä on tietysti vähän vaikea löytää, ainakaan halvalla.

        OK-taloissa on yleensä paljon tilaa, esimerkiksi työhuoneita, varastoja, autotalleja, terasseja ja ulkotiloja.

        Omassa kiinteistössä asuminen hyvällä paikalla on kuitenkin mahdollista, jopa 9,5km Temppeliaukion kirkolta.

        Rakentele sinä vaan valheellisia temppeleitä olohuoneesi nurkkaan ja pyydä armoa rahoitusjumalilta. Höpönassu jättää kertomatta tontin vuokran tai sen ostohinnan ja kiinteistöveron ja vesi/jätevesimaksun ja jätemaksun ja lämmityksen hinnan ja lämpimän veden ja sähkön ja pakolliset remontit ja omakotinaapurien keskinäisen helvetillisen kyyläyksen. Voin luetella lisää auvoa, mikäli ei vieläkään riitä. Vai, että on vaikeaa löytää ainakaan halvalla? Etkö ymmärtänyt sen vertaa, että alkuperäinen kysyjä haki edullista vaihtoehtoa asumiselle.


      • OK-Kurko

        Kyllä OK-talossa on edullisempaa asua kuin kerrostalossa, jossa kovat vastikkeet. Oma tontti totta kai pitää olla. Oma tupa, oma lupa.


      • Ormas

        Omakotitalo.


      • ikkunasta.näkyy.meri
        OK-Kurko kirjoitti:

        Kyllä OK-talossa on edullisempaa asua kuin kerrostalossa, jossa kovat vastikkeet. Oma tontti totta kai pitää olla. Oma tupa, oma lupa.

        Asumisessa on se hyvä puoli, että jokainen voi valita omien kriteerien mukaisen asumistavan. Täällä on vuodesta toiseen kehuttu ok-asumisen haluutta ja kauhisteltu taloyhtiöiden vastikkeita. Itse asun taloyhtiössä enkä kauhistele vastikkeita. En myöskään suostu muuttamaan ok-taloon, vaikka asuminen olisi täysin ilmaista. Ok-talojen sijainnit on pääasiassa hevonperseessä. Jos Eirasta, Kaartinkaupungista, Katajanokalta tai Kruununhaasta löytyy ok-talo mukavilla merinäkymillä, laitetaan harkintaan. Merihaka ei käy. Toinen vaatimus on ratikkapysäkki max 200m kotiovelta.


    • KT-Elämäntapaintiaani

      Tervetuloa tänne arvoalueen arvotaloon. Täällä on kaikki lähellä, esimerkiksi palvelut, joissa käydään yleensä aamulla kello 9. Sieltä saa salkut ja eväät (XTRA-lenkki) joilla pärjää koko päivän. Palveluissa käynnin jälkeen levätäänkin yleensä hetekalla ja päästellään kuumia suhnuja.

      Täällä on todella rauhallista, ainakin päivisin kun muut kassukkaat siirtyvät kuumilla ja tunkkaisilla julkisilla etätöihin. Täällä ei voi oikein työskennellä, koska ei ole tilaa, paitsi keittiön 2-levyisen hellan päällä, mutta silloin levyt saattavat mennä vahingossa päälle polvilla.

      Me alkuperäiset asukkaan ei jakseta käydä etätöissä. Ei oikeastaan muutenkaan tarvitse tehdä mitään itse, mikä sopii oikein hyvin. Illalla yleensä pidetään hauskaa: jodlataan mombasaa tahattomassa kanoonissa, painitaan ja tuprutellaan norttia.

      Tervetuloa, tänne vaan!

    • muuta.korpeen

      Vanha ok-talo muuttotappioalueella. Tosin voi olla mahdoton myydä pois, kun tuleekin katumapäälle, mutta väittäisin, että sijoitettuun rahaan nähden paras vastine. Arvonnousu on takuulla 0 tai negatiivinen, mutta asuminen ei ole aina sijoitus.
      En ole myymässä sellaista, enkä ostamassa. asun Rööperissä.

      • vpro

        Näin on. Meilläkin on ok-talo järven rannalla muuttotappiokunnan keskustassa lähellä palveluja. Samalla sijoituksella saisi ostettua isommasta kaupungista yksiön tai kaksion tai maksaisi kaksion vuokraa. Ei tästä arvonnousua ole tiedossa, mutta hinta-laatusuhde on loistava. Eikä sinne isompaan kaupunkiinkaan ole matkaa kuin 50 km.


    • vuokraloiseksi_ryhdy

      Sossunelätti kaupungin vuokraläävässä. Siis jos vain hinnalla on merkitystä!

