Mielestäni huomioliivin käyttö saisi olla huomattavasti yleisempää kuin mitä se on. Saattaa olla vaara, että huomioliivien käyttö vähenee entisestään jos ihmiset ajattelevat sen käyttämisen jollain (negatiivisella) tavalla leimaavan heidät.
Ei tietenkään ole keneltäkään pois, jos joku ryhmä hilluu huomioliivit päällä, mutta minusta median pitäisi puhua heistä mielenosoittajina eikä "keltaliiveinä".
Varsinkin lapsilla ja nuorilla kynnys käyttää huomioliiviä käy entistä korkeammaksi, jos tekemällä tehdään tällainen käsite "keltaliivit". Ehkä monilla aikuisillakin. Itsekin jättäisin käyttämättä silloin kun ajattelisin sen leimaavan minut johonkin porukkaan kuuluvaksi. Tosin aivan liian usein jätän käyttämättä muutenkin, mutta kyllä se tuossa eteisen sisäovessa riippuu ja päätöksen käytön lisäämisestä olen tehnyt.
Huomioliivi on huomioliivi
49
290
Vastaukset
- Höpöhöp
Huomioliivin käyttävän aina ollut yhtä marginaalista- pikkulapset pakotettuna ja vanhat mummelit omaa hölmöyttään. Ihan yhtälailla autot tulevat päälle, jos ovat tullakseen. Turvaliivit eivät ole ketään pelastaneet. Hölmöläisten touhua johon vanhat suomalais ämmät lankeavat, niinkuin kaikkeen muuhunkin typeryyteen.
- Eijunalauta
Tässäpä vasta varsinainen yksinkertaisuuden ylistys.
Parikymmentä vuotta taksia Helsingissä ajaneena KANNATAN HEIJASTELIIVIEN KÄYTTÖÄ. Kulkijan huomaa hämärällä ja sumuisella säällä paljon helpommin heijastavien vaatteiden myötä.
- Twelvepoints
Hyvä "arvo e".
Aiheellinen huomio. Minulla roikkuu tuolla kaapissa keskustapuolueen vihreä huomioliivi, kesällä talkoohommista saatu. En tosin ole sen jälkeen käyttänyt sillä vaatteissani roikkuu aina heijastinjutska. Eilen viimeksi koin vaaratilanteen kun nuori mies juoksulenkillä ilmestyi pimeästä autoni eteen. No, onneksi vaihdatin uudet jarrupalat hörsteineen joku aika sitten. Säikähdyksellä selvittiin.
- bessie-----
Harva se päivä tulee joku kuin tyhjästä auton eteen. Minusta tuntuu, että heijastimien käyttö on vähentynyt. Tässä lähinurkillani on nopeusrajoitus enimmäkseen 30 km/h, mutta eräänkin kerran olisin jalankulkijaa tönaissyt jos siitä olisin tiukasti pitänyt kiinni. Onneksi (jalankulkijoiden) suurimmat vaaranpaikat ovat paikoissa joissa ajavat mitä todennäköisimmin ovat alueella asuvia ja osaavat varoa.
Heijastin on hyvä JOS se on hyvä, huonojakin on. Vaatteissa valmiiksi olevat heijastimetkin ajastaan kuluvat tai muuten heijastavat huonommin. Sain hiljattain Lähi-Tapiolasta heijastimia, pilkkopimeässä kylpyhuoneessani fikkarin kanssa niitä testasin ja tehokkailta vaikuttivat. Nipistinkiinnitys on kätevä, mutta ei vain aina tule siltikään siirrettyä takista toiseen, niinpä kinusin useamman. Jos tiedän etukäteen meneväni johonkin missä on esim. jalkakäytävätön tieosuus käveltävä tms., laitan huomioliivit. bessie----- kirjoitti:
Harva se päivä tulee joku kuin tyhjästä auton eteen. Minusta tuntuu, että heijastimien käyttö on vähentynyt. Tässä lähinurkillani on nopeusrajoitus enimmäkseen 30 km/h, mutta eräänkin kerran olisin jalankulkijaa tönaissyt jos siitä olisin tiukasti pitänyt kiinni. Onneksi (jalankulkijoiden) suurimmat vaaranpaikat ovat paikoissa joissa ajavat mitä todennäköisimmin ovat alueella asuvia ja osaavat varoa.
