Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään.
Liittymään oli tulossa myös henkilöauto noin 10 - 20 metrin päässä. Jatkoin ajamista. koska oletin autoilijan noudattava liikennesääntöjä ja keskityin edessä olevan keskikorokkeen reunaan ja seuraavaksi huomasin autoilijan päättäneenkin ajaa ensin ja kerkesi juuri eteeni. Jarrutin, mutta törmäsin silti etupyörälläni auton vasempaan etuoveen.
Kyllä se autoilija huomasi, mutta jatkoi silti matkaansa.
Mulla on muuten nastarenkaat pyörässä.
Voi noita keskikorokkeita.
23
119
Vastaukset
- kunhanvainkyselen
Ja mikä oli pointtisi?
- Kyllä_on_raskasta
Kirjottjan pontti on varmaankin se, kuinka vaikeaa pyöräilijöillä on. Kaikki muut, esim. autoilijat ja jalankulkijat vain kiusaavat, vaikka he itse tietenkin ajavat t sääntöjen mukaan. Ei auta, vaikka hankkii oikein nastarenkaat.
Muutenkin pyöräilijöillä tuntuu olevan niin vaikeaa, etten itse moiseen ikinä ryhtyisi.
- 37män
No, voinhan sen selittää.
Monikaan pyöräilyä harrastamaton ei ehkä ymmärrä, että pyöräilijän pitää oman turvallisuutensa tähden seurata myös sitä tien osaa, joka on tulossa pyörän alle.
Niinpä tuossa esimerkki tapauksessa tiesuunnittelijan mielestä turvallisuuden takia tehty keskikoroke edellytti vilkaisun, sillä niissäkin saattaa olla toinen puoli jopa teräväreunainen, mutta ainakin tärsky ranteille, mikä kannattaa ottaa huomioon.
Siksi se ehkä sekunnin viive, jonka katse oli pois muusta liikenteestä, aiheutti sen, että auto ehti eteen.
Nastarengas saattaa tehdä ruman naarmun auton maalipintaan.
Toivottavasti autoilija muistaa naarmuja katsellessaan kerrata liikennesäännöt. - Res.kulj.au
Kirjoituksestasi ei käy ilmi, että kumpi oli tilanteessa väistämisvelvollinen.
- 37män
"Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään"
Kiertoliittymään tulevan ja siitä lähtevän auton tulee aina väistää kevyenliittymän väylää ajavaa pyöräilijää. - Res.kulj.au
37män kirjoitti:
"Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään"
Kiertoliittymään tulevan ja siitä lähtevän auton tulee aina väistää kevyenliittymän väylää ajavaa pyöräilijää.Älä valehtele.
Väittämääsi liikennesääntöä ei ole olemassa, eikä tieliikennelaki edes tunne termiä"kiertoliittymä".
Opettele liikennesäännöt. - 37män
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiertoliittymä
Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on yleisnimitys teiden tai katujen risteyskohtaan rakennetulle ympyränmuotoiselle liittymäjärjestelylle, jonka liikennevirt - koskaseontarko
Miten ajelet liikenneympyrässä pyörällä?
- onfillarijaauto
37män kirjoitti:
"Olin pyöräilemässä ja tulin kiertoliittymään"
Kiertoliittymään tulevan ja siitä lähtevän auton tulee aina väistää kevyenliittymän väylää ajavaa pyöräilijää.Tarkkuutta peliin. Auton on väistämisvelvollinen vain, jos on kärkikolmio ennen pyörätien jatketta. Näin yleensä on mutta löytyy myös poikkeuksia.
Sen sijaan liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo on aina väistämisvelvollinen pyörätien jatkeen yli pyöräileviin nähden, koska liikenneympyrästä poistuva auto rinnastetaan risteyksessä kääntyvään autoon ja risteyksessä kääntyvä auto väistää risteävää tietää ylittäviä. - ympyräliittymä
37män kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiertoliittymä
Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on yleisnimitys teiden tai katujen risteyskohtaan rakennetulle ympyränmuotoiselle liittymäjärjestelylle, jonka liikennevirtTieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä. Siellä puhutaan ainoastaan liikenneympyrästä. Virallinen termi on siis liikenneympyrä. Jokainen varmaan ymmärtää myös sanan kiertoliittymä mutta jos virallisia ollaan, niin käytetään sanaa liikenneympyrä.
- Res.kulj.au
Jatkanpa vielä vähän.
Liikenneympyrälle ei ole mitään omia sääntöjä, vaan kaikki väistämisvelvollisuudet, on kuin muissakin risteyksissä.
Ympyrään tulija, tulee oikealta, joten liikenneympyrässä ajavat ovat väistämisvelvollisia.
Tämä väistämisvelvollisuus on yleensä muutettu, asettamalla ympyrään tulijalle kärkikolmio, jolloin tulija on väistämisvelvollinen.
Kärkikolmion paikka pyörätienjatkeeseen nähden, määrää kumpi on väistämisvelvollinen, pyöräilijä, vai ajoradan käyttäjä.
Ympyrästä poistutaan aivan normaalin risteyksen mukaan, risteyksessä kääntyvä ajoneuvo, väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.
Ja vieläkään laki ei tunne kiertoliittymää, jonkun wikipedian "tietoon" pitäisi ymmärtää suhtautua suurella varauksella. - totta_mutta
Res.kulj.au kirjoitti:
Jatkanpa vielä vähän.
Liikenneympyrälle ei ole mitään omia sääntöjä, vaan kaikki väistämisvelvollisuudet, on kuin muissakin risteyksissä.
Ympyrään tulija, tulee oikealta, joten liikenneympyrässä ajavat ovat väistämisvelvollisia.