      • Veronmaksaja

        Sais olla ihan tyytyväinen kun kantis sais edes jonkunlaisen katon päänsä päälle Helsingissä ettei tarttis käydä töissä kymmenien kilometrien päästä autolla (lue:parin tonnin ritsalla) lähelle mertoasemaa ja siitä matka jatkuu yleisellä työmaalle. Tietenkin lapset pitää sitä ennen vielä aamukuudelta hoitoon ja illalla sama toisinpäin. Kaupassakin pitäis joskus ehtii käydä. Nauti siinä sitten maalla asumisen ihanuudesta, varsinkin pimeää vuodenaikaa. Kyllä Helsingissä ja Turussakin asuntoja on lähellä työpaikkoja mutta ei työtä tekevälle väestönosalle ne on vallanneet Saton ja Kojamon veronmaksajan rahoilla elätettävä porukka joka soppailee kauppakeskuksissa päivästä toiseen nauttien hyväuskoisten hölmöläisten (poliittisten päättäjien) järjestämistä ylenpalttisista tukiaisista.


      • vuokraloiseksi_ryhdy

        Ei sossunelätti käsiään työteolla likaa. Juottolat ym palvelut pitää toki olla kävelymatkan päässä, mutta tämä puoli onkin kunnossa.


    • Kerros.Taloon

      Kerrostalo, ehdottomasti.

      Itse asun Punavuoressa, arvoalueesta on kyse ja vanhassa arvotalossa asun. Täällä on kaikki, siis kaikki, aivan kävelymatkan päässä.

      Ensinnäkin kun astun kadun ovesta ulos, näen ruokakaupan. Sieltä saa eväät kätevästi salkuissa kotiin, porukalla jos ollaan niin tuodaan nokkakärryillä kerroksiin.

      Korttelissa on ainakin kahdeksan soittoruokalaa ja baaria, Reiskan baarissa minulla on piikki auki, mutta jos likviditeettipula joskus pääsee yllättämään, niin aina jostain kippolasta saa muutamat - tai aina on joku tuttu joka on velkaa. Koskaan en ole janoisena joutunut tulemaan takaisin kämpille.

      Berberin kuppilassa soi karaoke iltakuudesta aamuun asti. Nykyään kun kapakat saavat olla auki pitkään. Siellä usein käyn minäkin joikaamassa Elämän Hanttikortit muiden säestäessä enemmän tai vähemmän viiveellä mukana.

      Aika usein keräännytään meidän kämpille juttelemaan. Silloin poltellaan norttia ranskalaisella parvekkeella ja sisätiloissa ja puhutaan politiikasta sekä muusta mukavasta. Juttua meillä riittää, kovaäänistäkin, mutta vielä ei ole kukaan tullut ovelle valittamaan. Heippalappuja kyllä putoaa postiluukuista, mutta niistä en välitä.

      On tässä talossa aina välillä lapsiperheitäkin asunut, mutta muuttavat pois viimeistään kun pitäisi saada taapero päiväkotiin. Parempi vain meille, ei tämä mikään lasten paikka olekaan, vaan meidän ikuisten opiskelijoiden paratiisi enemmänkin. Kolmas putkiremontti minun aikanani tässä talossa, mutta palveluissa kun käy tankkaamassa niin koko seuraava päivä menee nukkuessa vaikka äijät ramppaavat kämpässä piikkaamassa betonia auki.

      Täällä on kaikki, siis kaikki. Ai niin, unohtui mainita legendaarinen punaisten lyhtyjen kauppa Snadi-Röbällä, kuten täällä päin sanotaan. Tällaisia mestoja ei jokaisesta savipellosta löydykään! Ja tatuointiliikekin löytyy, sekä apteekki, hautaustoimisto ja asiamiespostikin on Siwassa.

      • Kt-syyhy

        Kuulostaa todella hyvältä! Täällä arvoalueella itsekin asustelen, ja kyllä kelpaa!
        On tämä opiskelijaelämä vaan komiaa, onhan tätä tosin jo vuodesta 92 vietetty eikä loppua näy! Silloiset kaverit ympäriltä valmistui ja muuttivat vaimoineen ja perheineen ok-taloihin, savelle niin kuin meillä sanotaan. Postaavat faceen kuvia harrastuksistaan, perhelomistaan, uusia autoja, veneitä, varaavaa takkoja...
        Täällä ei moisista välitetä, minä vedän saman farkkutakin niskaan jolla jo opiskelun alkumetreillä paikalliset menomestat kierrettiin.
        Vetoketjun puoliskot eivät tosin ole toisiaan tavanneet enää vuosiin, liekö rotsi päälle kaatuneista juomista kutistunut.
        Minä en postaa Facebookiin kuvia grillistä, minä laitan kuvan tuopista! Täysi muki mallasjuomaa alueen parhaassa karaoke-ravintolassa, voiko olla parempaa?


      • ollaanko.naapureita

        Minäkin asun Punavuoressa, enkä ole kuullutkan noista baarien nimistä ikinä. Täällä ei ole aikoihin ollut yhtään Siwaa, kuten ei missään muuallakaan Suomessa.
        Veikkaus: Asut kunnan vuokrakämpässä Joensuussa. Veronmaksajat maksaa.