Heijastin on hyvä JOS se on hyvä, huonojakin on. Vaatteissa valmiiksi olevat heijastimetkin ajastaan kuluvat tai muuten heijastavat huonommin. Sain hiljattain Lähi-Tapiolasta heijastimia, pilkkopimeässä kylpyhuoneessani fikkarin kanssa niitä testasin ja tehokkailta vaikuttivat. Nipistinkiinnitys on kätevä, mutta ei vain aina tule siltikään siirrettyä takista toiseen, niinpä kinusin useamman. Jos tiedän etukäteen meneväni johonkin missä on esim. jalkakäytävätön tieosuus käveltävä tms., laitan huomioliivit.Kävin iltaostoksilla. Otin kävelysauvat, tarkistin ja totesin niissä oli heijastavat tarranauhat. Takista riippui heijastin ja sauvat heijastivat kyllä huomattiin ; )
- bessie-----
korpikirjailija kirjoitti:
Kävin iltaostoksilla. Otin kävelysauvat, tarkistin ja totesin niissä oli heijastavat tarranauhat. Takista riippui heijastin ja sauvat heijastivat kyllä huomattiin ; )
Voi että sinä olet huomiohakuinen!
bessie----- kirjoitti:
Voi että sinä olet huomiohakuinen!
Sanos muuta aina pitää loistaa ; )
- Vartiotorni
Minulla on kortti ollut 46 vuotta ja ajokilometrejä reippasti yli miljoonan verran siinnä 1400 000 km on tullut teillä sompailtua. Ajanut rekkaa vuosi suomen pohjoisen ja etelän väliä. Sitten vuosia keski-euroopan ja helsingin väliä. Se oli Luxus aikaa rekkahommissa laivamatkat ei oikein kiinnostaneet muuten kyllä menetteli. Ihmisiä liikkuu pimeässä joka maan kolkassa ne pitää, vaan väistää ja siististi ohittaa. Sulla on vielä . . . OPITTAVAA! ei huomiliivit sinua pelasta.
- bessie-----
No et kai sinä väistä ellet ensin näe jotain väistettävää?
bessie----- kirjoitti:
No et kai sinä väistä ellet ensin näe jotain väistettävää?
Haitanneeko tuo?
Poliisimmekin on nykyään pakotettu käyttämään päivä-kotien lasten keltaisia liivejä.
Joten ei liikenteessä kohta kukaan ota mitään tosissaan.
H.- bessie-----
hunksz kirjoitti:
Haitanneeko tuo?
Poliisimmekin on nykyään pakotettu käyttämään päivä-kotien lasten keltaisia liivejä.
Joten ei liikenteessä kohta kukaan ota mitään tosissaan.
H.Haitanneeko mikä? Ihan varmasti haittaa, jos täysperävaunurekat (tai pienemmätkin) tyhjää väistelevät ja liian äkkinäisiä liikkeitä tekevät.
Ei poliiseille taida sen kummempia kokovaatimuksia enää olla, mutta tuskin he päiväkotilasten liivejä kuitenkaan käyttävät?
Järkeiletkö nyt jotenkin niin, että jos huomioliivejä käyttävät kaikki, niin osa autoilijoista ei enää ota niitä tosissaan, vaan ajaa tieten tahtoen päin huomioliiviä?
Niinkö itse tekisit? bessie----- kirjoitti:
Haitanneeko mikä? Ihan varmasti haittaa, jos täysperävaunurekat (tai pienemmätkin) tyhjää väistelevät ja liian äkkinäisiä liikkeitä tekevät.
Ei poliiseille taida sen kummempia kokovaatimuksia enää olla, mutta tuskin he päiväkotilasten liivejä kuitenkaan käyttävät?
Järkeiletkö nyt jotenkin niin, että jos huomioliivejä käyttävät kaikki, niin osa autoilijoista ei enää ota niitä tosissaan, vaan ajaa tieten tahtoen päin huomioliiviä?
Niinkö itse tekisit?"bessie-----"
Hyvin päätelty.
Minä haluan Poliisille Sini-hohtoisen liivin.
Suunnittelijaksi joku Pres.Linna-suunnittelija.
Ei kuitenkaan ensimmäisen naisen suunnittelija.
Vaan hän, joka osaa korostaa naistenkin rintoja selkeästi.
H.
No kyllähän siinä nykyisin meinaa väkisin heilahtaa mieleen, kun näkee jonkun kyykkäsevä rollaattorinsa kanssa keltaliiveissään, että onkohan mummo menossa rettelöimään.
Kyllä mielestäni tavalliselle jalankulkijalle riittää normaalit heijastimet, kun kuitenkin enimmäkseen jalkakäytävällä kulkee. Joillekin tietyöläisille ja sellaisille ne turvaliivit varmaan on aiheelliset.