Tämä väistämisvelvollisuus on yleensä muutettu, asettamalla ympyrään tulijalle kärkikolmio, jolloin tulija on väistämisvelvollinen.
Kärkikolmion paikka pyörätienjatkeeseen nähden, määrää kumpi on väistämisvelvollinen, pyöräilijä, vai ajoradan käyttäjä.
Ympyrästä poistutaan aivan normaalin risteyksen mukaan, risteyksessä kääntyvä ajoneuvo, väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.
Ja vieläkään laki ei tunne kiertoliittymää, jonkun wikipedian "tietoon" pitäisi ymmärtää suhtautua suurella varauksella."Kärkikolmion paikka pyörätienjatkeeseen nähden, määrää..."
Et kyllä löydä sellaista liikenneympyrää, jossa kärkikolmio olisi vain pyörätienjatkeen ja kiertotilan välissä. Niitä voi olla kaksi, jos suojatie/pyörätienjatke on tehty ihan älyttömän kauas itse ympyrästä. Silloin tilanteen selventämiseksi laitetaan molempiin oma kolmio.
Uusia ympyröitä ei tehdä ollenkaan niin, että niissä ei olisi sisääntuloissa kärkikolmioita. Vanhoja on vielä joitakin muuttamatta, mutta ne hoidetaan aina kun siihen kohtaan katua tulee rahoitusta. Valtion tieverkolla näitä ei alkujaankaan ollut.
- ennen.vai.jälkeen
Oliko kolmio ennen pyörätien jatketta vai sen jälkeen? Tässä on pari tapausta, joissa kolmio on vasta pyörätien jatkeen jälkeen. Näissä tapauksissa pyöräilijä väistää.
https://goo.gl/maps/enHkkRivedA2
https://goo.gl/maps/WrahYPzSogu- historian_havinaa
Mitä mahtaa kuulua noille paikoille nyt, kahdeksan vuotta kuvien ottamisesta?
- ontaiei
Kuvat todistavat että pitää olla tarkkana. Saattaa siis vielä löytyä moisia outouksia.
- 37män
Onpas pilkun piirtelyä. Luulin tämän olevan Suomi 24 keskustelupalsta, eikä esim. Eduskunnan lakivaliokunta.
Olihan sillä liittymään saapuvalla autolla tietenkin kärkikolmio.
Poliisi korjasi muutama vuosi sitten käyttämäni sanan liikenneympyrä sanaksi kiertoliittymä mainiten, että se on uusi nimitys liikenneympyrälle.
Kehveli, kun en muista sen poliisin nimeä, voisin näes pyytää sitä menemään takaisin poliisikouluun.- missä_kolmio_on
Kirjoitat että >> "Olihan sillä liittymään saapuvalla autolla tietenkin kärkikolmio."
Pointti on siinä että missä kohtaa se kärkikolmio on suhteessa pyörätien jatkeeseen. Onko se ennen vai jälkeen pyörätien jatkeen? Jos on ennen, niin auto väistää mutta jos on jatkeen jälkeen, niin pyöräilijä väistää. Harvoin on jatkeen jälkeen mutta kuten tuolla ylempänä olevista Google maps kuvista voi todeta, niin tuollaisia tapauksia saattaa vielä olla olemassa. - 37män
Voi, voi. Kylläpä taas pilkuttaa.
- pilkulla_on_merkitys
37män kirjoitti:
Voi, voi. Kylläpä taas pilkuttaa.
Pilkutusta tai ei. Liikenteessä pitää tietää ja osata. Muuten saattaa tulla pipi.
- Okhgg
Pyöräilijän pitäisi kiertoliittymässä näyttää aina suuntamerkkiä, sekä ympyrästä erkanevalle tielle kääntyessä, että se ylitettäessä. Helpottaisi autoilijan elämää, kun voisi hyvissä ajoin sovitella vauhtiaan hiljaisemmaksi, eikä tarvitsisi turhaan pysähdellä, jos pyörä kääntyykin pois päin. Pyöräilijältä pitäisi vaatia samaa ehdottomuutta vilkun käytössä kuin autoilijalta, rangaistuksen uhalla.
Autojen oikealle kytketty suuntavilkkulaite pyrkii laukeamaan ennen aikojaan pois päältä, kun ajetaan liikenneympyrän kaarretta vasemmalle. Siinä selitys, mikseivät autot anna merkkiä ajoissa, tämä tiedoksi autotekniikkaa tuntemattomille pyöräilijöille. Vaan unohtuu useimmilta autokuskeilta ympyrästä poistuttaessa ryhmittyminen, se on jo puoli vilkkua.- en_ymmärtänyt
Mitä oikein yrität sanoa? Pyöräilijä ei yleensä käytä kiertoliittymää, vaan sitä ennen tai jälkeen olevaa pyörätien jatketta. Siinä kohtaa pyöräilijä ei tarvitse näyttää mitään suuntamerkkiä.
Tämä (myös tuossa ylempänä) oleva kuva havainnollistaa kenties asian.
https://image.ibb.co/fLx5Ed/liikenneympyr.jpg
Itselläni ei ole koskaan ollut autolla ajaessani vilkun kanssa ongelmia liikenneympyröissä. Aina pysyy päällä, kuten haluan. Ei ole koskaan pyrkinyt laukeamaan pois. Vilkkua kun käytetään ilmoittamaan mistä liittymästä aiotaan poistua (ja useakaistaisissa ympyröissä kaistan vaihdosta). Toimii joka kerta. - se.on.ympyrä
Oikea termi on muuten liikenneympyrä. Tieliikennelaissa käytetään sanaa liikenneympyrä. Se ei tunne sanaa kiertoliittymä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62483- 1161688
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371442Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641263Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1191247- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1481181- 521165
- 571091
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979