      • kt-toukka
        Kt-syyhy kirjoitti:

        Kuulostaa todella hyvältä! Täällä arvoalueella itsekin asustelen, ja kyllä kelpaa!
        On tämä opiskelijaelämä vaan komiaa, onhan tätä tosin jo vuodesta 92 vietetty eikä loppua näy! Silloiset kaverit ympäriltä valmistui ja muuttivat vaimoineen ja perheineen ok-taloihin, savelle niin kuin meillä sanotaan. Postaavat faceen kuvia harrastuksistaan, perhelomistaan, uusia autoja, veneitä, varaavaa takkoja...
        Täällä ei moisista välitetä, minä vedän saman farkkutakin niskaan jolla jo opiskelun alkumetreillä paikalliset menomestat kierrettiin.
        Vetoketjun puoliskot eivät tosin ole toisiaan tavanneet enää vuosiin, liekö rotsi päälle kaatuneista juomista kutistunut.
        Minä en postaa Facebookiin kuvia grillistä, minä laitan kuvan tuopista! Täysi muki mallasjuomaa alueen parhaassa karaoke-ravintolassa, voiko olla parempaa?

        Samat kuviot pitkälti täällä. Nassukirjaan laitetaan tuopit ja nortit. Kovat tyypit kiskovat punaista norttia ja juovat A-olutta!

        Punavuoren look on farkkurotsi, edestä kalju, takaa pitkä takatukka, roikkuvat farmarihousut ja puolikkaasta persvaosta vilahtaa tuppo varpusparven jäljiltä jäänyttä serlaa. Nortti huuleen, salkusta tölkki kouraan ja naamakirjaan poseeraamaan. Välillä laitetaan karaokestakin videonpätkää, kuika jodlataan Mombasaa tahattomassa kanoonissa baarin flyyshisoffalla.

        Täällä on asunut monia rokkareita ja nyt asun vuorostani minäkin!


    • määä

      valmis täystiili omakotitalo tiilikatto katteena, talossa on hybridi järjestelmä lämmitykseen ja sähköä pitää myös tuottaa itselle sen järjestelmän, tontti vähintään 3000 neliömetriä ikkunat pääosin etelään, kolme tilavaa terassia 2-auton autotalli minne/mistä pääsee siirtymään sisätiloista, puulämmitteinen hella ja takka sekä kiuas, kuiva hiekkamaa tontti (mänty kangas maasto ym) jossa on luonnon piha, ei turhaa nurmikon ajoa, loput saatte miettiä itse minulla on edellä kertomani omakotitalo "landella".

      • EiKiitosMulle

        Huh, oli varmaan lämmintä viime kesänä jos on kaikki ikkunat etelään päin... Tuskin on minkäänlaista ilmanvaihtoa jos on tuollainen valesokkelitiilitalo.


      • ok-proffa
        EiKiitosMulle kirjoitti:

        Huh, oli varmaan lämmintä viime kesänä jos on kaikki ikkunat etelään päin... Tuskin on minkäänlaista ilmanvaihtoa jos on tuollainen valesokkelitiilitalo.

        Niin, ok-talossahan voi jaahdyttaa niin paljon kuin haluaa. Todennakoisesti kirjoittajalla on vahintaan ilpo, tai sitten maalampopumppu jolla voi jaahdyttaa.

        Mitenkas kassulla kesa meni?


    • paras

      paras hinta/laatusuhde on tietysti ilmainen paras mahdollinen
      kämppä päänpäälle ja sossu maksaa itse ei tarvi välittää tuleeko maksut maksettua
      kun muut hoitaa 30 vuoden aikana olen säästänyt pitkän pennin mutta se varjolla
      käydäänkin 3-4viikonlomilla 3-4kertaa vuodessa nätti homma niin tää suomi toimii
      mistä tulikin mieleeni että pitäs vaihtaa auto uudenpaan nyt on alla 3vuotta vanha v70
      minkähän vaihtasi sitten riippuu vähän että mihin soppahuollolla on varaa ja jouluksi caribialle
      ihanaa eiku mukaan vaan

    • Vanha maatila ja takka 300e kk vuokra.
      Asumismalleista verrattuna kerrostaloon taikka rivitaloon tämä on ehdottomasti paras mielestäni.
      Jos oma rauha kiinnostaa!

      • ei.ikinä.vuokralurkiksi

        Paras asumismuoto suhteessa hintaan. Voihan sitä vuokra-asumistakin ehdottaa...


      • ei.ikinä.vuokralurkiksi kirjoitti:

        Paras asumismuoto suhteessa hintaan. Voihan sitä vuokra-asumistakin ehdottaa...

        Jos haluaa tuhlata rahojaan omistamisen illuusioon niin voihan niin tehdä:)!


    • AsOyPerseestä

      Kunhan ei ole as oy

    • ok-ylijohtaja

      Jos et halua olla muiden armoilla, valintasi on tietysti ok-talo. Toki meitä on moneen asuntojunaan: jotkut hyväksyvät sen että kommuunin politbyroo päättää asiat heidän puolestaan.