Minulla on yksi heijastin, jota pimeällä tiellä liikkuessa heiluttelen sormikoukussa ajoradan puolella. Jos kuljen jalkakäytävällä, niin silloin laitan senkin taskuun. Jos ei autonkuljettaja näe jalkakäytävän reunaa, niin silloin hänellä ei pitäisi olla ajokorttiakaan.- bessie-----
Mummojen pitäisikin vähän enemmän rettelöidä. Rollaattori on hyvä ottaa mukaan, siinähän kulkee mukavasti mukana eväät ja julisteet ynnämuut tilbehöörit ja välillä voi istahtaa ja jalkojaan lepuuttaa. Minä olen vielä toistaiseksi tyytynyt ottamaan asenteen lisäksi mukaan vain kolmijalkaisen kevyen retkijakkaran tai joskus jopa jakkararepun, mutta ilman muuta vaihdan rollaattoriin jossain vaiheessa.
Eiköhän tuolla liikenteessä ole ajokortittomiakin autonkuljettajia. - Bengalitikku
Sanokaapa, mitä mieltä olette plinkuttavasta valosta, minkä voi kiinnittää laukkuun tai takkiin jotenkin? Onko se hyvä vai häiritseekö liikenteessä?
Käytin sitä illalla lumisateessa. Risteyspaikat ovat niin vaarallisia. Bengalitikku kirjoitti:
Sanokaapa, mitä mieltä olette plinkuttavasta valosta, minkä voi kiinnittää laukkuun tai takkiin jotenkin? Onko se hyvä vai häiritseekö liikenteessä?
Käytin sitä illalla lumisateessa. Risteyspaikat ovat niin vaarallisia.Hollannissa oli pyörissä niitä vilkuttavia valoja. Pyöräilyhän on siellä suosituin liikkumismuoto. Mielestäni vilkkuvalon huomioi herkästi.
korpikirjailija kirjoitti:
Hollannissa oli pyörissä niitä vilkuttavia valoja. Pyöräilyhän on siellä suosituin liikkumismuoto. Mielestäni vilkkuvalon huomioi herkästi.
Yks päivä näin tuollaiset vilkkuvalot lastenvaunuissa, molemmin puolin jossain pyörän yläpuolella.
Hetkeen en hoksannut mikä vilkkuu, ennenkuin tuli lähemmäs, kun en ollut ennen nähnyt.korpikirjailija kirjoitti:
Hollannissa oli pyörissä niitä vilkuttavia valoja. Pyöräilyhän on siellä suosituin liikkumismuoto. Mielestäni vilkkuvalon huomioi herkästi.
Sellaisia nähnyt polkupyörissä paljon, että on punainen vilkkuvalo siinä satulan takana.
Näyttää niinkuin ajaisivat tuli persiissä.
Jossain pyörissä olen nähnyt heijastavat kaikki renkaitten pinnat. Luulen, että ne on sprayattu sellaisella heijastavalla. Ne ainakin sivustapäin huomaa hyvin.- bessie-----
Bengalitikku kirjoitti:
Käytin sitä illalla lumisateessa. Risteyspaikat ovat niin vaarallisia.Lähtökohdanhan pitää ilman muuta olla se, että ajattelet ensisijaisesti omaa turvallisuuttasi, näkyvyyttäsi. Voihan niitä olla sellaisiakin, joita häiritsee pyöräilijöitä ja jalankulkijoita varten suunnitellun vilkkuvalovekottimen käyttäminen, mutta mitä siitä. Muiden tiellä kulkijoiden (kohtuullinen) vilkkuminen ei minua häiritse yhtään, päinvastoin, mutta oma vilkkumiseni voi häiritäkin. Vain selkäpuolelle, itseltäni näkymättömiin, laitan (jos laitan) vilkkuvalon. Minulla on sellainen vekotin jossa on vaihtoehtoja. Nappipariston puuttuessa en nyt pääse sitä testaamaan, mutta muistelen että niitä on neljä, jatkuva valo ja kolme erilaista vilkkua, nopea, hidas ja 'epäsäännöllinen'. Valinta eri vaihtoehtojen välillä on helppoa, se tehdään on/off napin painallusten määrällä.
- Bengalitikku
bessie----- kirjoitti:
Lähtökohdanhan pitää ilman muuta olla se, että ajattelet ensisijaisesti omaa turvallisuuttasi, näkyvyyttäsi. Voihan niitä olla sellaisiakin, joita häiritsee pyöräilijöitä ja jalankulkijoita varten suunnitellun vilkkuvalovekottimen käyttäminen, mutta mitä siitä. Muiden tiellä kulkijoiden (kohtuullinen) vilkkuminen ei minua häiritse yhtään, päinvastoin, mutta oma vilkkumiseni voi häiritäkin. Vain selkäpuolelle, itseltäni näkymättömiin, laitan (jos laitan) vilkkuvalon. Minulla on sellainen vekotin jossa on vaihtoehtoja. Nappipariston puuttuessa en nyt pääse sitä testaamaan, mutta muistelen että niitä on neljä, jatkuva valo ja kolme erilaista vilkkua, nopea, hidas ja 'epäsäännöllinen'. Valinta eri vaihtoehtojen välillä on helppoa, se tehdään on/off napin painallusten määrällä.
