Miten led lisäpitkät pysyy sulana auton keulalla? Vai kehittääkö ne lämpöä että sulaa kun tarpeeksi pitkään on päällä?
Eli hommaanko vanhanaikaiset vai uudemmat ledit?
LED lisävalot
7
2057
Vastaukset
- Loskakeli
Katolle melkeen juotua sijoittaa tuollaiset härvelit!
Lämpenee, mutta halogeenia tai xenonia vähemmän. Kun valaisin on lisäksi halogeenia tai xenonia matalampi, niin valotehoa katoaa lumisateessa enemmän. LED panelin tehohäviöstä merkittävä osa kuluu tehonsyöttöelektroniikan tehohäviöön, siksi valaisimet painavat kilokaupalla jäähdytyslevyjensä vuoksi.
Mielestäni silti suurempi merkitys valinnassa on valokuvion suhteen. Hyvien xenonvalojen tapaista leveää ja tasaista valokuviota ei suurin osa LED valojen valmistajista osaa tehdä ollenkaan, vaan valitettavan monet hirmuisen valovirran tarjoavat panelit hukkaavat valotehonsa oraville kuusen latvaan ja vastaantulevan silmille. Ratin takaa tällainen valaisin näyttää valkohehkuiselta putkelta, jonka ylikirkas lähialue estää näkemästä kauas. Luksimittari näyttää 200 metriä auton edessä kovia lukemia, mutta sitä ennen 50 metrissä luksimittari on tiltissä ja silmät samoin.
Tämä ei tarkoita, että LED olisi toivoton tekniikkana. Päinvastoin, LED tarjoaa halvalla paljon valotehoa, mikä on hyvä lähtökohta. Juuri siksi useita urpotehokkaiden valaisimien valmistajia on tuonut markkinoille viritelmänsä, jotka elävät pelkästään kosmisella valovoimallaan.
Hyvän valaisimen valmistaminen vaatii silti yhtä paljon osaamista kuin ennenkin, ja sen ammattitaidon haltijat tekevät LEDien suurella valoteholla juuri sitä, mitä parhaiten osaavat.
Perheessä on nyt nähty SAE 210 pyöreät valot, joiden tolkuton valovoima kirvelee silmiä mittasuoralta takaisin kävellessä, mutta silti 14.000 lumenin valoteho 200 metrissä häviää häviää 2*3200 xenoneille (laadukkaissa valaisimessa). Lazerin Triple-R on kallis putkimainen valokeila, joka hajottavilla reeded linsseillä levenee mukavasti. W-Lightin Comber on älyttömän tehokas, mutta muodostaan huolimatta korostaa etualaa jonkin verran.
Valojen kanssa räplääminen pysähtyi meillä kahden eri kuskin eri valintoihin. Halogeenivaloisen auton nokalla auton omia valoja lähelläkin tukeva X-Vision Domibar on kuin hyvä halogeenikaukovalo, mutta nelinkertaisella valoteholla. Hyvien bi-xenonien kaukovaloja jatkaa saman valmistajan Genesis. Kaareksi väännetyn valaisimen valokuvio lentää matalana leveänä laakana auton olien valojen jatkeeksi lisäämättä korostamatta lähialuetta, jolla auton omat valot riittävät. Jo pienin Genesis 600 riittää minulle, mutta isompiakin on saatavana- srgsrgr
Tässä yhtenä päivänä lumisateessa kun lämpötila nollan paikkeilla ja hieman märkä lumi tarttui hyvin auton keulaan kiinni, 100W LED paneeli meni heti lumikerroksen peittoon eikä se sulanut siitä mihkään. Valoteho heikkeni selvästi. Tuossa on se LED paneelin huono puoli, auton vakiopitkistä (halogeeni) lumi suli kyllä pois.
Mutta aika harvoin on tuollaisia kelejä, syksystä alkaen vain kerran tapahtunut etten näe sitä suurena käytännön ongelmana.Totta, mutta ilmiö riippuu kelistä. Pakkasen hieman kiristyessä halogeenivalaisin sulattaa lumen kiinni lämpimään lasiin, mutta lumi lakkaa tarttumasta viileämpänä käyvään LED valoon. Eli lumi tarttuu eri valoihin eri kelillä.
Mielestäni LEDin rasite on siinä, että sillä kelillä kun lumi alkaa tarttua, se valuu valaisimen alareunaa kohden. Pari senttiä lunta 225-millisen ison ämpärin valokuvion pohjalla ei vielä erotu valokuviossa, mutta tukkii jo puolet matalan panelin valoaukosta. Toinen juttu on LED valojen rakenne, johon kuuluu yleensä linssin kiinnityskehikon muodostama kynnys, joka vangitsee lumen päästämättä sitä valumaan pois valaisimen alareunasta.
- ledipellilyä
Kahdet ledit kokeilleena 25w ja 35w . Pimeää on. 55w halogeeni on kirkkaampi. Lämpöä tuottaa vähemmän mutta kun niillä ei näe ei niin älä laita.
Vaihdoin xenonsarjan 35w ja nyt näkee eikä häikäise ollen edelleen tervä linssi optiikan rajaus.
Vakuutus yms viisastelut eivät nyt ole aiheena keskustelussa HUOM.
philips white wision on hyvä halogen polttimo. Kaukovalot on minulle ne harvemmin palavat ja niden teholle en tee mitään. Lähivaloja tarvitaan kokoajan. 35w xenon hid valo on selvästi kirkkaampi kuin 55w philips white vision.
On järjen köyhyyttä uusissa autoissa onnettomia valoja ja autojen perät pimeinä. Suomeen omat pykälät valoihin. Ihmisten pitää nähdä eikä ponnistella tuurilla ajoa. Kalliissakin autoissa on jo surkeita valoja mutta hiton kalliita korjattavia.Me muut puhumme LED-tekniikalla toteutetuista lisäkaukovaloista, jotka kehtaa viedä katsastukseenkin, eikä laittomista polttimonvaihtovirityksistä.
Sellaista 35W halogeenikantaista xenonkonversiota ei ole vielä nähtykään, joka pärjäisi kunnolliselle LED kaukovalolle.
- valoakeulalle
Tässä mallissa pysyy lumet pois
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalo-sae-80w-ref10/3010120080/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1539089Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492749Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312537- 572511
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971895- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231773Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä471308Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207- 271156