      Itse mieluummin olen oman elämäni herra. Asun tilavassa ja laadukkaassa ok-talossa ja etätöihin ajelen hyvällä bemarillani. Suomen pystykoira vartioi taloa, kaunis pp-vaimo viikkaa lampaantaljoja varaavan takan äärellä. Aijai sentään, huhhuh, lopun varmaan arvaattekin.

    • ekonoomi

      Tarkoittaako hinta/laatu suhde hankintahintaa vai kuukausittaista asumiskuluhintaa vai molempia? Jos yksinomaan hankintahintaa niin tuo vanha mutta hyvinpidetty omakotitalo TAI sitten hyvinhoidettu kerrostalo jossa ei ole korjausvelkaa. Jos hinta/laatusuhteessa mietitään yksinomaan kuukausikohtaista asumishintaa, edullisin on varmaan joku nk vastikkeeton yhtiö (niitä on Etelä-Helsingissä) mutta yleensä noiden asuntojen hankintahinta on sitten aikamoinen.

      Omakotitalo tuntuu kuukausikuluiltaan edulliselta mutta aika monella okt:n edullisuus perustuu siihen ettei millään tavoin kunnossapidetä eikä edes varauduta sellaiseen. Tuollainen ei ole viisasta ainakaan nuorelle parille. Kannattaa myös olla varovainen jos tarjolla edullisen yhtiövastikkeen huoneista asunto-osakeyhtiöstä jossa on paljon eläkeläisiä: Korjaukset saattavat olla pitkältä aikaa tekemättä eivätkä osakkaat halua niitä kun on pieni eläke ja toisaalta miettivät että "kyllä se minun elinikäni kestää".

    • KT-elämäntapaintiaani

      Hephep, jokos siellä hienoissa OK-taloissa on kaivettu lumikolat ja -lapiot esiin?? Varovasti sen kolan kanssa sitten, ettei tule OK-isännälle sydänkohtausta. Niitä kun uutisten mukaan tulee aina, kun yhtäkkiä tulee paljon lunta ja lähdetään tekemään raskaita lumitöitä.

      Täällä arvoalueen arvotalon arvoasunnossa ei ole sitä vaaraa. Huoltoyhtiön miehet tulevat koneineen siivoamaan arvotalon sisäpihan ja jalkakäytävät, eikä itse tarvitse tehdä mitään. Riittää kuin makoillaan flyyssisohvalla ja päästellään kuumia suhnuja sohvan läpi.

      Aamulla kyllä jouduttiin kahlaamaan kinosten läpi 100 metrin matka alakerran palveluihin, koska ei oltu vielä kolattu jalkakäytäviä, mutta siitä selvittiin! Salkut saatiin tänne jenkkikaapin viereen ja kaapin pakastelokeroon jäisten seinien viereen muutama viilenemään. Alkaa jääkaappi vetelemään viimeisiään, mutta sittenhän voi soittaa läskille joka tuo uuden tilalle, jos se se hajoaa.

      Vähän heikottaa mutta aamun varpusparvi auttoi hieman heikkoon oloon. Samoin pari mellania, jotka kiskoin hyllylämpimänä äsken tässä sohvalla. Kyllä se viikko tästä taas lähtee käyntiin. Ja kohtahan on joulu hei! Tai täällä kassullahan on ainainen joulu...

      • kt-syylä

        Mahtava meininki siellä arvotalossa. Täälläkin asutaan arvotalossa, aivan Tomppeliaukion kirkon kupeessa. Reiskan ja Jahdin kanssa selviteltiin juuri sitä kuka on velkaa kenellekin, ja painittiin kirkoin rappusilla. Kätevää, kun on tärkeät paikat aivan vieressä.

        Sieltä sitten kaupan kautta salkut matkaan ja kerroksiin, olo on aivan uupunut, lumitöitä jos pitäisi painaa niin noutaja tulisi aivan varmaan!

        Itse olen ratkaissut huonon olon ongelman sillä lailla, etten päästä huonoa oloa syntymään. Tai kyllähän se sitten lopulta syntyy vaikka kuinka koettaa torjua, liskojen öitä kun on vietetty muutama peräkkäin, niin joskus on pitänyt sitten valkotakkisten tulla hakemaan. No sairaalassa sitä akkuja lataillaan ja tullaan takaisin entistä paremmissa voimissa, palvelu pelaa tässäkin suhteessa, ei taida savella tällainen palvelu toimia vai mitä?

        Nyt kuitenkin hetekalla, hiki virtaa varpusparven jäljiltä, työstähän sekin käy. En kyllä uskalla tuhnutella kun sen verran korkea viskositeetti oli edelisellä varpusparvella, että voi tulla pian ralliraidat nallekalsareihin.