Lilliputtivalossani on eri vaihtoehtoja.
Paljon on kirjoitettu heijastimista, että kaikki eivät näy hyvin.
Harmittaa, jos olen unohtanut heijastimeni kotiin ja olen tumma möykky tienposkessa. Mielestäni olen paljolti itse vastuussa silloin, miten käy.
Mielestäni jossain autoilijat olisivat kirjoittaneet, että vilkkuvalot jotenkin häiritsevät, siksipä kyselin. - bessie-----
Bengalitikku kirjoitti:
Lilliputtivalossani on eri vaihtoehtoja.
Paljon on kirjoitettu heijastimista, että kaikki eivät näy hyvin.
Harmittaa, jos olen unohtanut heijastimeni kotiin ja olen tumma möykky tienposkessa. Mielestäni olen paljolti itse vastuussa silloin, miten käy.
Mielestäni jossain autoilijat olisivat kirjoittaneet, että vilkkuvalot jotenkin häiritsevät, siksipä kyselin."Mielestäni jossain autoilijat olisivat kirjoittaneet, että vilkkuvalot jotenkin häiritsevät, siksipä kyselin."
Häiritä ja häiritä. Voihan sitä ajatella, että liikennevalojenkin on tarkoitus nimenomaan 'häiritä'. Autoilijan, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tulee asennoitua niin, että erilaiset valot ja heijastimet ovat informaatiota jonka tarkoituksena on lisätä kaikkien turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.
Jos jotakuta suositellut, hyväksytyt, sallitut jne.. heijastimet ja valot häiritsevät, niin hänen on syytä korjata asennettaan. Voi kun en nyt vain häiritsisi autoilijaa (joita muuten on monenlaisia ja myös tuulilasien, pyyhkijänsulkien, silmälasien yms.. kunnot vaihtelevat, samoin näkyvyys ja yksilöiden näkökyky ja reaktionopeus) asenteessa ei ole mitään järkeä. Yhteispelillä se sujuu ja liikenteessä kaikilla on oikeuksia ja velvollisuuksia. - Profiloija
bessie----- kirjoitti:
"Mielestäni jossain autoilijat olisivat kirjoittaneet, että vilkkuvalot jotenkin häiritsevät, siksipä kyselin."
Häiritä ja häiritä. Voihan sitä ajatella, että liikennevalojenkin on tarkoitus nimenomaan 'häiritä'. Autoilijan, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tulee asennoitua niin, että erilaiset valot ja heijastimet ovat informaatiota jonka tarkoituksena on lisätä kaikkien turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.
Jos jotakuta suositellut, hyväksytyt, sallitut jne.. heijastimet ja valot häiritsevät, niin hänen on syytä korjata asennettaan. Voi kun en nyt vain häiritsisi autoilijaa (joita muuten on monenlaisia ja myös tuulilasien, pyyhkijänsulkien, silmälasien yms.. kunnot vaihtelevat, samoin näkyvyys ja yksilöiden näkökyky ja reaktionopeus) asenteessa ei ole mitään järkeä. Yhteispelillä se sujuu ja liikenteessä kaikilla on oikeuksia ja velvollisuuksia.Olen kuullut usein valituksia tiheästi vilkkuvasta esim. pyöräilijän valosta, että se aiheuttaa joillekin migreeniä.
---
Laiskasti vilkkuva ajovalo polkupyörässä on huono. Autoilija harvoin jää pitkäksi aikaa katselemaan yhteen suuntaan risteyksissä vaan se on vilkaisu. Se vilkaisu voi osua siihen tai niihin kohtiin, joissa vilkkuvalossa on pitkä pimeä so. ei saa havaintoa.
---
Huono juttu on polkupyöräiin sallittu ainoana eteenpäin valona kypärävalo. Pp jää pimeällä katselemaan hänestä oikealla jalkakäytävällä kävelevää Irmaa, niin vasemmalta tuleva autoilija ei saa mitään valohavaintoa pyörästä.
---
Joku sanoi välillä laittavansa pyörässä valon selkäpuolelle tjsp.
Eteenpäin näytetään valkoista ja taaksepäin punaista. Muuten autolla ajetaan lumen peittämässä maisemassa ojaan. - bessie-----
Profiloija kirjoitti:
Olen kuullut usein valituksia tiheästi vilkkuvasta esim. pyöräilijän valosta, että se aiheuttaa joillekin migreeniä.
---
Laiskasti vilkkuva ajovalo polkupyörässä on huono. Autoilija harvoin jää pitkäksi aikaa katselemaan yhteen suuntaan risteyksissä vaan se on vilkaisu. Se vilkaisu voi osua siihen tai niihin kohtiin, joissa vilkkuvalossa on pitkä pimeä so. ei saa havaintoa.