        Parit mellanit kun kietaisen kierteellä kitaan niin siitä se taas lähtee, ja illalla karaokeen joikaamaan elämän hanttikortteja nuotin vierestä ja päällä seisoen. Ei paljoa etätyöt paina, onneksi asunto on oma ja maksettu, naapureilla ei siis ole mitään sanomista vaikka norttia kiskotaan porukalla ja välillä räyhätään melko kovaäänisestikin.

        Eikä tarvitse tehdä itse mitään! Aijai jai!


    • OK-Kurko

      No niin, koko päivä on kulunut tänään etätöissä, huhhuh, melkoista. Etätyöpaikan toileteissa taas kassupettereiden varpusparvet raikasivat ja tuoksuivat. Onneksi pystyin käymään pienellä hädällä silmät kiinni ja nenää pidellen. On se kumma kun siellä kerrostalossa ei voi heittää aamuvarpusparvea, vaan pitää pidätellä koko pitkä ja kuuma matka julkisilla tänne etätyöpaikan toilettiin asti. Kennostoissa on tietysti yleensä vain yksi 3m2 kylpyhuone jossa koko perhe asioi, joten jos kennossa asuu useampi henkilö, voi posliinille olla jonoa aamuisin.

      Loppuviikko täytyy kyllä viettää omalla työhuoneella. Siellä rotukoira (Suomen Pystykoira) jo odottaa isäntäänsä innokkaasti. Se haluaa raportoida heti ulko-ovella kuinka se on uskollisesti vahtinut isoa taloa terävine hampaineen. OK-talo sijaitsee kylläkin rauhallisella alueella, jossa ei ole paljon vartioitavaa (9,5km Tomppeliaukion kirkolta).

      Jaaha, siellä KPPV varmaankin jo saapuu kohta etätöistä myös, ja alkaa lämmitellä punaviiniklökiä ja viikkailemaan lampaantaljoja. Pitääkin nostaa takkapuut sisään takapihan halkopinosta, heti kun kurvaan premiumautoni tilavaan autokatokseen.

      Lumitöitä tänään ei tarvinne tehdä, valitettavasti. Se on aina mukava iltapuhde jos sattuu satamaan lunta näin talvisin. No jos ei ole lunta, pitää viedä rotukoira pidemmälle lenkille. Aijaijaijai, mukavaa liikuntaa.

      Mites kassulla, joko elämän hanttikortit raikaa?

      • kt-punkki

        Kiitos kysymästä, kokoonnuttiin juuri naapureiden kanssa etkoille meidän kämppään ja availlaan jo ääntä illan karaokekunigas-kilpailua silmälläpitäen.

        Salkut haettiin palveluista jo pari tuntia sitten ja vihreää norttia kiskotaan örvellyksen lomassa. Ei voisi ilta paremmin alkaa. Ruokapuoltakaan ei olla unohdettu, kohta sieltä jo lähetti ajelee häkkihissillä perhepitsan kanssa kerroksiin, aijai, nami nami.

        Raimo on pois joukosta vähän aikaa, kun sai elinikäisen porttikiellon alakerran palveluihin. Elinikäinen tarkoittaa tässä tapauksessa viikkoa, mikä on pitkä aika olla pois kuvioista. Tosin Raimon palatessa kaikki on hetkessä ennallaan: juttu jatkuu juuri siitä mihin se viimeksi jäi. Eli puhutaan vähän siitä kuka on kenellekin velkaa, kenen luona nautitaan illalla salkkujen antimia ja kuka käy kaupassa täydentämässä ennen kriittistä iltayhdeksän H-hetkeä.

        Aijai jai, elämää arvoalueella, aivan Tomppeliaukion kirkontornin naapurissa.


      • KT-elämäntapaintiaani

        Täällä ei kosketa noihin kevytsavukkeisiin, vaan kiskotaan aitoa punaista norttia. Sitä kuluukin toppakaupalla. Näin talvisin ei käydä edes arvoyhtiön rappukäytävän tuuletusparvekkeella (ei kennoissa ole muutakaan parveketta) vaan tuprutellaan täällä olohuoneessa, mikä painilta ehditään.

        Huomattiin muuten poikain kanssa aamulla, että jos kävelee nokkakärryjen kanssa hieman pidemmälle Tomppeliaukiolta, eli Kampin Lidliin, saa sieltä aitoa saksalaista mellania edullisesti. Sitä tässä tänään nyt makustellaan. Ollaan sen verran hienostunutta porukkaa, että nämä uudet erikoisoluet kiinnostavat. Tosin farkkutakissa meinasi tulla kylmä tuolla viimassa.


      • etiäisetkakkoseen

        Ai, Jai,, jai, ok-porho, kt-porho, etätyö etäällä, toisin kuin muilla suomessa ja tomppeliaukion kirkko, ok-porho, prinssi, kt-porho, prinssi.
        Miten tää kuulostaa niiiiin monologgaukselta että:D:


      • kt-punkki
        KT-elämäntapaintiaani kirjoitti:

        Täällä ei kosketa noihin kevytsavukkeisiin, vaan kiskotaan aitoa punaista norttia. Sitä kuluukin toppakaupalla. Näin talvisin ei käydä edes arvoyhtiön rappukäytävän tuuletusparvekkeella (ei kennoissa ole muutakaan parveketta) vaan tuprutellaan täällä olohuoneessa, mikä painilta ehditään.

        Huomattiin muuten poikain kanssa aamulla, että jos kävelee nokkakärryjen kanssa hieman pidemmälle Tomppeliaukiolta, eli Kampin Lidliin, saa sieltä aitoa saksalaista mellania edullisesti. Sitä tässä tänään nyt makustellaan. Ollaan sen verran hienostunutta porukkaa, että nämä uudet erikoisoluet kiinnostavat. Tosin farkkutakissa meinasi tulla kylmä tuolla viimassa.

        Mahdatko sinä olla oikea kerrostaloasukki lainkaan, kun et tiedä että vihreä nortti on tosimiesten merkki ja naiset kiskovat punaista, niinkuin meidän talon Railikin?

        Meidänkään arvoalueen arvotalon arvoasunnoissa ei ole parvekkeita tässä Tomppeliaukion kirkontornin vieressä, joten sisällä poltellaan ja välillä tuuletetaan rappukäytävään. Kadulta näet tulee pahoja hiilidioksidihiukkasia sisään, joten ranskalaista parveketta ei viitsi terveyssyistä käyttää tuulettamiseen.

        Ei etätyöt moniakaan paina tässä talossa, mummoja ja mammoja suurin osa osakehuonoistoissan ja sitten tietysti me vuokralaiset, jotka pidämme arvoalueen arvotalot eläväisinä ja palvelutkin pysyvät alueella. Kuten alakerran baari jossa kohta käyn joikaamassa elämän hanttikortit - tahattomassa kaanolissa tietysti.


    • kt-lisko

      Ajatella, koko päivä meni hetekalla niin etten tehnyt yhtään mitään. Tämä se on elämää!

    • KT-Elämäntapaintiaani

      Täälläkin on päästelty kuumia suhnuja koko päivä. Ei paljon muuta ole tullut tehtyä, kun ei ole pakko. Normaalit aamutoimet tietysti eli varpusparvi klo 8.45 ja salkut palveluista klo 9.01.

      Rappukäytävän ovi kolisi aamulla kyllä kun töissä käyvät kassuttelijanaapurit lähtivät etätöihinsä. On se kumma kun eivät ole järjestäneet asioitaan niin että ei tarvitsisi tehdä mitään, vaikka asuvat sentään täällä arvoalueen arvotalon arvoasunnossa. Itsellä on hyvin varaa täällä asua - ilmeisesti sossu maksaa vuokran säännöllisesti joka kuukausi kun kerran läski ei ole käynyt heittämässä ulos.

      Aijaijai, kyllä kelpaa. Joulukin on tulossa, ja huomenna aloitellaan joulun viettoa poikain kanssa. Ensin painitaan ja kiskotaan (vihreää) norttia ja muistellaan kuka on velkaa kenellekin, sitten siirrytään alakertaan laulamaan elämän hanttikortteja, siinä vaiheessa jo tahattomassa kanoolissa. Hyvää joulua kaikille! Aijaijai, huhhuh!!

      • kt-näppylä

        Minä purnasin alakerran palvelun kauppiaalle tuosta aamutoimesta. Eikö hän ymmärrä, että kun me arvotalojen asukkaat tulemme kauppaan kello 8.58, olemme väsyneitä, janoisia ja usein hyvin heikossa hapessa? Miksei hän järjestä isoa kylmäkaappia, josta salkut voisi nostella, sen sijaan että joudumme jäähdyttelemään taskulämmintä sisältöä arvoasuntojemme olohuoneiden lattialla seisovissa pienissä jenkkikaapeissa?

        Selitys kuului, että onhan kylmäkaapissa kylmiäkin mellaneita. No on on, mutta ne ovat isommissa tölkeissä ja niiden litrahinta on moninkertainen, eikä niitä edes riittäisi kaikille! Vaadimme parempaa palvelua! Mikseivät nortit ole esillä vaan nekin joutuu rukoilemalla pyytämään lukkojen takaa?

        Vaihtaisin parempaan palveluun, elleivät kaikki alueen palvelut olisi tässä suhteessa samanlaisia. Sentään nokkakärryt saa lainaksi aina tarvittaessa, mistä pisteet kauppiaalle.

        Nyt pitääkin joulun kunniaksi soittaa kuitenkin Rollelle, joka on käymässä Liettuassa asioilla. Hän kaartaa kohta pihaan sprintterin jouset pohjassa, toivottavasti ei saa parkkisakkoja sillä aikaa kun tuo tuliaissalkut, täällä on valpas Parkki-Pete joka kyttää joka ikistä autoa paitsi taloyhtiön puheenjohtajan, jolla on ainoana erityisoikeus parkkeerata sisäpihan ainoassa parkkiruudussa.