---
Huono juttu on polkupyöräiin sallittu ainoana eteenpäin valona kypärävalo. Pp jää pimeällä katselemaan hänestä oikealla jalkakäytävällä kävelevää Irmaa, niin vasemmalta tuleva autoilija ei saa mitään valohavaintoa pyörästä.
---
Joku sanoi välillä laittavansa pyörässä valon selkäpuolelle tjsp.
Eteenpäin näytetään valkoista ja taaksepäin punaista. Muuten autolla ajetaan lumen peittämässä maisemassa ojaan.No, migreeni- tai epilepsiakohtauksia saavan ei ehkä kannattaisi pysähtyä toljottamaan pyöräilijän vilkkuvaloja. Jalankulkijan on paras keskittyä vain omaan suoritukseensa ja tarkkailla kaikkea muuta kuin loittonevan pyöräilijän selässä vilkkuvaa valoa. Autolla liikkuva pyöräilijää nopeampana taas harvoin joutuu kovin pitkään pyöräilijän selässä olevia valoja katselemaan, ja eihän tietty hänenkään pidä kiinnittää katsettaan yhteen pisteeseen. Jos kellä on todellinen vaara saada kohtaus vilkkuvaloille altistuessaan niin hänen ei missään nimessä pidä lähteä liikenteeseen autolla.
Polkupyörän ajovalojen ensijainen tarkoitus lienee sama kuin autojenkin ajovalojen, eli tarkoitus on, että ajaja näkee eteensä ja vähän sivuillekin. Vilkkuvalo ei mahda oikein hyvin sopia tarkoitukseen. Valoisaankin aikaan näkyvyys voi joskus olla huono, kuvittelisin pienen vilkkuvalon silloin lisäävän pyöräilijän ja muiden turvallisuutta ilman että se liikaa häiritsee?
Eteen ja sivulle näyttävät valot joko valkoisia tai keltaisia, takavalot punaisia. Eiköhän tämä sääntö ole kaikkien pyöräilijöiden ja autoilijoiden tiedossa. Sama periaate tottakai myös jalankulkijoille. Kaikki jalankulkijat eivät tätä välttämättä tiedä, eikä säännön rikkomisesta varmaan isompaa haittaa ole kenellekään, mutta turvallisempaa mielestäni olisi jos tätä sääntöä noudatettaisiin. Jalankulkijaryhmien onkin aina noudatettava.
Omat vilkkuvaloni ovat punaisia ja valkoisia. Lapsenlasten koulureppuihin kiinnitettäväksi niitä aikoinaan hankin ja samalla itsellenikin. Koulumatkalla joutuivat kulkemaan vain kävelyteitä, mutta koska ison puiston laidoilla oli kaksikin koulua ja päiväkoti, niin siellä lumiaurat pyörivät jo heti aamusta ja vauhdikkaasti menivätkin. Kummallakin lapsella oli useampi valo, tarkoitus oli että varmasti näkyvät joka suunnasta.
- läheltä.piti
Ympärivuotisena pyöräilijänä suosittelen kevyenliikenteen kulkijoille huomioliivejä. Ei riitä, että sillä koiralla on huomioliivit, kun se koira on toisella puolella kulkuväylää. Se hihna on musta, ei hohda, menee sen väylän poikki ja taluttaja mustissa tamineissa puhuu kännykkään. Tuommoinen tilanne sattui vähän aikaa sitten.
Itsellä on oranssit, yhden lätkäseuran liivit. Olen siis ryhmäläinen.Kai sinä ajoissa plinkutit sitä polkupyöräsi kilikelloa ja hiljensit vauhtia niinkuin kuuluu, kun näit sen koiran?
Kyllä silloin koirankusittaja pitää huolen, ettei hihna mene tien yli kun kuulee pyörän olevan tulossa.- läheltä.piti
Tellukka kirjoitti:
Kai sinä ajoissa plinkutit sitä polkupyöräsi kilikelloa ja hiljensit vauhtia niinkuin kuuluu, kun näit sen koiran?
Kyllä silloin koirankusittaja pitää huolen, ettei hihna mene tien yli kun kuulee pyörän olevan tulossa.Kyllä soitin kelloa. Kännykkään puhuva kyllä meni sille puolelle missä koira oli eikä koira tullut hänen luokseen. Onneksi.
Yksi ihmislaji on sellainen, että kulkevat keskellä väylää. Kelloa pitää soittaa hyvinkin ajoissa, koska heistä ei tiedä kummalle puolelle väistävät. - MinäTässäTaas
läheltä.piti kirjoitti:
Kyllä soitin kelloa. Kännykkään puhuva kyllä meni sille puolelle missä koira oli eikä koira tullut hänen luokseen. Onneksi.
Yksi ihmislaji on sellainen, että kulkevat keskellä väylää. Kelloa pitää soittaa hyvinkin ajoissa, koska heistä ei tiedä kummalle puolelle väistävät."""koska heistä ei tiedä kummalle puolelle väistävät."""
Mitään väistämisvelvollisuutta ei jalankulkijalla ole yhdistetyllä kävellessään. Käyttäisin sanaa siirtyvät.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582 läheltä.piti kirjoitti:
Kyllä soitin kelloa. Kännykkään puhuva kyllä meni sille puolelle missä koira oli eikä koira tullut hänen luokseen. Onneksi.
Yksi ihmislaji on sellainen, että kulkevat keskellä väylää. Kelloa pitää soittaa hyvinkin ajoissa, koska heistä ei tiedä kummalle puolelle väistävät.Niin, kyllä pyöräilijälläkin on oma vastuunsa, ettei aja kenenkään päälle ja siksihän se kilikello pyörässä on, kenellä on.
Kummallista muuten, ettet nähnyt sitä ihmistä, koska hän oli tummissa vaatteissa ilman keltaliiviä, mutta silti näit hänen puhuvan kännykässä. Jos et häntä nähnyt, niin kuulithan siten ainakin.- läheltä.piti
Tellukka kirjoitti:
Niin, kyllä pyöräilijälläkin on oma vastuunsa, ettei aja kenenkään päälle ja siksihän se kilikello pyörässä on, kenellä on.
Kummallista muuten, ettet nähnyt sitä ihmistä, koska hän oli tummissa vaatteissa ilman keltaliiviä, mutta silti näit hänen puhuvan kännykässä. Jos et häntä nähnyt, niin kuulithan siten ainakin.Jotenkin siinä katse kiinnittyi siihen koiraan. Sitten siihen mustaan hahmoon. Sitten kilistin kelloa, kääntyi hahmo ja käsi korvalla. Suu kävi. Siitä päättelin, että puhui puhelimessa. Saattoihan pidellä muuten vaan korvastaan kiinni ja jauhaa purukumia.
- läheltä.piti
MinäTässäTaas kirjoitti:
"""koska heistä ei tiedä kummalle puolelle väistävät."""
Mitään väistämisvelvollisuutta ei jalankulkijalla ole yhdistetyllä kävellessään. Käyttäisin sanaa siirtyvät.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582Valitsinpa huonosti sanani. Tuosta muistui mieleen tapahtuma jokunen vuosi Helsingissä. Pyöräilijä ajaa alamäkeä ja yht'äkkiä pysäköityneen henkilöauton takaovi aukeaa. Pyöräilijä törmää oveen ja kuolee.
Bussipysäkkien kohdat ovat vaarallisia. Sieltä saattaa pysäkin takaa joku jalankulkia siirtyä siihen pyörätieosuudelle oli liivit tai ei. läheltä.piti kirjoitti:
Valitsinpa huonosti sanani. Tuosta muistui mieleen tapahtuma jokunen vuosi Helsingissä. Pyöräilijä ajaa alamäkeä ja yht'äkkiä pysäköityneen henkilöauton takaovi aukeaa. Pyöräilijä törmää oveen ja kuolee.
Bussipysäkkien kohdat ovat vaarallisia. Sieltä saattaa pysäkin takaa joku jalankulkia siirtyä siihen pyörätieosuudelle oli liivit tai ei.Mitä vain voi kohdata.
Kerran oli juttua, kun joku pyöräilijä oli törmännyt täyttä vauhtia villisikaan, lensi päälleen ojaan ja taittoi niskansa. Villisika ilman heijastinliiviä.- läheltä.piti
Tellukka kirjoitti:
Mitä vain voi kohdata.
Kerran oli juttua, kun joku pyöräilijä oli törmännyt täyttä vauhtia villisikaan, lensi päälleen ojaan ja taittoi niskansa. Villisika ilman heijastinliiviä.Näin pikkujoulujen aikaan noita "sikoja" villinä kyllä hoipparoi ja ilman liivejä hekin, yleensä nappaskengissään.
- Profiloija
läheltä.piti kirjoitti:
Valitsinpa huonosti sanani. Tuosta muistui mieleen tapahtuma jokunen vuosi Helsingissä. Pyöräilijä ajaa alamäkeä ja yht'äkkiä pysäköityneen henkilöauton takaovi aukeaa. Pyöräilijä törmää oveen ja kuolee.
Bussipysäkkien kohdat ovat vaarallisia. Sieltä saattaa pysäkin takaa joku jalankulkia siirtyä siihen pyörätieosuudelle oli liivit tai ei.Poliisi piti Hki Mäkelänkadulla bussikaista- tai nopeusratsiaa raviradan kohdalla. Poliisi pysäytti rikkoneen pakettiauton ylös jalkakäytävälle ja käski ottaa auton paperit mukaan ja poliisiautoon.
Pakun ja ajoradan välissä oli pyörätie https://goo.gl/maps/UDw59Z8LF2u
Pyöräilijä ei tajunnut ajaa kaukaa tästä just pysähtyneestä pakusta vaan ajoi avautuvaa ovea päin ja lensi siitä ajoradalle, jossa ajanut bussi ei ehtinyt pysäyttää vaan viimeisteli kundin krematorioon.
Bussikaista- ja nopeusratsiat pitää lopettaa vaarallisina. - läheltä.piti
Profiloija kirjoitti:
Poliisi piti Hki Mäkelänkadulla bussikaista- tai nopeusratsiaa raviradan kohdalla. Poliisi pysäytti rikkoneen pakettiauton ylös jalkakäytävälle ja käski ottaa auton paperit mukaan ja poliisiautoon.
Pakun ja ajoradan välissä oli pyörätie https://goo.gl/maps/UDw59Z8LF2u
Pyöräilijä ei tajunnut ajaa kaukaa tästä just pysähtyneestä pakusta vaan ajoi avautuvaa ovea päin ja lensi siitä ajoradalle, jossa ajanut bussi ei ehtinyt pysäyttää vaan viimeisteli kundin krematorioon.
Bussikaista- ja nopeusratsiat pitää lopettaa vaarallisina.Kamala tilanne.
Aika usein liikkeiden eteen parkkeerataan jalkakäytäville. Puretaan lastia.
Pyörätiet on jos on, niin siinä ajoradan puolella mihin suuntaan se kuski oven avaa.
- Koko-suomi-puetaan
Mielellään lain kautta pakolliseksi.
Värivaihtoehdot keltainen-vihreä-punainen-sininen.- MinäTässäTaas
#Pakollisesta# liivistä tai heijastimesta tulisi oikeudellisia ongelmia.
- ö-Öö
Svastika...
Symboliikka kiintoisaa, tunnusten merkitykset saattaa muuttua. Nyt otsikoissa näkyvät keltaiset liivit enenpi sattuman aiheuttama, kuin että takana olisi sen kummempaa merkitystä. Liivejä saa halvalla jokapaikasta ja net näkyy helposti, ei tarvitse roudata erikseen propagandajulisteita. Lisäks tietenkin jengi pysyy kasassa, kun jonkinlainen uniformu.
Pöndellä nyt ei ilman heijastimia tai liivejä pimeellä tielle uskalla mennä, oikein hyvin ihmisillä niitä, on mullakin.
Vaan kaupungeissa ei paljoa näy. Katuvaloja ja muuta, ehkä näkee kävellä, vaan käveliä ei ite oikein näy. Mä en paljoa käveleskele, mutta ostin syksyllä lisää heijastimia ja ripustelin niitä vaatteisiin ja kasseihin. Heijastimilla tapana hävitä jonnekin, ei ehtymätön luonnonvara. Nykyisin ei paljoa jaella mainosheijastimia, messuilla jne kyllä.
Autossa on liivejä, laitoin nyt pari heijastintakin lokeroon. Ja vaihdoin taskulampun patterit. Mikään niin vaarallista, kuin jossain korvessa tallustaa maantienlaitaa, jos autoon tulee häikkää. Pipo ja kinttaat on kans aina mukana. Ikinä en ole pahasti tielle jäänyt, ajatus ei kiinnosta.
Heijastimia jne tosiaan jaettu ja myyty vuosikymmenet, jonnekin ne vaan tahtoo hävitä. Nykyisin hyviä led-lamppuja, siinä suhteessa menty etiäpäin, fillareissakin takavalotkin. Pöndellä kehtaa käyttää otsalamppua, kaupungissa vaikuttaisi helpolla eksyneeltä suunnistajalta.
=DW= - Viivi64
Kyllä huomioliivi on hyvä asia ja tärkeä etenkin pimeissä olosuhteissa. Itse tulee aina laitettua koiran ulkoilutuslenkeille huomioliivi niin itselle kun koirallekkin. Miehen kanssa motoristeina tiedämme miten tärkeää on tulla huomatuksi liikentessä. Aina huomioliivit ajohaalarien päällä.
- Liivi_Pois
Jaahaa, täälläkin on näemmä näitä RHC:n naisia,
jotka ei hyväksy että suomalainen saisi jotain yhteisestä kassasta,
vaan meille kaikki ja paljon enemmän.
Tässä on RHC:n naisten nykyitku https://youtu.be/4Fq9C4r6gtg - Kehittykää
Sellaisella tyypillä joka ei käsitä, miksi huomioliiviä olisi hyvä pitää Suomen pimeillä maanteillä, ei järjen valo valaise sen vertaa, että ymmärrys yltäisi. Huomioliiviin pukeutunut näkyy paljon aikaisemmin kuin tummiin vaatteisiin tälläytynyt ja se on no. turvallisuusjuttu eikä minkään sortin mielipiteen ilmaus.
Kaksi asiaa on liiveissä tärkeintä.
Eikä hommassa seksiä ole paljoakaan.
Nehkereille on pantava lasten-liivi-pakko heti kun ilta tummenee.
Poliisillemme on pakotettava sini-hohtoiset liivit.
Muuten lasten liiveillä käydään poliisiemmekin kimppuun illan pimeydessä.
H.En nyt oikein usko, että minua mihinkään keltaliiviporukkaan yhdistettäisiin, jos tuolla huomioliivi päällä koiran kanssa tien laitaa menisin. Ihan totta, huomioliivin käyttö voisi olla yleisempää. Syksyn pimeät sadekelit kaikkein pahimpia. Autosta on tummiin pukeutunutta jalankulkijaa vaikea nähdä, suorastaan mahdotonta, jos samaan aikaan tulee auto vastaan. Hyvät huomioliivit kyllä näkyy.
Täällä maaseudulla yllättävän paljonkin niitä näkee, varsinkin koiran lenkittäjillä. Itse en ole saanut aikaiseksi, mutta heijastimet on hyvät ja otsalampun valo näkyy.Tänään korvessa bongattua. Edelläni kävellyt naisihminen hupullinen toppatakki, huppu vedetty pään yli, niskassa hupun alla siniset vilkkuvalot, heijastava vartaloa kiertävä ikäänkuin kuminauhaliivi, liekö ollut vilkkuvaloihin yhdistetty.
Jouluvalonainen tai jotain sellaista....Mustilla suomalaisilla teillä huomioliivi on hyvä,
käytän jos on tarpeen.
Sehän voi olla yhdenlainen "henkivakuutus".
Se on henkivakuutus myös autoilijalle,
mikään ei ole niin ikävä kokemus kun ajaa jalankulkijan tai pyöräilijän päälle.
Tuossa lähellä menee kevyenliiketeenväylä,
jossa joskus suhaa niin mustia pyöräilijöitä,
täysin mustissa, pyörät ja vaatetus viimeistä muotia
ja asussa saattaa olla vain joku ohut raita heijastavaa materiaalia.
Joissakin maissa ainakin Virossa ja ehkä Saksassa huomioliivit kaikille matkustajille,
Esim. moottoriteillä joutuu pysähtymään ja autosta ulos,
huomioliivi halpa, vähän tilaa vievä, hyvä turvavaruste silloin.- ö-Öö
Muistui mieleen.
Itänaapurissa autoissa oli valot, vain kun oli täysin pimeää. Suomessakin pitää jotain valoja käyttää aina. Ongelma nykyautoissa, niissä erikseen kytkettävä takavalot, ne ei ole aina välttämättä ilman toimepidettä päällä.
Meinaan sitä näkeminen ja näkyvyys kuuluu yhteen. Jos vikk näetkin körötellä ilman valoja, sua itteäs ei välttämättä huomata.
Juttelin joitain kertoja idässä naaputeitten kans tästä valoasiata, kaikki oli sitä mieltä, valot sitä varten että näkee ajaa ja muulloin ei tarvi käyttää. Ikinä en nähnyt ensimmäistäkään heijastinta kenelläkään. Systeemihän, jos et näe, oma ongelmas, jos jäit auton alle, miks et väistänyt.
Valot, heijastimet, heijastinliivit kaikkien etu, jopa omasi. Helpompia ja nopeempiakin tapoja tehdä itsemurha, kuin joutua auton yliajamaksi.
=DW=
- keltaliivi
Pariisissa on viimeaikoina pidetty paljon huomioliivejä. Kannatan Suomessa pidettäviksi 24/7.
- loistavatyyppi
Minulla autossa pinkit heijastinhenkselit viidelle pari heijastinliiviä ja pari vilkkupantaa koirille muutama taskulamppu, yksi missä on myös vilkkuva punainen valo. Täällä maaseudulla kannattaa varautua yllättäviin tilanteisiin, jos jalkamieheksi joutuu auton sipattua kesken matkaa, niin eipä ole katuvaloja ja jalkakäytäviä kulkureitiksi, vaan pimeän tien laitaa joutunee tarpomaan ehkä kilometrejäkin ennen kun joku talo kohdalle osuu mistä voi saada apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315926- 393892
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122798
- 292252
- 122217
- 1621916
- 191572
- 1051372
- 251283