        Mutta nyt tuhnutellaan, sitten menoksi ja kohta taas laulu raikaa! Hyvää joulua täältäkin!


    • OK-Kurko

      Täällä OK-kiinteistön omalla parkkipaikalla (tilaa 7 premiumautolle, lisäksi 2 paikkaa katoksessa) ei parkki-pate käy. Olen itse kiinteiston hallituksen puheenjohtaja. Ei vaiskaan, ei OK-taloissa ole hallituksia eikä muita politbyroita. Niitä on vain kommuuneissa, jollainen arvoalueen arvoyhtiökin on.

      Jaaha, nyt pitääkin viedä rotukoira iltalenkille ja srn jälkeen lämmittää varaava takka, lampaantaljat on jo viikattu. Huhhuh.

      Mites kassulla joulunodotus sujuu?

      • kuukoourko

        Kurkolla taitaa olla paikka B-rapussa ja kakkosessa, aikamoista horinaa horatsu pitää, HEH.


      • kt-näppylä

        No kiitos kysymästä, täällä ollaan availtu ääntä illan karaokea varten. Raililla on jo mokkasiinit kohti kattoa, Pera makaa levynä hetekalla käsi lattiassa roikkuen. Norttia tuprutellaan ja tuuletetaan rappukäytävään, kun kadulta tulee hiilidioksidihiukkasia sisään, mikä voi viedä ennenaikaiseen hautaan.

        Rolle tuli printterillä jo ja toi toimituksen perille. Sakot tulivat, joten Rolle päätti kostoksi jättää printterinsä parkkiruutuun ja alaoven eteen poikittain koko yöksi ja liittyi iloiseen joukkoomme jodlaamaan sekä painimaan.

        Nyt joulun kunniaksi kierteellä mellani pötsin kautta satakertaan ja varpusparvena pihalle, sillä lailla toimii urbaani suolihuuhtelu eikä tarvitse maksaa yksityislääkärille latin latia. HUH. Rankkaa hommaa mutta kannattaa, siinä vähän hikeä puskee ja ralliraitaa, mutta kohta vetäistään falsetissa elämän hanttikortit ja tarjotaan kierros koko pöydälle - Railin pankkikortilla tosin.


      • KT-Elämäntapaintiaani

        Kuulostaa hauskalta! Voi olla että liitytään seuraan, ollaan kuitenkin tässä Tomppeliaukion kirkon välittömässä läheisyydessä, joten eiköhän paikka löydy.

        Täällä on meno äitinyt ördäyksen puolelle, joten kaivattaisiin vähän piristystä menoon. Pystyisikö Rolle toimittamaan muutaman liettualaisen salkun tänne, ne on kuitenkin A-olutta joten 0.5% ero alkoholipitoisuudessa sisi varmasti saisi juhlat vauhtiin? Osoite on: Tomppelinaukion kirkon aukio 1A1 5. kerros. Maksamme käyvän hinnan, jos Raibella on vielä käteistä, muuten velaksi.


      • kt-näppylä
        KT-Elämäntapaintiaani kirjoitti:

        Kuulostaa hauskalta! Voi olla että liitytään seuraan, ollaan kuitenkin tässä Tomppeliaukion kirkon välittömässä läheisyydessä, joten eiköhän paikka löydy.

        Täällä on meno äitinyt ördäyksen puolelle, joten kaivattaisiin vähän piristystä menoon. Pystyisikö Rolle toimittamaan muutaman liettualaisen salkun tänne, ne on kuitenkin A-olutta joten 0.5% ero alkoholipitoisuudessa sisi varmasti saisi juhlat vauhtiin? Osoite on: Tomppelinaukion kirkon aukio 1A1 5. kerros. Maksamme käyvän hinnan, jos Raibella on vielä käteistä, muuten velaksi.

        Emme voi jättää ystäväämme Railia kovin pitkäksi aikaa yksin tuossa kunnossa, ettei yrjöä ja sotke flyyshisoffaa. Tulkaa te meille, sama rappu, se on se ovi mikä on auki rappukäytävään ja josta tulee paksu nortinsavu.

        Huom. omat juomat mukaan, me emme trokaa, sitä paitsi ei kaksi salkkua per syväkurkku riitä muutenkaan mihinkään! Luvassa ördäystä, politiikasta puhumista, painia, ja jos tuotte naisia niin naisiakin.

        Jotain ruokaakin voisi ehkä tuoda, alakerrassa on Kebab-pizzeria, ostakaa kaksi metu-juusto-homejuusto-salami -roiskeläppää sekä kaksi paskender-rullaa tullessanne meillekin.

        Tervetuloa ja muistakaa nortit. Järjestyssäännöistä pidetään kiinni (Raili ei päästä irti niistä jostain syystä).


    • KT-elämäntapaintiaani

      Jos Rollella on sprintterissä liikaa tuliaisia, voisiko hän järjestää myyjäiset, vaikka Tomppelinaukion kirkon aukiolla, siinä kirkontornin vieressä. Kysäiseppäs? Otettaisiin siinä painit samalla...

    • OK-Joulupukki

      Jaahah, tänään on taas se päivä kun kassuttelijat pakkaavat perheensä ja tavaransa Skodaan ja suuntaavat keulan kohti maaseutua ja sukulaisten mukavia, tilavia OK-taloja.

      Kuka nyt ahtaassa ja tunkkaisessa kennostossa halusisikaan viettää joulua. Ilmanvaihdon mukana (postiluukusta, jos siinä on hesari pitämässä sitä raollaan) tulee tupakansavua, tuoksuja ja meteliä. Rapun alaovea paukutetaan salkkujen hakumatkalla, joten rauhasta ei ole tietoakaan. Viimeistään aattoiltana naapurissa aletaan jodlaamaan mombasaa, tahattomassa kanoonissa, loppuillasta kuuluukin sitten ördäystä ja norttia kiskotaan ketjussa parvekkeella. Huhhuh, aikamoista.

      Sukulaisten tilavissa OK-taloissa on rauhallista, kuusi kannetaan sisään ja sen tuoksu leviää koko taloon. Lapset leipovat piparkakkuja, koristelevat kuusen ja laulavat joululauluja. Rotukoira (Suomen Pystykoira) makaa takan vierellä ja vahtii rauhan säilymistä, kunnes kissa käy sitä kiusaamassa. Talon emäntä viikkailee takan viereen lampaantaljoja ja hymyilee isännälle. Huhhuh.

      Vieraat ovat tervetulleita, kunhan eivät viihdy liian kauan. OK-talossa ei voi kassuvieraatkaan vaan makoilla tekemättä mitään, niin kuin kotona kennostossa, vaan pitää osallistua askareisiin. Ulkona voi tehdä lumitöitä ja käydä halkojen hakumatkalla isännän kanssa takapihan halkopinolla...

      Hyvää joulua OK-isännille ja kassupettereille, tasapuolisesti!

    • kt-life-style-indian

      Kylläpä oli aavemainen olo, kun ei kukaan koputellut patteriin tai pudottanut järjestyssääntöjä postiluukusta jouluaattona eikä joulupäivänä. Junantuomat ilmeisesti olivat paenneet savipeltojen ok-taloihin joulun viettoon.

      Meillä täällä arvoalueen arvotalon arvoasunnossa (merikin pilkottaa) vietettiin urbaania joulua. Tomppeliaukiolta käytiin ostamassa viimeinen joulukuusi alennuksella, sitten handelista pöytäliimaa sekä perhekossua juhlan kunniaksi ja alakerran palveluista nokkakärryillä viisi salkkua mellania. Ruoaksi valmiiksi kypsennetty kinkku, sillä kaasu-uunissa paistaminen käy työstä emmekä me kt-asukit tiedä mitä sana "työ" edes tarkoittaa. Pari kartsaa noraa sekä keltaista paperia varpusparvia ajatellen ja vielä putipuhtaat kalsarit jalkaan ralliraidoitettujen sijaan. Niillä lähti joulu käyntiin naapuruston kanssa. Alakerrassa käytiin määkymässä elämän hanttikortit tahattomassa kanootissa ja koska oli joulu, nortin savut tuuletettiin rappukäytävään eikä yhtään pelätty murtovarkaita. Toki joku asunnonetsijä oli erehtynyt talosta ja näyttöpäivästä ja hortoili sisään, mutta ohjasimme herran verkkohissiin nukkumaan, kun ei itse tarvittu karaokesta palatessa enää hissiä, niin sehän on hyvä ja lämmin paikka väsähtäneelle. Samalla voi kokea uranousua, jos sattuu heräämään sopivassa kohtaa. Näyttihän siellä olevan sitten jätettynä kakkakepponen, kun seuraavana aamuna piti lähteä hakemaan täydennystä alakerran palveluihin. Sen siitä sai kiitokseksi vaivoistaan!

      Mutta näin täällä arvotalossa, aijai, elämänlaatua parhaimmillaan. Sairaalaankin joutui seurueestamme tänä vuonna ainoastaan yksi. Aijai, huhhuh, kyllä kelpaa!

    • KT-elämäntapaintiaani

      Melko hiljaista ollut tänään täällä arvoalueen arvoyhtiön arvoasunnossa. Vuosisadan kanooni vaivaa, salkut tyhjänä ja varpusparvia puskee. Palveluihin pitää lähteä puskemaan räntäsateeseen, ei tästä muuten tule mitään. Huhhuh ja aijaijai...

    • KT-elämäntapaintiaani

      Voiko tänne vielä kirjoittaa rekisteröitymättä? Huh, rankka viikko ollut. Valkotakkiset miehet hakivat katkolle kun liskojen yö oli liian rankka...

    • ai-että

      Telttaa pidän edullisimpana vaikka laavun saa halvemmalla. Kuiva paikka on vain paras. Naapuri metelöi niin siirryn 200 m.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe